A legnagyobb éttermi bunkóságok a pincérek szerint

A felszolgálók élete nem csak játék és mese: gyakran a nyári melegben többrétegű munkaruhában, egy műszakban kilométereket gyalogolnak azért, hogy mi végül háromszor is visszaküldjük őket szívószálért, fogpiszkálóért vagy egy kicsit melegebb ásványvízért. De vajon van ennél nagyobb bunkóság a szemükben? Csettintgetés, csendőrpertu vagy megfeledkezés a borravalóról? Ők maguk mondták el.

Azt talán mindannyian sejtjük, hogy ha egy felszolgáló felsorolja a város látványosságait, hoz a gyereknek színezőt, és még néhány dolgot, ami a rendelés megérkezése után jut eszünkbe, akkor érdemes valamennyi borravalóval meghálálni az extra fáradozást. Kívülről esélyes, hogy a köszönés elmaradása, a hangos légyszívesezés, a „lesz egy..” kezdetű mondatok kiverhetik a biztosítékot, de vajon ezek-e a legnagyobb sértések számukra? Lássuk az éttermi bunkóságok toplistáját!

#1 Egyszerre csak egy dolgot kérni, ahelyett, hogy összevonnátok a kéréseket

Minden egyes újabb kör azt jelenti, hogy a többi asztalnak várnia kell, miközben egyben is leadhattad volna a rendelésedet. Inkább mondd, hogy még nem döntöttétek el pontosan, mit innátok, és aztán később rendeld egyben, mint hogy utólag kérj még valamit, ami kimaradt. Ha tudod, hogy ketchuppal eszed a sült krumplit, azt is érdemes az elején tisztázni, és nem megvárni, hogy vajon azzal érkezik-e és visszaküldeni a felszolgálót. Amit csak lehet, egyben kérj. 

#2 Üres pohár rázogatásával kérni az újratöltést

Nem számít, mennyit fizetsz a borért, ne kalimpálj a pohárral és ne kelts zajokat sem azért, hogy észrevegyenek és újratöltsék a poharad, vagy az asztalodhoz száguldjanak. Elég felvenni a szemkontaktust és kedvesen jelezni, mit szeretnél. 

#3 Leülni egy nem megterített asztalhoz

Elsőre nem tűnik nagy dolognak, de főképp egy nagyobb étteremben bizonyos forgalom alatt a vendégtér egy részét nem terítik meg, nem használják, többek között azért, hogy a felszolgálónak kisebb területet kelljen bejárnia. Ha kicsi az étterem, akkor is egy már leszedett és megterített asztalhoz ülj le, mert a piszkos asztal leszedetésével pluszmunkával látod el a személyzetet, ráadásul senkinek sem kellemes helyzet, hogy ő takarít, te meg ülsz az asztal mögött és nézed. 

Ez például nem zavarja őket.
Ez például nem zavarja őket.PeopleImages / Getty Images Hungary

#4 Rendetlenséget hagyni az asztalon

Az árban benne van, hogy nem neked kell mosogatni vagy a tányérokat összeszedni, és az is, hogy szépen megterített asztalhoz ülsz le, de ez nem jelenti azt, hogy most aztán minden mehet a földre, bármi kilöttyenhet, mert nem neked kell takarítani. A felszolgálók szerint ezt sokan kihasználják, miközben sokkal könnyebb dolguk lenne, ha egy kis odafigyeléssel rend maradna az asztalon. Sokat tehetsz értük akkor is, ha az evőeszközöket úgy helyezed el a tányéron, hogy ne essenek le, amikor megemelik, és a szalvétát az evőeszköz alá teszed, hogy ne szálljon szanaszét, amikor épp tíz tányérral egyensúlyoz a pincér. Kedves dolog az asztalon és környékén rendet hagyni és nem leejtett rizsszemeket, szétdobált szalvétákat felejteni magunk után. 

A cikk az ajánló után folytatódik

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

#5 Étkezés után sokáig maradni rendelés nélkül

Érthető, hogy a kedvenc mexikói éttermed hangulata páratlan, de fogyasztás nélkül nem illik egész este ott maradni. Ha egy órát esztek és még négyet ott maradtok anélkül, hogy bármit rendelnétek, az a helynek bevételkiesést jelent.   

#6 Rákérdezni: „Mi az, ami igazán finom itt?”

Ez egy nagyon nehéz kérdés valaki számára, aki nem ismeri az ízlésed, és hosszas csevegés lehet a faggatózás vége, amiben a dolgozó sem mondhat nagyon mást, csak azt, hogy minden finom. Mivel a pincér elsősorban az étteremnek dolgozik, nyilván a legdrágább fogást fogja javasolni ezek után, hiszen így magasabb lesz a számla végösszege, és ennek arányában a jatt is. Ezért nem is hibáztatható, hiszen egyébként jó eséllyel valóban finom az étterem legdrágább különlegessége. Jobban jársz, ha egyikőtöket sem hozod nehéz helyzetbe, és inkább két étel közötti választásban kéred a segítségét, ha nem tudsz dönteni. 

#7 Átülni máshova úgy, hogy nem szólsz

Szuper, ha megláttál barátokat a szomszéd asztalnál, de ha átülsz hozzájuk és onnan is rendelsz, érdemes pontosítani a felszolgálónak, melyik asztalhoz üsse az új rendelésed. Az ő szemében te a hetes asztal egyik vendége vagy, és ha kétszer-háromszor is átülsz, lehet, hogy egy új pincérnek kell átvennie a rendelésed. Így nagyon megnehezíted a dolgukat abban, hogy kövessék, éppen mit fogyasztottál.

Ezt azért ne kérd.
Ezt azért ne kérd.Betsie Van der Meer / Getty Images Hungary

#8 Nem abbahagyni a csevegést a rendelés kedvéért

Ha az unokatestvéred éppen rendel, érdemes pár másodperc szünetet tartani a nagyothalló nagymamáddal való csevegésben azért, hogy a jó eséllyel zajos helyen, esetleg hangos zeneszó mellett felszolgáló pincér pontosan érthesse, mit is szeretne a kedves rokon. Nem nagy szívesség, nekik mégis sokat segíthet. 

#9 Nem elárulni, hogy még nem tudod, mit kérsz

Ha nem árulod el, hogy fogalmad nincs, mit szeretnél, a felszolgáló értékes perceket tölt el csendben melletted, miközben akár le is szedhetné a szomszéd asztalt. Nyugodtan szólj, hogy még nagyjából 5-10 perc lesz, amíg a gyerekek eldöntik, mit kérnek, senki nem fog haragudni érte.

#10 Panaszkodni a vacsora után

A felszolgálók valószínűleg nagyon készségesek lesznek akkor, ha elégedetlen vagy valamivel, de ha csak a vacsora végén szósz, hogy ez nem ízlett, azzal már nem tudnak túl sokat kezdeni. Ha megetted a hamburgert és közlöd, hogy rossz volt, azt nehezebb elhinni, mint ha étkezés közben kéred, hogy nézze meg, mert penészes benne a sajt.

+ 1 Közvetlenül zárás előtt érkezni

Az étterem bezárása sokáig tart, a konyháé is, ahogy az ételek elkészítése is időt vesz igénybe, így az 5-10 perccel zárás előtt érkezés pluszmunkát ad a személyzetnek, aki már talán elmosta az eszközöket, lekapcsolta a kávégépet, elcsomagolta az alapanyagokat. Hasonló a helyzet akkor is, ha záróra után maradnál – ez soha ne legyen természetes, mindig érdeklődj, meddig vannak nyitva. Nyilván nem zavarhat el téged, épp ezért fontos, hogy te segítsd őt abban, hogy elárulhassa: valójában már 30 perce zárva vannak, és csak miattad állnak még ott a helyiség végében

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek