Saját esküvőmöm szembesültem a nehézséggel
Első, meghatározó élményem a saját esküvőm szervezése volt, még bármilyen professzionális tapasztalat nélkül. Itt szembesültem azzal, hogy maga a helyszín elég korlátozott dekorációs elemekkel rendelkezik, de mivel ezt utolsó hétre hagytam, már nem volt se időm, se energiám egy profi dekoros céget megbízni.
Problémát okozott időpontot foglalni, mert az áhított helyszínen már szinte alig volt szabad időpont. Rettegtünk, hogy a helyszín, amibe beleszerettünk, nem lesz elérhető, és rákényszerülünk másikat keresni. Ha olyan helyszínt választottatok, ahol egyéb rendezvények is lehetnek (pl. kiállítás, koncert stb.), ne késlekedjetek a foglalózással!
Extrém helyszín: hegymászó lagzi a csúcson
4 év és 40 esküvő tapasztalatával a hátunk mögött bátran mondhatjuk, hogy legextrémebb helyszínünk egy 2548 méter magas hegycsúcs volt. Természetesen egy hegymászó pár szemelte ki magának ezt helyet, mi csak abban voltunk segítségükre, hogy találtunk nekik egy lelkészt, aki vállalkozott rá,hogy a hegy tetején tegyenek örök esküt egymásnak. "Földi" lagzijuk még várat magára, de állítólag annak megrendezésével is minket bíznak majd meg.
Egy másik, számunkra igen kedves esküvői helyszín Mari és Péter saját kertje volt, ahová egy olyan kis 25 fős esküvőt varázsoltunk, körasztalokkal, könyöklőkkel, bárpulttal, ételmelegítőkkel, hogy párunk komolyan elgondolkodott a kertjük bérbeadásában rejlő üzleti lehetőségben.
Ha ti még nem tudjátok pontosan, hogy milyen helyszínt szeretnétek, biztos sok gondolatotok volt már arról, hogy milyen ne legyen. A túlkínálat az egyik legfőbb nehézség induláskor. Ha már megvan, hogy merrefele lenne, és milyen keretből gazdálkodhattok, fotók, vélemények alapján érdemes kiválasztanotok három-öt helyszínt, amit meglátogattok.
A tömény és a tűsarok
Sokéves tapasztalatunk alapján pontosan tudjuk, mi az első három kérdés, amit te, és mi az a három, amit a vőlegényed fog kérdezni.
Egy lánynak az jut eszébe először, hogy mindenki látja- e a főasztalt, hol tud majd átöltözni, és hogy tűsarkúban tudnak-e itt jönni-menni a nők. Ezzel szemben egy fiúnak mindig az egyik legfontosabb, hogy be lehessen vinni a töményt, elég nagy legyen a tánctér, és addig tarthasson a buli ameddig jólesik.
Mennyi ital kell?
Ha ti viszitek a töményt, érdeklődjetek a helyszínen, hogy mekkora mennyiséget érdemes vásárolni, és ne essetek abba a hibába, hogy az otthon összegyűlt “ajándék” italokat gyűjtitek össze, mert úgyis ott áll. Fontos tisztázni, hogy a röviditalok felszolgálásáról, és a hozzá szükséges poharakról, jégről, citromról, ki gondoskodik.
Niki és Bálint így akartak spórolni, de ami otthon sem fogy, az egy esküvőn sem fog, így éjfélkor minket kértek meg, hogy rendeljünk valahonnan jó minőségű pálinkát, mert mindenki azt kereste az italpulton.
Mindig a létszámot (a tánctérnek is kell hely), a megközelíthetőséget (a násznépnek is el kell jutnia oda és vissza valahogy) és a rendelkezésre álló pénzkeretet vegyétek alapul!
Tudd meg, mit tartalmaz a menü!
Kérjetek részletes ajánlatot a szimpatikus helyekről, és alaposan böngésszétek át. Mit tartalmaz a menüsor, a csomagárban van-e vendégvárás (érkezéskor valamiféle harapnivaló és üdítő), éjféli büfé (töltöttkáposzta).
Az italcsomag lehet időkorlátos (7-8 órás időtartamra, például, ha 17:00 órától kezdődik az esküvő, éjjel egytől már egyéni számlázás alapján kell fizetni az italért), annak ellenére, hogy korlátlannak jelzik.
Rossz meglepetés: rejtett tételek
Zsanett és Feri lagziján eléggé meglepődtek a vendégek, amikor a pincérek adták a számlát az ital mellé. Amikor a pár észrevette, hogy barátaik kérdőre vonják a pincéreket, leesett nekik a tantusz és saját szobaszámukra íratták a további fogyasztásokat.
Érdeklődjétek meg, hogy igény szerint rövidital bevihető-e, ha igen, milyen felszolgálási díj ellenében. Lehetnek rejtett tételek, mint például terembérlet, bútorbérlet, nyitvatartási díj, felszolgálási jutalék (felszolgálónként, óránként). Van-e időlimitje a bulinak? (Van olyan helyszín, ahol a lakók, vagy a szállóvendégek miatt éjjel kettőkor be kell fejezni a lagzit).
Nehogy úgy járjatok, mint Noémi és Zsolt, akiknek már fél 11-kor feltálalták az éjféli töltött káposztát, hogy éjfélkor már tudjon zárni a személyzet.
Tudjátok meg azt is, hogy kihelyezett szertartást meg tudnak-e oldani? (kell-e plusz székeket bérelni, ne a terített asztaloktól vegyék el, biztosítanak-e hangosítást, hogy élvezhető legyen a szertartás).
Kardinális kérdés a mosdó
A női, férfi WC-k mennyisége és minősége is fontos kérdés. 100-120 főnél már tumultus alakulhat ki, ha csak 1 db mellékhelyiség van. Ha nem hotelben, vagy panzióban tartjátok a bulit, akkor is kell egy szoba, ahol készülődhettek, éjfélkor átöltözhetek, vagy ahol tárolhatjátok a nászajándékokat és megszámolhatjátok a pénzt.
Szabadtéri szertartásnál van-e esőterve a helyszínnek? Aznap, már majdnem biztos, hogy nincs se lehetőség, se idő sátorépítésre.
Egyszer egy angol-magyar párunkkal fordul elő, hogy dacolva az esős idővel, szabadtéren mondták ki az igent. Bár lett volna fedett helyszín is a szertartásra, a hely szépsége miatt mindenképp szabad ég alatt akartak esküdni. A násznép nagy része angol volt, így számukra sem volt szokatlan az időjárás, azért a gratulációkat már a hotel lobbyjában fogadták.
Ne hagyd ki a próbavacsorát!
Ha éttermet vagy szállodát választotok, menjetek el egy próbavacsira inkognitóban, így nem csak az ételek minőségéről, hanem a kiszolgálás színvonaláról is képetek lesz. Ez persze nem az a próbavacsora, amit az amerikai filmekből ismerünk, de azért hasznos lehet.
Ha előlegezésre kerül a sor, mindent rögzítsetek szerződésben, és győződjetek meg, hogy bruttó árakat kaptatok-e, mert a "plusz áfa" még nagyon megdobhatja a végszámlát. És végül, de nem utolsósorban, ha beleszerettek egy helybe, de az árakkal nem vagytok megelégedve: alkudjatok!
Mindenhol lehet alkuldni, még egy ötcsillagos szállodában is. Alkuval a vártnál sokkal előnyösebb árakhoz juthattok, mert egy jó esküvői helyszínen mindig kompromisszumkészek.
A követketkező részben álmaid mennyasszonyi ruháját segítünk kiválasztani.
szerzők: Révész Anna & Seybold Anett esküvőszervezők