Milánó utcáin sétálva egy meglepő szoborral találhatod szembe magad. A város egyik terén egy hatalmas kéz áll. Ez még nem is lenne annyira szokatlan, azonban ez a kéz bemutat minden arra járónak. Közelebbről megnézve látható, hogy az ujjak nem behajlítva vannak, hanem levágták őket, de mit akar ez a szobor jelenteni?
Furcsa szobor Milánó közepén
Az olasz városban, a Piazza degli Affari terén áll a középső ujjas szobor, nagyjából egy 4-5 méter magas márvány egy 7 méteres talapzaton. A Maurizio Cattelan által készített alkotás közvetlenül a fasiszta stílusú Palazzo Mezzanotte, az olasz tőzsde épülete előtt áll. Sokan úgy vélik, hogy a szobor egyértelműen az épületnek „mutat be”.
L.O.V.E., amely a Libertà, Odio, Vendetta, Eternità (Szabadság, Gyűlölet, Bosszú, Örökkévalóság) rövidítése. A szobor 2010-ben készült, és eredetileg csak néhány hétig lett volna kiállítva a Piazza degli Affari téren, de a városvezetés úgy döntött, hogy határozatlan időre maradhat.
Cattelan soha nem kommentálta a szobor jelentését, de a legtöbben úgy vélik, hogy az alkotás az Európát – különösen Olaszországot – sújtó, 2008-ban kezdődött gazdasági válságra utal. Az olasz pénzügyi szektort ugyanis a recesszió egyik okozójának tartják, amely során Olaszország mély pénzügyi válságba süllyedt. Mások szerint egy fasiszta köszöntést ábrázol egy kis csavarral: az összes többi ujjat levágták, így csak a középső ujj maradt, amit politikai állásfoglalásként is lehet értelmezni.
A Piazza degli Affari Milánó üzleti negyedében található, amely nem kifejezetten turistacélpont, mégis sokan tesznek kitérőt, hogy megnézzék a szobrot, és jót nevessenek rajta. Néhányan – még gyerekes családok is – úgy pózolnak, hogy középső ujjukat mutatják a kamerának.
A világ egyik legprovokatívabb szobrásza
Maurizio Cattelan a szobrászvilág „tréfamestereként” ismert. Ravasz, provokatív alkotásai sokszor szemtelenül játékosak. A modern művészetek egyik legkedveltebb és egyben legvitatottabb alakja. A munkásságáról a BBC még egy dokumentumfilmet is készített. 1960-ban született, és szatirikus művei rendkívül megosztóak – az emberek vagy imádják, vagy utálják őket. Például olyan alkotásai, mint La Nona Ora (A kilencedik óra), amely II. János Pál pápát ábrázolja, amint egy meteorit eltalálja, vagy a Him, amely Adolf Hitlert térdelve mutatja az egykori varsói gettóban, heves vitákat váltottak ki.
Cattelan először New Yorkban szerzett nemzetközi hírnevet a La Nona Orával. 2011-ben élénk vitát váltott ki az 54. Velencei Biennálén bemutatott kétezer plüss galambból álló installációjával.
2016 szeptemberétől egy évig a New York-i Solomon R. Guggenheim Múzeum mellékhelyiségében a vécét egy teljesen működőképes, 18 karátos aranyba öntött másolatra cserélte, így a nyilvánosság is kipróbálhatta, milyen aranyvécén elvégezni a dolgát.
Legismertebb munkájának talán az a falra ragasztott banán mondható, amit 2019 decemberében Comedian címmel állított ki. A galéria falára ragasztott egy banánt egy szalaggal az Art Basel Miami Beachen. A banán mellé utasításokat is hagyott, a sárga gyümölcsöt minden hét-tíz napban ki kell cserélni. Az alkotás világszerte beszélgetéseket és vitákat indított el a művészet természetéről és értékéről.
Maurizio Cattelan így nyilatkozott róla:
„A Comedian pont olyan, mint Cézanne almája: a legalapvetőbb közös nevező, amit mindenki felismer. De meg kell változtatni az állapotát. Cézanne ecsetvonásokkal teszi ezt, én pedig ragasztószalaggal.”
Nemcsak Milánó lett ismert egy furcsa szoborról, hanem Bern is, olvasd el a berni gyermekfaló történetét az alábbi cikkünkben.
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés