Miért nem ízes a londoni gulyás?

Pedig a nagymamám receptje alapján készült és szívemet-lelkemet beleadtam!- mondja a csalódott londoni magyar kiskukta.

Majd minden külföldön élő, dolgozó, bébiszitterkedő magyar szembesült már azzal, amikor a külhoni barátoknak helyi alapanyagokból elkészített, hagyományos és messzeföldön híres magyar specialitás odakint egyszerűen mégsem „olyan”.

Az okokat többfelé is kereshetjük. Egyfelől ott vannak azok a már-már hungarikumnak számító szinte beszerezhetetlen alapanyagok, amelyekért minden hazájától messzire szakadt honfitársunk sír, jelesül a tejföl, a túró vagy az őrölt pirospaprika. Mert bizony a csirkepaprikás créme fraiche-vel nyakonöntve nem elég savanykás, a ricottából készült túrógombóc egyszerűen nem túró, a Hungarian paprika álnéven futó pirosított íztelen porra meg (tisztelet a minőségi kivételnek, ami némi utánajárást követően azért fellelhető) kár is a szót vesztegetni. A még távolabb, Észak-Amerika egyes területein és Ázsiában élő honfitársaink számára még az olyan alapvető dolgok beszerzése sem egyértelmű, mint a napraforgó olaj, vagy a liszt. Ezeken a tájakon ugyanis más alapanyagokból készült étolajakat használnak, így jó esetben is ki kell egyezniük például a repceolajjal.

Ha az alapanyagokból eredő hátrányos kezdeti felállást kiegészítjük még az egészséges honvággyal is, egészen közel kerülünk a címben feltett kérdés megválaszolásához.

A hagyományosnak nevezett magyar ízek hátterében megtalálható a generációkon át megismert és megszokott ízvilág, ami bizony az itthon megtermelt búzából és napraforgóból is fakad. Ezt felismerve, egyre inkább fontossá válik az élelmiszer alapanyag forgalmazó cégek számára a termékeik származása. A hagyományos hazai, megfizethető alapanyagokra szakosodott Naturalle termékcsalád gyártói például büszkén sorolják, mely erdélyi (Szatmár, Bihar, Arad, Temes) és magyarországi (Szabolcs-Szatmár, Hajdú-Bihar és Borsod) megyékből vásárolják a napraforgót és a malmi I.  minőségű búzát. A hazai minőségi alapanyagok felhasználása kifizetődőnek látszik, hiszen a piacon viszonylag újnak számító NATURALLE ez év áprilisa szeptembere között mintegy 3 millió kg lisztet és 1,2 millió liter napraforgó olajat értékesített.

Mindent összevetve tehát, ha külföldön magyaros étkek elkészítésére adnánk a fejünket, fogadjuk el, hogy bármilyen jól is kombináljuk az alapanyagokat, a végén nem feltétlenül lesz bennük az otthonról emlékként hozott íz és illat.

Ezt a cikket nem a Dívány szerkesztősége készítette. Bővebben a PR cikkről, mint hirdetési formátumról itt olvashat.
Oszd meg másokkal is!
Érdekességek