A nemzetközi divattervezők körében az utóbbi években kezdett általánossá válni, hogy jótékony célú kampányokban vesznek részt. Az egyik legismertebb kezdeményezés Ralph Lauren nevéhez fűződik, aki 1994-ben alapította a Fashion Targets Breast Cancer nevű alapítványt, miután barátja, Nina Hyde, a Washington Post divatrovatának szerkesztője emlőrákban meghalt.
Mást nem viselnek, csak kendőt
Az alapítvány az Egyesült Királyságban is működik Breakthrough Breast Cancer névvel, és a kezdetek óta körülbelül 11 millió fontot gyűjtött össze az ismert Target logós pólói, blúzai eladásából. Az idei kampány arcai a betegségen átesett, néhány éve tünetmentes Kylie Minogue, a második terhessége idején fotózott Claudia Schiffer modell, és Sienna Miller színésznő, akik a fotósorozatban mindössze a logóval ellátott kendőt viselik. Ezek eladásából befolyt összeg meghatározott részével támogatják az emlőrák gyógyítását célzó kutatásokat.
A jótékonysági divatkampányokhoz nem elég egy ismert divattervező, az akció lényege, hogy nemzetközi hírességek adják hozzá az arcukat, testüket, ismertségüket, vagy bármit, ami a személyes brandjük része. Korábban Kate Moss, Naomi Campbell, Jerry Hall, vagy a keresett modellből színésznővé - a kritikusok szerint - visszalépett Lily Cole is vállalt már szerepet a kampányokban.
A kendővel szinte egyidőben jelent meg Tommy Hilfiger karitatív kiegészítője, amelynek az eladásával - legalábbis az összeg egy részével - a tervező és csapata a Breast Health International nevű szervezetet támogatja. Tavaly a dán Helena Christensen, a kilencvenes évek topmodellje népszerűsítette a nagyjából 95 ezer forintnak megfelelő összegért kapható napsárga nyári táskákat. Idén az ökoharcosként és fotósként dolgozó egykori modell készítette a kampányfotókat utódjáról, Milla Jovovichról és Hilfiger piros retiküljéről.
Az AIDS ellenes küzdelemért terveznek
A karitatív kampányokban azonban nemcsak a női egészséget megcélzó akciók a jelentősek. Tavaly ősszel indult a Divat az AIDS ellen című kezdeményezés. Ebben nem ismert designerek terveztek saját kollekciót, hanem a betegség elleni küzdelem jegyében a kampányarcok dobták piacra az általuk tervezett ruhákat. Többek közt Kate Perry énekesnő, Dita Von Teese vetkőzőművész és a Tokyo Hotel zenekar vett részt az akcióban, a sorozatgyártott ruhaterveket pedig a H&M üzletei forgalmazták. Valószínűleg kevesen vannak azok a divatfogyasztók, akik elhiszik, hogy ruhájukat maga Bill Kaulitz frontember tervezte porcelánkezeivel, az esemény reklámértéke ettől függetlenül tetemes.
Korábban Julia Roberts karitatív, az élet fáját ábrázoló pólói is jól fogytak, amelyeket a színésznő Giorgio Armani megbízására „tervezett" és látott el aláírásával. A pólókat körülbelül 20 ezer forintnak megfelelő összegért árusították, eladásukkal a Global Fund for AIDS nevű szervezet gyarapodott.
A divatcikkek jótékony célú értékesítésén kívül a karitatív divat körébe tartoznak a társadalmi célú divatárverések és divatshow-k. A kollegiális erőszak arca, Naomi Campbell volt a főszereplője annak a februári Fashion for Relief nevű show-nak, amelyet a földrengés sújtotta Haiti megsegítésére szerveztek. A divateseményt a New York-i, utána pedig a londoni divathéten is megrendezték. Ígéreteik szerint a jegyeladásból és a bemutatott kreációk elárverezéséből befolyt összeget teljes egészében a katasztrófaövezetben segédkező Care nevű szervezetnek ajánlják fel.