SZÜLŐSÉG

Sok pénzért Kínában is lehetsz nagycsaládos

2009. február 4., szerda 14:00

Hány gyereket szeretnél? Bizonyára mindenkinek kész válasza van a kérdésre. Aztán az élet később eldönti, hogy sikerül-e megvalósítani a tervet, esetleg „alul- vagy túlteljesítjük” azt. Jövőbelátó üveggömb nélkül persze eleve esélytelen előre megmondani, végül csoportba kerülünk, de talán jobb is így. Lehetne akár találós kérdés is, melyik az az ország, ahol már most egészen pontosan tudható, hogy a nők hány százaléka szülhet kevesebb gyereket, mint amennyit szeretne, azaz - átlagos körülmények között élő családokat feltételezve - hányan „teljesítik alul a tervet”. A válasz nem túl bonyolult: a találós kérdés megoldása Kína, az arány pedig egészen pontosan 83 százalék.



A China Daily című lap számolt be arról a felmérésről, mely szerint a megkérdezettek ilyen arányban szeretnének két vagy több gyereket, sőt a többgyerekes család iránti vágy egyre inkább teret hódít, hiszen folyamatosan növekszik azok aránya, akik szívük szerint nem állnának meg egy gyereknél. Erre azonban az 1970-es évek végén bevezetett megszorítások nyomán nem sok esélyük van. A kínai kormányzat ugyanis akkor döntött úgy, hogy a törvény hatalmával állja útját a népességszaporulatnak, és családonként csak egyetlen gyerek születését engedélyezi. Ez alól csupán az képez kivételt, ha a pár mindkét tagja ugyancsak egykeként nőtt fel, de nekik is meg kell elégedniük két gyerekkel.

A születési statisztikákat látva indokolt volt a szigorúság, hiszen 1948 és 1978 között csaknem megkétszereződött a lakosságszám, és már akkor megközelítette az egymilliárdot. Nem maradt el az intézkedés eredménye, hiszen az 1978-ban regisztrált évi 1,2 százalékos növekedés nem egészen húsz év alatt 0,52 százalékra csökkent. Kína lakosainak száma 2007-ben 1,32 milliárd volt, mely a becslések szerint 2010-re 1,36 milliárdra növekszik.

Megoldódni látszik a fiú és lány újszülöttek között korábban még élesen megmutatkozó egyenlőtlenség is, hiszen ma már csak 100/103-107 a lány és fiú újszülöttek aránya, míg korábban jóval nagyobb volt a különbség. A jelenség gyökere az 1980-as évek végére nyúlik vissza, amikor az ultrahangtechnika javulása lehetővé tette a magzat nemének viszonylag biztos megállapítását, így az anyák jelentős részének módja volt az abortuszra pusztán abból a megfontolásból, hogy nem a kínai hagyományok szerint „értékesebb” fia, hanem lánya született volna. A gyerekszám korlátozása nyomán pedig még inkább felerősödött az a gondolkodás, hogy „ha már csak egy lehet, akkor fiú legyen”, így még néhány évvel ezelőtt is jóval több kisfiú jött a világra, mint kislány. A hivatalos szervek azonban ma már minden lehetséges eszközzel igyekeznek megakadályozni, hogy a magzat neme idő előtt kiderüljön (módot nyújtva a nemek szerinti szelekcióra), és ezzel a szigorúsággal magyarázzák az egyenlőtlenségek mérséklődését is.

A szakértők ugyanakkor arra figyelmeztetnek, hogy a mostani szigorú megszorítások mellett is nehéz lesz tartani ezt az ütemet, hiszen az életkörülmények javulása folytán egyre hosszabb ideig élnek az emberek, és az anyagi lehetőségek bővülésével együtt egyre több szülőben ébred fel a több gyerek iránti vágy. Ez pedig újabb társadalmi ellentéteket szül, hiszen már ma is sokan vannak, akik képesek megfizetni a többgyerekes családokra kirótt pénzbüntetést. Erre pedig leginkább a nagyvárosokban lakóknak van esélye, hiszen míg a fővárosban 25 ezer jüan (3600 dollár) körül van az évente egy főre jutó átlagos jövedelem, addig a vidéki emberek ennek kevesebb mint feléből gazdálkodhatnak. A kormány a pénzbüntetés összegének folyamatos emelésén kívül úgy is igyekszik elvenni a kínai szülők kedvét a gyerekvállalástól, hogy a többgyerekes családok nem vehetik igénybe az állampolgári jogon járó „ingyenes” oktatást és egészségügyi szolgáltatásokat, és elesnek néhány egyéb kedvezménytől is.

