Olyan helyzetbe kerülni, hogy félreértik az általunk mondottakat, vagy olyan komoly jelentést gondolnak mögé, ami eszünkbe se jutott, több mint kellemetlen. Az ilyen szituációkból nem könnyű kijönni. A verbális kommunikáció fontos része a mindennapoknak, a munkahelyünkön is megkerülhetetlen. Nem mindig van rá hatásunk, hogy ki hogyan értelmezi a mondandókat, de a szakemberek szerint van néhány kifejezés, amelyeket a munkahelyen érdemes kerülni.
Kifejezések, amelyeket ne használj a munkahelyen
Akár véleményt nyilvánítasz, akár visszajelzést adsz, akár együtt kell működnöd más munkatársakkal, a legjobb, ha mindig világosan és tömören fogalmazol, nehogy félreérthető legyen, amit mondasz. A munkahelyi kommunikáció azonban gyakran minden, csak nem egyszerű. Nagyon fontos, hogy tudatosan ügyelj a használt szavakra, hogy azok pontosan közvetítsék az üzeneted és a szándékod. Van néhány kifejezés, mint a „megpróbálom” vagy az „őszintén”, amelyeket nem szerencsés a munkahelyen használni.
1. „Lehet, hogy hülye/rossz ötlet, de...”
Azzal, hogy már az elején „hülyének” vagy alsóbbrendűnek nevezed az ötleteidet, aláásod a magabiztosságodat és a hitelességedet. Ez azt jelzi, hogy nem hiszel a saját képességeidben, ami viszont negatívan befolyásolhatja azt, ahogyan megítélik az ötleteidet. Ez a megfogalmazás arra késztethet másokat, hogy gondolataidat kevésbé értékesnek vagy megfontolásra érdemesnek tekintsék, és még azelőtt elutasíthatják, hogy igazán átgondolnák.
2. „Bocsánat/Elnézést...”
Bár fontos, hogy felelősséget vállaljunk a valódi hibákért, ugyanilyen fontos, hogy elkerüljük a túlzott bocsánatkérést. Tartogasd a bocsánatkérést olyan helyzetekre, amikor valóban úgy érzed, hogy hibáztál vagy kárt okoztál. Az állandó „bocsánatkérés” kisebb problémákért (a rajtad kívül álló helyzetekért is) csökkenti az önbizalmad, és bizonytalanságot mutat.
Kerüld a megbeszéléseken az olyan mondatokat is, hogy „Elnézést, szeretnék valamit hozzátenni...”. Mondd egyszerűen, hogy „Szeretnék hozzátenni valamit.”. Hasonlóképpen, ne mondd azt, hogy „Elnézést a sok kérdésért,...”, ehelyett mondd azt, hogy „Köszönöm a türelmét, nagyra értékelem a segítségét.”
3. „Nem érdekel / Nekem mindegy”
Amikor ezt a kifejezést használod, akkor úgy tűnhet, hogy egyáltalán nem érdekel a folyamat, lényegében úgyis értelmezhetik, hogy nem érdekel téged a munkád. Ehelyett próbálkozz inkább azzal, hogy „Egyiket se preferálom”, ha már választani kell valamit.
Ezzel a kifejezéssel azt érzékelteted, hogy nem fektetsz be elég energiát a munkádba és a szervezet sikerébe. Ehelyett próbáld ki a „Nem annyira érzem magam érdekeltnek, mert..." kifejezést.
4. „Megpróbálom”
Ezt a kifejezést általában egy konkrét feladatra vonatkozóan használják, mint például: „Megpróbálom csütörtökre elküldeni a jelentést”. A „megpróbálok valamit” azt jelenti, hogy nagy a valószínűsége annak, hogy nem fog megtörténni, talán azért, mert nem vagy elkötelezett. Ehelyett használd inkább ezt: „Úgy tervezem, hogy csütörtökre megkapja a jelentést”, vagy egyszerűen: „Csütörtökön küldöm a jelentést.” Természetesen mindenki tudja, hogy néha felmerülnek olyan problémák, amelyek megakadályozzák, hogy valami időben elkészüljön, de jobb, ha nem értelmezik úgy, hogy te már eleve úgy készültél, hogy csúszni fogsz.
5. „Őszintén szólva...”
Hasonló kifejezések az „igazat megvallva” és az „őszintén”. Ezek a kifejezések felhívják a figyelmet az őszinteség kérdésére, és arra késztethetik a hallgatót, hogy elgondolkodjon azon, hogy máskor vajon nem vagy-e őszinte. Ezeket a kifejezéseket valószínűleg annak hangsúlyozására akarod használni, hogy őszinte és becsületes vagy, de éppen az ellenkezőjét érheted el. Csak mondd ki a véleményed, hagyd a felvezetést.
6. „Nagyon elfoglalt vagyok!”
Valószínűleg az a személy, akinek ezt mondod, szintén rendkívül elfoglaltnak tartja magát, így együttérzést is kelthet. Azonban egyszerűen panaszkodásként is értelmezhető. Bár nem szándékosan, de értelmezhető úgy is, hogy azt mondod, hogy fontosabb vagy értékesebb vagy, mert elfoglalt vagy. Jobb, ha ezt a kifejezést olyan embereknek tartogatod, akikkel közel álltok egymáshoz, a munkahelyeden kívül.
Természetesen nem csak ezek a példák lehetnek potenciálisan problémásak a munkahelyeden. Végső soron elmondható, hogy mivel nem tudjuk befolyásolni, hogy mások milyen benyomást alakítanak ki rólunk, a legtöbb, amit tehetünk, hogy tudatosan figyelünk a szavainkra, hogy azt az üzenetet közvetítsék, amit szeretnénk.
Nagyon kell vigyázni a csalókkal, már akkor is, amikor munkát keresel, ugyanis álláshirdetésekben is átverhetnek. Az alábbi cikkünkben elmondjuk, hogyan.
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés