SZÜLŐSÉG

A gyerek nem boci, hogy tejet igyon!

2009. október 22., csütörtök 12:47 |

"A tej élet, erő, egészség." Sajnos egyre valószínűbb, hogy ez mondat, ami már alaposan beágyazódott a kultúránkba, csak egy reklámfogás manapság. Egyre több kutatás foglalkozik a tej káros hatásaival, ám erről oly kevés helyen lehet hallani, olvasni.

tej

Nem véletlenül, a tej nagy biznisz. No meg az ember már csak ilyen. Nehezen fogadja el az újat, pláne ha az gyökeresen ellentmond annak, amin felnőtt. Pedig így van. Lássuk az érveket.

Az első és legegyszerűbb a józan paraszti ész. Miért is innék tejet, ha nem vagyok kisbaba? Ráadásul egy másik fajét? Hiszen az állatvilágban is köztudott, a tej a kicsik tápláléka. Ha már kicsik, akkor miért is adnám ezt a gyerekemnek? Hiszen nem 40 kilós boci, gyanítom, másra van szüksége egy bocinak és egy gyereknek. Persze lehet rá mondani, hogy finom, de azt, hogy egészséges, semmiképp. Mindjárt kifejtem.

Az első, amit minden kutatás kihangsúlyoz, hogy a laktóz lebontó enzimek viszonylag hamar, 4-5 éves kor körül eltűnnek az emberi szervezetből. Innentől kezdve minden bevitt tej fokozatosan járul hozzá a laktóz intoleranciához, kinél mi a küszöb, úgy jön elő. Az emésztésnek mindenesetre sehogy sem tesz jót.

Ha a tej olyan egészséges, mint amennyire mondják, akkor miért van az, hogy korunk egyik népbetegsége a csontritkulás? Az ok a túlzott fehérjebevitelben keresendő. A tejjel sokkal több fehérjét viszünk be a szervezetünkbe, mint amire szükségünk van. Az így megnövekedett felesleges fehérjemennyiség megnöveli a szervezet kalcium iránti szükségletét, hogy semlegesítse a savas fehérjék lebontott részeit, ezáltal felemészti a csontokat. Ezért is fontos visszafogni az állati eredetű fehérjéket tartalmazó ételek fogyasztását. Több tanulmány is foglalkozik ezzel, egy 1994-es ausztrál felmérés szerint a tejtermékeket rendszeresen fogyasztó idősek körében kb. kétszer annyian szenvedtek medencecsonttörést, mint akik nem fogyasztottak tejtermékeket. Egy harvardi tanulmányban több mint 70 ezer nőt vizsgáltak több mint 10 évig. Akik napi rendszerességgel fogyasztottak tejet, több csonttörést szenvedtek és a csontritkulás is gyakoribb volt náluk.

A cukorbetegség és a tejfogyasztás között szintén fellelhető a kapcsolat. Finn, olasz, amerikai, japán, kínai tudósok kimutatták, hogy a tehéntejben levő fehérjék a szervezetet antitestek képzésére serkentik, amelyek a hasnyálmirigy inzulintermelő béta-sejtjeit tévedésből megtámadják és lerombolják, mert azok nagyon hasonlítanak bizonyos tejfehérjékre.

Sajnos veszélyesebbnél veszélyesebb baktériumok kerülhetnek a tejbe vagy szaporodhatnak el benne. Pl. Salmonella, E. coli, paraTB vagy más néven MAP vírus, amely a legújabb tanulmányok szerint a „gyógyíthatatlan” (emberi) Crohn-kór okozója. A két leghírhedtebb tehénbetegség a BIV (tehén AIDS), meg a BSE (a híres kergekór). Az egyetlen dolog, ami a vírusok és az ember között van, az a pasztörizáció (15 másodpercig 72 °C) . Sajnos ez nem nyújt tökéletes védelmet. Angliában és Írországban is találtak a boltok polcain olyan tejet, melyben kimutatták a paraTB vírust. Kanadai és orosz tudósok pedig emberi testben mutatták ki a BIV (szarvasmarha AIDS) ellen formálódott antitestecskéket.

Nem utolsósorban - bár ez nem írható csak a tej számlájára - elgondolkoztatóak azok a tanulmányok, melyek a tej és különböző daganatos betegségek összefüggéseit vizsgálják. 1989. április 15-én a Nemzetközi Rák Magazin beszámolt a Roswell Parkbeli 569 tejfogyasztó és 569 kontrollszemély vizsgálatáról. A tanulmány szerint kétszeres volt a tüdőrák, 3,1-szeres volt a petefészekrák, 2,49-szeres a prosztatarák megjelenésének az esélye a tejfogyasztóknál. Norvégiában 1422 személyt vizsgáltak 11 és fél éven át. Azok körében, akik naponta 2 vagy több pohár tejet ittak, 3,5 szer több volt a nyirokszervi rákos megbetegedések száma.

A fent leírtak fényében nem tudom, kinek van még kedve tejet fogyasztani. Mi már évek óta nem tesszük. Iszunk helyette mást, például gyümölcsleveket. A fiam az oviban találkozott először a kakaóval, rizstejből itta, de legtöbbször teát kér helyette. Nem okozott a lelkében nagy törést, tudja, hogy nem egészséges (a bocitej), és tejet (anyatejet) amúgy is csak a kisbabák isznak, és ezzel túl is lép rajta. Ő is szopizott két éves koráig. A főzésből teljesen kihagyjuk a tejet, szerintem még finomabbak is a főzelékek, ha kefirrel vagy joghurttal készülnek, és a tejmentes gofrink is finomabb. mint a régi tejes fajta.

opti

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2009.10.22 23:30:25renege

    salyát és faly?????? ezt direkt?

  • 2009.10.22 23:31:05cozumel

    Egyszer olvastam egy fanatikus vegan konyvet, azert erdekes volt. OK, hogy sosem tudnek ugy elni, de rengeteg dolgot helyezett erdekes megvilagitasba, es nincs minden logika nelkul, amit mondanak.

    De hogy csak zoldseg-gyumolcs-huvelyesek-magvak, az nekem keves.
    Tojas-hus-turo imado vagyok :)

  • 2009.10.22 23:34:21Rosa Rugosa

    A sajtos vegáknak meg azt is tudni kéne, hogy a tejhez adott oltó, amivel a sajt készül az bizony marhagyomor...:))
    Van szintetikus is, növényi is, (szar íz, bizonytalan hatás) nem tudom mennyire használják, de ez a gyakoribb.:))

  • 2009.10.22 23:37:15psyché

    En mostanaban sok vegan gasztroblogot olvasok, mert ugye a pici fiam nem hajlando hust enni. Ellesek tölük egy-ket etelt, de azert nekem ez tul meredek. Nem ertem pl, hogy miert kene növenyi tejszint es hasonlokat hasznalnom, ha egyszerüen ott a normalis, ami azt hiszem nem is igazan allergizal. Tojas es tejföl nelkül en sem tudnek elni. Ami itt nagyon hianyzik az a hagyomanyos egyszerü kefir. Az volt a kedvenc eledelem otthon.

  • 2009.10.22 23:39:35Farkasokkal táncoló

    Nem borjúgyomor? Mindegy. Kell valami hozzá, mert tejből csak úgy nem lehet sajtot csinálni, max. túrót házilag. Úgy tudom legalábbis.

    Más: én meg olvastam, hogy pl a vércsopprt és a vegaság meg a húsevősség között is van összefüggés. És én pl 0-ás vagyok, ami húsevő, a nagyobbik lányom meg a férjem B vércsoportú, ők zabálják a zöldséget, a kisebbik lányom is 0-ás, és ő is leginkább húsevő. Szóval nem mindenkit lehet rákényszeríteni a zöldségzabálásra.

    (ja, és szeretem az állatokat, de akkor is megeszem őket ez van... :-( )

  • 2009.10.22 23:45:53Rosa Rugosa

    FT

    Igen a tejalvasztó enzimek a kérődző állatok szopós kicsinyeinek gyomrában fordulnak elő, de sertés-, nyúlgyomorban is.

  • 2009.10.22 23:52:39Gatto Negro

    psyché!
    Akkor csinálj kefirt...Nem nagy ügy, csak némi kefirgomba-kultúra kell hozzá. Ha legközelebb itthon jársz, vegyél pár doboz kefirt, és ha hazaértél keverd bele tejbe. Egy ismerősöm joghurtot csinált ezzel a módszerrel. Sajnos sem a keverési arányokat, sem az érlelési időt, sem azt nem tudom, hogy forralt vagy nyers tejbe kell-e keverni, de biztosan lehet valamit találni erről a neten...

  • 2009.10.23 00:03:24Rosa Rugosa

    Jó könyv a házi kísérletezőknek (kémia is van benne:))
    Wolfgang Scholz
    Sajtgyártás házilag
    Gazda kiadó

  • 2009.10.23 07:56:05rita a felcser

    Hat jo jo autoimmun,de az autoimmun betegsegre kell egy szerencstelenbb genetikai hiba, ami majd osszetelalkozik egy kivalto faktorral (ez a bibi,ezt keeresik) es kesz a betegseg.
    NEm gyogyithato ,de kezelheto ez a betegseg.Ugy ahogy..

  • 2009.10.23 09:23:26csirió

    rita, ugye a pajzsmirigy alulműködés is autoimmun betegség (mármint az egyik formája) - te nem tudsz valamit ennek hátteréről? mármint hogy miért bolondul meg az immunrendszer, h a saját pajzsmirigy hormonjait idegenként ismeri fel, és pusztítja? olvastam/hallottam valahol, h az egyik teória szerint gombák toxinjai is okozhatják... nincs neked erről valami pontosabb információd a tanultak alapján?

  • 2009.10.23 10:51:16Medellin

    Nem olvastam végig a kommenteket, de a cikkel baromira nem értek egyet. Egyrészt nyilván "véletlenül" használjuk fel a háziállatok tejét is a húsa mellett elég rég, másrészt pedig kíváncsi lennék, hogy a kísérletekben milyen tejet használtak. És hol. Mert a reggeli ital, a dobozos tartós tej, a génkezelt kaját evő boci teje, a gyógyszerekkel tejserkentésre bírt tehén teje stb. nyilván nem egy áldás a szervezetnek. Na de a TEJ? Én a cikk után is kijelentem, hogy továbbra is fogok tejet inni, és a gyermekeim is igény szerint. (A kicsi még nem iszik, a nagy már nem kéri, de ez gondolom átmeneti. Majd tudja az ő szervezetük is, hogy mi kell nekik, és mikor.)

  • 2009.10.23 13:30:33ági anyu

    2009.10.22 23:39:35Farkasokkal táncoló
    Én B-s vagyok - és húsevő. Megeszem a zöldséget, de kizárt, hogy vega legyek

  • 2009.10.23 13:32:20ági anyu

    2009.10.23 10:51:16Medellin
    Azt hiszem, hogy a cikk inkább a túlzott fehérjebevitel káros hatásairól akart szólni...

  • 2009.10.23 13:54:05rita a felcser

    De a pajzsmirigy betegsegek is autoimmun betegsegek.
    Pl a Hashimoto pajzsmirigy gyulladas.
    A szevezet anti-pajzsmirigy antitesteket fabrikal.
    Mert megbolondult.
    Van masfele autoimmun pajzsmirigy betegseg is.
    Eleg nyomor.

    A pajzsmirigyrol mi csak a Cernobil-i katasztrofaval kapcsolatos dolgokat tanultuk. Regen alig volt pajzsmirigy ciszta meg rak,ma mar kulon osztaly foglalkozik ezzel,ameleyekben az orvosok kiazaroloag a pajzsmiriggyel foglalkozo onkologusok.

  • 2009.10.23 13:59:29rita a felcser

    "mármint hogy miért bolondul meg az immunrendszer, h a saját pajzsmirigy hormonjait idegenként ismeri fel, és pusztítja"

    Miert bolondul meg?
    Mert genetikailag el van baszva valami.

    Pl van egy fajdalomcsillapito Ketorol a nve.Eletemben marekszamra szedtem.Egy csajnak kiszedtek a bolcsessegfogat,azt ajanlotta az orvos,hogy vegyen Ketorolt.NA,leallt a veseje.nem allergia.Egy ultraritka mellekhatas,ami kevesnel jon elo.Az a vese viszont csak arra vart,hogy jojjon valaki es szarja el.
    ugyanigy az autoimmun betegsegeket elindito faktorok is az emberek nagyreszenek semmit,de semmit nem csinalnak.

    De meg ez se biztos.Bar talalnanak mar fel gyogyszereket erre.Dehat a virusok egyszeruen gyogyithatatlanok meg.

  • 2009.10.23 14:19:10Nancsi

    2009.10.22 19:29:00Sanima
    Igen, tény, én is többször segédkeztem benne. Egyszerűen túl nagy a borjú a tehén méretéhez képest, hogy segítség nélkül megszülessen. 4-500 kilós tehénhez 40-50 kilós borjú az kb olyan, mintha 6 kilós gyereket szülne egy 60 kilós nő.

  • 2009.10.23 14:31:01Magenta

    Wow, mennyi hozzászólás!
    Most nem nyálaznám át, valaki nem tudja, a forrás megvan már?

    Még mindig szívesen elolvasnám.

  • 2009.10.23 22:35:39Zamat

    köszi Rita, hát ez gáz, közel 20 év alatt nem sokra jutottak vele:(((, a genetikai elbaszás az megvan-emésztőrendszer, és erre jött rá vmi, nem tudod, h mit mondanak most? akkor anno 10-15 évet jósoltak neki, a kiújulásra, ill. a határalévő időre, merthogy ezzel a nyavalyával szerintük nem élnek sokáig az emberek.

  • 2009.10.24 00:08:35csirió

    köszi a választ, rita.

    igen, ilyenem van, hashimoto, sajnos tudom, h autoimmun. csak pont az érdekelne, h mi robbanthatta ki. ugye én a toxinokat hallottam, de akkor lehetett ez vmi vírus is - szuper. és igen, elképesztő, h mennyi embernek van gond a pajzsmirigyével. sztem endokrinológiára szakosodj majd - lesz melód bőven :) vagy inkább :(

  • 2009.10.24 08:48:48rita a felcser

    Mi?
    hogy kevesebet elnek?

    nem igaz.(leszamitva a szuper sulyos eseteket,vagy hirtelen kompikaciokat ami ritka)
    eppen azert mert egeszsegesen es vigyazva elnek,es gyakran csinalnak analiziseket meg alkohol nem,cigi nem,zsir se nagyon,annyit elenk mint egy atlagember.

    http://www.medscape.com/viewarticle/550715_3

    itt irja:noknek 79 ev.ferfiaknak 73.
    Asszem Magyarorszagon azert maskepp kell szamolni mert az egeszseges ember eltttartama nem eri el atlagban a 70+ t,de akkor is lathato,hogy igenis rendesen elnek.

  • 2009.10.24 09:07:30rita a felcser

    Csirio az a sok pajzsmirigy nyomor nagyreszt Cernobilnak koszonheto.Egy rontgen orvos mondta,hogy a betonszarkofag repedezett,es annyi sugarzas jon naponta,mintha mindennap 20 darab klasszikus rontgent csinalnank.Persze ezt nem reklamozza,hogy ne legyen tomeghiszteria.
    Arra mondta a doki,hogy enm akartam megrontgenezni a gyerek csipojet hogy kizarjuk a csipoizuleti ficamot,hanem mind ultrahangozni akartam.
    Erre gyorsan megnyugtatott.

  • 2009.10.24 10:21:07Farkasokkal táncoló

    Azért a röntgenorvosod se semmi, ilyen marhaságokat mondani..

  • 2009.10.24 10:33:12Zamat

    köszi Rita, ez jó hír, anno volt olyan orvos, aki azzal kezdte a beszélgetést, h úgyis hamarosan meghal........., na persze többet nem ment hozzá vissza, de azért lelkileg alaposan hazavágta.......

  • 2009.10.24 12:16:12másutt

    Izgalmas uj britt tudosok cikk arrol, hogy a tejben es sajtban gazdag etrend SEGIT a gogyasban:

    http://www.dailymail.co.uk/health/article-1222313/Can-diet-cheese-dairy-figure-die-for.html

  • 2009.10.24 12:42:48Farkasokkal táncoló

    Mi az a gogyas????

  • 2009.10.24 12:53:57másutt

    fogyas :D
    asszem az alapertelem, hogy "az idealis alkat" megorzeseben, avagy elereseben segit.

    kb ugyanaz, mint amire oitt a reklamot nyomjak minden oraban a reggelizo pehely gyartok. kelloggs + tej reggelire, fogyaszt?

  • 2009.10.24 13:19:59Heatherette

    "kb ugyanaz, mint amire oitt a reklamot nyomjak minden oraban a reggelizo pehely gyartok. kelloggs + tej reggelire, fogyaszt?"

    nem, de finom és könnyű

  • 2009.10.24 13:25:36madz

    cinimini!

  • 2009.10.24 13:53:34Ribizlee

    áááh, nálunk a ciniminis nem éri meg a reggelt.. dobozból, szárazon elfogy :-)

  • 2009.10.24 13:59:17Heatherette

    a legfinomabb akkor is a Nesquick csokigolyó :)

  • 2009.10.24 14:25:21Ribizlee

    igen, de a csokigolyó elgurul, a ciniminis viszont nem tud menekülni! :-D

  • 2009.10.24 15:56:02másutt

    H, nemtom otthon mi van, de nalunk a Kelloggs Special K-t nyomjak orrverzesig, hogy ha azt eszed reggelire, akkor fogysz - ha semmit, akkor meg hizol...
    http://www.specialk.com/

  • 2009.10.24 16:31:51cozumel

    Masutt

    tobb ilyen tanulmany is volt arrol, hogy a tejben gazdag etrend fogyasztoi tobbet fogytak (a kontrollcsoport tejben szegeny dietat fogyasztokkal szemben).

    Na itt es ebben a temaban viszont hiszem, es bizonyitekok is vannak ra (bar USA pelda), hogy az elelmiszeripari lobbi finanszirozza ezeket a kutatasokat.

    Ettol meg a tej nem lesz se jo, se rossz, de hogy segitene a fogyasban...pliiiz.
    Jah, mint a cukrozott gabonapehely, kb. annyira.

  • 2009.10.24 17:58:56madz

    vhk
    nem lesz
    akkor most már elhúzol?

  • 2009.10.24 19:22:52másutt

    Cozumel, a tejrol nem tudom mit tesz velem, de ennalam a reggeli (cukros) gabonafogyasztas tejben iszonyu hizast okoz.
    A szokasosnal kicsit erzekenyebb vagyok a szenhidratokra. Meg a legartatlanabb verziok is (Kelloggs is!) heti 1-2 kilo hizast eredmenyeztek.
    (nem, nem csokistejbe szortam oket!)
    Azelott a Quaker Oatmeal Squares-re voltam racuppanva, kis sovany tejjel, 1 tanyer...sajnos abba kellett hagynom.
    Maradok a szenhidratszegeny reggeliknel, par virsli, 2 tojas, szelet sajt, joghurt, stb.

    Nalam ezek a gabonamizek tejben, egyenertekuek azzal, mintha mas ember napi 2 db Nutellas croissant-tal ebredne. :((

  • 2009.10.24 19:49:09psyché

    Nekem a tej azert segit a fogyasban, mert ha ehes vagyok es ennek vmit, akkor inkabb iszom egy kis tejet (1dl-t) es az eleg. Különösen este.:-)

  • 2009.10.24 19:50:38psyché

    különösen este segit legyözni az ehsegerzetet.

  • 2009.10.24 20:53:37Magenta

    Legalább ebben mákom van, nem is szeretem ezeket a tejbemizéket. :)
    Amúgy is olyan pofátlanul drágák, hogy csuda.

  • 2009.10.24 20:56:17Farkasokkal táncoló

    Psziché, én is így vagyok vele, de nálam ugye a tej kizárva mert okádok tőle, a kaukázusi kefír viszont bármikor!

    Vagy egy kis sajtrágcsa vagy aludtej, vagy egy kis tejföl kenyérrel...

  • 2009.10.25 13:44:33csib

    Ha a fentiek igazak, akkor miért van az, hogy hatalmas tejfogyasztó hollandokra mégsincs káros hatással? Vagy enélkül ott 80 helyett 120 év lenne az átlag életkor, és 1.9 helyett 2 méter a normál magasság? Csak ilyen buták, hogy mégis isszák, vagy mi?
    Ez valahogy nem fér a fejembe.

  • 2009.10.25 17:20:04Anyaaa

    Ekkora baromságot leírni... Még ha maga a cikk tudományosan és észérvekkel alá is van támasztva, és esetleg vannak közötte jó meglátások, az utolsó mondat a csattanó: mindent joghurttal és kefirrel főztök. Mintha az pont nem koncentráltan tartalmazná a tej alkotóelemeit.

  • 2009.10.25 19:13:19Anei

    Én gyerekként úgy indultam, hogy laktóz intoleranciám volt, anyatejet sem kaphattam... (Helyette pépesített főtt csirkemellet és teát iszogattam a cumisüvegemből, az édesanyám-féle húslevest nem is említve) Azóta azonban olyannyira hozzászoktam a tejhez, hogy mostanság mindennap iszom belőle, igénylem, és határozottan egészségesebb vagyok, mióta iszom tejet... (Hozzátenném, hogy termelői tejet iszunk itthon, a bolti kicsit túlzottan vizezett nekünk... ;) )

  • 2009.10.25 19:18:31sylblog

    Bocs, nem tudom ki válaszolt nekem, hogy inkább a zsírosabb (3,5-s) tejet adjam inkább babának kóstolóként. Én is úgy tudtam eddig, hogy ez a jobb, mert a jó minőségű savanyított tejtermékeket (joghurt pl.) 3,5-s tejből készül és ezt kapja gyerkőc. Védőnő és gyeredokink javasolta azt, hogy első lépcsőben 1,5-s, aztán 2,8 utána 3,5.

  • 2009.10.25 20:47:59Mille38

    Asszem maradok a tejnél. Miután Posztoló kifejtette, hogy a tejben hiába van kalcium, a fehérje miatt káros, közli a végén, hogy "A főzésből teljesen kihagyjuk a tejet, szerintem még finomabbak is a főzelékek, ha kefirrel vagy joghurttal készülnek" - vagyis mégiscsak beleteszi a tejet s vele a (szerinte) káros fehérjét, ugyanis a kefirben, joghurtban ugyanannyi fehérje van, mint azonos mennyiségű tejben.
    Legalább saját magával ne legyen ellentmondásban egy meggyőzés céljából írott szöveg. Számomra itt le is zárult a meggyőzés folyamata.

    Én szeretem a tejet, de csak hidegen, a kakaót viszont csak langyosan :) A tejterméket meg minden formában: friss túróként, tejfölnek tunkolva, kefír, joghurt natúr vagy gyümölccsel - nyami...

  • 2010.02.18 16:07:144563

    Helló!

    Na, nagy nehezen regisztráltam. Szóval a cikk önmagáért beszél: Nem vagyok körte és a gyerekem sem az, minek egyek körtét? A bulvárcikkek teszik a magyar olvasóközönséget döntésképtelenné és szorongóvá. Ekkora butaságot, hogy a tej tesz minket tönkre, nagyon keveset hallottam. Amikor szmogriadó van, akkor a tej aminosav összetétele olyan fontos? A cikk nélkülöz minden szakmai alaposságot, a szerző nem hozzáértő és szenzációhajhász. Nem szabad engedni, hogy ilyen alulinformált cikkírók egyengessék az utunkat. Milyen tejről van szó? Ki tudja hogy Magyarországon a vásárlók előtt milyen tej van? Immunológia: paraTBC marhabetegség, E coli bennünk mindenhol jelen van, a laktóz intolerancia nem csak úgy alakul ki és még sorolhatnám. Számos, számos sztereotípia van bennünk, amit erősítenek a felelőtlen írók, csakhogy legyen munkájuk. Gondolkozni tessék, utánaolvasni tessék és amikor a cikk citálja (leírja) a fent említett "egy egyetem tudósai"-t név szerint és azok neves profok, nem jöttment kóklerek, akkor kicsit megyünk az értelmes nép kifejezés felé!! Addig tessék elolvasni a Baintner féle Immunológia tankönyvet, illetve a Tejgazdaságtan tankönyvet (Szakály Sándor) a kedves írónak is! A gyerekünket meg leszidjuk, ha kamuzik. Kiművelt emberfőket kell alkotnunk ha meg akarunk maradni Európában, nem pedig gondolkozni lusta, félelemmel teli honpolgárokat! Szívesen válaszolok minden kérdésre.

  • 2010.02.18 16:19:494563

    Jaja Mille!

    A táplálkozásban egyébként két fehérjét sorolnak az úgynevezett etalonfehérjék közé: ez a tej és a tojás. Ez azért van, mert egy alapanyag fehérjéjét úgy lehet besorolni biológiai érték szempontjából (tehát hogy jó fiú vagy rossz fiú), hogy az aminosav-összetétele mennyire hasonlít az ember által ideális esetben felvett aminosav összetételben. Szóval a két fent említett ördögtalálmánya a két legjobb dolog az életben. Egy szösszenetet kivéve: a tojásban egy avidin nevű anyag van, mely nálunk az emésztésben rosszfiú szerepet tölt be gyakorlatilag. De hát a süninek tüskéje van..
    A puszi: a másik ember arcáról nagyon sok zsiradékot, port és mikroszervezetet szippantunk be. Legyen mindenki óvatos! :)

  • 2010.02.18 17:19:47Tejbajusz

    Olvassátok el Váradi Tibor "Az egészséges életmód alapjai" c. művének tejfogyasztásra vonatkozó részeit.
    Elég durva dolgokat ír le, nemcsak a tej és tejszármazékok fogyasztásának a hatásait, azaz a betegségeket, hanem arról is beszámol,hogy az emberiség történetében hogyan is alakult ki a tejivás kultusza. Elég csak annyit megpedzenem, hogy biznisz hajtja a kereket. Oltári hasznokat húznak a tejtermékek előállítói, elég csak a cukros gyümölcsös joghurtra gondolni. HOgy rászoktunk!
    Alátámasztották, miért is vegyük meg, azaz a tej élet, erő és egészség, de inkább csak nagy pénz.

  • 2010.02.18 17:38:20deborah

    Megírta azt már anno a Testkontroll is, meg most a Szendi a Paleolit táplálkozásban stb.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8

Blogok, amiket olvasunk

MENŐ LAKÁS Hangulatos nappalik fehér téglákkal

A fehérre festett téglafal olyan visszafogott dizájnelem, ami egyből érdekesebbé tesz bármilyen lakást. Mutatjuk a jó példákat: modern, szellős, világos.

KETTŐS MÉRCE Kinek járjanak a segélyek?

Aki megérdemli? Aki rászorul? Aki balszerencsés? Az igazságos újraelosztás rendszere nem is olyan egyszerű.

GADGET Menő mobil 26 ezer alatt

A Xiaomi Redmi 4A az egyik legkedveltebb telefon hazánkban a gyártó kínálatából. Nem is csoda, mert ilyen tudást ilyen áron kevesen adnak!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta