A Social Business Tour 2010 záróeseményén, Bukarestben adták át a Társadalmi Üzleti Modell Ötletbörze fődíját és nemzeti díjait is, köztük a magyar páros „ProRatatouille” romák foglalkoztatását és organikus gazdálkodást elősegítő programjáért.
Kösd át a nyugdíjadat!
Ezzel az elnevezésű programmal a szlovák Barbora Kuckova és Olga Guttenova ötlete nyerte el a fődíjat, amely egy társadalmi vállalkozás felépítéséről szól. Ők az idős nők társadalmi kirekesztettsége és nyomora ellen szeretnének küzdeni. A program lényege, hogy olyan idős, kötni és horgolni tudó nőket segít munkához, akik így egy társadalmi vállalkozás résztvevőivé válhatnak. Az ötlet szerint az idős asszonyok modern design tervek és minták alapján készítik el termékeiket divatos, fiatalok által is szerethető pulóverek, kalapok, sálak formájában, amelyek akár interneten értékesíthetők, és program segítségével a kortárs divattervezőkkel is szoros kapcsolat építhető ki.
A győztes páros ötlete megvalósításához az Erste Csoporttól kap finanszírozási segítséget. Emellett a nemzeti győztesek mindegyike konzultációs lehetőséget és képzést kap 5000 Euró értékben, amelyet az ERSTE Alapítvány biztosít.
Biót termeszthetnének a Csereháti romák
Csehország, Románia, Szerbia és Ausztria legjobbjai mellett a kreatív, társadalmi felelősségű és szociális gondolatot ötvöző magyar páros ötletét is díjazták. Kassai Melinda és Horváth Áron „ProRatatouille” programja öt hátrányos helyzetű hazai település fenntartható, organikus gazdálkodásáról, a foglalkoztatásról és környezetvédelméről szól.
A Cserehátot, mint Magyarország egyik legelmaradottabb és legszegényebb régióját vették alapul, ahol a lakosok nagy része a cigány kisebbséghez tartozik, és akik nemcsak a létfenntartásért, de a diszkrimináció ellen is küzdenek, hogy biztonságosabb jövőt építhessenek gyermekeiknek. A munkanélküliség, az oktatás hiánya, a szegényes infrastruktúra és egészségügyi ellátás csak néhány példa a régió összetett problémájából.
A Cserehát egy nagyszerű terület lehet az organikus gazdálkodásra. Magyarországon is fokozatosan nő az igény az egészséges és bio élelmiszerek iránt, amelyeket fenntartható módon állítanak elő. Ezért a projekt az ősi és érintetlen természeti környezetből szeretne profitálni, együttműködve a helyi önkormányzatokkal és a szegény, de értelmes roma emberekkel, hogy elterjesszék a bio gazdálkodást a környéken.
Diszkrimináció ellen: közösségi gazdálkodás
A ProRatatouille márkanév hasonló szeretne lenni Magyarországon, mint a Fair Trade címke a nagyvilágban. A kereskedelmi szervezet helyi ProRatatouille termékeket vásárol majd fel tisztességes nagykereskedelmi áron és áruházláncoknak, helyi élelmiszerboltoknak, éttermeknek értékesíti azokat.
A közösségi gazdálkodás emeli a közösségi tudatot, csökkenti a munkanélküliséget, harcol az élelmiszer válság ellen, és bemutat egy egészséges és fenntartható életmódot. Ezek együtt, alternatív példát mutathatnak a felnövekvő fiatal generációk számára. Remélhetőleg segíteni fogja a roma kisebbséggel szembeni előítéletek megváltozását, amelyek szerint a romák nem tudnak megfelelően dolgozni, hiszen összeköti a minőségi és egészséges élelmiszereket és vásárlási élményeket a roma lakossággal.
Társadalmi Üzleti Modell Ötletbörze 2010
A Társadalmi Üzleti Ötletbörze a Social Business Tour 2010 része, a Nobel-békedíjas Muhammad Yunus Professzor védnöksége alatt, amely 2010 májusa és októbere között zajlott. Rengeteg információt nyújtott a társadalmi vállalkozásokról, ösztönzést adott a fenntartható társadalmi üzleti kezdeményezéseknek 6 országban és 6 városban Közép-Kelet Európában (Bécs, Pozsony, Budapest, Prága Bukarest és Belgrád). Yunus professzor személyesen adta át a Társadalmi Üzleti Modell Ötletbörze 2010 díjait október 29-én Bukarestben.
Az ötletbörze lényege, hogy a társadalmi vállalkozásokra vonatkozó ötletek társadalmi problémákra nyújtsanak megoldást, mint pl. az oktatás, a mezőgazdaság, egészségügy vagy a pénzügyek területén. Szempont volt az is, hogy a társadalmilag kirekesztett csoportoknak, a nyomorban ill. kisebbségben élőknek is segítséget nyújtson a beilleszkedésben. Mindemellett a Társadalmi Üzleti Modell kritériumait is teljesítenie kellett: a vállalkozás pénzügyileg életképes, társadalmilag és ökológiailag fenntartható és következetesen szociális célokra fókuszáljon.
.