Nőnek lenni nem könnyű, megannyi elvárással kell szembenézni nap mint nap, a társadalom prekoncepcióitól kezdve a munkáltatón át a családig. Sokan érzik azt, hogy jó feleségnek, tökéletes anyának és remek barátnak kell lenniük, és mindezt kifogástalan szépséggel és tökéletes alakkal kell csinálni, különben elkönyvelik, hogy elhagyták magukat.
Ez a múlt századbéli gondolkodásmód egyszerűen nem akar kihalni a társadalmunkból, ma, a 21. században is képesek akár kés alá is feküdni a nők, hogy tökéletessé alakítsák testüket és/vagy az arcukat. Manapság talán kicsit több tere van a természetes szépségnek, de a szépségipar még 2023-ban is több mint 800 milliárd dolláros profittal rendelkezett.
A 20. században még nem volt annyi biztonságos lehetősége a nőknek a szépülésre, többféle otthoni módszerrel is próbálkoztak dédanyáink, hogy minél csinosabbak maradjanak.
A 20. századnak is volt beauty guruja, rengeteg nő szépülhetett nála
A múlt század hajnalán Ausztráliában fejlesztette ki arckrémét Helena Rubinstein, aki a világ első női milliomosa lett szépségipari tevékenységei által. Rubinstein krémjét a juhgyapjúból kinyert lanolin tette különlegessé, és később világhírűvé is. Mivel a hölgy látta, van potenciál elképzeléseiben, további lépéseket tett, hogy minél kelendőbbé és fogyasztóbaráttá tegye termékeit. 1915-ben nyitotta meg első amerikai szalonját New Yorkban a Fifth Avenue-n. Szalonjában szépségápolásról, táplálkozásról és testmozgásról is tanulhattak a nők, az úgy nevezett „Day of Beauty” program keretein belül.
Az összes amerikai nőnek lila orra és szürke ajka volt, és az arcuk krétafehér a szörnyű púdertől. Ekkor rájöttem, hogy az Egyesült Államokban alkothatom meg életem munkáját
– fogalmazott akkoriban Helena Rubenstein.
A huszadik századi „beauty guru” megannyi hasznos praktikát osztott meg a nőkkel, nemcsak termékeket ajánlott nekik, hanem mutatott olyan arcmasszírozó gyakorlatokat is, amikkel otthon csupán néhány perc alatt szebbé, fiatalosabbá varázsolhatták arcukat (ezt a módszert manapság arcjógaként emlegetjük).
A „Day of Beauty” keretein belül levették a nők méreteit, illetve polaroidos bőrvizsgálatot is elvégeztek rajtuk, hogy lássák mire is kell fókuszálni az adott nő esetében. Ezek után következhetett az átalakítás: különféle zöldségleveket itattak velük, többféle nyújtó- és erősítőgyakorlatokat tanítottak nekik, valamint sminkelési és bőrápolási leckéket is adtak nekik. Mindemellett egy igen kezdetleges szoláriumba is befektették őket, ami gyakorlatilag egy UV-fénnyel elárasztott szobát jelentett a közepén egy ággyal, ahova kizárólag sötétített úszószemüvegben mehettek be, hogy a szemük ne sérüljön.
Helena Rubenstein teljes kollekcióval rendelkezett bőrápolási és sminktermékekben, minden nő az ő termékeit akarta használni, persze manapság már megkérdőjeleznénk a bennük található anyagok hatását, de leginkább mellékhatásaikat.
A szépségápoláshoz tartozott az egyik legfőbb cél is: a darázsderék
A gyönyörű, karcsú alak nemcsak mostanság divat, már a huszadik században is rengeteg nő célja volt, hogy örökre darázsdereka legyen. Ami igazán ironikus, tekintve, hogy a középkorban még éppen a teltebb nők számítottak ideális szépségnek.
Nos, ilyesmivel már nem számolnak 2025-ben, sőt, még 1925-ben sem. Tudvalevő, hogy a helyes étkezés és a megfelelő mennyiségű testmozgás kiváló alakot eredményez, viszont nem mindenkinek volt már akkoriban sem ideje a sportolásra, és még nem is volt annyira népszerű a nők körében a rendszeres testmozgás. Így aztán jöhettek az elképesztően bizarr fejlesztések, amiknek legfőbb célja az volt, hogy rövid időn belül „lerázza” a zsírt a nők testéről.
Egy 1958-as reklám így hirdette a Walton Belt Vibrator készüléket, aminek furcsa neve nem arra utal, amit először hinnénk. Ez egy felcsatolható öv, ami lerázza a zsírt, minden további erőfeszítésünk nélkül:
A készülék felgyorsítja a szövetek mozgását, percenként 3200-szorosára, ami segíti a gyors, hatékony, zsírcsökkentésben...Valóságos méretcsökkenés érhető el használatával azokon a területeken, ahol a legjobban zavarja Önt.
Több változata is volt ennek a zsírlerázós készüléknek, majd érkezett a továbbfejlesztett módszer: a hordozható szauna. A hatvanas években népszerűvé vált készülék egy nagyobb méretű nejlonzsák volt, amit telepumpáltak forró levegővel. A hirdetésekben úgy beszéltek róla, mint a készülék, ami leolvasztja a felesleget, pedig csak mérhetetlenül leizzasztotta a használóját.
Azt ma is elismerik a szaunákról, hogy sok jótékony hatásuk van főként a szívritmus- és gyulladásos problémákkal küzdők számára, viszont nincsenek fogyasztó képességei.
A legbizarrabb szépülési módszer, és ami manapság borzolja a női idegeket
Talán a legjobbat hagytuk utoljára, méghozzá az otthoni mellnagyobbító kezelést, ami az 1910-es években volt népszerű, főként Franciaországban.
Az eszköz hirdetéseiből kiderül, hogy a nők gyakorlatilag egy pumpát helyeztek a mellükre, aminek formája a „megfelelő méretű” mellet reprezentálta, a cél pedig az volt, hogy használatával elérjék ezt a bizonyos méretet. Működési elve az volt, hogy hideg vizes nyomás hatására stimulálja a mell vérkeringését, és ezáltal megnagyobbítsa azt.
A korabeli reklámok azt állították, naponta néhány perces használat után már csodálatos eredményeket érhetnek el a nők.
Arra is figyeltek, hogy minél tudományosabban fogalmazzanak a hirdetésekben, hogy igazán hitelesnek és működőképesnek tűnjön a szerkezet.
Annak ellenére, hogy sokat fejlődött a szépségvilág, még manapság is vannak egészen hajmeresztő praktikák, amiket bőszen ajánlgatnak egymásnak a nők. Ilyen például az úgy nevezett vámpír arckezelés, ami az adott hölgy vérplazmáit használja fel. Kombinált arckezelésről van szó, ami a vérplazmákat veti be egy microneedling, vagyis kollagén-indukciós terápia keretein belül.
A kezelést fájdalommentesnek hirdetik, de valahogy mégsem vinne rá sokakat a lélek, hogy aláfeküdjenek egy ilyen kezelésnek. De ha a folyamat még nem elég elrettentő, az ára már biztosan elriaszt sokakat.
Van egy fontos szabály, amit ha betartasz, minden ruhadarab remekül fog mutatni rajtad. Ebből a cikkünkből megtudhatod a titkot.
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés