SZÜLŐSÉG

Nórák: szülés előtt állóknak nem ajánlott!

2007. január 25., csütörtök 21:31

Túl rémisztő a film, többek szerint ez a valóság - ezek a vélemények hangoztak el Rist Lilla: Nórák – Történetek a szülőszobából című dokumentumfilmjének csütörtöki sajtóbemutatója után. Könnyező kismamák, horror a szülőszobán.


Dr. Boros Judit szülész-nőgyógyász szerint - aki egyébként a filmben is szerepel - a történetek annyira megrázóak, hogy nem ajánlaná szülés előtt álló kismamáknak. Amikor ugyanezt egy anyuka vetette fel, hozzátéve, hogy a filmben szinte csak negatív élmények láthatók és ez megrémisztheti a kismamákat, a többiek azonnal igyekeztek megcáfolni. Egy hozzászóló elmondta: sajnálja, hogy nem láthatott ilyet szülése előtt, így fel tudott volna készülni arra, hogy mi történhet vele.


Dr. Boros Judit, Rist Lilla, Máté Nóra (főszereplő)

Rist Lilla rendező elmondta, hogy azért készítette el a filmet, mert úgy érzi, a nőket senki nem hallgatja meg, nem kérdezik meg őket, hogy nekik hogyan volna jó szülni.

A film főszereplője Nóra, programozó matematikus. Nem érti, mi szükség van a terhesség alatt annyi vizsgálatra, és elgondolkozik azon, kell-e fogadott orvos ahhoz, hogy a szülése normálisan lefolyjon. A kismamának különleges igényei vannak, nem engedi a hüvelyi ultrahangos vizsgálatot, nem csináltatja meg az AFP-t és genetikai ultrahangra sem megy el. Szeretne orvosi beavatkozások nélkül szülni.

Végül talál egy fiatal nőgyógyászt, aki mindezek ellenére vállalja a terhesgondozást és a szülés levezetését. Nórának a 42. héten folyik el a magzatvize, ám nem siet be a kórházba, nem akarja, hogy az ilyenkor megszokott rutin szerint megindítsák a szülését. Amikor mégis bemegy a kórházba, a ctg rossz eredménye miatt nem akarják hazaengedni, még pszichiátert is hívnak hozzá, hogy nem beszámíthatónak nyilvánítsák.

Nóra mégis elhagyja az intézményt és a magzatvíz elfolyását követő harmadik napon Dr. Geréb Ágnes vizsgálja meg, aki szerint a babával minden rendben van és ha a higiéniára odafigyelnek, nem indokolja semmi a kórházi szülésmegindítást.


Váradiné Varga Nóra (másik szereplő)

Nóra végül kórházban szül, elveivel és terveivel ellentétben különböző beavatkozásokat hajtanak végre rajta: oxitocin infúzióval és epidurális érzéstelenítéssel fájdalomcsillapító injekcióval kénytelen világra hozni kislányát.

A filmben szereplő anyák szinte mindegyike arról mesél, milyen kiszolgáltatott helyzetben volt kénytelen szülni, az orvosok becsapták, nem engedték úgy vajúdni, ahogy ő akarta, rászóltak, ha kiabált, a tudta nélkül adott oxitocint, az egyik babának ráadásul idegrendszeri károsodása lett a siettetett szülés miatt.

A fim utáni beszélgetésen megkérdeztem Nórát, hogy ha már talált egy olyan nőgyógyászt, akiben megbízott, aki hajlandó lett volna kívánsága szerint segíteni világra hozni a gyermekét, miért nem nála szült végül. Nóra kifejtette, hogy nem ért egyet a hálapénzzel és azzal, hogy akár hajnali háromkor kell riasztani az orvost, ezért nem szült nála.

A másik szereplő, szintén Nóra, aki császármetszéssel szült, elmondta, hogy a legnagyobb probléma az, hogy a kismamákat nem tájékoztatják, hogy mi fog velük történni, ezért váratlanul érik őket a szülőszobai események.


Máté Nóra (főszereplő), Békési Beáta

Békési Beáta pszichológus szerint nehéz összeegyeztetni a kismamák és a szakma szempontjait, azonban már lehet alternatív lehetőségek közül választani, és sok orvos próbálja meg a különböző szempontokat összeegyeztetni.

Én pedig azt gondolom, szörnyű, hogy ilyen traumákat kell megélnie egy anyának, ahelyett, hogy élete legcsodálatosabb élménye lenne a szülés. Mindkét lányomat leszíjazott lábakkal hoztam világra, de egy másodpercig nem éreztem, hogy ki lennék szolgáltatva bárkinek is. Ehhez mindössze arra volt szükségem, hogy megbízzak az orvosomban, akihez 9 hónapig jártam, ismerjem a hozzáállását, ő ismerjen engem, a félelmeimet, az elképzeléseimet, hogy a szülőszobán már csak arra kelljen koncentrálnom, amiért ott vagyok: hogy életet adjak a kisbabámnak.

A dokumentumfilm a január 30-án kezdődő 38. Magyar Filmszemle programjában szerepel.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2007.02.12 13:59:58melin

    Tori: Mert tényleg:o)))



    A kórháznak van egy felvételi eljárása, ha úgy tetszik, muszáj, kötelező(!!) státuszt csinálni, mert mindent egyúttal adminisztrálni is kell!! (de a vizsgálat nem a kismama ellen történik, hanem érte! És uez a várandósság alatti vizsgálatok szükségessége... bár az afp-t én is feleslegesnek tartom, de azt nem tudom, ha pl. eltörölnék, hányan reklamálnának miatta???)

    Ha kismama nem akar vmit, mindig mondhat nemet is, ill. megkérdezheti, h ezt most miért?? Saját felelősségre minden további beavatkozást elutasíthatsz!! Csak ezzel senki nincs igazán tisztában! Ez is lenne amiről beszéltem, időben felvilágosítani mindenkit a jogairól!!!

    Én támogatom a születésházakat, mert abszolút megértelek, és megértek mindenkit, h békében akar szülni, ha már otthon nem engedélyezik... ha lehetett volna, én is ezt választottam volna (sajnos nem volt választási lehetőségem). Én azért remélem, h sikerül a szép szülésed:o)))!!!!



    B- -vel is nagyon egyet értek, amit leírt az utsó bekezdésben!

  • 2007.02.12 14:06:43B-

    Kedves Tori, nekem úgy tűnik, hogy a legtöbb dolog a szülés közben nem "szeretem-nem szeretem" alapon megy. Bár természetes folyamatról van szó, elég könnyen bele lehet halni és örök életre szóló-testi-lelki roncsolódásokat lehet szenvedni közben. Én abban látom a fő hibát, hogy sokaknak az a fő kiindulási pont, hogy a kórházban csak úgy l'art pour l'art zaklatnak meg piszkálnak, holott anélkül minden sokkal jobb lenne. Nekem úgy tűnik, hogy részedről nulla bizalom van az orvos és a szülésznő felé. Így nem tudom, hogyan lehet nekiindulni a szülésnek.



    Amikor az én dokim felvetette, hogy beszéljük meg lassan, hogyan képzeljük a szülést, akkor leültem otthon egy papírral és ceruzával, és elkezdtem gondolkodni. Első pont: nem akarok császárt. Oké, ez tök jó, de a dokim viccből tutira nem császározna meg, ha ő azt mondja, vágni kell, akkor én milyen ellenérvet tudnék felhozni? Oké, akkor ez kilőve. Második pont: gátmetszés: na, azt nem akarok. Oké, de annyi mindent olvasni arról, hogy gátmetszés nélkül mi minden lazulhat ki véglegesen. Oké, megkérdezem a dokit. Megkérdeztem, és ő megnyugtatott, hogy nem lesz gáz, ha nem vágunk, és ő nagy híve a gátvédelemnek.



    Igazából úgy vagyok vele, hogy én még sosem szültem. Persze, minél "természetesebb" módon szeretnék szülni, de milyen alapon kérdőjelezhetném meg az orvos döntéseit? Ő ezt csinálja már egy ideje, és rengeteg kismama szült nála már többször, csinálja az utókezelést, tehát hosszú távon látja, milyen következményekkel járnak a döntései. Én elhiszem, hogy ha ő burkot repeszt, akkor burkot kell repeszteni, és azt is, hogy ha azt mondja, hogy várjunk még egy-két órát, akkor azért mondja, mert a legjobb tudása szerint ez így lesz jó. Nem tudom, hogy ha a mérleg egyik serpenyőjében a kisbaba és az én egészségem van, akkor a másikban mennyit nyom a latba az, hogy "szeretném-nem szeretném"?



    Tudom, hogy van olyan doki, aki azért avatkozik közbe, hogy hazaérjen a meccsre. De itt nem azzal van a probléma, hogy közbe lehet avatkozni, hanem hogy egyes orvosok felelőtlenül bánnak ezekkel a lehetőségekkel. Szerintem meg kell próbálni megismerni az orvosodat és kiválasztani egy olyat, amelyikben megbízol. Ha meg valaki etikátlanul járt el veled, akkor fel kell emelni a szavadat, jelezni kell. De a legfontosabb, hogy úgy vonulj be a kórházba, hogy biztos vagy benne, hogy nem macerálni akarnak, hanem segíteni. Amíg ez a bizalmi viszony nem alakul ki, tökmindegy, hogy mit csinálnak, neked tutira nem lesz jó.

  • 2007.02.12 14:13:32p.eszter

    Nekem is az a véleményem, hogy az lenne jó, ha mindenki úgy szülhetne, ahogy akar. DE! Múlt héten (asszem) kerekedett egy vita az abortusz-kérdésről. Ha sokan úgy gondolják, hogy az "egynapos" élet is élet és joga van megszületni, az anya nem dönthet a "haláláról", akkor egy magzatnak nincs joga úgy megszületni, hogy az anya az esetleg tévés elképzelései, vagy abszurd vágyai miatt ne kerüljön veszélybe???

    Ha egy anya nem vállalja a vizsgálatokat, nem hajlandó kórházban szülni, elutasítja az orvosi beavatkozásokat, akkor nem ugyanúgy a maga szempontjait nézve dönt?



    Szerintem egy szülésnél a baba az igazi főszereplő, az ő érdekei a legfontosabbak. Szerintem.



    Amúgy én soha nem szülnék otthon, nekem fontos a visszaigazolás, hogy minden rendben és olyan orvost választottam, akiben maximálisan megbíztam (sajnos nemrég meghalt), és kizárólag a kórházban éreztem/érzem biztonságban magam.

  • 2007.02.12 14:52:32Tori

    B- a problémám ott indul, hogy "az én dokim". Pont most megy a szöveg a szülészorvosválasztás eltörléséről, meg hogy ez a borítékosztás melegágya, amivel pl a címbeli Nóra sem értett egyet és én sem. Nekem nem is volt választott orvosom, mert akkor költöztem, nem ismertem senkit, és akit az ismerősök ajánlottak, azok sok-sok tízezreket kértek, ami nekem nem is volt meg nem is akartam adni, elvi alapon. Gondoltam, mind ugyanazt tanulják az egyetemen, jó lesz nekem az ügyeletes orvos. Egyszer, ha majd el tudom mesélni anélkül, hogy két órás sírógörcsöt kapnék, leírom a szüléstörténetemet. Pedig nem akartam semmi extrát, se dúlát, se illatgyertyát, se alternatív szülőszobát. Csak hogy pl ne kelljen a többi vajúdó kismama előtt, a váróban széttenni a lábamat, hogy aztátn kézzel tágítsa a doki a méhszájamat, ami jobban fájt, mint a 10 órás vajúdás együttvéve. Meg hogy ne röhögjenek ki, ne szidjanak és ne gúnyoljanak a nővérkék. Hogy előre szóljanak, ha burkot repesztenek, injekciót adnak. nem tűnik magas lécnek, mégis leverték mindet, és még többet. Hidd el nekem: kellenek a sokkoló történetek, mert az átlagos sztorikra a kutya se figyel oda. Soha nem fogom megtudni, mi lett volna, ha van egy "én dokim", és életem végéig utálni fogom magam az elveimért, amiért megspóroltam 50K-t és szereztem egy bazi sebhelyet a hasamra.

  • 2007.02.12 15:05:41saccc

    És mi lesz most, amikor sorra zárják majd be a kórházakat? Választott orvossal, nem választottal, kismamával? Hova szorítják be azt a sok anyukát aki eddig a Rókusban, Mávban, Szabolcs utcában, vagy a Schöpf-Méreiben szeretett volna szülni? És azok az orvosok el tudnak majd helyezkedni valahol? Kizártnak tartom. Ezután majd orvosára tucatannyi anyuka jut, megkérnek majd bennünket, hogy tartsuk vissza, mert az összes szülőágy foglalt, vagy oldjuk meg a folyosón?
    Na jó, lehet,hogy kicsit túlzásba estem, de belegondoltatok ebbe? Saját "statisztikáink" alapján etután még több lesz a sokkoló történet.

  • 2007.02.12 15:12:13Tori

    Ha egy kis mákunk van, tényleg lesznek szülőotthonok. Tényleg ez lenne az optimális.

  • 2007.02.12 15:12:53kiseszter

    Tori basszus sajnálom, hogy veletek így alakult! Én már nekifogtam a szüléstörténetemnek, pont azért, mert egy abszolút happy endes császár.



    De abban igazad van, hogy a kulcsa a rózsaszín történetemnek az "én dokim" és az "én szülésznőm". Játszottam én is a gondolattal, hogy az elveimhez ragaszkodom, meg a 100K-nak is lett volna jobb helye, de áldom az eszem amiért másképp döntöttem. Cserébe a vágásom cérnavékony és mosolygós vonalú.



    Fel a fejjel!

  • 2007.02.12 15:19:36Tori

    Tegyük hozzá, nálam az elvekhez hozzájárult az is, hogy pont a terhességem alatt volt az a botrány a halapenz.hu-val, amit azóta be is zártak, és akkor nyilatkozott egy kismama a tv-ben, hogy a doki azzal a megjegyzéssel adta vissza az átnyújtott 30K-t, hogy "ma már kávéztam". Egy ismerős ajánlotta a dokiját, hogy "csak 80K" a szülés díja, ami több volt a havi bevételünknél, és majdnem leütöttem a nőcit, akinek a budai hegyekben volt háza és havi nettó 200K körül vitt haza a férje. Én szívesen fizetnék nagyobb összeget, 9 hónap alatt kigazdálkodjuk, csak akkor legyen nyíltan kiírva az ár és tudjam, mit kapok érte. Ne a váróban suttogva kelljen megtudnom a tarifát, ne szégyenkezve, suttyomban kelljen átadnom, hadd vállalja a doki is meg én is. Legyen ez a hivatalos! Úgy nekem megfelel.

  • 2007.02.12 15:25:42marcangoló

    Miért írjátok, hogy az otthonszülés illegális? Én úgy tudom, bárhol szülhet az ember, csak szaksegítséget nem vehet igénybe, mert őket büntetik, ha otthonszülésnél segédkeznek...

  • 2007.02.12 15:27:35potyeszka

    Ahol én szültem ott is volt olyan doki aki kikötötte hogy sima szülés 50e,császár 55e,és ha be kell jönnie akkor a benzin pénzt is kéri kifizetni.Persze végzett egészségügyi küretet is,még mikor terhesen feküdtem a patológián voltak szobatársaim,és műtét után bejött a szobába és kérte hogy fáradjanak az irodájába.Még jó hogy nem ő volt ügyeletben mikor szültem.kb 200ft volt nálam ,meghivtam voltam egy kávéra.

  • 2007.02.12 15:35:17marcangoló

    Én olyan kórházról is hallottam, ahol a mai napig kevesebbet kérnek a szülésért, ha lány születik. :-)Ez nem annyira idevágó, de azért engem meglep.

    Az én első dokim is leültetett a legnagyobb hálapénz- botrány közepén, és közölte, hogy 70 ezret szokott kapni a szülésért, és hogy gondoljam el, hogy az ikerszülésekért is csak 100-at kap. És kifejtette, hogy ha én elvárom, hogy ő ott legyen, félretéve minden más dolgát, akkor ez a minimum. (Nálunk a maximum volt.) A mostani dokim koncepciója, hogy ő pl. szívesen fizetne a kórházban a szülőszoba használatáért, ha cserébe annyi szülést vállalhatna, amennyit szeretne. Nem hiszem, hogy sokan vannak így...

  • 2007.02.12 15:36:33Tori

    marcangoló, erről van szó, csak nem fogalmaztam egyértelműen: az orvosoknak illegális. Na most itt vagyok én, képzeled, mennyire van kedvem a történtek után kórházba befeküdni. De mivel az első szülésem császáros lett, extra rizikófaktor, tehát semmiképp nem merek már itthon szülni, GÁ felügyelete alatt se merném. Tehát nekem létérdekem a szemléletváltás, hogy embermód bánjanak velem a szülészeten. Szerinted akkora stressz, annyi megaláztatás után, ami eddig ért, hogyan fogok tudni ellazulni legközelebb? Milyen tempóban fogok tágulni? Mennyire leszek képes a babámra és a fájásokra koncentrálni?

  • 2007.02.12 15:41:38Tori

    Ja igen, és belegondoltatok, micsoda faramuci helyzet ez? Otthon szülni szabad, otthonszülésben segédkezni nem? Nem az van ebben, hogy aki otthon szül az meg is dögölhet? Nekem ez baromi ellenszenves, a kórházak monopóliumot jelentettek be a szülésre és nem adják. Ezzel van a baj!



    Folyton eszembe jut egy szüléstörténet, amit egy Kismamában olvastam. Anyukának jöttek a fájásai, hívta a mentőket, de annyira kitágult, hogy megszült otthon a mentőorvos segítségével, majd bementek a kórházba. A kórházi dolgozók úgy bántak vele, mint a kutyával, és megmondták a szemébe, hogy NEM HISZIK EL, hogy ilyen gyorsan mehet egy első szülés, biztos már fél napja vajúdott mire telefonált, és hogy MAGÁRA VESSEN, amiért a nővérek nem segítenek neki semmiben. És sajnos olyanok a tapasztalataim, hogy csont nélkül elhittem a sztorit.

  • 2007.02.12 15:54:37babó

    Tori, nagyon sajnálom, a rossz élmnyeidet :((





    kicsit elkanyarodva:

    már régóta le akarom írni, voltam egyszer németországban hallgatóként egy megbeszélésen, ahol egy kórház új szülészeti és csecsemőintenzív szárnyának építéséről volt szó (nem vagyok egészségügyi dolgozó). egy nagyon szimpatikus doki beszélt arról, hogy kell közvetlen rövid átjárás a szülészet és a csecsemőintenzív között, és nagyon meggyőzően ezzel zárt: egy egésszéges szülést árokparton is meg lehet csinálni, de azoknak a gyerkőcöknek akik kb 500grammal jönnek a világra, azoknak szükségük van a kórházra. gondoljanak bele, akkorák, mint 5 tábla csokoládé.



    és tényleg, én is ismerek olyan pindurt, aki ekkorának született és egészséges gyerek lett belőle.



    viszont itthon tényleg túlbonyolítják az egészségesen menő szüléseket is. vegyék tudomásul az orvosok, hogy ha minden oké, és jó a szülésznő, akkor nincs rájuk szükség.



    másik sztori: terhestornán valaki feltette a kérdést, hogy ha minden rendben megy, akkor mit csinál a doki? hát egyetért! :)))



    ezt kéne megtanulni!

  • 2007.02.12 16:12:50manci

    Tori, nagyon sajnálom, ami veled történt!



    B! Az a baj a hüvelyi ultrahanggal, hogy nincs rá szükség. A hasfalon keresztül is remekül lehet mindent látni. Nekem egyetlenegyszer sem volt részem hüvelyi ultrahangban, ehhez képest láttam a petezsákot, kb 8 hetesen ahogy ver a szíve.



    És ez a baj a többi dologgal is: ne csinálják, ha nincs rá szükség. Sok kórházban ma is evidencia, hogy borotválnak, hogy beöntést adnak, hogy kengyelbe kötik a lábat, hogy kézzel tágítják a méhszájat, hogy belekönyökölnek a hasba, pedig ezekre egyszerűen nincs szükség, ill. van jobb módszer pl. az utóbbi 2 helyett. Gátat metszeni se feltétlnül szükséges, meg fekve szülni se! Ha kell csinálják, de ha nem muszáj, akkor minek?!



    Az én szülésem sem volt teljesen "háborítatlan": kaptam oxitocint és volt burokrepesztés egy idő után, de ezeket velem megbeszélték és én beleegyeztem.



    Szerintem egyébként a legtöbb kismama már akkor elégedett és boldog a szülésével, ha a baba és a saját egészségén, ill. méltóságán nem esett csorba, még akkor is ha kengyelbe volt szíjjazva a lába és autoamtikusan vágták a gátját. De azért fel lehet és kell tenni azt a kérdést, hogy miért csinálják feleslegesen ezeket a beavatkozásokat?

    Azzal egyetértek, hogy nem megosztó módon kellene ezt sem csinálni.

  • 2007.02.12 16:43:44babó

    manci:

    akkor miért csinálják a hüvelyi ultrahangot?

    most nem vitatkozni akarok, csak érdekel...

    ha tényleg nincs szükség rá (el tudom képzelni) miért fejlesztettek ki egy ilyen módszert tök feleslegesen?



    érdekelne az indok...



    nekem semmi bajom nem volt vele, de nem vágyom rá mindenek felett



  • 2007.02.12 16:53:17Tori

    Az egyik, nem kifejezetten szilfid alkatú :) barátnőmmel esett meg, hogy olyan vastag volt a hasfala, hogy nem mentek át a hullámok. Neki pl jól jött. De nekem a teljes csontvázam megtekinthető a bőrömön át, szóval utólag én sem értem, mire kellett, bár tényleg nem volt kellemetlen.

  • 2007.02.12 17:09:37mókuska

    Tori: köszi, szívemből szólsz és rád még legalább nem haragszik melin...:)

  • 2007.02.12 17:41:58melin

    Tori, a GÁ vezette, kórházban végződött szülésekkel is ez volt a legnagyobb baj.. hogy a dokiktól kezdve az asszisztencián át a taknéniig mindenki úgy állt a helyzethez, h vessen magára, amiért otthon akart szülni! És ez gusztustalan! Mert a kórháznak épp ez lenne a feladata! Hogy akit behoznak, azt minden előítélet nélkül ellássák, és a tudásuk legjavát adják. Ehelyett hülye erkölcsi kérdést csinálnak belőle. Ezért is van nagy szükség a kórház átalakításra, de legfőképp az orvosok szemlélet váltására!! Sztem a mostani orvostanhallgATÓK MÁR JOBB alapanyagok lesznek ehhez:o) Hogy ne sértődés legyen abból, h a kismama szeretne vmit, hanem elfogadás, közös munka. Az ügyeletes dokinál szülés egy felemás kérdés sztem... én régebben (most nincs időm rá, sajna) néztem a német és holland csatornán is a gyerekszülős műsorokat és ált. úgy néz ez ki, h mindenkinek van vkije!!! Bába, doki, de van vki, aki végig kíséri a terhességet, beszélget a kismama a félelmeiről, kívánságairól...mert az is kell a kismamának, h nyugodt tudjon lenni a nagy napon:o) Hogy tudja, van 1 ember, aki ismeri őt, a kívánságait, a viszonyulását bizonyos dolgokhoz. Nekem ez a rendszer tetszett a legjobban, amit Hollandiában láttam.



    Tori, nagyon sajnálom a rossz élményeidet, és még 1x, nagyon-nagyon remélem, h kapsz majd egy csodás élményt, ha újra szülsz.



    Annyit szeretnék kérdezni, h ha ekkora az igény a születésházra, akkor miért szűnt meg (állítólag) az érdi?? Nekem anno pont ezért tetszett, mert nem kórház, de mégis minden ott van, ami kellhet komplikáció esetén, és egy egészen más szemléletet képvisel, mint a kórházak (de persze más is az alapvető "munkája").



    Én úgy tudom, h a hüvelyi uh-t a korai terhesség megállapítására (is- meg más nőgyógy betegségek, elváltozások vizsgálatára) találták ki, illetve, h így közelebb lehet menni a méhfalhoz, nincs annyi réteg, amin át kell hatolnia a hullámnak... de nem 100%... nekem az első babámnál volt 2x, ebből az egyik genetikai volt a 12. héten... nem vagyok dagi, szal én sem értettem igazán, miért, de nem volt olyan kellemetlen. Egy nőgyógy vizsagálat, rákszűrés gázabb érzés nekem.

  • 2007.02.12 17:46:20marcangoló

    Babóka, pl. tök jó a hüvelyi ultrhang, ha valamilyen elváltozásokat kell megfigyelni a méhen belül vagy a petefészkekben. Szerintem sokkal inkább arra fejlesztették ki, hgoy mondjuk meg lehessen állapítani egy ciszta pontos elhelyezkedését, mint arra, hogy a babákat kukkolják vele. Nekem volt részem mindkét élményben. Viszont mivel paragép vagyok, és szeretem tudni, hogy a baba jó helyre ágyazódott be, és nem méhen kívüli a terhesség, nem állok ellen a hüvelyi ultrahangnak. Hamarabb és pontosabban látszik vele a baba, mint a simával. Ja, mellesleg a második gyereket már jól látták sima uh-val is, viszonylag pici korában, mert teli hólyaggal mentem.

  • 2007.02.12 18:15:37melin

    Mókuska, nem haragszom Rád egyáltalán, nem értem, miért gondolod ezt... miért tenném??? Látod, látod, már megint nem olvasol rendesen... az, h kialakult egy véleményem rólad az írásod alapján, az egy dolog, nyilván neked is rólam. Nem gondolom, h rossz ember vagy (sőt!), és a céljaid, amiért harcolsz itt is, sem rosszak (sőt)!! Harag? Hát, ahhoz azért sokkal több kell, mint egy ilyen kis vita (ráadásul egy olyan vita, aminek során sok dologban egyet is értettünk):o)))))

  • 2007.02.12 20:25:13mókuska

    jaj, melin, azért ennek örülök (remélem most nem vétettem el valamit az olvasásban...) :-)))

  • 2007.02.12 21:49:09bonyolult

    én csak azt nem értem.....

    ...hogy akkor most mi van???

    egyfelől a filmbeli nő, vagy aki szerint elvárható, hogy bármely kórházban szülhessek "csak úgy simán, hogy békén hagynak", hülye, mert nem akar bizonyos vizsgálatokat/beavatkozásokat (pl hüvelyi UH, ctg, bármi). hogy is képzeli???

    másfelől a kórházi működés elvitathatatlanul inherens része, hogy kötelező (? - kérdőjel tőlem) felvételi vizsgálatok vannak.

    harmadrészt a kismamák választhassanak, hogyan akarnak szülni.

    negyedrészt az is választási szabadságuk része, hogy ezt-azt visszautasítsanak.



    most akkor mi van???

    ezek mind együtt hogy férnek meg egy elméleten belül???

    ki és mikor és hogyan, mi alapján dönti el, hogy mi visszautasítható, és mi nem? (ha nem az "elszenvedő" alanya) és ki mondja, hogy ezek közül mi az, ami visszautasítható, de ciki?

    igaz, megtudtuk, hogy aki ezért cikiz, az is ciki.



    nekem még nem állt össze. de nem adtam fel még a további agyalást.



    _____

    szerintem...

    az orvosi ellátásnak elvitathatatlanul inherens része NEM a vizsgálgatás vagy a durrbele gyógyítgatás (ha csak nem aortás vérzésem van ;-), ott azért elfér), hanem a TÁJÉKOZTATÁS.

    köszönöm szépen, nagylány vagyok, majd döntök.



    én méhem, én gyerekem, én testem, én életem.

    TERMÉSZET ANYA az én agyamat, hormonrendszeremet, érzelmeimet-gondolataimat turbózta fel, motiválja legjobban, hogy annak a magzatnak IS a maximális érdekét nézzem.



    senkinek nem feladata, hogy mérlegelje az ÉN körülményeimet. honnan is tudhatnák, hogy mondjuk nem szenvedtem-e családi-, nemi erőszakot, nem voltak-e rémes élményeim, vagy nem volt-e horror anyám és nagyanyám szülése, amit egész életemben hallgattam... vagy épp nem vagyok-e ilyen-olyan egyház vagy világnézet híve és pl ezért tiltom meg a vérvételt, vagy a szervátültetést...

    ezért NEM feladata az ellátórendszerben senkinek, hogy helyettem döntsön. az igen, hogy jobban értsen a dolgához, mint én. elmondja, hogy mik a kockázatok, mik az előnyök... melyikre milyen esélyem van. és ha választottam, akkor annak figyelembevételével próbáljuk meg KÖZÖSEN a lehető legtöbbet tenni értem.





    amíg nem is feltételezik, hogy esetleg dönthetnék másképp, mint ők, minek is tájékoztatnának??

    ja, tényleg. minek is?



    jaaa, igen. van rá valami hülye törvény. tiszta marhaság, nem? ne is foglalkozzunk vele...





    :(((

  • 2007.02.12 21:53:43B-

    A választott dokival kapcsolatban: én nem borítékokat dugdosok a zsebébe, hanem a magánrendelésére járok, ahol bérelt rendelőben (tehát nem a tb pénzén) fogad, és kultúráltak a körülmények. Ja, és számlát kapok a pénzről. Hogy mi lesz a szülés után, még nem döntöttem el, de én is utálom és lealázónak tartom a borítékokkal való bűvészkedést.



    Egyébként tényleg többe van így, mintha "ingyen" mennék a rendes rendelőbe, de úgy gondoltam, hogy legalább a terhesgondozás során szeretném magamat megkímélni a sok minősíthetetlen modorú dokitól, akikkel eddigi életem során volt szerencsém találkozni a szakrendelésen. Igaz, hogy csak azt a pénzt lehet beosztani, ami van, de ha már van annyi, hogy egy kis átcsoportosítással, spórolással ki lehet szorítani havonta-kéthavonta azt a pénzt, akkor nem a terhesgondozáson kell spórolni. Mert mire költsem inkább? Hangsúlyozom, ha van másik gyerek, vagy a számlák kifizetése sem egyszerű, akkor nyilván nem a magánrendelés az első, de amikor tisztességgel kifizettük a számlákat, van cipő a gyerek lábán és még mindig tudunk egy kicsit bűvészkedni, hogy jusson erre, akkor nem tudok elképzelni "jobb helyet" ennek a pénznek.





    Igazából én úgy látom a dolgot, hogy a lényeges kérdések már a terhesgondozáson eldőlnek. Hiszen ott derül ki, hogy minden oké-e a babával, fejjel előre jön-e stb. Ha közben az ember mindig ugyanazzal a dokival találkozik, kialakul egy bizalmi légkör, lehet hülyeségeket is kérdezni, és az ember úgy megy szülni, hogy van már valami elképzelése. Még ha nem is a saját dokidnál szülsz, ez a felkészülési folyamat segít, hogy megismerd a kórházat, az ottani szokásokat stb. Én ott látom a bajt, hogy a szüléskor derül ki, hogy leszíjjazzák az ember lábát vagy belekönyökölnek a hasába. Kilenc hónap alatt ennek azért ki kellett volna derülnie! Mi már láttuk a szülőszobákat is, beszéltünk a szülésznővel, és még 2 hónap kb hátravan. Erről is kellene szólni a terhesgondozásnak. Ezért kell a választott doki, tudatosan választott kórház stb.



  • 2007.02.12 22:05:24B-

    bonyolult: bár így lenne. Bár tényleg felvértezné természet ősanyánk a nőket, akkor nem halnának meg olyan sokan :-(( Én is nagylánynak tartom magam, de nem gondolom, hogy felelős döntést tudnék hozni olyan kérdésekben, amelyek hátteréről lövésem sincs. Maximum valami nagyon egyszerű és vázlatos képem. Nem véletlenül tart 6 évig az orvosi egyetem, szerintem adjuk már meg a tisztelet a dokiknak azzal, hogy feltételezzük: nem biztos, hogy olyan mélységben átlátjuk a dolgot, mint ők, csak mert elolvastunk 2 db Kismama magazint. Továbbra is fenntartom, hogy egyes nőgyógyászokra még az ellő kutyámat se bíznám rá, emberileg annyira nullának tartom őket, de azt nem hiszem, hogy bármilyen alapom lenne arra, hogy felülvizsgáljam az orvosok döntését. Aki annyira hisz abban, hogy természet ősanya mindent megsúg neki, az adja vissza a tb-kártyáját. De hogyan lehet elvárni a segítséget úgy, hogy közben kétségbe vonom a segítő hozzáértését és jóindulatát? És megint csak azt kérdezem: ezeket a dolgokat miért a szülőágyon kell tisztázni? Miről szól akkor a terhesgondozás?

  • 2007.02.12 22:10:51bonyolult

    Tori



    :((((((



    mindazonáltal az erősen vitatott, hogy otthonszülésben segédkezni tilos-e?

    pl az orvosoknak eleve van egy ellátási kötelezettségük.

    aztán... pl a háziorvosi tudnivalók között is szerepel szülés sürgősségi levezetése.

    a gyerekorvosi kamara már kifejezetten hangsúlyozta, hogy nem szankcionálja azt, aki kimegy az újszülöttet ellátni, sőt!

    a Bábaképző Intézet a képzés akkreditálásáért, az ellátás SZJ-s elismerésért, horribile dictu OEP finanszírozásáért küzd.

    stb.



    ----



    az érdi születésházzal kapcsolatban.

    nem volt ott csilivili hájtek felszerelés, ez félreértés.

  • 2007.02.12 22:21:18bonyolult

    B-,

    miért (csak) a szülőágyon (-földön, -széken, -vízben, stb) kéne tisztázni??



    a szüléskísérő kiválasztásakor, a gondozás során végig, a kórházi felvétel táján, majd a szülés alatt is (!), végig, a "fordulópontokon" van ennek helye, amikor az orvos/gondozó "dönt".





    de épp ez az! hogy az én döntési szabadságom nem az ő hozzáértésének és jóindulatának megkérdőjelezése!! hanem az én elidegeníthetetlen jogom, ami az emberi méltóságomból fakad.

    épp annak a feltételezéséből adódik, hogy ő CSAK a szakmáját ismeri, kell ott és akkor ismerni. ENGEM nem!

    énnekem elég csak magamat ismernem, a szakmájához majd ért ő.



    és amikor útelágazásokhoz érünk (az élet ezekből áll), akkor nem ő választja a balt, vagy a jobbat, hanem én. azt viszont igen, tegye meg, hogy mondja el, mit lát a "térképen" (=a szakértelme), hova vezet a bal és a jobb.











    mondjuk azt belátom, hogy ez nekem, de nem mindenkinek igénye. van, aki attól nyugszik meg, hogy kiadhatja a kezéből a gyeplőt. én nem. én attól kapok görcsöt, ha kirángatják a kezemből. :(

  • 2007.02.12 22:56:16janka

    hooooó, bonyolult, te egy nagyon fontos dologról elfelejtkezel: ha az orvos felvesz, nála szülsz, akkor ő büntetőjogi felelősséggel tartozik érted és a babáért. Ha baj van őt vonják felelősségre.

  • 2007.02.12 23:10:52manci

    B! Nem tudom, hogy miért csinál/tat hüvelyi ultrahangot alapból sok orvos, csak gyanúm van, mégpedig, hogy nem a legkorszerűbbek a sima uh-gépek. Mint fentebb írtam, alig 5 hetes terhesen nézegettem hasfalon keresztül a gyerekemet, akkor még petezsákot. Igen, magánrendelőben, vadi új géppel, lehet, hogy ezen múlt. Bár még azt is hozzátenném, hogy hónapokig nem nyúlt belém a doki máshogy se, merthogy ha nincs panasz, akkor minek és nekem ez így nagyon megfelelt. Amikor később volt panaszom, megvizsgált.



    Ami meg azt a felvetésedet illeti, hogy gondosan kell kórházat meg orvost választani, arra csak azt tudom mondani, hogy nem mindenki olyan szerencsés, hogy ezt megtehesse, akár azért mert vidéki és egy db szülészet bír lenni belátható távolságon belül, vagy kettő van, de mindkettőben "kengyelesek" az ágyak, vagy egyszerűen csak anyagilag nem engedheti meg magának.



    Én megmondom őszintén, becsülöm azokat, akik a szülés méltóságának a megőrzéséért küzdenek, még akkor is, ha nem feltétlenül szimpi nekem ez a Nóra nő. Ez olyan kicsit mint a jótékonykodás: nem túl rokonszenves, amikor egy honi celeb veri a mellét, hogy ő mennyit adakozott és persze azt is szigorúan kamera előtt, de inkább így tegye, minthogy ne tegye sehogy, és ne az kövezze meg, aki nem ad soha semmit. Na ezzel csak annyit akartam, hogy sok javítani való van még és Bonyolult, szerintem marhára igazad van! :)

  • 2007.02.12 23:23:38Tori

    janka, teljesen igazad van, csak mi most itt a problémamentes terhesség után szövődménymentesnek igérkező szülésről beszélünk. Hogy azt már hadd mi csináljuk, rólunk és a gyerekről szóljon, ne az orvosról, hogy mennyire tud fájást gyorsítani, hogyan kényelmes neki ülni, milyen ügyesen tud varrni.



    B- neked is teljesen igazad van, erről KELLENE szólnia a terhesgondozásnak. Én nem is tudtam, hogy lehet szülésznőt választani! Amikor megkérdeztem a védőnőt, hogy érdemes-e bemenni a leendő kórházba körülnézni meg kérdezősködni, ő vállat vont és megkérdezte: minek? De kitől mástól kérdeztem volna ilyet? Így nem mentem be. Meg is fizettem az árát.

  • 2007.02.12 23:24:44manci

    Janka! Nem tisztem megvédeni bonyolultat, de egy anya sem akarja szerintem kinyírnia a gyerekét vagy kockáztatni az életét, itt sokkal inkább az emberi hangnemről, a pontos tájékoztatásról, az anya kéréseinek figyelmebevételéről van szó. Arról, hogy elmondja az orvos a szülő nőnek, hogy szerinte szükséges a gátmetszés, mert valószínűleg ha mellőznék, nagyobb lenne a repedés, mint a vágás - nem pedig vág, ha kell, ha nem. Vagy: úgy ítéli meg, hogy császárra van szükség, ha sürget az idő, nyilván csak röviden elmondva, miért. Vagy: felveti az oxitocin adásának lehetőségét, elmondja, miért javasolja, vázolva az előnyeit, hátrányait.



    Ezek nem olyan nagy dolgok! Megdöbbenve olvastam itt, hogy sok kismamának fogalma sincs, hogy vajúdás, ill. szülés alatt milyen infúziót vagy injekciót kapott. És most itt végig nem azokról a dolgokról beszéltem, amikor másodpercekem múlik a baba vagy a mama élete, mert az más tészta.

  • 2007.02.13 09:36:48melin

    Én úgy tudom, h a kórházban bármilyen kezelést vissza lehet utasítani. És azért kötelező a státusz (felvételi) vizsgálat, amit Janka mondott, mert felelősséggel tartozik a doki a betegéért!! Tehát ez szimpla jogi sík!!

    És a kommunikáció hiánya tényleg az egyik legnagyobb baj az orvosok részéről (is, h a védőnőkről ne is szóljak).. mert ugye van, ami nekik természetes cselekedet (mert van, aki úgy gondolja!!, h mama TÉNYLEG hamar túl akar lenni a szülésen), viszont a mamának foggalma sincs. És a kórházi rutin meg nagy úr, bemegy a kismama, és azt mondják neki, hogy így kell és kész.

    Manci, ezen én is ledöbbentem, h úgy kötöttek be bármit az anya karjába, h azt sem tudta, mi az... hihetetlen:o(((

    Azt viszont hozzátenném, h a szülés pont nem olyan eset, amibe normál esetben bele lehet halni, mondhatni egy természetes folyamat, aminek vannak kockázatai, mint mindennek. Ezért kell szépen terhes gondozásra járni, és vérvizsgálatokat elvégezni, h tudjuk, a terhesség, lepény, a baba rendben! Vagy nem...és ezért jó, ha orvos is van a közelben!

  • 2007.02.13 09:43:16B-

    Közben este én is gondolkoztam azon, hogy vidéken fogalmam sincs, mi a helyzet, és nekem itt Pesten könnyű tudatosan orvost meg kórházat választani. Úgyhogy elnézést kérek, ha valakit megbántottam emiatt. Ezzel együtt szerintem nagyon fontos lenne,hogy a terhesgondozás során kiderüljön minden, ami fontos, és az ember már úgy sétáljon be a szülőszobába, hogy nem ellenségként, hanem segítőként tekint az orvosra. És egyetértek mancival, fontos, hogy a doki magyarázzon, emberszámba vegyen.

  • 2007.02.13 09:47:31melin

    Ja, igen, azt akartam még írni, h fontos lenne egységesíteni a szemléleteket és a gyakorlatokat, és az orvosokat továbbképzésre küldeni, h alternatívát is fel tudjanak kínálni, ne csak azt tegyék, amit 20 éve bevettek szokásként. Mert az a legnagyobb gáz, h sok helyen, Bp-en is és vidéken is egyik helyen szíjjaznak, meg mittomén, gátmetszést csinálnak ha kell ha nem, a másik helyen meg egy abszolút baráti, szép szülést/ ellátást kap a szülő nő. Szóval, ha lenne egy kötelező irányvonal, akkor ahhoz már lehetne igazódni. Perzse megfelelően kompetens team által kidolgozott és megfelelően oktatott/kampányolt formában (gondolok itt arra is, h a nőgyógyász- tanulókat már eleve arra kellen kondícionálni... ó, szóma...h ne csak orvosként álljanak a szüléshez, hanem mint természetes folyamathoz, amihez nem kell feltétlen segítség)... mert nekem ezzel a filmmel, amit még nem láttam ugyan, pont ez a problémám a cikkben leírtak alapján... elsősorban nem az anyukák és leendő anyák rémisztgetése a cél, hiszen azt hall az ember eleget úgyis, hanem az intézmények szemlélet váltása. És a kismamák megfelelő!!! felvilágosítása. A kettő együtt sztem működőképes lenne:o))))

  • 2007.02.13 09:48:10B-

    Még annyit hozzá szerettem volna tenni, hogy szép az az elgondolás, hogy az anya mindenképp jót akar a gyermekének, de ha körülnézek az ismerőseim, rokonaim között, ki miben hisz... :-( Annyi babonasággal, kuruzslással be lehet etetni az embereket, hogy borzasztó. Szerintem fontos, hogy az orvos meghúzzon egy határvonalat, amikor az anyuka hite vagy elvei már a baba egészségét fenyegetné. Tudnék példákat mondani, hogy az ismerettségi körömben ki milyen módszerekkel akarta gyógyítani pl daganatos beteg rokonát, csak félek, hogy valaki magára ismer a sztoriból. :-( Azért van az orvostudomány, hogy ha bemegy az anyuka a kórházba, akkor legyen egyfajta garancia, hogy a gyerek megkapja, ami neki kell, az anyuka agyrémeitől függetlenül. Mert az mégiscsak röhej lenne, ha hagynák meghalni a gyereket, mert anyuka Jehovás, és egy bibliai rész hamis (!) értelmezéséből adódóan köszöni szépen, nem kér vérátömlesztést...

  • 2007.02.15 22:21:28gyöngy1

    Geréb Ágnes megy a Danubius-on, téma: az otthonszülés.

  • 2007.02.15 22:45:01EsTeh

    Az ATV-n is azt hiszem ez volt ma este a téma a Nő helye c. műsorban. Sajnos csak a legvégén kapcsoltam be. De ha minden igaz, holnap ismétlik 9.40h-kor.

  • 2007.02.16 09:48:16EsTeh

    Most megy a beszélgetés a Rist Lillával a Nórák kapcsán az ATV-n.

  • 2007.02.16 10:17:52dexterke

    Nem érdemes nézni, én tegnap láttam, annyira semmitmondó beszélgetés volt, hogy a kutyám többet tud a témáról. Albert Györgyi olyan közhelyeket puffogtatott, hogy "tényleg igaz, hogy a a terhesség alatt 10 évre előre ki kell aludnunk magunkat?", Geréb Ági pedig elmondta, hogy a háborítatlan szülés híve. Nahát!

  • 2007.02.16 11:17:38gyöngy1

    Belenéztem a két üvöltömasinàm mellett.

    Szörnyen gyenge müsor volt, tele közhelyekkel. Rist Lillàt és Balàzsi Pannàt làttam, megkérdezte tölük Albert Györgyi, hogy hogyan készültek visszamenni dolgozni szülés utàn. Ja, persze, tiszta hétköznapi emberek; teljesen reprezentatv egy ùjsàgíró vagy müsorvezetö esete. Próbàlnànak a Gyes/Gyed-böl megélni, egy közben megszünt munkahelyre visszamenni, vagy egy màr betöltött àllàsra stb...

    Rist Lilla elhaló hangja idegeimre ment.

  • 2007.02.16 11:29:56szanna

    gyöngy1! Szóról szóra ezt akartam írni én is.

  • 2007.02.16 22:37:01mókuska

    Látom, lányok, van egy kis probléma odahaza...Apa nem akar?
    dexterke: mit tud a kutyád, mesélj...:) Szülészdoki bejött?
    gyöngy1: masinák mrt üvöltenek?
    szanna: nincs önálló gondolatod?
    tünde: törölsz?

  • 2007.02.16 22:37:46mókuska

    gyöngy1-nek: kimaradt egy é...

  • 2007.02.16 22:40:37Anyatünde

    Mókuska! Muszáj ezt???????????????

  • 2007.02.16 22:48:28mókuska

    jaj, Anyatünde itt vagy? de jó!!!
    valakinek muszáj kimondani...
    15 kérdőjelet írtál - innen tudom, hogy aggódsz...
    Az emberek hajlamosak a saját szemszögükből nézni a dolgokat...

  • 2007.02.16 23:26:30EsTeh

    Nem tudom, dexterke, szerintem mondott mást is G.Á.

    Nekem pl. érdekes volt az a mondata, hogy egy ilyen érzékeny szituációban (szülés) egy nőtől kapott rossz megjegyzés vagy élmény sokkal mélyebben bánt, mint ha ugyanezt egy férfi követi el ellenünk. Ezen még soha nem gondolkodtam, de lehet benne valami. Én is úgy emlékszem a szülésemnél jelen lévő szülésznőre hogy egy érzéketlen h.p. volt.

    (Nem választott szülésznőm volt, az ügyeletes stábnál koraszültem egy tök más kórházban, mint ahogy terveztem. Ennek ellenére abszolút nincsenek negatív gondolataim, emlékeim a szüléssel kapcsolatban, kivéve azt a szülésznőt...:-))

  • 2007.02.17 08:38:30gyöngy1

    Mókuska! Miért üvöltöttek?

    A nagyobbik azért mert bekapcsoltam a tv-t és nem azért hogy ö nézzen valamit (magamnak nem szoktam bekapcsolni naközben, csak ha nagyobbik alszik).

    A kisebbik szolidaritàsból. Ez amùgy gyakran megesik: ha az egyik sír, és a màsik nem tudja miért akkor ö is elszontyolodik.

    Remélem ez a szolidaritàs megmarad késöbbre is.

  • 2007.02.17 11:24:01Kékfelhő

    mókuska, látom jól haladsz...

    gratula

  • 2007.02.17 17:01:14mókuska

    Jaj, lányok! Olyan nehéz nektek elmondani... Annyi megválaszolatlan kérdés van... Mi az élet értelme? Egyedül lőtt-e Osvald? Honnan teremnek a muslicák, ha rohadt gyümölcs van a közelben? A többiről nem is beszélve...
    Most elmegyek egy évre Kubába. Aztán, ha visszajöttem, és még mindig Keleten jön fel a Nap, akkor belépek valamelyik pártba és közéleti karriert futok be. Ha nem, nem.
    További jó dumizást!
    mókuska

  • 2007.03.30 11:42:05manyesz1

    Én csak azt nem értem, hogy akkor Nóra egyáltalán miért is ment a 42.hét+ 3 napja elfolyt magzatvíz miatt kórházba?

    Illetve, miért fogadott egyáltalán orvost magának? Hisz, a terhesgondozás ma Magyarországon ingyenes, a körzeti nőgyógyász és a védőnő végzi. Ott meg, sztem, még senkit sem kényszerítettek, hogy bármilyen vizsgálatot, beavatkozást elvégezzenek rajta.

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta