„Az egyik út, hogy születésnapunkra kapunk egy berendezett belvárosi boltot a párunktól – nevet Fodor Anikó, a Borháló hálózati kapcsolattartója. – Ha ez valamiért mégsem történik meg, végig kell haladni a vállalkozás létrehozásának, esetünkben a franchise átvételének rögös útján, vagyis meg kell nyitni és azután éveken át eredményesen kell üzemeltetni a saját kereskedésünket. A jó hír az, hogy a hatéves Borháló franchise-nál ez egy kitaposott ösvény, számos fogódzóval. A saját munkát persze folyamatosan bele kell tenni, anélkül nem megy!”
Mi kell hozzá?
A vállalkozói véna nem árt, de ez nem feltétlenül jelent vállalkozói múltat. A partnerek közül többen multis életüket cserélték fel, hogy a maguk urai, helyesebben úrnői legyenek – meséli Anikó. Emberismeretre, irányítási képességre, precizitásra, megbízhatóságra feltétlenül szükség van. A franchise díja és az üzlet kialakítása nettó 5-6 millió forintos kezdeti beruházást igényel. A franchise-rendszerben a nagyfokú alkalmazkodóképesség nélkülözhetetlen: az „átadó” egy sor dologban megköti az „átvevő” kezét, ezt az árat folyamatosan meg kell fizetni a központ támogatásáért, a bevezetett márka és a márkához kapcsolódó előnyök, például a beszerzési hálózat használatáért. A franchise-partnerből ugyanakkor a kreativitás sem hiányozhat: saját vevőkörének kiépítéséhez, akcióinak lebonyolításához rengeteg ötletre lesz szüksége, ha eredményesen akar kereskedni.
A nagy munkabírás alap, itt bizony akadnak hosszú napok. A jelenlét Anikó szerint különben is kulcskérdés: a Borháló kereskedés tulajdonosa saját közösségében mindig intézménnyé válik, ő lesz A Helyi Borkereskedő, hozzá fordulnak vásárlási és egyéb kérdéseikkel, sőt napi ügyes-bajos dolgaikkal a vevők. A borok szeretete mellé az évek meghozzák a szakmai ismereteket is. Hogy ez így legyen, a Borháló rendszeresen szervez továbbképzéseket, pl. pincelátogatásokat, kóstolókat vagy éppen eladási tréningeket kereskedő partnereinek. Ha mindez jó kapcsolatteremtő képességgel, a vevők szeretetével és ismeretével párosul, nagyjából elmondhatjuk, hogy a központ és a franchise-partner is mindent megtett, és a megérdemelt üzleti siker sem marad el.
Várvédő asszonyok ötletbombákkal
Mennyire jellemzők a fenti képességek a nőkre? Fodor Anikó szerint nagyon is, ő a női partnereket csak „egri várvédő asszonyoknak” hívja. Rájuk az a jellemző, hogy az újabb feladatok nem felemésztik, hanem megsokszorozzák erejüket, a kihívások nem elcsüggesztik, hanem felvillanyozzák őket. A kötelező éves partnertalálkozók mellé Anikó és a végvári nők közösségépítő hétvégéket is szerveznek, ahol az ország minden szegletéből 15-20-an gyűlnek össze csajok, és ahová férfiak csak külön meghívással, esetleg mint előadók osonhatnak be a küszöb alatt. „Felszabadító élmény ez a buli mindannyiunknak, számos olyan bombaötlet szülőhelye, amit aztán az egész hálózatban sikerrel vezettünk be” – mondja Anikó, aki az utóbbi időben a kapcsolattartás mellé a hálózatépítés feladatkörét is átvette a Borháló egyik alapítójától.
Ők már dupláztak
A franchise-partnerek közül sikerességükkel kiemelkednek azok az üzlettulajdonosok, akik, miután sikeressé tették vállalkozásukat, második boltot is nyitottak.
Nagy Beatrix
Bea öt éve nyitotta meg első Borháló üzletét Budapesten, Kelenföldön, 2019 júliusában pedig szűkebb pátriájában, Budaörsön újabb kereskedést indított. Közben kétszer is elnyerte az Év Franchise-Partnere címet, tagja a Borháló Franchise Tanácsának, számos ötletét, jó gyakorlatát vették át mások is a hálózatban. Állandó körülötte a pezsgés, közösségszervező erejét mutatják a helyi vállalkozókkal, barátokkal közösen tervezett és szervezett tematikus kóstolók: Bor & Egészség, Bor & Jóga, Bor & Buborék, Bor & Triatlon stb.
N. Langer Szilvia
Szilvia korábban is kereskedett; férjével 2016-ban vette át a Borháló Rómait az előző tulajdonostól, 2018-ban pedig a Borháló Óbuda üzemeltetését is bevállalta. A Római-parti egység a keze alatt mintaüzletté vált, vagyis azok közé a boltok közé került, amiket a központ a leendő franchise-partnerek számára tanulmányozásra ajánl. Szilvia szerint „épp ideje, hogy a nők forgassák a világot, sokkal jobban csinálnák”. Ami a Borhálót illeti, büszke a női kör ötleteire; példaként említi a borok mátrixos (íz és illat szerinti) elrendezését, ami a korábbi terroir alapú polcrendet váltotta fel legelőször nála a Rómain – majd pedig az egész hálózatban.
Mi tegyen, aki mindezek alapján alaposabban utánajárna a dolgoknak, esetleg saját boltot nyitna? Először tájékozódjon a Borháló honlapján, aztán írjon Anikónak bátran.
Borháló
A Borháló 2013-ban jött létre. A franchise szervezeti felépítést az alapítók azért választották, mert bár a sokszereplős együttműködés munkaigényesebb, mint egy áramvonalas cég központi irányítása, ez a forma biztosíthatta az optimális tőkeellátottságot, a megfelelő érdekeltséget és a nélkülözhetetlen terepismeretet a gyarapodó vállalkozás számára. A franchise-rendszer folyamatosan finomodott az iparági követelményeknek, az üzleti környezetnek és a kitűzött céloknak megfelelően, olyan sikerrel, hogy a márka 2014-ben elnyerte a Magyar Franchise Szövetség „Az Év Legdinamikusabban Fejlődő Franchise Hálózata” díját, 2015-ben „Az Év Innovatív Franchise Hálózata” díjat, 2016-ban pedig első helyezést ért el ügyfélélmény kategóriában a Mastercard „Év Kereskedője” versenyében. A Borháló országos hálózata jelenleg 48 átvevő egységből, vagyis szaküzletből áll, ezzel az ország legkiterjedtebb bor-kiskereskedelmi lánca. Akit a vállalkozás története részletesebben érdekel, olvassa el az Index cikkét.