Karakán nők: Neked is lehet saját franchise-vállalkozásod!

Olvasási idő kb. 6 perc

Növekszik a borral hivatásszerűen foglalkozó nők száma Magyarországon, a szeptember egyenesen a női borászok akciós hónapja volt a Borháló szaküzleteiben. Van azonban egy terület a boros szakmában, ahol számarányuk még ennél is dinamikusabban bővül: a kereskedések tulajdonosai, üzemeltetői között. Honnan jönnek ők?

„Az egyik út, hogy születésnapunkra kapunk egy berendezett belvárosi boltot a párunktól – nevet Fodor Anikó, a Borháló hálózati kapcsolattartója. – Ha ez valamiért mégsem történik meg, végig kell haladni a vállalkozás létrehozásának, esetünkben a franchise átvételének rögös útján, vagyis meg kell nyitni és azután éveken át eredményesen kell üzemeltetni a saját kereskedésünket. A jó hír az, hogy a hatéves Borháló franchise-nál ez egy kitaposott ösvény, számos fogódzóval. A saját munkát persze folyamatosan bele kell tenni, anélkül nem megy!”

Fotó: Borháló Budaörs
Fotó: Borháló Budaörs

Mi kell hozzá?

A vállalkozói véna nem árt, de ez nem feltétlenül jelent vállalkozói múltat. A partnerek közül többen multis életüket cserélték fel, hogy a maguk urai, helyesebben úrnői legyenek – meséli Anikó. Emberismeretre, irányítási képességre, precizitásra, megbízhatóságra feltétlenül szükség van. A franchise díja és az üzlet kialakítása nettó 5-6 millió forintos kezdeti beruházást igényel. A franchise-rendszerben a nagyfokú alkalmazkodóképesség nélkülözhetetlen: az „átadó” egy sor dologban megköti az „átvevő” kezét, ezt az árat folyamatosan meg kell fizetni a központ támogatásáért, a bevezetett márka és a márkához kapcsolódó előnyök, például a beszerzési hálózat használatáért. A franchise-partnerből ugyanakkor a kreativitás sem hiányozhat: saját vevőkörének kiépítéséhez, akcióinak lebonyolításához rengeteg ötletre lesz szüksége, ha eredményesen akar kereskedni.

A nagy munkabírás alap, itt bizony akadnak hosszú napok. A jelenlét Anikó szerint különben is kulcskérdés: a Borháló kereskedés tulajdonosa saját közösségében mindig intézménnyé válik, ő lesz A Helyi Borkereskedő, hozzá fordulnak vásárlási és egyéb kérdéseikkel, sőt napi ügyes-bajos dolgaikkal a vevők. A borok szeretete mellé az évek meghozzák a szakmai ismereteket is. Hogy ez így legyen, a Borháló rendszeresen szervez továbbképzéseket, pl. pincelátogatásokat, kóstolókat vagy éppen eladási tréningeket kereskedő partnereinek. Ha mindez jó kapcsolatteremtő képességgel, a vevők szeretetével és ismeretével párosul, nagyjából elmondhatjuk, hogy a központ és a franchise-partner is mindent megtett, és a megérdemelt üzleti siker sem marad el.

Várvédő asszonyok ötletbombákkal

Mennyire jellemzők a fenti képességek a nőkre? Fodor Anikó szerint nagyon is, ő a női partnereket csak „egri várvédő asszonyoknak” hívja. Rájuk az a jellemző, hogy az újabb feladatok nem felemésztik, hanem megsokszorozzák erejüket, a kihívások nem elcsüggesztik, hanem felvillanyozzák őket. A kötelező éves partnertalálkozók mellé Anikó és a végvári nők közösségépítő hétvégéket is szerveznek, ahol az ország minden szegletéből 15-20-an gyűlnek össze csajok, és ahová férfiak csak külön meghívással, esetleg mint előadók osonhatnak be a küszöb alatt. „Felszabadító élmény ez a buli mindannyiunknak, számos olyan bombaötlet szülőhelye, amit aztán az egész hálózatban sikerrel vezettünk be” – mondja Anikó, aki az utóbbi időben a kapcsolattartás mellé a hálózatépítés feladatkörét is átvette a Borháló egyik alapítójától.

Ők már dupláztak

A franchise-partnerek közül sikerességükkel kiemelkednek azok az üzlettulajdonosok, akik, miután sikeressé tették vállalkozásukat, második boltot is nyitottak.

Nagy Beatrix

Fotó: Borháló Kelenföld
Fotó: Borháló Kelenföld

Bea öt éve nyitotta meg első Borháló üzletét Budapesten, Kelenföldön, 2019 júliusában pedig szűkebb pátriájában, Budaörsön újabb kereskedést indított. Közben kétszer is elnyerte az Év Franchise-Partnere címet, tagja a Borháló Franchise Tanácsának, számos ötletét, jó gyakorlatát vették át mások is a hálózatban. Állandó körülötte a pezsgés, közösségszervező erejét mutatják a helyi vállalkozókkal, barátokkal közösen tervezett és szervezett tematikus kóstolók: Bor & Egészség, Bor & Jóga, Bor & Buborék, Bor & Triatlon stb.

N. Langer Szilvia

Fotó: DögösDogok, www.dogosdogok.hu
Fotó: DögösDogok, www.dogosdogok.hu

Szilvia korábban is kereskedett; férjével 2016-ban vette át a Borháló Rómait az előző tulajdonostól, 2018-ban pedig a Borháló Óbuda üzemeltetését is bevállalta. A Római-parti egység a keze alatt mintaüzletté vált, vagyis azok közé a boltok közé került, amiket a központ a leendő franchise-partnerek számára tanulmányozásra ajánl. Szilvia szerint „épp ideje, hogy a nők forgassák a világot, sokkal jobban csinálnák”. Ami a Borhálót illeti, büszke a női kör ötleteire; példaként említi a borok mátrixos (íz és illat szerinti) elrendezését, ami a korábbi terroir alapú polcrendet váltotta fel legelőször nála a Rómain – majd pedig az egész hálózatban.

Mi tegyen, aki mindezek alapján alaposabban utánajárna a dolgoknak, esetleg saját boltot nyitna? Először tájékozódjon a Borháló honlapján, aztán írjon Anikónak bátran.

Borháló

A Borháló 2013-ban jött létre. A franchise szervezeti felépítést az alapítók azért választották, mert bár a sokszereplős együttműködés munkaigényesebb, mint egy áramvonalas cég központi irányítása, ez a forma biztosíthatta az optimális tőkeellátottságot, a megfelelő érdekeltséget és a nélkülözhetetlen terepismeretet a gyarapodó vállalkozás számára. A franchise-rendszer folyamatosan finomodott az iparági követelményeknek, az üzleti környezetnek és a kitűzött céloknak megfelelően, olyan sikerrel, hogy a márka 2014-ben elnyerte a Magyar Franchise Szövetség „Az Év Legdinamikusabban Fejlődő Franchise Hálózata” díját, 2015-ben „Az Év Innovatív Franchise Hálózata” díjat, 2016-ban pedig első helyezést ért el ügyfélélmény kategóriában a Mastercard „Év Kereskedője” versenyében. A Borháló országos hálózata jelenleg 48 átvevő egységből, vagyis szaküzletből áll, ezzel az ország legkiterjedtebb bor-kiskereskedelmi lánca. Akit a vállalkozás története részletesebben érdekel, olvassa el az Index cikkét.

Ezt a cikket nem a Dívány szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?

Érdekességek