Az nyilvánvaló, hogy mi a streamelt előadások haszna akkor, ha nem lehet nyitva egy színház sem, de nem nehéz abba sem beleélnünk magunkat, milyen helyzetekben lehet praktikus járvány idején kívül, ha a kanapén ülve fogyaszthatunk kultúrát. Például lebetegszünk, de így nem ugrik a jegy. Vagy még sincs, aki vigyázzon a gyerekekre. Esetleg rég elfogyott minden jegy, és lehetetlenség megváltani: kivéve az internetes közönség „soraiba”. Számtalan előnye van a streamelt színháznak – de vajon ezt csak a néző érzi így?
A streamelt színház ötlete a pandémia előtt megszületett
Légrádi Gergely, az eSzínház vezetője azt mondja, már a pandémia előtt megszületett az elképzelés, amely életre hívta a platformot: azt gondolták, az emberek minden bizonnyal szívesen néznének úgy színházi előadásokat is, ahogyan sorozatokat vagy filmeket.
„Ez be is jött: létezik az a réteg, amelyik nem sorozatot vagy filmet, hanem színházat, kortárs táncot vagy éppen komolyzenét szeretne streamelni. Arra gondoltunk, hogy ha olyat tudunk nyújtani minőségben, mint az HBO vagy a Netflix, az fel tudja kelteni az emberek érdeklődését. Egy jó eSzínházi közvetítésen a közönség nem a nézőtéren, hanem a színpadon érezheti magát” – mondta el Légrádi Gergely a Díványnak, hozzátéve, ezzel a műfajjal komoly korlátokat lehet leküzdeni: nem gond, ha távol van a színház, amely a darabot játssza, segíteni lehet a fogyatékkal élőknek – az eSzínháznak számos feliratozott, audionarrált és jelnyelven tolmácsolt tartalma is van – és a kényelmi szempontok sem elhanyagolhatóak. Az sem gond, ha egy darabra egyébként nagyon nehéz jegyet kapni, vagy színházban már nem játsszák, de az ő repertoárjukon szerepel. Ezzel pedig a színpadi produkciókra nyitott, de a színházak számára eddig nehezen elérhető réteget tudtak megszólítani.
„Az eSzínház közönségének 60-70 százaléka nem ülne ott annak a színháznak nézőterén, ahonnan éppen közvetítünk”
– fogalmaz Légrádi Gergely.
A színház is nyer a lehetőséggel
A streamek nemcsak a néző, hanem a színházak érdekeit is kiszolgálják ugyanakkor.
„A színházak is rájöttek, hogy nem csak akkor érdemes streamelni, ha be vannak zárva. Egy stúdiószínházi előadásra be tud ülni nyolcvan-száz ember, velünk azonban jelentős virtuális nézőtérhez jutnak, sőt, extra tartalmakat is hozzá tudunk adni egy előadáshoz” – mondja. „Az eSzínház nagy fejlődési lehetőség, és erre a nézők is ráéreztek. Ugyanis nem a színházi előadás klónozása jön létre, hanem egy új műfaji minőség, streamre adaptált verzió: már nem színház, de még nem film. A színház egy másik arcát tudja megmutatni, amelyre a nézők és a színházak irányából is jól látható az érdeklődés” – fogalmaz Légrádi Gergely.
A streamelésben ráadásul egy fontos edukációs lehetőség is rejtőzik – ma a 15–30 év közti embereket ugyanis az eSzínház vezetője szerint egy módon csalogathatják be a színházakba: ha sikerül a képernyőik előtt ülve „aha-élményt” adni nekik. Ezt sok intézmény fel is ismerte, Légrádi Gergely szerint tízből nyolc színház használja a streamelés lehetőségét.
Az eSzínháznál az átlagos nézettség egy-egy darabnál néhány száz fős: vannak persze olyan egyedi rekorderek, mint A padlás, amelyet tízezren néztek meg, de ilyen darabból nincs túl sok a magyar színházi szcénában. Általánosságban véve a könnyedebb darabok népszerűbbek, illetve azok is, amelyek egyfajta ismertséggel rendelkeznek, de az eSzínház alapítója szerint mégsem annyira a könnyed vagy nehéz téma, hanem az előadás milyensége a döntő faktor. Azaz a nézők szeretik, díjazzák és megnézik a jó darabokat. A jegyárak 3000–5000 forint körüli ára különösen vonzóvá teheti ezt a lehetőséget, így olcsóbban lehet „székhez” jutni, mint a színház nézőterén. A jegybevétel jelentős részét pedig az eSzínház kifizeti a színházaknak, társulatoknak, ami azért sem meglepő, mert az Alapítvány a Magyar Színházakért áll az eSzínház mögött, azaz nem is a profit a cél.
Nincs benne semmi komplikált
Különösebb technikai háttér nem szükséges ahhoz, hogy használhassuk a szolgáltatást – amelyik számítógépen a YouTube gond nélkül fut, ott stabil internetkapcsolat mellett nincs akadálya az otthoni színházi élménynek, amely a határokon kívül élő magyarok számára is megnyitja az anyanyelvi kultúrafogyasztás lehetőségét. Az eSzínház nézőinek 10-20 százaléka külföldről nézi meg a darabokat: határon túlról még szélesebb is a választék, mint magyar IP-címről, mivel szerzői jogok miatt egyes előadásokat itthonra nem tudnak kínálni, de külföldre igen.
Légrádi Gergely azt mondta, modelljük már nem Covid-függő, hiszen a színházak nyitva vannak, bárki beülhet egy darabra, mégis sokan választják az eSzínház repertoárján elérhető produkciókat. A színházi előadások mellett ugyanakkor más műfajoknak is igyekeznek minél nagyobb teret adni, legyen szó kortárs táncról vagy könnyű- és komolyzenéről, így megteremtve egy igazi kulturális közösségi teret az online térben.
Az újítás lehetősége adott
Szirtes Tamás, a Madách Színház igazgatója a Díványnak elmondta: újfajta színházi előadásokat hoztak létre, melyekre, úgy érzi, a pandémiát követően is szükség van.
„ A színház épületében tévéstúdiót rendeztünk be, felszereltük a szükséges eszközökkel, mára rendelkezésünkre áll egy olyan, a legmodernebb igényeket is kielégítő helyszín, amely tökéletesen alkalmas új televíziós művek létrehozására. Folyamatosan készülnek a Madách Színházban új »film-szín-játékok«. A program célja a magyar irodalom szolgálata, összefoglaló címe: Írók-sorsok-szerelmek, amely a 20. század legismertebb magyar íróinak életét és szerelmi történeteit dolgozza fel 50-70 perces film-szín-játékok formájában ” – mondja Szirtes Tamás. Főként vidéki, határon túli, magyar lakta területeken élő, illetve külföldi nézőket érnek el ezekkel a darabokkal, melyekkel kifejezetten hosszú távra terveznek, az idei évadban még négy bemutatót tartanak. A 2900 forintos jegyár ezekre kedvező a színházi jegyek viszonylatában, de iskolák és könyvtárak részére akár térítésmentesen is megteremtik ezek megtekintésének lehetőségét.
A Katona is hosszú távra tervez
Főleg a pozitív nézői visszajelzések hatására döntött úgy a Katona József Színház, hogy megtartja a streamelt darabokat is repertoárján – hiánypótló lehetőséget látnak ezekben a darabokban. Aktuális, interneten megtekinthető repertoárjuk nagy része a színházban jelenleg nem játszott darab, illetve kifejezetten ide gyártják a K:ortárs sorozatot, tudtuk meg a színház igazgatóságának válaszából. Nem érzik azt, hogy saját maguktól vonnának el nézőt: szilveszterkor például
a Mesterembereket telt ház előtt játszották, az interneten pedig egy sikerelőadás, a Top Dogs szintén szép nézőszámmal volt megtekinthető.
A Katona internetes nézői is főként vidékről vagy külföldről veszik igénybe a lehetőséget, de a színház érzi azt is, hogy repertoáron nem szereplő, de rögzített sikerdarabjaik megtekinthetősége komoly vonzerő. A streamelés lehetőségével a jövőben is élni fognak, keresik az új lehetőségeket.
Úgy tűnik tehát, a streamelt színház nem csak pandémiás emlékként marad meg: a hirtelen jött lehetőség nagyon jó pillanatban érkezett, és velünk marad hosszú távon is.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés