Tele a város bicajosokkal, és ez így van jól, hiába fúj rájuk Tarlós. Ám nem árt átismételni azokat a szabályokat, amik abban segíthetnek, hogy mindenki épen és egészségesen érkezzen meg a célállomásra. A Generali a Biztonságért Alapítvány össze is gyűjtötte ezeket, ha pedig átolvasta, vagy úgy érzi mindent tud, kattintson, és tesztelje le tudását!
Hol kell, hol lehet és hol szabad tekerni?
Sokféle lehetőség áll a kerékpáros közlekedők előtt, azonban ezek ritkán jelentenek választási lehetőséget: ahol van felfestett kerékpársáv vagy kijelölt kerékpárút, ott kötelezően ezen kell haladnunk. Csak ott tekerhetünk az ezzel párhuzamos úton, ahol ezt felfestett biciklis nyom (sárga biciklis piktogram) jelzi. Ezeken a sávokon más, nálunk nagyobb és sok esetben gyorsabb járművekkel is osztoznunk kell.
Gyakran a gyalog- és kerékpárút, valamint a gyalogos- és kerékpáros zóna a kötelező közlekedési terünk. Azonban ha itt a gyalogosok akadályozzák haladásunkat, a KRESZ szerint is jobban tesszük, ha letérünk az úttestre. Autóbusz forgalmi sávban akkor kerékpározhatunk, ha láttunk az út melletti táblákon erre utaló jelzést. Hiába érezzük erősebbnek magunkat a járdán, a járda alapvetően a járókelőké. Ha nincs más biztonságos megoldás és lakott területen belül vagyunk, a gyalogosok korlátozása és veszélyeztetése nélkül bekéredzkedhetünk. Ne feledjük azonban az udvariassági szabályokat sem, itt a kerékpárunkkal csak vendégek vagyunk.
Sebességkorlátozás
Tartsuk észben, hogy a bringásokra is vonatkozik sebességkorlátozás: lakott területen belül negyven, lakott területen kívül biciklis sisak nélkül szintén negyven, sisakkal már ötven km/órával haladhatunk. Kerékpárúton harminc, gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel legfeljebb húsz km/óra a megengedett sebesség. Azokban az esetekben, amikor a járdán is lehet kerékpárral közlekedni, legfeljebb tízzel tekerhetünk.
Az egyirányú utca biciklivel kétirányú?
Csak ott hajthatunk be forgalommal szembe az egyirányú utcába, ahol erre a kiegészítő tábla felhatalmazást ad. Legyünk körültekintőbbek, hiába véd minket a KRESZ, az autósokban lassabban rögzülhetnek az új szabályok. Húzódjunk szigorúan jobb oldalra. Lehetőségeink szerint kerüljük a parkoló járművek melletti szoros haladást, egy hirtelen elénk nyíló ajtó komoly kellemetlenségeket okozhat
A zebra
Zebrán áthaladó gyalogosnak minden közlekedési eszközzel, így a biciklivel szemben is elsőbbsége van. Kritikus pontja a gyalogos-kerékpáros-autós közlekedésnek, nem lehet elégszer hangsúlyozni: zebrán csak a gyalogosokra vonatkozik az elsőbbség. Gyalogosnak pedig csak abban az esetben számít a bringás, ha a zebra előtt leszáll és tolja a biciklijét.
Szondáztathatnak a biciklimen?
Bár a bringásokra vonatkozó zéró tolerancia - a főútvonalon való közlekedést kivéve - valóban kikerült a jogszabályokból, az előírás szerint a jármű biztonságos vezetésére képes állapotban kell lennie a biciklisnek. De ne is feltétlenül csak a bírság, hanem magunk és mások biztonsága érdekében tartsuk ezt mindig szem előtt.
Kötelező tartozékok
Ha nappal van, ha este, kerékpárunkon kötelezően szükséges bizonyos láthatósági és világító eszközök megléte. Legalább az első keréken kettő darab borostyánszínű küllőprizma, az első, fehér fényt adó, a hátsó, piros fényt adó világítás és a kerékpár hátuljára szerelt piros színű fényvisszaverő prizma. Lakott területen kívül, illetve rossz látási viszonyok között magunknak is láthatósági, fényvisszaverő ruházatot kell viselni. Alapos közúti ellenőrzések alkalmával ellenőrizhetik még a csengőt és a két, egymástól függetlenül működtethető féket is.