A karácsonyi ajándékok vásárlásakor (és mindenkor máskor is) gondoljunk arra az eshetőségre, hogy mi van akkor, ha az ajándék nem tetszik, nem jó méretben vagy esetleg hibás. Jó, ha tudjuk, mik a jogaink, és mi múlik a kereskedőn, és ha kell, érvényesítsük akaratunkat.
Összegyűjtöttük a legfontosabb és leggyakoribb esetekre vonatkozó szabályokat.
Számla, blokk
Első, hogy ha automatikusan nem kaptunk, mindenképp kérjünk számlát és azt tegyük is el. A jogszabály szerint csak ennek birtokában tudunk élni a reklamációval a későbbiekben. Még akkor is, ha ajándékról van szó, őrizzük meg a blokkot, és ha van, a garanciajegyet is, mert ha szükség lesz rá, oda tudjuk adni az ajándékozottnak vagy akár intézhetjük mi is a reklamációt. Mindenképpen fontos, mert elég életszerű, hogy egy ruha nem passzol méretben, vagy két szendvicsütőt kap valaki.
A kereskedő jóindulatán múlik, hogy cserét enged vagy sem
Tévhit, hogy ha egy karácsonyi ajándék egyszerűen nem tetszik vagy nem jó a méret, automatikusan kicserélhetjük a boltban. Ez nem igaz. A jogszabály csak minőségi probléma esetén ír elő kijavítást, cserét vagy a vételár visszafizetését. Tehát ezt vásárláskor tisztázzuk, s akár rá is írathatjuk a blokkra, hogy mit vállal a kereskedő.
Az akciós termékre vonatkozó jogok
Olyan, a kereskedők körében népszerű állítás, miszerint akciós termékekre nem vonatkozik a garancia, nem felel meg a jogszabályoknak. Az igazság az, hogy ezeknél a termékeknél pontosan ugyanolyan jogok (javítás, csere, szerződéstől való elállás) illetik meg a vásárlót, mint teljesárú termékek esetén. Ez alól csupán egy kivétel van: ha a kereskedő felhívja figyelmünket a termék valamely hibájára, és egyértelműen közli, jelzi, hogy a leértékelés oka az adott hiba, akkor ezzel a hibával kapcsolatban nem élhetünk minőségi kifogással.
Csere, javítás, pénzvisszafizetés?
Minőségi kifogás esetén gyakori rutin, hogy a kereskedő levásároltatja a hibás termék árát, például úgy, hogy utalványt ad. Tudni kell azonban, hogy a magyar jogrendszer nem ismeri a levásárlás fogalmát. Ennek értelmében – még mindig minőségi kifogásról beszélünk – ezt a felajánlást csak akkor fogadjuk el, ha ez valóban megfelelő számunkra. Ellenkező esetben ragaszkodjunk a kijavításhoz, kicseréléshez, vagy a teljes vételár visszafizetéséhez.
Egyre gyakoribb pozitív gyakorlat, hogy egyes üzletek saját, akár 30 napos határidőt szabnak meg az áru visszavételére. Ha megvan a blokk és nem használtuk a terméket, ezen időn belül indoklás nélkül is visszaveszik, és a pénzt is visszakaphatjuk.
Utcai árusok, vásárok
Amennyiben utcai árustól, vásáron veszünk valamit, szintén ne feledkezzünk meg a számláról. Kérdezzük meg azt is, hogy hol van boltjuk egyébként, hol tudjuk érvényesíteni jogainkat, mert karácsony után már nem fogjuk ott találni a bódéjukat, ahol a vétel megtörtént. Ebben az esetben mindenképpen beszéljük meg, mi a teendő, ha problémánk adódna a későbbiekben, vagy ha a méret nem stimmel.
Műszaki cikkek
A kötelező jótállás alá tartozó termékek (pl.: műszaki, elektronikai cikkek) esetében, ha a vásárlástól számított három munkanapon belül hibát észlelünk, a forgalmazó köteles a terméket azonnal kicserélni, és nem választhatja az áru kijavítását. Ha inkább a pénzünket kérjük vissza, az is járható út.
Internetes vásárlás
Manapság egyre népszerűbb az internetes vásárlás, sokan így akarják megúszni a sorban állást, mászkálást, és néha az árak is kedvezőbbek, mint egy üzletben. Amikor nem üzletben vásárolunk, speciális jogaink vannak, melyek közül a legfontosabb az elállás joga, ami azt jelenti, hogy 8 munkanapon belül indoklás nélkül elállhatunk a szerződéstől. Ebben az esetben annyit kell tennünk, hogy a megadott határidőn belül vissza kell küldenünk a vásárolt terméket, de a szállítás költségei minket terhelnek.
És mi van akkor, ha az eladók nem együttműködőek?
Ha azt tapasztaljuk, hogy valós jogainknak nem tudunk érvényt szerezni, több dolgot tehetünk. Sokszor már pusztán az is hatásos, ha látják rajtunk, hogy képben vagyunk, vagy ha a fogyasztóvédelem nevét említjük. De ha ez így kevés, akkor írjunk a
Vásárlók Könyvébe
melyből a bejegyzésünk alatti második lapot ki kell tépnünk és el kell tennünk. Ez önmagában jegyzőkönyvnek minősül. Minden kereskedőnek kell rendelkeznie Vásárlók Könyvével, s nem tilthatják meg, hogy beleírjuk panaszunkat, amit ezután ki fognak vizsgálni.
Választhatjuk azt is, hogy jelentjük az esetet a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság helyi kirendeltségének, és van egy egyre ismertebb lehetőség, a békéltető testület, amely gyorsan és ingyenesen segíti a fogyasztókat, ha nem sikerül rendezni vitás ügyeiket.