SZÜLŐSÉG

Gömbhassal az edzőteremben

2006. szeptember 21., csütörtök 09:14

Vajon árt-e a magzatomnak a futás vagy az aerobik? Lehet-e terhesen sportolni, vagy inkább csak majd a gyerek születése után érdemes? Paula Radcliffe, a női maratoni futás brit világbajnoka öt hónapos terhesen például napi száz percet fut, de jót tenne vajon ez egy átlagembernek? A legtöbb kismamában felmerülnek ezek a kérdések, melyekre a Velvet nőgyógyásza, Dr. Laufer Gábor és Béres Alexandra fitnesz-világbajnoknő válaszolt.


Lehet-e sportolni az első trimeszterben, amikor a legnagyobb a vetélés kockázata?

Béres Alexandra: Az első 12 hétben általában nem ajánlják a sportot, pedig nem tilos. Ha valaki a teherbe esése előtt is végzett valamilyen testmozgást, azt például nyugodtan folytathatja. Figyelni kell azonban arra, hogy ne terheljük túlságosan a szervezetet, tehát aki eddig nem edzett, az inkább várjon egy kicsit a kezdéssel.

Dr. Laufer Gábor: Elméletileg – ha a kismama egészséges - semmi akadálya a sportnak, gyakorlatilag viszont nem egészen így van, hiszen a különfele sportok különfele hatással lehetnek a szervezetre, az esetleges káros hatásokat pedig nem vizsgálták korábban részletesen. Én általában azt ajánlom a pácienseimnek, hogy kerüljék azokat a sportokat, melyek megfeszítik az alsó hasfal izmait, és amelyek krónikus rázkodással járnak, ilyen például a futás.

Érdemes belegondolni a dolog pszichológiai oldalába is. Előfordulhat például, hogy egy sportoló kismama elvetél, és ilyenkor persze magát hibáztatja, meg a sportot. Pedig lehet, hogy semmi köze nem volt a kettőnek egymáshoz.

Mi a helyzet a második három hónappal? Mit szabad és mit nem?

Béres Alexandra: A második trimeszterben már el lehet kezdeni a sportolást. Fontos azonban, hogy ne terheljük túl magunkat. Amikor a kismama liheg, nehezen kap levegőt, akkor a magzat már alig, vagy egyáltalán nem. Mérsékelt intenzitású kardioedzéseket javaslok, a maximális pulzus 60-70 százalékán.

Itt jegyezném meg azt is, hogy a kismamák gyakran félnek a törzsizomerősítő gyakorlatoktól, mivel kicsit kényelmetlenek számukra. Érdemes azonban a hasizmot, a mély hátizmokat és a hátizmot erősíteni, mivel ez a hátfájás, a rossz tartás ellen is hatékony, a szülést pedig könnyíti az erős izomzat. Fontos, hogy a hasizomgyakorlat végén ne toljunk rá.

Dr. Laufer Gábor: Az elégtelen, gyenge méhszáj bizony jobban kinyílhat és vetéléshez, később koraszüléshez vezethet minden olyan sportnál, ahol a hasizom megfeszül vagy folyamatos rázkódás áll fenn. Ha az orvos szerint erről nincs szó, és minden rendben van, akkor továbbra is bármilyen testmozgás megengedett. Az első trimeszternél említett pszichológiai tényezők viszont itt is fennállnak.

Milyen típusú mozgásformák előnyösek?

Béres Alexandra: Javaslom az edzőtermi kerékpározást, a taposógépet, az elliptikus futógépet. Az ütődéssel járó sportok, például a futás és a stepaerobik nem ajánlott kismamáknak, az elliptikus futógép azonban jó, mivel leveszi az ízületekről a terhelést, nincs rázkódás. Ajánlott az úszás és minden vízi sport, például a vízi kismamatorna, nyugodtabb mozgásformaként a jóga. A mozgás fokozza a szervezet vérellátását, így több oxigén jut a magzathoz, de például a bőr is kevésbé nyúlik, csíkosodik. Kerülendő testhelyzet a hason fekvés és a guggolás.

Meddig lehet sportolni, mikor hagyjuk abba?

Dr. Laufer Gábor: Az utolsó hónapokban egy új probléma lép fel: a terhes mama megváltozott egyensúlya, ami néha a mindennapi életben is gondot okozhat. Én a rendszeres sportot nem ajánlom, legfeljebb az egyszerű, reggeli torna típusú gyakorlatokat.

Béres Alexandra: Eljön az az idő, amikor az anyuka már nem magára figyel, hanem a gyerekre, az a fontos, hogy neki mindent megadjunk. Figyeljünk szervezetünk jeleire: a haskeményedés például túlzott igénybevételt jelez. Foglalkozzunk a lelkünkkel is, végezzünk lassú, nyugodt, szép gyakorlatokat, kellemes zenére. Sétáljunk sokat a jó levegőn, igyunk sok vizet.

Nem ebben a kilenc hónapban kell lefogyni, arra lesz utána elég időnk. A gyerek fejlődéséhez 10-12 kiló súlygyarapodást javaslok. Szorítsuk vissza az édességfogyasztást, mivel ez akár elhízást is okozhat a gyerek nagyobb korában.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

SZUBKULT 3 világhírű márka, amit migránsok virágoztattak fel

Három olyan világhírű márka pálfordulását mutatom be, amelyeket a közelmúltban bevándorló tervezők keltettek újra életre.

PSZICHOLIGHT Így állj neki a befejezetlen dolgaidnak

Sok befejezetlen és abbamaradt dolgunk van az életben. Nekem is van vagy féltucat. Egy személyes példán keresztül mutatom be, hogyan gyűrhetjük le ezeket, ha ismerjük az útközben felmerülő buktatókat.

LINGOHOLIC Két szuper trükk német (vagy más) névelőkhöz

Ha sosem értetted, hogyan lehetséges megtanulni minden egyes főnévről, hogy milyen nemű, most mutatok két olyan módszert, ami sokszorosára növeli az esélyeidet!
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta