A Malév gépei máig repülnek: egyikük Budapestre is eljut időnként

Malev Boeing 767-375ER (HA-LHC 426 25864) (8461455884)
Olvasási idő kb. 5 perc

Bár a Malév egykori flottájának egyes repülőgépeit szétszerelték, mások pedig a csőd óta eltelt bő évtized próbáját már nem állták ki, azért akad még olyan közülük, amely máig utasokat szállít valamelyik kontinensen.

Szinte a szomszédban, Oroszországban található több gép, de Ausztráliában, Ázsiában és az amerikai kontinenseken is viszik még utasaikat belföldi és nemzetközi járatokon egyaránt azok a gépmadarak, amelyek anno olyan sokat jelentettek nekünk, magyaroknak. Európában is maradt belőlük, de mára ritka vendég Budapest repterén a valaha itt állomásozó flotta valamelyik tagja.

A Malév anno

Az ezen a néven 1954 óta közlekedő Malév kezdetben belföldi úti célokra, majd az egykori keleti blokk államaiba juttatta el az utazni vágyókat – és képeseket. 1956 nyarán repülték az első nyugati államba vezető utat, igaz, ekkor még csak Bécsig merészkedett a légitársaság. Az októberi eseményeket követően ugyanakkor a szovjetek megálljt parancsoltak a nyugat felé történő terjeszkedésnek, sőt, három hónapra magának a polgári légi közlekedésnek is. Később aztán ismét elérhetővé váltak a nyugat-európai országok hazánkból ilyen úton, a hatvanas években pedig már egyre több külföldi úti célt kínált a Malév.

Természetesen a fejlesztés a repülőgéppark fejlesztésével is járt.

A Maszovletként 1946-ban induló társaság kezdetben még – természetesen – kizárólag szovjet gépmadarakkal üzemelt, a kezdő flottát Li-2-esek adták, szerény, 21 fős befogadóképességgel. Ezek még a budaörsi reptérről indultak, később került csak át a bázis Budapestre, Ferihegyre.

A Malév-életérzés anno
A Malév-életérzés annoFortepan/Fortpean

A további fejlesztést az egyre nagyobb repült távok elengedhetetlenné tették: megjelentek az Il-18-asok is a flottában, amelyekkel a Közel-Kelet és Afrika is berepülhető távolságba került. 1969-re 28 ország városaiba juttatta el a Malév az utazókat, ezzel egy időben pedig a belföldi járatokat megszüntették, mivel a modernebb, nagyobb repülőknek már nem feleltek meg azok a füves pályák, amelyeken országon belül leszállhattak. Az egyre több repült úttal törvényszerűen balesetek is jöttek, de a magyarok bizalma sosem rendült meg a Malévban.

Egykor szovjet repülőkkel dolgoztak

1989 előtt nem jöhetett szóba új gépként sem más, mint a szovjet ipar valamely kiváló gyártmánya, de a nyugati nyitás arra is lehetőséget teremtett, hogy Boeingek is beálljanak a flottába 1988-tól kezdve. 2001-re az utolsó szovjet gép is kikopott a Malév flottájából, és bár ekkorra nőtt történelme során a legnagyobbra a légitársaság, anyagi gondjai is ekkorra kezdtek bebetonozódni. 2007-től egyre csak halmozta a veszteségeket, egészen addig a pillanatig, amikor már tarthatatlanná vált helyzete, és 2012 februárjában befejezte működését.

A legutolsó Malév-gép, amely még magyar színekben utasokkal fedélzetén emelkedhetett a magasba, egy Boeing-737-es volt, amely Helsinkiből közlekedett Budapestre.

Az Airportal idén nem először nézett utána, hogy az akkori flotta gépei merre járnak a világban, és most is azt találta, hogy bizony sok egykori Malév-repülő aktív még.

Ha így festett repülőt láttunk az égen, az otthonos érzést adott
Ha így festett repülőt láttunk az égen, az otthonos érzést adottWikimedia Commons

18 Boeing-737 már 2012. február 3-án este elhagyta Budapestet – az Írországi Shannonba indultak, a céghez, melytől lízingelte azokat a légitársaság. A HA-LOU lajstromjelű gép kapitánya egy legendássá vált mondattal búcsúzott akkor a toronytól:

„Indul a fekete sereg.”

Ez lett a gépmadarak sorsa

A következőket lehet tudni ma a Malév gépeiről:

  • Boeing 737-800 és 737-700-as gépek: az orosz Smartavia és Yakutia Airlines, a horvát ETF-Airways, a lengyel Enter Air, a cseh Smartwings és az amerikai Southwest utasait szállítják, egyet pedig a DHL használ áruszállításra.
  • Boeing 737-600: egy sem maradt épen, Arizonában bontották szét őket, kettő pilótafülkéjét magánszemélyek szerezték meg szimulátornak.
  • Boeing 767-200ER: egyet 2015-ben bontottak szét Amerikában, egy másik pedig szintén röpképtelenül az Aeropark dísze.
  • Boeing 767-300ER: a bérelt gépek közül Amerikában repül kettő, áruszállítóként, egyet szétbontottak.
  • Bombardier Dash 8: a Wideroe norvég cég belföldi járatait repüli kettő, egyet nem használ a társaság, csak parkoltatja, egyet szétbontottak.
  • Bombardier Canadair Regional Jet: a kazah SCAT Airline használ aktívan egyet, a szudáni Nova Airways szinte teljes Malév-festésben pedig egy másikat. A skandináv Cimber Air is átvett egyet, de az a társaság is csődbe ment még 2012-ben, azóta a gép áll. Egy példány múzeumba is került.
  • Fokker: öt Ausztráliában dolgozik, egyet pedig az Alliance Aviation Slovakia tárol valahol.
  • Boeing 737-500: egyet szétbontottak, egy pedig egy élménypark attrakciója lett.
  • Boeing 737-400: a spanyol Swift Air repül két géppel, egyikük januárban is járt Budapesten. Brazíliában és Mexikóban is szállít árukat egy-egy ilyen gép, kettőt szétbontottak.
  • Boeing 737-300: kettő Kongóban szállít árut, hármat tárolnak, egyet szétbontottak.
  • Boeing 737-200: a három gépből már egy sem repül, talán szét is bontották azokat.

Ha képeken is érdekel a Malév története, ajánljuk ezt a galériánkat!

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek