5 vicces újsághirdetés a 20. század elejéről

Szénási Pál
fortepan 158425 (1)
Olvasási idő kb. 5 perc

Ha a múlt eseményeire, a történelemre gondolunk, akkor sokszor a nagy világégések, nagy hadvezérek, fontos csaták, fontos emberek, várak, évszámok jutnak eszünkbe. De ha azt akarjuk, hogy a történelem megfoghatóbb legyen, közelebb kerüljön hozzánk, nem árt, ha ismerjük a régmúlt idők egyszerű embereinek hétköznapjait. Mi lenne alkalmasabb módszer erre, mint felütni egy évszázados újságot.

A hirdetésekben meglapul a hirdetők sorsa, életvitele, gondolkodásmódja, a sorok között ott rejtőznek a történelem hullámain sodródó hétköznapok is. Lássuk, milyen valóság bontakozik ki a 20. század eleji újságok reklámjaiból, hirdetéseiből, amelyeket változtatás nélkül közlünk. A régiek pedig talán nem sértődnek meg, ha egy kicsit megmosolyogjuk őket, vagy megdöbbenünk rajtuk.

1. Jégveremtől a Frigidaire-ig

A (nem elektromos) jégszekrény az 1920-as években igencsak drága mulatság volt, amit csak a felsőbb osztályok engedhettek meg maguknak. Budapesten kisebb lázadás tört ki, amikor betiltották a vasárnapi húsárusítást, mert a szegényebb rétegek városi környezetben, pince híján nem tudták megoldani a húsok tartósítását.

Egy régi hirdetés kortörténeti dokumentum is
Egy régi hirdetés kortörténeti dokumentum is

Szécsi Noémi és Géra Eleonóra A modern budapesti úrinő című hiánypótló munkájában olvashatunk arról, hogy a kor egyik legnagyobb újítása, az elektromos jégszekrény olyan drága volt, hogy legelőször csak a kormányzó családja engedhette meg magának, hogy vásároljon egyet 1929-ben. Ha pedig elolvassuk ezt a korabeli hűtőszekrény-hirdetést, bizonyára naponta legalább egyszer megsimogatjuk majd ezt a hűséges konyhai eszközünket:

Frigidaire

Automatikus hűtőkészülék
minden háztartásban nélkülözhetetlen.
Itt a meleg, és vele a mindennapi jégbeszerzés gondja
Ettől megszabadítja a Frigidaire!
Frigidaire elektromos, automatikus hűtőszekrény háztartásának legtökéletesebb és legmegbízhatóbb kelléke, mert éjjel-nappal egyaránt rendelkezésre áll és benne bármilyen élelmiszer megtartja teljes frissességét és zamatát! Csak elektromos áram szükséges hozzá, melyet egyszer kapcsolunk be, attól kezdve önmaga ki- és bekapcsol szükség szerint minimális áramfogyasztással (...)

/Tolnai Világlapja/

2. Szépészet magas fokon a 20. század hajnalán

Mert az emberek mindig is szebbek akartak lenni annál, mint amit a Teremtő a föld porából megadott számukra, és jó néhányan – csakúgy, mint ma – képesek voltak ehhez bármilyen beavatkozásnak alávetni magukat. Dr. Jutassy József orvostudor az alábbi varázslatokat volt hajlandó végrehajtani páciensein 1916-ban:

Bőrhámlasztó készlet (szolgáltatáscsomag, a szerk.) olyan arcokra, melyeken egyszerre többféle szépséghiba van, pl. régi pórusok, gyógyult pattanások és bőrbajok nyomai, barna foltok, bibircsek stb. továbbá borvirág, sebhely és himlőhely ellen és fonnyadt arcok gyors felfrissítésére: 10 korona

/Szécsi Noémi és Géra Eleonóra: A modern budapesti úrinő/

3. Házassági hirdetések

A Budapest című lap Házasság és levelezés rovatában megjelenő hirdetésekből egészen izgalmas történetek körvonalazódnak. Milyen félreértés történhetett például az egymást a hét egy-egy napjáról elnevező pár tagjai között?

Szerda! Hétfőn 5 óráig vártam bazárban. Nagyon fájna, ha haragját vontam volna magamra. Pénteken 4 órára ismét kérem. Esetleges izenetét Budapesti Hirlapba kérem. Kézcsókom. Péntek.

/Budapest, 1901. január/

4. Álláshirdetések: „Ne tessék jelige alatt hirdetni”

Érdemes egy szerkesztői üzenettel kezdeni, amelyben a hatékonyság érdekében szólítja meg a hirdetőt a lap szerkesztője a Magyar Vaskereskedő 1903-as számában:

B. G. vaskereskedő segéd Metzenzéf. Álláshirdetéseknél ne tessék jelige alatt hirdetni, hanem nevének kiírásával. Tapasztalatból tudjuk, hogy a főnökök elsősorban is azokra a hirdetésekre reflektálnak, melyek a teljes czím kiírásával jelennek meg a lapban, mert a kiadóhivatal útján a levelezés mindig hosszadalmas, habár minden levelet rögtön továbbítunk is.

Érdekesnek tűnhet számunkra, hogy Az Ujság című lapban szigorúan elkülönítik az álláshirdetéseket nemek szerint: Foglalkozás férfiak részére és Foglalkozás nők részére rovatok vannak.

Nézzünk mindkettőből egyet-egyet:

Urak, kik állásukat egy jobb jövedelmű tevékenységgel felcserélni óhajtják, kéretnek részletes ajánlatukat »Emberbarát« jeligére küldeni a kiadóba. 

Házvezetőnőnek ajánlkozik előkelő családból származó 30 éves keresztény csinos özv. úri asszony, magányos úrhoz, esetleg paphoz elmenne. Kitűnően főz. Nem annyira fizetésre, inkább állandó otthonra reflektál.

/Az Ujság, 1907. május/

5. Vegyes hirdetések

FORGALMAS üzletemhez segitőtársat keresek 1—2 ezer pengővel. Biztos megélhetés. Benősülés lehetséges. „Szép jövő“ jeligére.

KOZMETIKUSNŐ párisi diplomával, saját felszereléssel állást keres fürdőhelyre. Beszél szlovákul, magyarul, németül, franciául és angolul.

POLOSKAHALÁL esszencia, 100% eredmény. Feloldandó ¼ liter autobenzinben. 6Kc bélyegbeni fizetéssel megrendelhető Rónay drogériában. Presov.

Szeretlek Kicsikém
Régi jeligénk alatt leveled lesz jeligénk két számának összeadott napja mulva a kosicei főpostán.

/Prágai Magyar Hírlap, 1932. május/

Olvasd el következő cikkünket, ha a Tinder helyett más módszert választanál a társkereséshez.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek