Éppen Rubint Rékát hívja vissza, amikor belépek a szalonba interjúzni. Ágoston Melindával hamar megtaláljuk a hangot, vidám, sugárzó személyiség. Kis híján két évtizede mesterkozmetikusként és sminkmesterként dolgozik a divatszakmában, és vesz részt forgatásokon. Sok éven át versenyzett, nemzetközi díjakat nyert. Ma egyre több szakmai bemutatóra kérik fel, s az utánpótlás képzésében is jelentős szerepe van.
Miért éppen a smink az önkifejezési eszközöd? Az a célod, hogy szebbé tedd a nőket?
Ez a kezdetekben még nem fogalmazódott meg bennem így. Az tetszett, hogy jön egy ember, egy natúr arc, akinek van két szeme, két orrlyuka, egy szája...
Tehát kapsz egy festővásznat és csinálsz belőle egy művet.
Ez nem festővászon, ezt mindig el szoktam mondani a tanulóimnak. Nem én kezdeményeztem a tanítást se, sorra jöttek a megkeresések. Én pedig úgy éreztem, hogy tizenkilenc éve tartó sminkes pályámnak vagyok azon a pontján, hogy elkezdhetem átadni mindazt, amit megtanultam. Tehát az arc nem egy vászon, hanem egy óvodás kifestőkönyv. Adott az állkapocs-csont, a járomcsont, a szem alsó és felső kontúrja, a szemöldök. Ezeken belül kell dolgoznunk. Nem egy üres, 4x4-es fehér vászonra kell kitalálnod a dolgot, tehát ebből a szempontból a munkánk nem annyira kreatív. Adottak a vonalak, a fej arányai, ezeket kell megtanulni és kiszínezni.
Ez azért nem annyira egyszerű, hisz ha mondjuk én belenézek a tükörbe, honnan tudom hogyan kellene csinálnom?
Sehonnan, ezt meg kell tanulni. Késsel-villával is megtanít anyukánk enni, nem? Volt már olyan tanítványom, aki a negyedik alkalommal szinte még a modell fejét se találta meg a nyakán, a púderecsetet nem tudta megkülönböztetni a pirosítóecsettől...
A púderecset a nagy kerek, a másik meg a kisebb, keskenyebb, ugye?
Pontosan. Szóval egy ilyen lány megkérdezi tőlem, hogy mit irasson a névjegykártyájára, sminkmester, vagy mestersminkes? Az a baj, hogy a szakmai alázat már nem divat. Ez alatt persze nem azt értem, hogy legyen az ember megszeppent, hanem hogy a szakma iránt tisztelettel viseltessen. Hiszen még nincs annak a tudásnak a birtokában, amire alapozhatna. Én például akkor mertem csak ráírni a névjegyemre, hogy sminkmester, amikor hat év versenyzés után megnyertem az Európa Bajnokságot.
A versenyeken milyen jellegű feladatok vannak?
Mindig megadnak egy témát, amit adott idő alatt kell teljesíteni. Mondjuk színházi sminket kell készíteni negyven perc alatt és kötelező műszempillát felrakni. Olyan is van, hogy meghatározzák milyen színeket kell használni, például vöröset és feketét. Aztán hogy milyen más színekkel kombinálod, azt már te döntöd el. Minél több színt keversz bele az adott idő alatt, annál profibb vagy, hisz szakmailag ez egy nehezebb feladat. De ez még nem minden. A felkészüléshez az is hozzátartozik, hogy kell találni egy megfelelő modellt, neki estélyi ruhát, cipőt, kiegészítőket, fodrásszal együtt frizurát. Ez nem annyi, hogy fehér ingben meg farmerban kiülteted és felteszed rá a sminket. Rengeteg időbe és energiába kerül, amit a családodtól vagy a vendégkörödtől veszel el, amivel ezt az egészet szponzorálod. Sokszor a munkaidőm este tízig is eltartott, és akkor már nem volt erőm szempillán csúszni valamelyik diszkóban, hisz másnap reggel kipihenve és felkészülve ott kell állni a vendég fölött mint jó szakember és pszichológus.
Ápolni kell a bőrt és a lelket?
Hihetetlen emberi kapcsolatok alakulnak ki. Egyik nap egy vendégem kezelés közben rám nézett és közölte velem, hogy már tizenhárom éve hozzám jár. Mondtam, hogy már csak két évet kell, és akkor sütök neki egy jubileumi tortát. Ennyi idő alatt persze férjhez ment, lett három gyereke, látom a problémáikat, a szenvedésüket, amikor betegek a gyerekek, meg azt is, amikor óriás boldogság van.
Hétköznapi emberekre kell gondolnunk vagy celebekre?
Celebek kevesen vannak. Ők jönnek-mennek, nagyon kevés olyat tudsz felmutatni, aki mondjuk tíz éve folyamatosan pályán van. Rubint Rékát én még azelőttről ismerem, hogy Schobertné lett. A fodrász kolleganőm, akivel tíz évig együtt csináltunk egy üzletet, járt Rékához edzésre. Hamar összebarátkoztak, az edzőteremben csacsog mindenki mindenkivel, mint egy madárházban. Réka elkezdett járni a kolleganőmhöz és amikor egy alkalommal kellett neki egy arcpakolás, megnyertem őt vendégnek. Aztán emlékszem már nagyon jóban voltunk Rékával, amikor egyszer csak jött azzal, hogy összeismerkedett Norbival. Gyakorlatilag mi raktuk őt úgy össze a randira, hogy ne látszódjon a szinte napok óta tartó készülődés.
Bódi Sylvi is idejár, őt mintha lottón nyertem volna. Az a tipusú celeb a Playmate-ek világából, aki nagyon jól kitalálta magát és nyolc év óta folyamatosan jelen van. Annyira igényes és profi, hogy állandó stábbal dolgozik. Aztán a sminkese fogta magát és külföldre költözött munkát vállalni. Sylvi pedig úgy döntött, hogy négy-öt nevesebb szakembert megversenyeztet az állandó pozícióra, hisz nemcsak a szakmai felkészültség volt számára fontos, hanem az emberi tényező is. Végül én maradtam mellette és a három-négy éves munkakapcsolat gyakorlatilag barátsággá nőtte ki magát.
Férfivendégeid vannak?
Hogyne, mindenféle ember megfordul itt, de vannak tévések, riporterek, üzletemberek, ügyvédbojtárok is. A kozmetikámba mindig is jártak fiúk.
Ugyanazt kérik, mint mi nők, arcpakolást és a pattanások eltüntetését?
Sokan inkább szőrtelenítést. Egyébként hozzám teljesen átlagos hétköznapi emberek járnak, leszámítva azt a pár celebet. Annak ellenére is, hogy a belvárosban, a Parlament szomszédságában vagyok. Én nem az alapján ítélem meg az embereket, hogy milyen márkajelzés van rajtuk. Nekem mindegy, hogy Louis Vuitton táska, vagy Kaiser's zacskó, mindkettőn pont ugyanannyira látszik a logó. Számomra lényeges, hogy a kozmetika ne legyen luxus. Nem küldetéstudatból, de az nem lehet egy kivételes alkalom, hogy kinyomkodtatod a pattanásaidat. A smink például luxus, mert az nem feltétlenül kell a hétköznapokhoz.
A hétköznapokhoz milyen smink illik? Mit hangsúlyozzunk ki?
Ezt nem is annyira sminkesként, mint civilként gondolom, hogy egy nő a szemét hangsúlyozza ki, mert a szemével igéz, azzal üzen, azzal mesél el mindent. Ha szomorú vagy és bánatos, azt a sminkkel el lehet takarni. Ha erős, fekete színt használsz, az leplezi a kisírt paradicsomszemet is, vagyis a duzzanatot. Volt már rá példa, hogy egy átbőgött éjszaka után nagyon erős, már-már keleties, sminket tettem a szememre, és sorban kaptam a bókokat, hogy milyen gyönyörű és kisimult vagyok.
Hozzád sok menyasszony jár. Hogyan jutnak el ide?
Szájhagyomány útján terjed a hírem. Van olyan menyasszony, aki úgy hív fel, hogy öt éve násznép volt egy esküvőn ahol én sminkeltem. Most, hogy férjhez megy, szeretné ha elvállalnám, mivel a barátnője még hajnalban is úgy nézett ki, mintha friss lenne a sminkje. Persze nemcsak menyasszonyokról van szó, lehetnek tanúk is, násznép, vagy bálra készülők. Olyan is van, hogy fodrászok ajánlanak be. Ez a legjobb, mert ezek valós referenciák.
Mi a legfontosabb a menyasszonyi sminkben?
Az, hogy úgy kell megcsinálni, mint egy címlapfotózást. Hisz a fotókat nézegeti mindenki még évek múltán is. Ezért kell tökéletesnek lennie a pár ruhájának, hajának, arcának, a menyasszony sminkjének. Hogy a partin mit csinálsz, hogy vágod fel a tortát, hányan tapossák le a szoknya uszályát, az tökéletesen mindegy. Az meg, hogy milyen erősségű a smink, azt a menyasszony személyisége határozza meg. Van, akinek elég egy szempillaspirál meg egy kis pirosító, persze nem mindegy, hogy ő keni fel, vagy én. Hisz minőségről beszéltünk, nem erősségről. A menyasszonyi smink olyan, mint a menyasszony maga.
Próbasminket szoktak kérni?
Nagyon kevesen, nem merik. Pedig van értelme, hisz életük megismételhetetlen napjára készülnek, legalábbis a többség. Én azt szoktam javasolni, ha kérik, hogy alkalomra csináljuk meg, ne arra, hogy utána hazamegy és leül a tévé elé. Például leánybúcsúra, vagy rendezvényre, így legalább látja, hogy órákon át tart a smink, csak a rúzs kopik esetleg.
Van jellemzö félelmük a menyasszonyoknak?
Minden. A menyasszony egy teljesen külön fajta. Érdekes, hogy adva van egy teljesen normális, aranyos csaj, aztán gyűrűt kap az ujjára és pszichopata lesz.
Ágoston Melinda
Lehet az ember sminkes anélkül, hogy kozmetikus? - kérdeztük Ágoston Melindától, ő pedig részletesen elmondta a pályája kezdeti éveit. "A mesterem, Zettner Ilona nagyon régi motoros a szakmában, s pályatársa volt annak a Sipos Zita sminkmesternek, akit a közönség például a Topmodell c. valóságshow zsüritagjanként ismerhet. Ők ketten együtt kezdték a pályát, s amikor a sminkes képzés felkeltette az érdeklődésemet, mesterem Zitát ajánlotta. Nekem ez magától értetődő volt, hogy iskolában a kozmetikát tanulom, a gyakorlatban pedig a sminket Zitától".
Mindez hozta magával a versenyeket és a sminkmester így került közelebb a modellvilághoz.
"A verseny nem egy átlaghelyzet. Oda nem elég egy hétköznapi arc, különleges adottságok kellenek. Ugyanúgy mint a fodrászversenyeken, ott is hihetetlen frizurákat készítenek, amelyek a hétköznapi ember számára elképzelhetetlenek. De akkor nem a hordhatóság a lényeg, hanem hogy a szakma meg tudja mutatni magát széles spektrumában.A fodrászathoz hasonlóan a smink is igen szubjektív műfaj. Nehéz a megítélése, hiszen ízlés alapon dől el minden. Nyilván a technikai fortélyokat, a nehézségi fokokat, az egységnyi idő alatt felhasznált elemeket lehet értékelni, de a szubjektivitás megmarad. Ezért a versenyzés rengeteg keserűséget is hoz az embernek, hisz rettentő sok energiát és időt fektet bele, fizikailag és anyagilag egyaránt."
A kezdeti nehézségeken azonban át kellett lendülni. "Kell hozzá egy olyan személyiség, amelyikben van egy nagy adag alázat a szakmája és az emberek iránt. Olyan ember kell, aki felfogja, hogy ő maga a szolgáltatóipar. Csak azt tudom csinálni, amit igazán szeretek. Azt viszont teljes erőbedobással és szinte megállás nélkül. Hat éven át sminkversenyeztem. Engem nem érdekelt, hogy ötödik leszek, harmadik, vagy első. Nem azért indultam a versenyeken, hogy elhozzam a kupát, hanem azért, mert a felkészülési idő, az adott smink kitalálása és begyakorlása, a színek összemosása, időre való elkészítése volt számomra az érdekes."