5 biztos módszerek, hogy ne járasd le magad a céges bulin

László Móni
GettyImages-1087301360
Olvasási idő kb. 5 perc

A járvány miatt a tavalyi céges bulik elmaradtak, és idén is sok cég döntött így, vagy éppen a nagyobb csoportos összejövetelt cserélték le kisebb összejövetelre. A szabályok azonban minden esetben ugyanazok, ha nem akarod lejáratni magad.

Mindjárt itt a karácsony és az év vége. Ez az időszak nemcsak az év végi hajtás, hanem a céges partik ideje is. Azonban ahhoz, hogy az ünnepi koccintás a szó legjobb értelmében emlékezetes legyen, érdemes néhány szabályt szem előtt tartanunk. A vállalati kultúra, az elfogadható viselkedés szabályai iparáganként és szervezetenként eltérőek lehetnek. Mégis létezik néhány olyan szabályszerűség, amit nem szabad figyelmen kívül hagynunk, bármilyen területen is dolgozunk. Íme, 5 hiba, amit érdemes elkerülnünk, ha nem akarjuk magunkat lejáratni a céges bulin!

1. Ne maradjunk távol!

Egy karácsonyi parti jó alkalom a meglévő kapcsolatok elmélyítésére éppúgy, mint új ismeretségek építésére. Mint ahogy az is előfordulhat, hogy két koccintás között olyan információk hangzanak el, amelyek segíthetik a karrierünket. Ugyanis a kötetlenebb forma és az ünnepi hangulat a legtöbb embert nyitottabbá és barátságosabbá teszi. További érv a részvétel mellett, hogy jelenlétünk azt az üzenetet közvetíti mások felé, hogy értékeljük a céget és a kollégáinkat. Nyilvánvaló, hogy ehhez részt kell vennünk az eseményen. 

Ezért még ha valaki visszahúzódóbb alkat – vagy olyan introvertált, mint például én, aki egy jó könyvet előnyben részesít a zajos társasági események helyett –, akkor is érdemes fontolóra vennie a megjelenést. Ha pedig eldöntöttük, hogy eleget teszünk egy meghívásnak, akkor van néhány dolog, amire érdemes odafigyelni. Így többek között például arra, hogy időben érkezzünk és távozzunk. De talán még ennél is fontosabb, hogy ne csak fizikai valónkban, hanem ténylegesen jelen legyünk az eseményen. Ehhez pedig nagymértékben hozzájárul, ha a telefonunk lenémítva a zsebünkben vagy a táskánkban marad. 

Ne most legyünk szabályszegők!

Elméletben mindenki tisztában van azzal, hogy az alkalomhoz illő megjelenés félsiker a magánéletben éppúgy, mint az üzleti világban. Mégis sokan megfeledkeznek erről, amikor a céges bulira készülődnek. Mint minden társasági esemény alkalmával, a fő szabály ez esetben az, hogy a meghívóban előírt dresszkód az irányadó. Ha például a csúnya karácsonyi pulcsi viselése a kívánatos, akkor nem tekinthetünk el ennek viselésétől. Minden más esetben az általános munkahelyi öltözködési szabályok és normák a meghatározóak. 

A céges buli szabályait érdemes betartani
A céges buli szabályait érdemes betartanitimnewman / Getty Images Hungary

Bár ezek az öltözködési szabályok cégenként eltérőek lehetnek, sohasem rossz ötlet egy árnyalattal elegánsabban megjelenni, mint egy átlagos munkanapon. Ugyanakkor kerüljük a túlzásokat, hiszen igaz ugyan, hogy a jelleg informális, de ezzel együtt is szakmai eseményről van szó. Tehát, ha a meghívóban nem szerepel más, akkor az elegáns, de professzionális megjelenés az alkalomhoz illő viselet. 

Ne feledkezz meg a határaidról!

Nem lehet eléggé hangsúlyozni, hogy a céges ünnepi események nem baráti összejövetelek, hanem informális üzleti rendezvények. Erre különösen az előtt érdemes emlékeztetnünk magunkat, mielőtt a harmadik vagy negyedik italt lehajtanánk. Természetesen mindenkinek más az alkoholtűrő képessége, de hogy hol húzódik ez a határ, azt nem egy ilyen alkalommal ajánlatos kitapasztalni. 

NE a céges bulin tapasztald ki, hol húzódnak a saját határaid
NE a céges bulin tapasztald ki, hol húzódnak a saját határaidRyanJLane / Getty Images Hungary

Bár lehet, hogy jó ötletnek tűnik még néhány pohár tartalmának elfogyasztása, azonban másnap kellemetlen pillanatokat okozhat, amikor a kollégáink az állapotunk felől érdeklődnek. De még ennél is kellemetlenebb, ha valami olyan kínos dologgal szembesítenek, amire nem is emlékszünk. Arról nem is beszélve, hogy ennél komolyabb következményei is lehetnek a túlzásba vitt italozásnak. 

Legyen terved!

A nagymamám gyakran mondogatta, hogy „az ember mindig rosszul beszél, ha nincs mit mondania”. Igaza volt, hiszen ilyenkor könnyen kicsúszik olyan is a szánkon, amit később megbánunk. Ezt megelőzhetjük azzal, ha előre végiggondolunk néhány lehetséges helyzetet, egy „beszélgetési tervet” készítünk. Természetesen nem arról van szó, hogy minden részletre kiterjedő tervünk legyen, pusztán arról, hogy a tipikus, de esetleg kellemetlen helyzetekre felkészüljünk.

Ha például előre eldöntöttük, hogy nem iszunk alkoholt, akkor biztos lesz olyan, aki megkérdezi: miért nem? Vagy újak vagyunk a cégnél, és szeretnénk több embert megismerni, de az ismeretlenekkel való beszélgetés nem éppen komfortos számunkra. Az ilyen és ehhez hasonló helyzetek feszültsége csökkenthető azzal, ha előre felkészülünk a válaszokkal, vagy van néhány jól hasznosítható téma a tarsolyunkban, amit bevethetünk ilyenkor. 

Ne csak a közeli munkatársainkkal beszélgessünk!

Azzal együtt is, hogy sokan tisztában vannak a széles és változatos kapcsolati háló előnyeivel, mégis elkövetik azt a hibát, hogy csak a legközelebbi munkatársaikkal múlatják az időt. Ezt elkerülhetjük azzal, ha tudatosan törekszünk arra, hogy a közvetlen kollégáinkon túl másokkal is szóba elegyedjünk. Az ünnepi hangulat mindenkit nyitottabbá, barátságosabbá tesz, ezért ez remek alkalom arra, hogy sűrűbbre szőjük a kapcsolati hálónkat. 

Egy év végi parti arra is jó alkalom, hogy kifejezzük elismerésünket a kollégáinknak, vagy megköszönjük egész évi segítségüket és támogatásukat. Semmi sem hagy maradandóbb benyomást, mint amikor időt szánunk arra is, hogy megemlítsük és megünnepeljük mások eredményeit. Azonban arra érdemes ügyelni, hogy ez semmiképp se forduljon át háromszázhatvan fokos teljesítményértékelésbe, mint ahogy a mély szakmai beszélgetésekre sem ez a legmegfelelőbb alkalom. 

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek