SZÜLŐSÉG

PCOS: gyanús, ha nem tudsz lefogyni

2011. március 17., csütörtök 13:45

A PCOS a fogamzóképes korban levő nők 5-10%-ánál, más adatok szerint 10-20%-ánál diagnosztizálható. A fogamzási zavarok egyik gyakori oka, amely azonban megfelelő életmód (sport, egészséges étrend) és gyógyszeres kezelés mellett jól kezelhető, ha meg nem is gyógyítható teljesen. A Magyar Dietetikusok Országos Szövetségének hírleveléből számos tanácsot olvastunk az étrendre vonatkozóan.

Nő bajusszal

Amikor még főiskolásként a PCOS-ről tanultam, még nem volt ennyire a köztudatban ennek a betegségnek a létezése. Persze, lehet, hogy csak nekem volt új téma, de már akkor is sok olyan nőt láttam az utcán vagy éppen a pénztárgép mögött, akikre ráfért volna egy kis fazonigazítás. A bajszukat tekintve. Sajnáltam őket, mert a molett alkat mellett még az eléggé férfias külső is tovább ronthatta az esélyeiket.

Bár ők inkább a középkorú, feltehetően családos nők közé tartozhattak. Aztán egy napon – már gyakorló dietetikusként – csörgött a telefon, és táplálkozási konzultáció keretében egy fiatal nő kérte a segítségemet. Anikó (a nevét megváltoztattam) a harmincas évei elején járt, és már a családalapításon gondolkodott a férjével, amikor megkapták a diagnózist: PCOS.

Nem minden PCOS-beteg kövér

Ekkor beugrott, hogy igen, erről már volt szó belgyógyászaton, de a tipikus tünetek nem igazán illetek Anikóra. Küzdött ugyan némi súlyfelesleggel, de legfeljebb 4-5 kilóval, és az arca sem volt szőrös. Mázlija volt, hogy olyan orvost talált, aki hamar felállította a diagnózist, és a megfelelő gyógyszeres kezelést ajánlotta neki. Már csak az étrendjét kellett helyre tennünk.

Anikó étkezését a táplálkozási naplóján és személyes beszélgetésünkön keresztül ismertem meg bővebben. Ebből kiderült, hogy a szükségesnél kevesebbet evett, és alapjában véve jól állította össze a menüjét, amely a rendszeres sport mellett a fogyás felé kellett volna, hogy terelje, mégis tele volt kudarcokkal. A második találkozásunkkor vázoltam neki, hogy nem kell félni a szénhidráttól, csak nem mindegy, milyen fajtát választja. Majd megbeszéltünk még pár apróságot, amellyel a helyes irányba tereltük az étrendjét, ő pedig továbbra is eljárt a munkahelyén lévő konditerembe.

Termékeny tanácsok

Aztán évekig nem is találkoztunk, mígnem egyszer összefutottunk az utcán. Meglepetésemre és nagy örömömre már kismamaként láthattam újra. Később aztán fotót is küldött egy egészséges, csodaszép kisfiúról, akihez úgy gondoltam, talán nekem is közöm van kicsit. Sikerült lefogynia, és így – az orvosi kezelés és a rendszeres sport mellett – meg is fogant.

Azóta a policisztás ovárium szindróma egyre ismertebb, az orvosok is már igen hamar erre gondolnak, ha egy nő meddőnek bizonyul, és így hamarabb kezdődhet meg a betegség hármas kezelése: étrend, testmozgás, gyógyszer.

A stressz is közrejátszik kialakulásában

A petefészek szindróma kialakulását számos dolog befolyásolja, ezek a következők:

  1. A helytelen táplálkozás: az étkezések kihagyása, ennek ellenére egyszerre nagyobb mennyiségű étel fogyasztása (jellemző az elfoglalt, dolgozó nőkre), túlzott energia-bevitel, rostszegény táplálkozás (a zöldségek, gyümölcsök mellőzése, fehér lisztből készült pékáruk előnyben részesítése), zsírdús, telített zsírsavakban, egyszerű szénhidrátokban gazdag ételek gyakori fogyasztása,
  2. a mozgásszegény életmód,
  3. a fentiekkel szoros összefüggésben a túlsúly, elsősorban a hasi elhízás,
  4. és a fokozott stressz.

    Teammunka

    A PCOS kezelésének hatékony megvalósulásához elengedhetetlen a különböző szakterületek (endokrinológia, diabetológia, nőgyógyászat, háziorvostan, pszichológia, dietetika, gyógytornászat) szoros együttműködése. Bár a betegség véglegesen nem gyógyítható, azonban az inzulinérzékenység, a metabolikus szindróma és a 2-es típusú cukorbetegség kezelésében bevált hármas alapkezeléssel jól karbantartható, a tünetek visszaszoríthatók, a szövődmények megelőzhetők.

    A hármas kezelés fő elemei az irányított táplálkozás, rendszeres testedzés és az inzulinrezisztencia gyógyszeres kezelése. A gyógyszeres kezelés szükségességét az orvos feladata megállapítani, azonban, mivel a diéta az egészséges táplálkozás alapelvein nyugszik, mindenkinek javasolt, laboreredményektől és testtömegtől függetlenül. A táplálkozási előírás sokak számára egyenlő a lemondással, tiltásokkal, egy nehezen tartható, a kedvenc ételeket mellőző, azokat ízetlenekre cserélő diétával. Azonban ne feledd, a diagnosztizált inzulinrezisztencia esetén ajánlott diéta a minden egészséges ember számára, megelőző jelleggel javasolt helyes táplálkozás 12 pontján alapul.

    Tippek PCOS esetére és a megelőzésre:

    1. Étkezz rendszeresen (2-3 óránként), naponta 5 alkalommal!

    Az egy napra javasolt szénhidrátmennyiség több étkezésre való szétosztásával az egy-egy étkezésre elfogyasztott mennyiség csökken. Ezzel megelőzhető az inzulinrezisztenciában jellemző, hirtelen fellépő édesség iránti vágy is. Javasolt tehát, hogy minden étkezésed tartalmazzon szénhidrát tartalmú nyersanyagot! A napi 5 alkalomra szétosztott étkezéssel növelheted a szellemi koncentrációt, megelőzheted a fejfájást és különböző emésztőrendszeri megbetegedések kialakulását.

    2. Figyelj oda az egyszerre elfogyasztott szénhidrát mennyiségére!

    A reggelit semmiképp ne hagyd ki! A nap folyamán ebédre fogyaszd a legtöbb szénhidrátot, ezt kövesse a vacsora, majd a reggeli, és végül a kisétkezések szénhidráttartalma. Amennyiben a szénhidrát-anyagcsere zavara mutatható ki, javasolt az egyes étkezések szénhidráttartalmának meghatározása.

    Tudtad-e, hogy

    - a PCOS-ben gyakran alkalmazott metformin hatóanyagú gyógyszerek csökkentik a folsav felszívódását, ezért javasolt a folsavban gazdag növények gyakori étrendbe iktatása? Például: búzacsíra, csirkemáj, szárazbab, cékla, spenót, kelkáposzta, spárga, kelbimbó

    - a mandula jótékony hatással lehet az inzulinrezisztenciára?

    - tápanyagszámításhoz felhasznált nyersanyagok súlyát mindig nyers és tisztított állapotban javasolt mérni, és figyelembe kell venni a főzési veszteséget, illetve az ételmaradék mennyiségét?

    3. Részesítsd előnyben az alacsony glükémiás indexű (GI) táplálékokat!

    4. Csökkentsd a cukor fogyasztását!

    Csak az étkezések befejező fogásaként, hetenként legfeljebb egyszer-kétszer egyél édességeket, süteményeket, soha ne étkezések között! Válaszd a tej- vagy gyümölcsalapú édességeket!

    5. Csökkentsd a napi összes zsiradékfogyasztásodat!

    Fontos, hogy étrended az egészséges táplálkozásban javasolt 30 energia% zsírmennyiséget ne haladja meg! Válaszd a kis zsírtartalmú alapanyagokat, sütéskor, főzéskor az energiaszegény technikákat részesítsd előnyben: hagyományos rántás helyett kefires, tejes habarást, száraz rántást olaj nélkül, stb. Párolj minimális mennyiségű olajat felhasználva, bő zsírban vagy olajban sütés helyett használj alufóliát, sütőzacskót!

    6. Növeld az étkezéseid rosttartalmát (27-40 gramm/nap)!

    Az étkezések során bevitt nagyobb mennyiségű rost (zöldség, salátafélék, teljes kiőrlésű gabonafélék) képes a cukrok felszívódását jelentősen lassítani, így mérsékli a vércukorszint- emelkedést. Ennek érdekében részesítsd előnyben a teljes kiőrlésű lisztből készült termékeket, minél több étkezéshez fogyassz valamilyen zöldséget (amikor csak lehet, nyers formában), az ételek lazításához (rakott, töltött, csőben sült ételekben) pedig rizs és zsemle helyett használj például barnarizst, zabpelyhet, búza- vagy zabkorpát!

    7. Csökkentsd a napi elfogyasztott só mennyiségét!

    Az OÉTI által végzett legújabb reprezentatív lakossági táplálkozási felmérés (OTÁP 2009) adataiból tudjuk, hogy a sóbevitel nőknél az ajánlott érték (napi 5 gramm, ami egy teáskanálnak felel meg) több mint kétszerese.

    8. Figyelj oda a megfelelő mennyiségű és minőségű folyadékbevitelre!

    Ahhoz, hogy a megnövelt rostbevitel ne okozzon székrekedést, fontos napi legalább 2 liter folyadékot elfogyasztani. Tartsd szem előtt, hogy 1 dl tej 5 gramm, míg egy átlagos 100%-os gyümölcslé 10 gramm szénhidrátot tartalmaz, ezért szomjoltásra a víz a legalkalmasabb.

    9. Mozogj rendszeresen! 

    A hét minden napján, de minimum heti öt alkalommal 30-60 perces, közepes intenzitású testmozgás javasolt. Az sem baj, ha több, akár csak tízperces szakaszra osztod ezt el.

    Forrás: MDOSZ táplálkozási akadémia hírlevél, IV. évfolyam 2. szám, 2011. február

    Szerzőnk dietetikus.

Ne maradj le semmiről!

Kapcsolódó anyagok:

Nem tudsz lefogyni? - PCOS hormonzavar lehet az ok  
Az elhízást, a diabéteszt vagy a meddőséget gyakran egy endokrin betegség okozza, csak épp az érintett nem tud róla. Hajhullás, fokozott szőrnövekedés, zsíros bőr, és ciszták a petefészekben. Tünetek, melyek mögött gyakran a PCO szindróma áll.

KOMMENTEK

  • 2011.03.17 18:51:53R2D2 & C3PO

    De mindenképp keress rá a paleo-diétára. ;-D

  • 2011.03.17 19:45:49bejo

    Az étrendes rész tulajdonképpen terheseknek is nagyon-nagyon megfontolandó!!!, sőt igazából minden egészéges táplálkozás alapja lehetne. Mondjuk a fehérjékről itt (gondolom amiatt, mert ebben a speciális esetben a szénhidrátbevitel szabályozása a cél) nem esik szó.

  • 2011.03.18 12:03:51titamilla86

    A paleo-diétát pont hogy felejtsd el,ha IR-ed vagy PCOS-od van.

  • 2011.03.18 12:12:34titamilla86

    Ja és ha már étrend ez gyönyörű és betartható így leírva,de a valódi PCOS étrend egy borzasztóan szigorú diéta, ami folyamatos odafigyelést igényel. Attól függetlenül,hogy valóban nagyjából az egészséges étrendet foglalja magában.

  • 2011.03.18 13:12:50Lici81

    Pontosan.
    Még a felvágottakban is cukor van...
    És az is rettenetesen rossz nekünk. 1x sikerült betartanom már, akkor pikkpakk lefogytam és teherbe is estem, most 22 hónapos a fiam, nem igen tudok mellette úgy mozogni ahogy szeretnék, diétázni meg se erőm se kedvem, bevallom szépen, így nem is tudok fogyni. :(

  • 2011.03.18 18:50:19R2D2 & C3PO

    titamilla

    Pont az a lényege, hogy csak alacsony Gi-jű ételeket eszel. Pont megakadályozza, hogy kialakuljon az inzulinrezisztencia, illetve a metabolikus szindróma...

    De nyugodtan szedd tovább a tabijaidat. ;-DDD

  • 2011.03.18 20:11:55titamilla86

    Ha jól tudom, és egyébként nem biztos,hogy jól tudom,de a paleolit táplálkozás alapja a sok zöldség, gyümölcs. A gyümölcsök mindegyike pedig magas glikémiás indexű, a zöldségek közül is van azért pár, valamint pont a reggeli órákra írja a sok gyümölcs bevitelt, ami sok cukrot is jelent, azt meg azért tényként kezelhetjük,hogy reggel a legrosszabb az inzulinválasz, tehát délelőtt szinte semmilyen hasonló ételt nem ehetsz. Arról nem is beszélve,hogy a paleolitban kevés a szénhidrát bevitel és nem tartható életfogytig, vagy egy terhesség alatt,mert túlságosan lecsökkenti a feldolgozandó szénhidrát mennyiségét. Egyébként nem okoskodom,meg nem bántalak nekem is van olyan ismerősöm, aki PCOS és paleolittal diétázik, nekem minden orvos,minden dietetikus azt mondta az nem jó, kb úgy,mint én most neked elmagyarázták,hogy miért és logikusnak tűnt. Egyébként a gyógyszer nem minden, ha csak a gyógyszert eszel,de nem diétázol még rosszabbodik az állapotod.

  • 2011.03.18 20:12:52titamilla86

    Még annyit elfejtettem,hogy te prevencióról beszélsz én meg már kialakult PCOS-ról illetve IR-ről. Sajnos nem ugyanaz.

  • 2011.03.21 14:56:32R2D2 & C3PO

    Mondom, akinek PCOS-e van, nézzen utána.

    Fogalmad sincs, miről írsz. Az orvosaid is csak az Origót olvasták...

  • 2011.03.21 18:59:55titamilla86

    Jézus! Na mindegy én nem vitatkozom. Viszonylag régen PCOS-om van, az orvosaim pedig nemzetközi hírűek. De szerintem mi itt feleslegesen veszünk össze,mindenki úgy kezelje a betegségét ahogy jónak látja. Én így te úgy, én tudom,hogy már sikerrel jártam, remélem te is.

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta