Hány fok legyen a munkahelyen?

Olvasási idő kb. 3 perc

Nyáron a légkondi távirányítójáért megy a harc, télen a fázós kollégák folytatnak kíméletlen csatát a hidegtűrő társaikkal. Persze ez csak azon szerencsésekre vonatkozik, akik fűtött irodában dolgoznak, és maguk szabályozhatják a hőfokot. Nálunk így vérre menő harcok bírnak kibontakozni, melyek rovatszinten is háborúhoz vezetnek.

Szerencsére az állam még azt is szabályozza, hány fok lehet a munkahelyeken. Ezek szerint fél méter magasan a léghőmérséklet 20-22 Celsius fok legyen, az effektív hőmérséklet 21-24 Celsius. A fűtőtesteket úgy kell elhelyezni, hogy ne szennyezzék a légteret, és megakadályozzák a "munkavállalók túlzott felmelegedését vagy lehűlését."

Ha az Ön munkahelyén 24 foknál magasabb a hőmérséklet, akkor Önnek jár óránként legalább 5 perc  extra szabadidő. A törvény arra is kitér, hogy mennyi friss levegő kerülhet az irodába, egészen pontosan "személyenként 0,008 köbmétert másodpercenként, illetve 30 köbmétert óránként.", ezt ajánlja tehát az állandóan ablakot nyitogató kolléga figyelmébe.

147165154
Kuni Takahashi

A hidegben dolgozókra is gondolt a törvény, tavaly ugye, taxival hordták a hótakarító munkásoknak a forró teát , amely legalább 50 Celsius fokos volt, és vagy cukrot vagy édesítőszert kell hozzá biztosítani, valamint természetesen ivópoharat is.

A szabályozástól függetlenül tényleg nem mindegy, hány fokban ülünk a munkahelyen. A munkavállaló komfortérzete ráadásul a munkaadónak is megéri: a Massachusets Technology Collaborative 2003-as felméréséből kiderül, hogy 7,1 százalékkal is meg lehet növelni a munkahelyi teljesítményt, ha jó levegőt, sok természetes fényt és megfelelő hőmérsékletet biztosítanak a dolgozóknak.

Persze olvasóinkat sem hagyta hidegen a téma, a 28 éves Anna részletesen kifejtette a véleményét.

"Én a radiátor közelében ülök, és megsülök, így gyakran lejebb tekerem. Ekkor az iroda túlfelén dolgozó kollégák fellázadnak, és azt követelik, hogy állítsam magasabbra a hőfokot. Ebből persze vita alakul ki, aminek a vége, hogy valaki nagyon megsértődik."

stockfresh 1274848 digital-thermostat sizeM
Mariusz Blach

A szintén egyterű irodában dolgozó Sára viszont arra akad ki, ha kinyitják a kollégák az ablakot. "Komoly harcot kell vívnom azért, hogy a másik oldalon dolgozó kolléga ne jöjjön át minden két órában, és nyissa rám az ablakot. Mert az ő oldalukon vannak a fűtőtestek, nálunk meg az ablakok. Ettől rendszeresen megfázik a hátam, és nem bírok rendesen dolgozni, ráadásul egy csomó fájdalomcsillapítót szedek be. Amikor azt javasoltam, hogy szellőztessünk ebédidőben, lehurrogtak."

Arra, hogy a munkahelyi vitákat elkerüljük számos megoldás létezik. Egyrészt nem árt, ha van a munkahelyünkön egy olyan kardigán vagy pulóver amit felvehetünk, ha hideg van, illetve a téli időszakban rétegesen öltözködünk.

A szellőztetés nem csak a hőmérsékletre gyakorol hatást, az elhasznált levegő is kicserélődik, és friss, oxigéndús levegő áramlik be (persze, ha valaki Budapest valamely főútvonala mellett dolgozik, akkor ez a tézis megdől), ami jó hatással van a munkateljesítményre is. A szellőztetéskor a legjobb kereszthuzatot csinálni 5-10 percre, ha ez nem megoldható, egy alapos ablaknyitás is megteszi.

Érdemes a reggeli munkakezdés előtt jól kitárni az ablakokat, így mire megkávézik az ember az iroda levegője felfrissül.

A konfliktusok elkerülésének érdekében illik megkérdezni a kollégákat, mielőtt rájuk nyitjuk az ablakot, illetve ha megoldható, akár helyet is lehet cserélni a huzatra érzékeny munkatárssal.

Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?

Érdekességek