A Social Business Tour 2010 második állomásán, Budapesten Muhammad Yunus professzor három előadás keretében mutatatta be az üzleti élet, a politika, a kultúra és a civil társadalom képviselőiből álló közönségnek társadalmi üzleti koncepcióját. A nagy érdeklődésre való tekintettel és az Erste Bank Magyarországnak köszönhetően a rendezvény helyszíne a Művészetek Palotája volt.
A Social Business Tour 2010 keretében az Erste Group bejelentette, hogy 10 millió euró értékben fog finanszírozni társadalmi célú vállalkozásokat Közép-Kelet-Európában, így Magyarországon is. A folyamatot az Erste Alapítvány és az Erste Group Társadalmi Bank Platformja, a good.bee fogja felügyelni.
A Nobel-békedíjas Muhammad Yunus, a Grameen Bank alapítója a Közép-Kelet-Európán átívelő, és május 11-én, Bécsben és Pozsonyban indult Social Business Tour 2010 védnöke. A programsorozat második állomása 2010. július 7-én Budapesten volt. A Mélyszegénység és a Társadalmi Kirekesztés Elleni Harc Európai Éve részeként a 2010 májusa és októbere között megrendezett konferenciasorozat információkat szolgáltat a társadalmi vállalkozás koncepciójáról, és Közép-Kelet-Európa hat országának hat városában ösztönzi a fenntartható társadalmi üzleti kezdeményezéseket.
Társadalmi kirekesztés, nélkülözés, szegénység: ezekkel a problémákkal nemcsak a fejlődő országok lakói találkoznak, hanem egyre gyakrabban fordulnak elő Közép-Kelet-Európában is. Az Európai Bizottság egy friss állásfoglalása szerint az európai lakosság 17 százalékának a legalapvetőbb szükségleteik fedezéséhez szükséges eszközök sem állnak rendelkezésére. A Yunus professzor által kidolgozott gazdasági fogalom, a társadalmi vállalkozás hatalmas potenciállal bír a hátrányos helyzetű emberek életkörülményeinek javításában és a szükséges társadalmi változások pozitív alakításában Közép-Kelet-Európában is. A társadalmi vállalkozások olyan innovatív üzleti modellek, amelyeknek célja, hogy vállalkozói eszközökkel birkózzanak meg a társadalmi problémákkal – az üzleti cél támogatása érdekében a hasznot elvi alapon újra befektetik ahelyett, hogy szétosztanák a tulajdonosok között.
„A Social Business Tour új, a társadalmi üzleti koncepción alapuló vállalkozások létrehozását támogatja. Ez nemcsak az európai szociális egyenlőség és fenntarthatóság irányába tett fontos lépés, hanem egyben komoly fegyvertény is a szegénység 2030-ra való eltörlését megcélzó harcunkban,” mondta Muhammad Yunus professzor. „A Social Business Tour a kiindulópontja egy olyan mozgalomnak, amelynek küldetése a szegénység teljes eltüntetése Közép-Kelet-Európa országaiból.”
„Közép-Kelet-Európában a társadalmi problémák megoldását egyedül az államtól várják. A társadalmi vállalkozások megteremtésével egy híd építhető a magánkézben levő vállalatok és a civil társadalom között. Úgy gondolom, hogy rengeteg lehetőséget rejt ez a régió. Ezért döntöttünk úgy, hogy az indulást segítendő 10 millió eurót fektetünk be a társadalmi vállalkozások finanszírozására ezekben az országokban. A good.bee, amely a teljes projektért és a jelentkezések kezeléséért felel, magyar vállalkozókat is szeretettel vár a pályázaton,” mondta Andreas Treichl, az ERSTE Alapítvány igazgatóságának elnöke.
A Társadalmi Vállakozások Finanszírozása (Social Enterprise Financing) pályázat és a Social Business Tour alatt és után létrejövő Social Business alapító központok remélhetőleg hozzájárulnak a társadalmi üzleti koncepción alapuló vállalkozások régióbeli fenntartható fejlődéséhez a Social Business Tour vége után is. Ezekben a központokban a társadalmi vállalkozók szaktanácsadás formájában kapnak támogatást, valamint az Erste Group és más vállalatok önkéntesei a good.bee csapatának irányítása alatt cégeik létrehozásában fogják segíteni őket. Az ERSTE Alapítvány Baráti Társasága a társadalmi üzleti szervezetként ismert Ashoka-val együttműködésben 2010 óta működik. Az ERSTE Alapítvány százezer eurós támogatása révén a Társaság öt közép-kelet-európai tagja három éven át foglalkozhat társadalmi üzleti ötlete megvalósításával.
Társadalmi Üzleti Modell Ötletbörze 2010
A Social Business Tour-ral párhuzamosan fut a Társadalmi Üzleti Modell Ötletbörze 2010 is. A verseny hat előzetes nemzeti fordulója során és a Bukarestben megrendezett európai finálén olyan innovatív üzleti ötleteket keresnek, amelyek fenntartható megoldásokat nyújtanak Közép-Kelet-Európa országainak társadalmi problémáira. A magyar versenyzők 2010. július 21-ig nevezhetnek ötleteikkel, elképzeléseikkel. A részvételi információk és határidők a Tour honlapján találhatók: www.socialbusinesstour.com
Bécs, Pozsony és Budapest után a Social Business Tour 2010 következő állomásai Belgrád (szeptember végén), Prága (október elején) és Bukarest lesznek (október 28-29-én).
A Social Business Tour 2010 ötlete 2009 májusában, bécsi látogatásakor született meg Muhammad Yunus fejében, amikor a Grameen Bank alapítójaként az ERSTE Alapítvány és az Erste Group két társadalmi banki projektjéről, a Második Takarékszövetkezetről (Die Zweite Sparkasse) és a good.bee-ről gyűjtött információt.
A Social Business Tour 2010 az ERSTE Alapítvány, az Erste Group, a good.bee, az osztrák Szociális, Munkaügyi és Fogyasztóvédelmi Minisztérium és a Grameen Creative Lab közös kezdeményezése, a Mélyszegénység és a Társadalmi Kirekesztés Elleni Harc Európai Évének része. A Social Business Nap budapesti partnere az Erste Bank Magyarország.