A felmérésben is megfogalmazódott igények ellenére a kínai kormány nem kíván változtatni a jelenlegi szabályokon, mert úgy vélik, hogy a megszorítások meghozták a kívánt eredményeket: a népességszám növekedési üteme lassult, az egészségügyi ellátás színvonala és az egyéb körülmények pedig javultak. Ez persze nyilvánvalóan nem állja útját a tehetős réteg nagycsalád iránti vágyának, melynek tagjai továbbra is kifizetik majd a mégoly nagy összegű büntetéseket, és képesek lesznek saját zsebből fedezni a taníttatás és a gyógyíttatás költségeit is. Úgy tűnik, hogy pénzért minden kapható, a kínai gazdagok továbbra is vásárolhatnak maguknak nagycsaládot, és a szabályok ezúttal is csak a kispénzűekre vonatkoznak.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2009.02.04 15:53:44Benjoee

    Erre a világra az 1 is sok

  • 2009.02.04 15:53:58B-

    Egyébként szerintem is itt az ideje, hogy rádöbbenjünk, nem a szaporodás fog minket kihúzni a kátyúból. Minek erőltetni, hogy 10 millió felett legyen az ország, amikor ennyi a munkanélküli?

    Nem a mennyiségre, hanem a minőségre kellene törekedni.



    Egyszer mutattak a tévében egy falut, ahol MINDENKI munkanélküli volt (nem cigányok). Én azon akadtam ki, hogy ott ül egy falunyi ember, és várja a segélyt! Senkinek sincs egy épkézláb ötlete, hogy kirántsa magát a szarból. Mert ezek az emberek úgy szocializálódtak, hogy majd más megoldja helyettük. És ha "nincs a közelben munkahely", akkor nem is kell gondolkodni, mi legyen. Inkább azon kellene igyekeznünk, hogy olyan emberek kerüljenek ki az iskolapadokból, akik harcolnak, akik az utolsó pillanatig tenni akarnak azért, hogy ne szoruljanak más segítségére.



    Nem őket hibáztatom, mert elhsizem, hogy az ő szemszögükből nincs más lehetőség. At a rendszert hibáztatom, amelyik kitermeli az ilyen embereket. Ha hajótörést szenved, inkább éhenal, de nem tesz magárét semmit, csak várja a megmentő hajót?



    Hogyan alakulhat ki egy olyan helyzet, hogy egy teljes falut az állam tart el?

  • 2009.02.04 15:59:12zsuzsi1976

    Na pont ez az egyik legnagyobb probléma az iskolarendszerrel is, amit B- említ: nem arra tanít meg, hogy hogyan oldd meg a problémákat, hanem hogy a megtanult sémákat ész nélkül mechanikusan alkalmazd olyan helyzetre is, amire nem is illik. Nem "jég hátán is megél"-típusok kerülnek ki az iskolapadból, az egyetemekről frissen kiszabadulók többsége egy új munkahelyen betanítás után sem tud önállóan dolgozni, tapasztalatból mondom, bár ez kicsit off volt.

  • 2009.02.04 16:08:28andie

    :-)

    "Másrészt a saját sk. felfogásom: két kezem van - egyikbe az egyik, másikba a másik gyerkőc kezét tudom fogni, többre fizikailag nincs kapacitásom, tehát nem is erőlködöm..."



    Hélix, szívemből szóltál! Pont ezt szoktam mondani.



  • 2009.02.04 16:13:26Attilajukkaja

    B- (15:44:49)



    Ez tetszett :o)



    Amugy valoban nem a nepszaporulat a megoldas a problemainkra, de nem is azert sok a munkanelkuli, mert tul sokan vagyunk. Gondolom, ezt te is igy latod. Erre akar ne is valaszolj :o)



    Zsuzsi1976



    A mi iskolarendszerunk sohasem arra alapult, mint az amerikai peldaul, hogy a "jeg hatan is megel" tipusokat termeljen ki. Egy normalis tarsadalomban, a mi diakjaink is jol tudnak teljesiteni az eletben, es most nem csupan nehany Diakolimpiara gondolok. Nalunk a gondok meglatasom szerint, sokkal melyebbrol fakadnak, mint az iskolarendszer.

  • 2009.02.04 16:13:30Vérnyúl, Döme, Dagi, Fufu, avagy a Jó, a Rossz, és

    ökológiai és gazdasági katasztrófa szélén áll a világ, több mint 6 milliárdan vagyunk, és ennek a nagy része éhezik, a kisebbik pedig multik rabszolgája valamilyen szinten.



    nekem nem kérdés, szülök-e gyereket. NEM. igyekszem a maradék családomat halálukig jól eltartani, aztán szépen kipusztulok a vérvonalammal együtt, mint a dinoszauruszok, mert azzal is kevesebb terhet rovok erre a szerencsétlen bolygóra.

  • 2009.02.04 16:17:42zsuzsi1976

    Na, az amerikai iskolarendszert azért nem tartanám követendő példának, abban azonban igazad van, hogy mélyebb gyökere van a problémáknak, amelyeket azonban az iskola nem közömbösít, hanem még fokoz is.

  • 2009.02.04 17:02:07másutt

    En nem hiszek a China Daily-nek.

    Rengeteg illegalis ultrahang van!

    A fiu csecsemoknek a mai napig jobban orulnek - es mindent megtesznek, hogy fiu legyen az az 1 gyerek. Akar azt is, hogy a lanyokat "hagyjak meghalni" (azaz nem kernek segitseget, ha beteg.. avagy letagadjak, hogy szuletett es "elveszitik" egy piacon, rongyba bugyolalva.

    Egy sokezer eves tradiciot, hogy a fiugyerek er valamit, a lany meg semmit - nem fognak megolni 50 ev alatt!

  • 2009.02.04 17:04:20Attilajukkaja

    Zsuzsi1976



    Az amerikai iskolarendszer eleg jol mukodik az USA-ban, a porosz rendszer Nemetorszagban, a kinai Kinaban, stb. A magyar iskolakkal sem volt annak idejen semmi baj, amig el nem kezdtek reformalni oket megalapozott koncepcio nelkul. A koncepcio hianya pedig egy nagy es altalanos bajunk :o)

  • 2009.02.04 18:08:31Subbantósdi

    Attilajukkaja: egyetértek Veled, minden államnak, nemzetnek olyan iskolarendszer kell, ami a helyi sajátos viszonyoknak megfelelő, tehát nem kell gondolkodás nélkül idegen rendszereket adoptálni, mert azokat úgyis kiveti, elszigeteli magától a többség és csak ellenérzést fog kelteni.

    De hát most pont az ellenkezője megy, ugye, sajnos...ránk erőltetnek sok olyan dolgot, nemcsak az oktatásügyben, ami nem adoptálható így a magyar viszonyokhoz. :o(

  • 2009.02.04 18:09:31Subbantósdi

    Selkt-Sa, alias Vérnyúl: ez most komoly, akkor nem vállalsz gyereket? :oI

  • 2009.02.04 18:28:26zsuzsi1976

    Vérnyúl, én addig azt mondtam, hogy nem szülök gyereket, amíg terhes nem lettem:-)

  • 2009.02.04 19:50:34EsTeh

    Tavaly júliusban a National Geographicnak volt egy száma, teljes egészében Kínáról szólt. Az egyik cikk pont ezt a témát feszegette, hogy hosszabb távon iszonyú terheket ró a mostani gyerekekre ez az egy gyerekes modell, hiszen fiatal felnőttként 6 másik emberről kell majd gondoskodniuk a saját gyerekükön kívül: a két szülőjükről illetve a 4 nagyszülőjükről, hiszen már az ő szüleik is egykék voltak.



    A másik stresszforrás, hogy miután csak egy gyerek, illetve egy szem unoka van, minden pénzt az ő taníttatásába fektet a család: kicsi koruktól kezdve mindenféle különórákra járnak, zenét, nyelveket tanulnak, tudatosan választják ki nekik a sportokat: mi nevel kitartásra, stb.

    Mindez nyilván a városi lakosságra vonatkozik.







  • 2009.02.04 19:57:32Subbantósdi

    EsTeh: Viszont miután egy ember születik, az csomót fog örökölni, ha egy módosabb családról van szó.

  • 2009.02.04 20:09:17nullacska

    az egy gyerekes kínai családmodellről én is olvastam egy tanulmányt, ami azt feszegette, hogy a most nagykorúvá váló második generáció már lelkileg teljesen elkorcsosult. az egykeségből következően: önzők, hálátlanok és eszük ágában sincs dolgozni.

    így valóban megvan a helye annak az órási örökségnek, amit hamar fel is élnek. és e cikk azt mondta, hogy e jelenség a mai Kínában tömeges.



    bocsánat, de nagyon lehangolóak voltak a hozzászólásaitok a gyermektelenség dicsérete, valamint a nagycsaládosok lehúzása tárgyában. Azt gondolom nem kellene általánosítani, és nem kellene a három, négy, ne adj isten, több gyermeket nevelőket a társadalom élősködőinek tekinteni. (persze tudom, hogy jelenleg az a helyzet, de az nem e családok, hanem az igen elcseszett szociális rendszerünk hibája)

    nem kellene szerintem sem például alanyi alapon, ilyen nagy összegű családi pótlék, továbbá nem kellene gyes sem, és ingyen ovi és iskola sem, az egészet át kellene alakítani, keményen rászorultsági elv alapján.

  • 2009.02.04 21:05:23standup

    Nem annyira jó az egykeség. Jómagam is egyke vagyok - nem döntés miatt, tesó már egészségügyi okokból nem jött össze.

    De örülnék, ha lenne egy testvérem. Kicsi gyerekként persze élveztem, hogy enyém minden figyelem és a csokit se kell kettétörni, de felnőttként már máshogy látom.

    Szóval ha nekem lesz, akkor kettő lesz :)

  • 2009.02.04 21:10:23kisbibe

    Nekem csak egy tényleg naiv kérdésem van: és akiknél ikerk fogantak meg, mit csinálnak?! Elvetetik az egyiket, nehogy megbüntessék őket? Vagy erre külön szabály van?! És akik beültetésen esnek át, hogyan szabályozzák, hogy csak egy maradjon életben?! Ha belegondolok... :(((

  • 2009.02.04 21:12:13Csöre

    Mindig örülök, ha a globális problémák foglalkoztatják az embereket. DE! Úgy érzem, hogy a "gondolkodj globálisan, cselekedj loklisan" szlogent ezúttal félreértelmezi(te)k. Igen, a Föld népessége nő, KIVÉVE az ún. fejlett világban (Nyugat-Európa, Észak-Amerika, bár utóbbiban nem vagyok biztos.) A másik fó probléma azonban a Föld erőforrásainak túlzott kihasználása, azaz az egy főre jutó hatalmas ökológiai lábnyom. És ez meg ugye épp a fejlett országokban a legnagyobb. (Azaz: lehetnénk 6 milliárdan etióp "lábnyommal", de nem lehetünk ennyien amerikai igényekkel.) A megoldás nem az, hogy mi itt Európában nekiállunk direktbe "fogyasztani" a létszámot, mert azzal mit érünk el? Egyrészt összedől a gazdasági-szociális rendszer (temérdek egyre hosszabb várható élettartamú nyugdíjas, egyre kevesebb aktív korú eltartóra), másrészt maximum menedéket teremtünk a Föld másik sarkából elvándorló, mondjuk, kambodzsai menekülteknek. (Kambodzsát most teljesen hasamra ütve említem). A harmadik világ jelen helyzet szerint bőségesen be tudná népesíteni a ma fogyásban lévő országokat, de nem lehet cél, hogy ezek az országok (pl. mi) menekülttáborokká váljanak. A túlnépesedést azokon a területeken kell megoldani, ahol ez probléma (vagy sajnos meg fogja oldani a természet maga, lásd ivóvíz - illetve annak hiánya). Ebben kell segíteni a ma túlnépesedő országokat. Nem feltétlenül a kínai modell a nyerő, elégséges lehet az is, ha a nők oktatását, munkába állítását, karrierépítési lehetőségét támogatják. Hogy ne az legyen az egyetlen létező életpálya, hogy 14-40 éves korukig csak szülnek. Nagyon fontos ugyanitt, hogy kiépítsék a nyugdíjrendszert, hiszen akkor megöregedve nem a gyerekeiktől kell elvárniuk az eltartásukat (és szülni ezért sokat), hanem a munkájuk (férfiaké, nőké egyaránt) biztosítja az öregkori megélhetésüket. Ez a tendencia valószínűleg magától is megvalósulna, mint ahogy Európában is megvalósult mondjuk az elmúlt 200 évben, a baj csak az, hogy ezúttal nincs rá 200 évünk. Szóval ha valamiben segíteni kell a túlnépesedő világot, az nem az, hogy szabad placcot biztosítunk a "termelődő feleslegnek" csúnya szóval, hanem hogy előmozdítsuk a társadalmi változásokat. Ezt persze nem tudom én, vagy te, vagy mi itt Poronty olvasók megvalósítani, reméljük, hogy van/lesz olyan, aki igen.

    Az érem másik oldala, ami viszont már kínosabban érinthet minket, hogy azt a fránya ökológiai lábnyomot (azaz a mindennémű fogyasztásunkat) meg nekünk kell csökkenteni, mert hiába élnek rengetegen a fejlődő országokban, a fogyasztás kétharmadát a fejlett világ 1 milliárd lakója (tehát a Föld teljes lakosságának egyhatoda) produkálja.

    Érdekes a kép, mert ugye azt gondolnánk, hogy egy hatgyermekes család sokkal többet vesz ki az erőforrásokból, mint egy egygyermekes, de ez nem igaz! A több (sok) gyermekes (nagy)családok lényegében nem tudnak többet fogyasztani, mint az egykések, magyarul spórolniuk kell, és ezt tanítják meg a gyerekeiknek is. A nagycsaládból kikerülő gyermekek kevéssel is sokkal jobban tudnak gazdálkodni, mint az egykék sokkal. (Nyilván általánosítok.) Könnyebben válik a sokgyermekes család sarja tudatos fogyasztóvá, tud takarékoskodni, jobban tudja, hogy minek mennyi a (valós) értéke. Egy egyketársadalom (lásd Kína) nagyon pazarlóvá tud válni, hiszen a gyerekek a család egész erőforrását "birtokolják".



    Bocs, kicsit hosszú voltam, de ez kikívánkozott. (Környezettan tanár vagyok.)

  • 2009.02.04 21:14:57baudolinA

    kisbibe,

    úgy tudom, hogy csak egy gyereket támogatnak. Tehát ha ikreket szülsz, akkor indokolt eset áll fenn. Ami azt jelenti, hogy mehetnek mind oviba-suliba, de csak egyik oktatását támogatja az állam.

  • 2009.02.04 21:16:03Csöre

    Kisbibe: az ikrek természetesen maradhatnak, ezért is tekintik nagy szerencsének az ikerterhességet. Tehát nem, nem kell elvetetni, vagy büntit fizetni.

  • 2009.02.04 21:25:50Pity

    Nullacska: a rászorultsági elv alapján osztott ovi, bölcsi, suli esetén farkába harap a kígyó. Mert ki a rászorult? Aki most is segélyt kap mondjuk. Tehát én aki dolgozom és "gazdag" vagyok mert van mondjuk 200 ezer bruttóm, aminek befizetem a felét, már nem vagyok rászorult, tehát az én gyerekem már nem mehet oviba, bölcsibe stb. Ez megint csak társadalmi igazságtalanságokat szül. Csak épp azt nem tudom, hogy a nettó 120 ezremből hogyan fizessem ki a 100 ezres magánovit. Nos akkor még a végén a 'gazdag' is rászorult lesz.

    Szerintem nem kellene itthon ösztönözni a felelőtlen gyerekvállalást. Legyen nagycsaládos támogatás, de mondjuk adó visszatérítés formájában pl.



  • 2009.02.04 23:28:47Attilajukkaja

    Subbantósdi



    Elnezest, csak most tudtam visszakapcsolodni. Abszolut egyetertek a kommenteddel (18:08:31)!

  • 2009.02.05 01:41:37Vert

    Olvasva a fenti hozzászólások némelyikét, megint az jutott eszembe, hogy mi magyarok mennyire gyerekellenes nép vagyunk. Úgy látszik, ez az igazi hungarikum. A pillanatnyi, kicsivel jobb életszínvonalért képesek vagyunk feláldozni a jövőt. Az egykézés Magyarországon kb. száz éve kezdődött, és meg is van az eredménye. Összesen két ország van a világon, ahol a második világháború óta csökkent a népesség, Németország és Magyarország. Nem érdemes Nyugat-Európához hasonlítani magunkat, mert ott is volt/van növekedés.



    Ahhoz, hogy a népesség ne fogyjon, 2,0-ás gyerekátlag kellene. Ma, Magyarországon ez az úgynevezett „felelőtlen gyermekvállalókkal” EGYÜTT 1,3 körül van.



    Szép, szép a globális túlnépesedésre hivatkozva nem vállalni gyereket, de én azért elgondolkodnék. Ki fog dolgozni ebben az országban 30-40-50 év múlva? Ki fizet majd adót? Ki finanszírozza az egészségügyet meg a nyugdíjunkat? Mert a gyerekeink, unokáink nem lesznek rá képesek.



  • 2009.02.05 01:51:01Kipikopii

    huhhh: arrol olvastal valamit, hogy mi tortenik, ha valakinek ikrei szuletnek, vagy ha kulfoldon dolgozott, szult egynel tobb gyereket es utana visszatelepul Kinaba? Koszonom.

  • 2009.02.05 02:45:10glad az egyetlen

    EsTeh



    Azért a NG-ban az új generációs leányka stresz nélkül köpte a megoldást és beígérte a szüleinek a tuti nivós öregek otthoni elhelyezést.

    Na ja, azt hogy egy fedél alatt 3-4 generáció az nem tarható, de ezt már a lány szülei se bánták.

  • 2009.02.05 02:50:45glad az egyetlen

    "...Ez persze nyilvánvalóan nem állja útját a tehetős réteg nagycsalád iránti vágyának, melynek tagjai továbbra is kifizetik majd a mégoly nagy összegű büntetéseket, és képesek lesznek saját zsebből fedezni a taníttatás és a gyógyíttatás költségeit is. Úgy tűnik, hogy pénzért minden kapható, a kínai gazdagok továbbra is vásárolhatnak maguknak nagycsaládot, és a szabályok ezúttal is csak a kispénzűekre vonatkoznak...."



    Ez azért nem így van egészen.

    Gazdagoknál se jellemző a több (vagy sokkal több) gyerek.

    A régi kínai gyerekmodel lényege pont az volt, hogy a kevésbé tehetősek így biztosítoták be őregkorukat.

    Minél több gyerek, annál biztosabb jövő, mert több lábon áll a család.



    Egy gazdag családnál pont ellentétes hatás érvényesül.

    Van egy nagy családi birodalom/vállakozás, amit baromira nem éri meg szétfogácsolni és az üzleti pörögésben is macera van a sok gyerekel.

    Ennyire egyszerű.

  • 2009.02.05 04:28:52voroske

    Nekem a kinai barataim pont a poszt ellenkezojerol szamolnak be. A videki eldugott falvakban elo nincsteleneknek koreben az egy gyerek model sohasem ervenyesult, mert ugyse tudtak betartatni.

    A varosokban elok jobban szem elott vannak konyebb betartani , plusz akinek jo allasa van annak van mit vesztenie. Ugyanis nem csak penzbuntetes, hanem tarsadalmi presztizsvezstes is tobb gyereket vallalni. Eleve aki tobb gyereket vallal az utana soha allami munhahelyre nem veszik fel es a privat szferaban is rossz szemmel neznek ra es utana a szep karrierjenek bucsut inthet.

  • 2009.02.05 05:31:14Guczó

    04:28:52 voroske:

    A privat szferat rohadtul nem erdekli hany gyereked van.



    02:50:45 glad az egyetlen:

    Egy csaladi vallalkozas nem olyan mint a foldbirtok, szo nincs darabolodasrol. A gazdagoknal valoban jellemzo hogy egynel tobb gyerek van.



    Amugy a nemzetisegeknek engedelyezett a tobb gyerek, pl. Tibetben, Yunnanban feltuno hogy milyen sok gyerek szaladgal.

  • 2009.02.05 07:34:31Subbantósdi

    Attilajukkaja: semmi gond, én is nagy kihagyásokkal tudom követni a posztokon zajló eseményeket. :) Hiába, van két kicsi gyerekem és Velük kell ELSŐDLEGESEN foglalkoznom. :o)

  • 2009.02.05 07:35:46Subbantósdi

    Vert: egyetértek Veled.

    vöröske: érdekes dolgokat mondasz.

  • 2009.02.05 07:37:13Subbantósdi

    Csöre: köszi a gondolataidat, nekem nagyjából egy véleményem van Veled... :o/

  • 2009.02.05 07:50:44szanna

    www.youtube.com/watch?v=VntFEWF8I8A



    A videó elején a lényeg.

  • 2009.02.05 08:06:44csepke

    VErt:'Ahhoz, hogy a népesség ne fogyjon, 2,0-ás gyerekátlag kellene. Ma, Magyarországon ez az úgynevezett „felelőtlen gyermekvállalókkal” EGYÜTT 1,3 körül van

    Szép, szép a globális túlnépesedésre hivatkozva nem vállalni gyereket, de én azért elgondolkodnék. Ki fog dolgozni ebben az országban 30-40-50 év múlva? Ki fizet majd adót? Ki finanszírozza az egészségügyet meg a nyugdíjunkat? Mert a gyerekeink, unokáink nem lesznek rá képesek'



    Ne aggódj a felelőtlen gyerekvállalók nem oldják meg ezt a problémát,ugyanis 'nem állítanak elő' képzett, használható munkaerőt. Aki magamagát sem képes eltartani, már a gyerek pelenkájának megvásárlásához is családi pótlék kell neki, az a minőségi iskoláztatást sem fogja tudni biztosítani. Talán majd csak a szorgalmas bevándorlókban bízhatunk.

  • 2009.02.05 08:33:59Pity

    Csepke: nagyon is igazad van. Azok a családok, akik putriba, nyomorba szülnek 5-6-10 gyereket, azok nem a potenciális adófizetők, hanem a potenciális segélyezettek számát fogják növelni.

    Ezért is kellene a felelős gyerekvállalást ösztönözni. Mi mondjuk 3 gyerkőcök szeretnénk, és ha bevállaljuk akkor azért, mert valszeg el is fogjuk bírni tartani őket.

  • 2009.02.05 09:00:26Subbantósdi

    Pity: egyetértek Veled, de ez egy nagyon nehezen megoldható probléma magyar viszonyok között... :o(

    Sok területet érint és hát generációk gondolkodását kell megváltoztatni, motivációkeltés munkára, munkahelyteremtés, munkaadók érdekeltek legyenek munkaerőt felvenni, stb.

  • 2009.02.05 09:32:03Picilány

    Hélix, szívemből szóltál!!

  • 2009.02.05 09:59:59Mateahos

    Csöre: Köszönöm a kommented hasonlót gondolok én is.



    Hélix:te valamit nagyon félre értesz.Magyarország NEM KÍNA.Nálunk kevés a gyerek és sok a nyugdíjas mint Európa nagy részén.Itt Magyarországon támogatni kell a nagy családot mivel sok a nyugdíjas.Ki a fene fogja eltartani a sok nyugdíjast és Téged is nyugdíjas korodra???????A kínaiak????????!!!!

  • 2009.02.05 10:42:52nitro1

    Egyke gyerek után ne járjon családi pótlék.

    Két gyerek után két gyereknyi családi pótlék járjon.

    Két gyerek felett: x gyerek után x gyereknyi családi pótlék, de szigorúan csak adójóváírás formájában

    Vélemények?

  • 2009.02.05 10:52:27croc

    tudom hogy nagyon antiszociális elképzelés, de lehet, hogy nem lenne rossz ötlet máshol is beveztni, hogy csak az vállalhasson gyereket/több gyereket/sok gyereket, aki igazolni tudja, hogy anyagialg olyan helyzetben van, képes őket normálisan felnevelni...:-))))

  • 2009.02.05 11:30:14Subbantósdi

    croc: ez sok kérdést vet fel, nézőpont kérdése ugyanis, hogy kinek mit jelent az a fogalomkor, hogy képes őket normálisan felnevelni, stb.

    És felmerülhetnek az emberi szabadságjogok kérdése is, hogy mindenki szabadon eldöntheti, hogy vállal-e és mikor és mennyi gyereket, ez ugye teljesen egyértelmű.

    Az anyagi viszonyok meg sajnos, bár azt hisszük, szeretnénk hinni, hogy jól állunk, mikor épp vállalnánk, tervezetten, gyereket, de napról napra változhatnak és a gyereket akkor már nem lehet meg nem történtté tenni.

    Ha elveszted egyik napról a másikra a munkahelyedet, vagy a férjed, vagy a gazdasági válság miatt bedölt a hiteletek, vagy jön egy betegség és ezért nem tudjátok az anyagi dolgokat fenntartani, akkor mégis mit csináltok a meglévő gyerekkel?

    És ha valaki ezek mellet, ilyen dolgokat elszenvedve mégis gyereket vállal, arra milyen büntetés vár?

    Na csak pár kérdés, amit eszembe jutott ezzel kapcsolatban, kicsit utópisztikus az elképzelés, az biztos, szerintem a közeljövőben nem kivitelezhető a világon... :o/

  • 2009.02.05 12:16:21oiduft

    Arról, hogy a világon iszonyú gyorsasággal nő a népesség, nem a nyugati világ (beleértve miket) tehet. Attól nem lesz jobb Etiópiában a tízgyerekes, aids-es, megcsonkított nőknek, hogy én nem szülök gyereket. Ezzel csak annyit érnék el, hogy idehaza lenne egyre kevesebb adófizető állampolgár.



    Ami viszont Magyarországon komoly probléma, legalábbis én így látom. Hogy azokban a családokban, ahol értéket közvetítenek a gyereknek, ott nem mernek vállalni, csak egyet vagy kettőt, míg azokban a családokban, ahol a gyereket lopni tanítják, van 8 is. Komolyan, egyszer a bíróság előtt egy barna bőrű apuka nem értette, miért vádolják kiskorú veszélyeztetésével, amikor ő csak dolgozni tanította a fiát - azaz magával vitte színesfémet lopni. Nem sikerült megértetni vele, mi a bibi. Hát ez van: abban a családban minden gyerek úgy nő fel, hogy az apai minta ilyen: későn kelünk, nem dolgozuk, délután beballagunk a segélyért, este elisszuk, ha elfogy, megyünk lopni. Csoda-e, hogy a felnövekvő gyerekeinek ez lesz a normális?



    Márton Áron erdélyi püspök mondta, hogy Erdély azé lesz, aki teleszüli. És lőn. Míg a románok vállalnak négy-öt gyereket is, addig a magyarok jó, ha kettőt, és még azok is gyakran kivándorolnak Magyarországra. Székelyföld és néhány színmagyar falu kivételével már mindenütt nagyobb a románság aránya, mint a magyaroké.



    Ugyanez a helyzet Magyarországon is. Míg a magyarok aránya az összlakosságon belül még döntő, addig az iskoláskorúak között már 70%-ra szorult vissza. Ők fognak 10-15 év múlva adót fizetni, és eltartani a többieket, meg az exponenciálisan szaporodó leszármazottaikat. Ez nem ijesztő?



    Mindemellett nem ítélem el azt, aki nem akar szülni egyáltalán, vagy nem akar több gyereket. Szíve joga, és biztosan akkor teszi jól, ha csak annyit vállal fel, amennyit teljesíteni tud. Én is így teszek, csak nekem a határ másutt van. Én egyke voltam, nagyon rossz volt, a saját gyerekeimnek tesókat szeretnék. Lehet, hogy nem lesz mindegyiknek Legója, nem jut mindegyiknek Pampers pelenka, és nem a Maldív-szigetekre megyünk vakációzni, hanem a nagyihoz vidékre. De lesz testvérük, annak minden előnyével. Ha én választhattam volna, hogy Legó vagy tesó, tesót választottam volna. (Sajnos egyik sem volt.) A páromnak Legó is volt, tesó is volt. A Legó mára dobozba került, a bátyjával azonban ma is számíthatnak egymásra.



    Végül egy szomorú eset. Hallottam egy családról, aki büszkén mondogatták mindenkinek, hogy őt csak egy gyereket vállalnak, de annak mindent megadnak. Így is tettek, szép, okos fiú lett, mindene megvolt. Lenéztek, kinevettek mindenkit, aki több gyereket vállalt, többek között egy szerény körülmények között élő anyukát, aki másoknál takarított. 14 évvel a harmadik gyereke születése után teherbe esett, és azt is megtartotta. A gazdag, egyke fiú aztán huszonakárhány évesen meghalt autóbalesetben, egyedül hagyva a szüleit, akiknek nincs semmi vígaszuk, és ma már azt kívánják, bárcsak több gyereket vállaltak volna. A másik anyuka gyereke ma tizenéves, okos, igyekvő, a testvérei már kirepültek, ő még az anyjával él, támogatják egymást, mások is támogatják őket, és boldogok együtt. Pedig tényleg szegények.

  • 2009.02.05 12:40:58Subbantósdi

    oiduft: köszi a gondolataidat, nekem pár sorod bizony nagyon is érhető és magam felé vállalható volt, egyszóval egyetértettem Veled.

    Azt az adatot meg honnan találtad, ami pl. itt is szerepel?

    "Ugyanez a helyzet Magyarországon is. Míg a magyarok aránya az összlakosságon belül még döntő, addig az iskoláskorúak között már 70%-ra szorult vissza. Ők fognak 10-15 év múlva adót fizetni, és eltartani a többieket, meg az exponenciálisan szaporodó leszármazottaikat. Ez nem ijesztő?"

    Amúgy én is mindig vágytam velem korabeli testvérre akár anyám, akár apám révén, természetesen ha Nekik lett volna még egy közös, az lett volna a legszebb, de már két éves koromban elváltak és én voltam az első és utolsó közös gyerekük...Nem lett, sokáig, aztán apámnak lett nagyjából 15 éve egy fia, de Vele nem nagyon tartom a kapcsolatot, ez hosszú, miért, meg bonyolult és nem is ide tartozik, de nem a fiú miatt.

  • 2009.02.05 13:14:10Nilüfer

    Helix..az eszemfuttatásod nagyon "látványos", de értelmetlen..nem kell, és nem is lehet megérteni, ki hány gyereket szeretne.

    Figyelj, NEKED miért kell kettő? és egyáltalán miért kell egy? na, amiért egy vagy kettő kell valakinek, ugynazért kell másoknak három, vagy öt, vagy kilenc.



    Vérnyúl, ha te kihalsz, a te dógod..Nem szülsz, hát nem szülsz..csak ne háborogjál:)))



    Az emberiség úgy általában nagyon tényleg megérett a kipusztulásra,de egyénenként még én, személy szerint, nem tervezem:)

  • 2009.02.05 14:00:24Attilajukkaja

    Subbantósdi



    Nincs erdemleges mondanivalom, csak az, hogy olvastalak es aranyos vagy :o)

  • 2009.02.05 14:24:24Subbantósdi

    Attilajukka:köszi. :o)

  • 2009.02.05 14:28:58Magenta

    #

    2009.02.05 10:42:52 nitro1



    Egyke gyerek után ne járjon családi pótlék.

    Két gyerek után két gyereknyi családi pótlék járjon.

    Két gyerek felett: x gyerek után x gyereknyi családi pótlék, de szigorúan csak adójóváírás formájában

    Vélemények?





    Hát ezt kifejthetnéd bővebben.

    Egy gyerek nem gyerek alapon, vagy most ezt hogy?

  • 2009.02.05 16:32:33Kipikopii

    nitro1: en is kerlek, hogy ird meg reszletesebben, miert gondolod ezt jonak. Ha gyerekszulesre valo osztonzesre szanod, akkor ez eleg nagy arcul csapas azoknak, akik szeretnenek tobb gyereket, de mondjuk nem lehet (raadasul meg igy is az orruk ala dorgolik, hogy tobbet kene...). Penzugyileg meg vannak egy gyerekes szegeny csaladok, es tobbgyerekes gazdag csaladok.

  • 2009.02.05 18:53:52oiduft

    Subbantósdi: "Azt az adatot meg honnan találtad, ami pl. itt is szerepel?" Általános iskolai tanár ismerőseimtől. Csak szét kell nézni az osztályokban.



    Mint ahogy a börtönökben is szét lehet nézni. Sajnos. :-(

  • 2009.02.06 07:25:14Veg_

    nitro1: Egy gyerek nem gyerek??? A véleményem érdekel? Hát itt van:

    1-2 gyerekre magasabb családi pótlékot fizetnék, mert aki 1-2 gyereket vállal, valószinüleg normálisan fogja felnevelni, és a magasabb családi pótlékot arra költik, amire való: a gyereknek jobb lehetőségekre. Három és annál több gyereknél egyre jobban csökkenne a családi pótlék összege, hogy aki azért szül, hogy a családi pótlékot felvehesse, rosszul járjon. Ellenberger a gyerekek száma alapján egyre több lóvét lehessen az adóból visszaigényelni, igy ha valakinek több gyereke van, és azt leadózva dolgozik is, nem járna rosszabbul, mint most.

    Ha valaki munkanélküli lesz, és keres is munkát, akkor kaphatna a munkanélküli lejártáig emelt családi pótlékot, ne a gyerekek szenvedjenek meg egy _ideiglenes_ munkanélküliséget... Szóval ez nem egy élete végéig járó lehetőség lenne, erre nem érné meg alapozni egy segélyen élünk életmódot...

  • 2009.02.06 15:27:08B-

    Az előbb elveszett.



    Szóval: nitro: ha egy gyerek után nem jár semmi, és kettő után ennek a kétszerese, akkor két gyerek után dupla nulla jár :-)



    Vicces, hogy Kínával kapcsolatban mindenki azt mondja, hogy az egyke 6 ember után örököl, Magyarországgal kapcsolatban meg azt, hogy az egyke 6 embert tart majd el. Rendet kellene tenni a fejekben...



    És végül: a reprodukciós ráta nem 2,0, hanem 2,1. Vagyis nem elég, ha minden nő szül 2 gyereket. Abban az esetben, ha tényleg mindenki vállana két gyereket, minden tizedik nőnek vállalnia kell egy harmadikat is, különben nem termelődik újra a népesség (halál, elvándorlás stb).

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta