Keith Richard kokainnal keverve szippantotta fel édesapja hamvait, de utólag a menedzsere megcáfolta a hírt, miszerint ügyfele csak ugratta a sajtót. Akár igaz, akár nem, ilyen cizellált blikkfangokkal mindig címoldalra lehet startolni. Nem szükségszerű, hogy az említett példát követeljük hazai sztárjainktól: míg Pataki Attila, Soma és Csongrádi Kata egyre magvasabb összefüggéseket látnak az Univerzumban, addig Laár András bemutatja azt. Az újságok lapjaira finomabb, éberebb, tudatosabb út is vezet.
Besenyő Pista nélkül
Gyerekkorában hegedülni és gitározni is tanult, de a lényegi tudásra autodidakta módon tett szert, mindezzel saját magát formálva meg. Laár András többdimenziós ember, aki mindig képes megújítani magát, anélkül, hogy utánozná egyes bicskanyitogató celebek sulykolt önmarketingjét. Mindig is adagolta magát, még fénykorában sem fordult elő, hogy a csapból is ő folyt volna. Nincs házibuli Afrika nélkül, ahogy a hazai humorkínálat is szegényebb lenne Besenyő Pista és a Költő figurája nélkül. Kevés emberrel találkozni, aki nem szereti őt. A KFT zenéje fülbemászó ugyan, de azokat is meg lehet érteni, akik nem kedvelik a költői abszurdot, viszont Laár színpadi teljesítményét még a vonakodók is elismerik. Ha valakire rá kívánjuk akasztani a sokoldalúság címkéjét, akkor az ő válla a legmegfelelőbb hely. Laár egész életében pezsgett, mindig ott volt, ahol lennie kellett, nyüzsgött és egy percre sem állt le. Ötletei és alakításai felejthetetlenek, melyekkel örökre beírta nevét, mind a zenetörténelembe, mind a színházi programfüzetekbe.
„Fordítsunk időt minden nap arra, hogy otthon, vagy magányos helyen, ahol senki, vagy semmi nem zavar meg minket, a Tökéletes Éberséget gyakoroljuk. Eleinte legalább húsz percre hagyjunk abba minden egyéb tevékenységet, még zenét se hallgassunk, hanem üljünk le meditálni. Ha bármilyen hang, vagy mozgás jelenik meg tapasztalásunk terében, vegyük észre, tudatosítsuk, de ne foglalkozzunk vele tovább, hanem amilyen hamar csak lehet, térjünk vissza a lélegzés figyeléséhez. Ha képek jönnek be, vagy gondolatok, vegyük észre őket, de ne foglalkozzunk velük. Rövid regisztráció után térjünk vissza ismét a lélegzetvételek figyeléséhez."
Huszönt öt évvel ezelőtt beiratkozott a Körösi Csoma Sándor buddhista papképző szeminárium négy éves tanfolyamára, felvette a buddhista vallást, és azóta is rendszeresen gyakorolja a meditációt. Ezt követően bevállal egy 2 és fél hónapos magányos elvonulást a Bükk-hegységbe, majd szellemi társaival megalapítják a Tan Kapuja Buddhista Egyházat és ezzel párhuzamosan a Tan Kapuja Buddhista Főiskolát, ahol 1993-ig itt tanít buddhizmust. 2005 óta rendszeresen elérhető és átélhető minden bölcsessége a Tündér Tantra Kör-ben, melyet ő vezet. Laár András tekintélyes szakmai pályafutással a háta mögött, és a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjének birtokában jelenlegi életét tudatosan, görcsök nélkül vezeti. Blogjában http://laarandras.freeblog.hu/ értesülhetünk a legfrissebb tanításairól, a kommentezők pedig kérdezhetnek tőle. Életviteli tanácsok, párkapcsolat, megvilágosodás? Itt mindenre lesz válasz.
„Buddha tudatról szóló tanításainak összes mondanivalója belesűríthető a „Légy éber" intésbe. Ez hatja át teljesen az „Éberség Alapzatairól" szóló nagy prédikációját, amelyben átadta a Satipatthána meditációs módszerét. Az Éberség egyáltalán nem valamiféle misztikus állapot, nagyon is egyszerű, mindennapi, jól ismert dolog. Nevezhetjük figyelemnek, amely az egyik legalapvetőbb tudatműködésünk, és e nélkül nem volnánk képesek érzékelni semmilyen tárgyat, jelenséget. Ha egy érzékszervi tárgy megfelelően erős ingert fejt ki, figyelmünkkel felé fordulunk, és ezt hívjuk „észrevevésnek". Az észlelési folyamatnak ez a legelső szakasza, az adott tárgynak még csak általános, elnagyolt képét eredményezi."
Csökkenthető vele a koleszterinszint
Hétköznapi nyelven, érthetően használható gyakorlati tanácsokat ad: új irányzat lebetonozása helyett egy jól bevált, napjainkban egyre népszerűbb, hagyományos tradíciót közvetít, humortól sem mentesen - hiszen a komolyság betegség, fapofával beszélni Istenről, az Univerzumról és az emberi lélekről, nem túl vonzó. Laár András több korszakon keresztül, kisebb-nagyobb szünetekkel vegetáriánus volt, mely életmódnak előnyeiről mindig előszeretettel beszél. Nem csak arról van szó, hogy egy érző lénynek vesszük el az életét, amihez ő még szeretne ragaszkodni, hanem ezen túlmenően, maga a hús „milyensége" is mérgező. Ugyanis a vágóhídra kerülő állat ösztönösen megérzi hamarosan bekövetkező halálát és rengeteg negatív érzelem szabadul fel benne, amit mi megeszünk a húsával együtt. Globálisan nézve a vegetáriánus táplálkozással csökkenthető a világméretű éhezés, szabályozható vele a koleszterinszint, és kevesebb a rák kockázata is.
„A buddhista tanításban a tudat jelenti a kiindulópontot, a gyújtópontot, és a tetőpontot is. Tehát amiből kiindulunk, az a tudat, ahol gyakorlásunkat folytatjuk, az a tudat, ahová pedig megérkezünk, az is a tudat, a megvilágosodott szent beérkezett tudata értelmében. A Dhammapada (A Tan Ösvénye) a buddhista szentírás egyik legősibb, és legismertebb könyve a következő szavakkal indul: „A tudat előzi meg a jelenségeket, a tudat határozza meg őket, a tudat teremti meg őket..."
Laár pour L'art című, 2004-ben megjelent kötetében „mindenhívőnek" vallja magát, ugyanis mindenben hisz, de nem mindenben egyformán. Abban hisz, amit megtapasztalt. Azt állítja, hogy már megtapasztalta az Élő Transzcendens Bölcsesség jelenlétét, és feltételezi, hogy másoknak is megadatik ez a tapasztalás, legyen bármelyik vallás hívője, egy rászabott Abszolútum-élményt átélhet, ha őszinte a keresése. Mert mindenki pont akkora részt láthat meg az Egészből, amekkorát a nézőpontja megenged. Nincs több elzárt titok, és Isten sincs elzárva előlünk, mi vagyunk elzárva, és egy tudatkiüresítő puszta „rálátással", spirituális körülnézéssel sokat tanulhatunk, kolostor helyett otthon, vörös palást nélkül, farmerben is. Néhány percre mindenkinek ajánlott kiszakadni a mókuskerékből. Ez az örök szellemi vitalitás titka.
Az ember több, mint egy személyi igazolvány
A Tantra divatos hívó szó a különböző médiumokban, pedig egy igen tág gyűjtőfogalom, és nagyon sok ágazata ismert. Röviden összefoglalni nehéz, de nagy vonalakban a természet és az ősprincípiumok viszonyáról szól. Egyfajta felszabadító, önmegélő jógarendszeren alapuló irányzat, ahol az illatok és a zene mellett nagy szerepet kapnak a páros gyakorlatok. A Tantra szó gyökere két szanszkrit szóból ered, jelentésük: „szabadság" és „kiterjesztés". Ebből következik, hogy a felszabadultságban való kiteljesedés a cél, mert életünk nagy részében kénytelenek vagyunk elnyomni belső kreatív energiáinkat, hogy megfeleljünk a társadalmi játékszabályoknak. Pozitív és negatív személyiségjegyeink korán berögzülnek, a léleklenyomatok kialakulása a születés pillanatától elkezdődik, itt rakódnak le az első rétegek. Ha megtanulunk uralkodni az érzelmeinken, gondolatainkon, akkor egyszer csak ráébredünk, hogy minden félelmünk teremtői mi vagyunk. Nem csak a világ illúzió, de saját énképünk is. Ha megismerjük magunkat és a mélyebb bölcsességeket, felszabadultabbá válunk, egonk halványodik, alázatosabbak leszünk, mert csak így kerülhetünk közelebb az Univerzumhoz. Ha felébresztjük a bennünk szunnyadó Isteni-részt, akkor érzékszerveinkkel is többet tapasztalhatunk, új világok nyílnak meg előttünk és biztosan tudjuk, hogy az ember több, mint egy személyi igazolvány.
„Ha a tárgy iránt további érdeklődés mutatkozik, vagy elég erős az érzékekre gyakorolt hatása, akkor nagyobb figyelem irányul a részletekre is. De ebben a szakaszban már nem csak a tárgy külső jellegzetességeit vesszük szemügyre, hanem annak a velünk való viszonyát is. Ez teszi lehetővé, hogy a jelenlegi észlelést összehasonlítsuk a múltból felidézett hasonló észlelésekkel. Ez voltaképpen a tapasztalatok összehangolása. Ez a szint, amelyet a lélektan „asszociatív gondolkodásnak" nevez, nagyon fontos. Ebből bontakozik ki a tapasztalatok általánosítása, vagyis az elvont gondolkodás. Ez nagyon tág tartományt foglal magába, kezdve a hétköznapi tények figyelésétől, a figyelmes munkavégzésen, vagy a tudományok tanulmányozásán át, a művészet, vagy filozófia gyakorlásáig."
Azt eddig is tudtuk, hogy a világ érdekes hely, például kevesen tudják, hogy az emberi combcsont erősebb a betonnál, a bálna heréje közel 1 tonnát nyom, az atombomba atyja pedig betegesen félt a macskáktól. Azt is kevesen tudják, hogy átlagosan kéthetente kihal egy nyelv, nyitott szemmel nem lehet tüsszenteni, és a földimogyoró a dinamit egyik alkotórésze.
Ugyanilyen izgalmas kérdéseket vet fel belső világunk is. De mi az, ami körülvesz bennünket? Csupán a tudatunk kivetülése lenne minden? Sokak szerint igen.
Ne féljetek tőlem, veresre sült combok!
Ne bújjatok tömzsi jómagam elől!
Nyeldeklőm kárpitján nincsenek fémhorgok
- Ha ezektől félnétek -, ott fenn nem akadtok
Lágy, ölelő nyelvem csókos forgatással
Hengerít majd derék, masszív fogak alá.
Szívélyes rágással üdvözlöm jöttötök -
Péppé aprítástok nyájas rítusával.
A nyelőcső csúszdáján hullámvasutazva,
Dévaj kacagással juttok a hasamba.
Gyomrom fürdőjében, forró medencében,
Mind élvezkedhettek emésztődéstekben.
Beleim tömlőin végighömpölyöghet
Hurka alakúvá képzett maradéktok,
S nemsokára, végül együtt ünnepeljük
- Megnyitván kapumat - dicső zuhanástok.