Naponta átlagosan 4,6 órát töltenek el az interneten, ennek javát az esti órákban, de egyharmaduk folyamatosan online van; a Facebookot (71 százalék), az Instagramot (71 százalék) és a TikTokot (61 százalék) használják leginkább, és az élmények a legfontosabbak számukra: ilyennek látja a Diverzum a pwc-vel együttműködésben készített Gen Z reportja.
393 ezer forint bérre vágynak
Amint az eredményeket közelebbről vizsgálva kitűnik, a Facebook meglepő népszerűsége csalóka: valóban van itt profilja a fiataloknak, ám leginkább a Messengert használják az oldalon, a tájékozódás terepe sokkal inkább a TikTok lett számukra.
Ebben a korosztályban nagyon jellemző az online vásárlás lehetőségének kiaknázása
– a közel 4000 fős mintavételi körben készített kutatás tanúsága szerint hazai és külföldi webshopokat nagyjából ugyanolyan arányban használnak a Z generációsok. Álomjövedelemként a 393 ezer forintos bér átlagos körükben, melyből a legtöbben étkezésre, prémium előfizetésekre és szórakozásra költenének, de a lakhatási költségekre is spórolnának belőle.

Kifejezetten értékvezérelt és élményalapú generációnak mutatta továbbá a Z-ket a felmérés: az fontos számukra, mi hiteles, egészséges, etikus. A vásárlással kapcsolatos döntésekben ugyanakkor még nem mindenki esetében tudnak megmutatkozni ezek az értékek: a kedvező ár háromszor annyi válaszadó számára volt ugyanis fontos, mint az, hogy egy termék fenntartható, környezetbarát legyen.

A Z generáció kevésbé tartja fontosnak a szexet, de komolyabban veszi a párkapcsolatokat. A házasságra is nyitottabbak, csak másképp.
Tovább olvasomLusta lenne ez a generáció?
Sok szó esik a mindennapokban arról is, milyen a Z generáció a munkahelyeken: ilyenkor gyakran a határszabás, a saját elégedettség mindenek fölé helyezése, az énközpontúság merül fel velük kapcsolatban. Bevett szófordulat lusta generációként is hivatkozni azokra, akik ebben az időszakban születtek – a Diverzum kutatását ismertető sajtóeseményen Steigervald Krisztián generációkutató arra is felhívta a figyelmet, hogy ennél árnyaltabban érdemes figyelni nemcsak a Z-generációt, hanem bármelyiket.
„Kétlem, hogy van lusta és önmegvalósító generáció: mintha Isten csettintett volna 1995-ben, hogy lássuk csak, milyen lenne egy lusta nemzedék…
Egy generációt nem lehet a szülei nélkül értelmezni: ha őket lustának bélyegezzük, nézzük csak meg, mit csináltak a szüleik.
Az X és az Y generáció valóban szorgalmas, munkafókuszú, de szülőként hétvégén inkább kirándulni vagy állatkertbe vitte a gyerekét – aztán csodálkozik, hogy ő élményorientált lett” – fogalmazott. Az X és az Y generáció még hétvégén is a munkát, főzést, mosást, takarítást látta otthon, szülőként azonban már másként viselkedett. Ezáltal a Z generáció az első, amelyet drasztikusan másként neveltek, mint a szüleiket – és ennek jelei a munkahelyen és a családban is megmutatkoznak.
A Z generáció idegrendszere is más
A szakértő – amellett, hogy kiemelte, a generációs hovatartozás csak egy elem az ember személyiségét meghatározó számos mozaik közt – aláhúzta: egy gyermek élete első három évének alapvető fontossága van az idegrendszer kialakulásában. Amit ekkor tapasztal a kisgyermek a világról, az határozza meg számára a túlélés módját a későbbiekben.
„Ilyenkor még nem az a digitális nevelés, hogy a gyerek kezébe kütyüt nyomunk, hanem az, hogy ő a home office-ban dolgozó szülőt laptop előtt látja, vagy hogy egy kérdésre nem a Révai Nagylexikonban, hanem a Google-ben keresünk választ. Mi most így neveljük a gyerekeinket, mert így sokkal könnyebb” – magyarázta, hozzátéve, hogy
a technikai fejlődés hatására a gyerekek idegrendszerében és biológiai működésében is drasztikus változások történnek.
A korábban jelentkező pubertás részben a kék fénynek való kitettség hatására alakul ki, de Steigervald Krisztián azt is elmondta, hogy érzékelhetően gyorsabb a percepciója is a fiatalabb generációknak, mint az idősebbeknek.
„Ezt a gyorsaságot várják a munkában is. Az én generációm nem ebben nőtt fel, alap volt, hogy várni kell. Nem tudtam letölteni egy egész évadot egy sorozatból, ki kellett várni, és ha lemaradtam róla, megismételték a kettesen hat év múlva” – érzékeltette, hol vannak óriási különbségek a Z generációsok és szüleik élete közt.

Máshol tartanak problémamegoldásban
A mindenről a ChatGPT-től érdeklődő Z-ket sokszor vádolják azzal is, hogy problémamegoldásuk egészen más szinten van, mint az idősebbeké: a generációkutató ebben is a szülői magatartáshoz csatolt vissza.
„A kauzális gondolkodás kialakulásához mechanikus gyerekkor kell. Az utóbbi húsz évben úgy felgyorsult a technológia, hogy az ember teljesen lemaradt róla, ráadásul sokszor már nem éri meg valamit megjavítani. Én láttam apámat Trabantot szerelni, de mi magunkat már nem kényszerítjük ilyesmire, ezért a gyerek sem fogja tudni ezt” – világított rá a folyamatokra egy egyszerű példával. „A társadalom olyan dolgokat kér számon a Z generáción, amelyeket nem kaptak meg gyerekként. Az iskolának és a munkahelyeknek ezt el kell tudni fogadnia, és alkalmazkodnia kell hozzá” – magyarázta.
A felelősségvállalás hiányát is sokszor szemére vetik az ebbe a generációba tartozó fiataloknak. Ezzel kapcsolatban Steigervald elmondta:
őt még elküldték hétévesen bevásárolni, amire nem állt készen az idegrendszere, de nem volt lehetőség, hogy ha leküldték, ne menjen el.
Hamar kialakított válaszul egy megküzdési stratégiát, ő viszont Budapesten biztosan nem küldene el hétévesen egy gyereket vásárolni, így érthető módon a mai gyerekeknél jóval később alakulnak ki ugyanezek a megküzdési módok. A felelősségvállalás ugyanígy tanult stratégia, és ezt is később sajátítják el azok, akik ma, egészen más szülői hozzáállás mellett nőnek fel, mint akár az X, akár az Y generáció tagjai. Ez azonban nem rossz vagy jó: egyszerűen egy új világ, amelyhez szülőként alkalmazkodunk.
Ha kíváncsi vagy, milyen lesz a béta generáció, ajánljuk a róluk szóló cikkünket is!

Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés