Ezért nem sikerül szinte senkinek elsőre a jogsi

GettyImages-1190383810

Bár a jogosítvány önmagában sem olcsó mulatság, számtalan oka van, miért lesz ez az összeg évről évre egyre magasabb. Mutatjuk, miért kerül ennyibe, és mi az oka annak, ha a tanuló vezető megbukik a vizsgákon.

Ahogy a napokban azt  a Díványon is megírtuk, egyre drágább egy jogosítvány megszerzése, és számtalan levelet kaptunk azzal kapcsolatban, hogy a KSH adatai között szereplő ár valójában még magasabb, hiszen szinte senkinek nem sikerül elsőre sikeresen levizsgáznia forgalomban. Szakértővel jártunk utána annak, mi lehet az oka, hogy sokan megbuknak elsőre.

Törőcsik Ferenc gépjárművezető-oktató volt segítségünkre, és kalauzolt bennünket végig a gépjárművezetői engedély megszerzési folyamatán, különös tekintettel a képzés árának alakulására. Arra is kíváncsiak voltunk, vajon van-e, akinek elsőre sikerül, vagy igaz a legenda, miszerint többször kell próbálkozni ahhoz, hogy a rózsaszín-kék kártya a kezünkbe kerüljön. 

A jogsi megszerzésének ára egyre nő
A jogsi megszerzésének ára egyre nőPénzjegynyomda / MTI

Nem csak a jogsit fizetjük ki, amikor vezetni tanulunk

A KSH adatait tekintve szembetűnő, hogy közel másfélszer annyiba kerül ma egy jogosítvány megszerzéséhez szükséges tanfolyam díja, mint 3-4 évvel ezelőtt. 

„A jogosítvány, még akkor is ha egyre modernebb világban élünk, nem létszükséglet. Ennek ellenére sokan szeretnék, akarják megszerezni. Igen, nem véletlen a két szó használata. Mert aki akarja, az meg is dolgozik érte. Szorgalmasan tanul, gyakorol, kérdez. Akik csak szeretnék, hát, csak csinálják, majd lesz valahogy alapon – magyarázza Törőcsik Ferenc gépjárművezető-oktató. A járművezető-képzés nem egyszerű dolog, sőt: eléggé összetett. A rendszer adminisztrációs oldala is változott, amiből a tanulók nem sokat vesznek észre az online elméleti képzés lehetőségén kívül. Aki nem ismeri ezeket a folyamatokat, és nem tudja, milyen háttérmunka folyik, az persze hogy elégedetlen az árával.”

A KRESZ ismerete elengedhetetlen, de sokszor éppen ez hiányzik
A KRESZ ismerete elengedhetetlen, de sokszor éppen ez hiányzikCzeglédi Zsolt / MTI

Közel 350 ezer forint az átlagos képzési ár 2024 elején az országszerte meghirdetett tanfolyamdíjak alapján a KSH kalkulációja szerint. Az összeg a korábbi évekhez képest magasnak tűnik, ugyanis alig 4 éve még éppen csak 200 ezer forintba került ugyanez. Az azóta folyamatosan jelen lévő infláció, az autósiskolákra háruló, növekvő adminisztrációs feladatok, az online képzések fejlesztésének költségei és a benzin egyre növekvő ára mind hozzátett ahhoz, hogy ma ennek másfélszereséért tanulhatunk vezetni. 

Nagy ára van, ha nem vagyunk felkészültek

Jogosítványt szerezni ráadásul nem egyszerű, nem megy mindenkinek rutinból, bár a legtöbben úgy állnak hozzá, mintha szinte semmit nem kellene megtanulni hozzá. A Dívány által megkérdezett szakember szerint ez az oka annak, hogy sokaknak nem sikerül manapság elsőre megszereznie a vezetői engedélyt. 

Egyetlen pluszóra akár 10 ezer forintba is kerülhet
Egyetlen pluszóra akár 10 ezer forintba is kerülhetSándor Katalin / MTI

„Az elmúlt években egyre gyengül a tanulók technikai képessége, ami azt eredményezi, hogy jóval többet kell gyakorolni egy-egy manőver elsajátítását, és a forgalmi feladatok végrehajtását is, nem beszélve arról, hogy az online elméleti képzésen részt vevő tanulók többsége a gyakorlati foglalkozásokra érkezve már megkopott elméleti tudással érkezik. Ez azt jelenti, hogy a gyakorlás során ismét időt kell fordítani a KRESZ tanulására, ami meg viszi az időt” – magyarázza Törőcsik Ferenc a képzés árának hátterében rejlő okokat. 

Az első vizsgához szükséges 29 óra tehát nem mindenkinek elég, sőt, a többségnek kevés. 

Szinte képtelenség a »kötelező« 29 órából egy tanulót felkészíteni egy sikeres vizsgára.

Nekem például a legutolsó 30 órás tanulóm 2020-ban volt – meséli csalódottan. 

A gyakorlati vizsgán való bukás a legtöbb esetben pótórákat is jelent, ezek ára óránként Budapesten akár 10 ezer forint is lehet.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek