Egy lakás árába kerül a táska, ráadásul csak azok vehetik meg, akiket kiválasztanak

Pásztor Liliána
GettyImages-2190723714
Olvasási idő kb. 5 perc

Egy Hermès Birkin táska több, mint egy kiegészítő: a luxus, a kiváltság és a kézműves mesterség remeke, amelynek ára gyakran meghaladja egy családi ház értékét. De mi teszi ezeket a táskákat ennyire exkluzívvá, és miért érnek használtan esetenként többet, mint új korukban?

Az Hermès Birkin táskák neve szinte egyet jelent a luxussal. A vállalat ikonikus terméke már régóta több, mint egy kiegészítő: a kiváltság, a társadalmi rang és a mesterségesen korlátozott exkluzivitás szimbóluma. Egy-egy Birkin táska ára gyakran meghaladja a több tízmilló forintot, ami felveti a kérdést: mi indokolja ezt az óriási árcímkét? 

 

A kézi készítés művészete

A Birkin táskák készítése a legmagasabb szintű kézműves mūhelyekben zajlik, ahol egyetlen táska elkészítése átlagosan 48 munkaórát vesz igénybe. Az Hermès szakemberei hosszú évekig képezik magukat, hogy elérjék a szükséges precizitást és minőséget. Az összes táska egyedi: minden darab érintésében, varratában és illesztésében a mesterek keze munkája.

Egyetlen Birkin táska elkészítése akár 48 órányi kézmunkát is igényel, miközben csak a legfinomabb bőrök és luxus anyagok kerülnek felhasználásra.
Egyetlen Birkin táska elkészítése akár 48 órányi kézmunkát is igényel, miközben csak a legfinomabb bőrök és luxus anyagok kerülnek felhasználásra.Edward Berthelot / Getty Images Hungary

Az alapanyagok sem mindennapiak. A bőröket gondos válogatás után használják fel, és sok esetben ritka és drága anyagokat, mint például krokodilbőrt, gyöngyházat vagy aranyat alkalmaznak. A felhasznált anyagok minősége és a készítés részletessége már önmagában jelentős költségnövelő tényező.

Korlátozott kínálat

Az Hermès egyik legnagyobb stratégiai bravúrja, hogy mesterségesen korlátozza a táskák kínálatát. A Birkin táska nem vásárolható meg egyszerűen az üzletek polcairól. A márka által meghívott, gondosan kiválogatott vásárlók részesülhetnek abban a kiváltságban, hogy megrendelhetik ezt a kiegészítőt. Sokan évekig várólistán vannak, míg lehetőséget kapnak egy táska megvásárlására. Pécsi Balázs luxusszakértő, a Stílusgourmand című könyv szerzője szerint nem az Hermés találmánya, hogy ha valamiből a kereslet mértékéhez képest hiány van

akár valamilyen alapanyag elérhetőségének vagy a gyártási kapacitás korlátaiból fakadóan, netán mesterségesen generálva az természetszerűleg drágulni fog, avagy egy adott cég számára magasabb árképzést tesz lehetővé. 

Ez a szándékos exkluzivitás nemcsak fenntartja, hanem folyamatosan növeli a táskák iránti keresletet. Az, hogy egy termék elérhetetlennek tűnik, még kívánatosabbá teszi azt. A Birkin táska nemcsak egy luxuscikk, hanem a társadalmi siker és a kiváltság szimbóluma.

Az Hermès szándékosan korlátozza a Birkin táskák kínálatát, hogy fenntartsa azok exkluzivitását és misztikumát
Az Hermès szándékosan korlátozza a Birkin táskák kínálatát, hogy fenntartsa azok exkluzivitását és misztikumátEdward Berthelot / Getty Images Hungary

Használtpiac-paradoxon

Az Hermès táskák érdekes paradoxona, hogy használtan esetenként még többet érnek, mint újkorukban. Ez az exkluzivitás és a korlátozott kínálat következménye. Az olyan aukciós házak, mint a Christie's és a Sotheby's, rendszeresen árvereznek Birkin táskákat, amelyek közül néhány darab rekordáron kel el.

A Birkin táska az egyik ritka luxuscikk, amely használtan gyakran többet ér, mint új állapotában.
A Birkin táska az egyik ritka luxuscikk, amely használtan gyakran többet ér, mint új állapotában.Luc Castel / Getty Images Hungary

A használtpiac értéknövekedésében szerepet játszik a táska állapota, ritkasága, valamint az, hogy az adott modell milyen történettel rendelkezik. Az egyedi színárnyalatok vagy anyagkombinációk további értéket adnak a termékhez.

Kiváltság mint szimbólum

A Birkin táska nemcsak egy termék, hanem egy üzenet. A viselője azt kommunikálja a világ felé, hogy olyan körökben mozog, ahol a minőség, a stílus és a kiváltság fontos értékek. Egy Birkin táska birtoklása olyan, mint egy klubtagság, amelyhez nem elég a pénz – kapcsolatokat, hűséget és időt is igényel. A luxusszakértő szerint, bár az Hermès az egyik leghíresebb luxusmárka a világon, valójában annyira mégsem nagy. 

Az Hermèst nem lehet összemérni az olyan konkurenseivel, mint a Louis Vuitton, a Fendi, a Dior vagy a Gucci, amelyek nagy luxuskonszernek birtokában vannak jelenleg, és teljesen más jellegű, sokkal intenzívebb a növekedési ütemük.

Pécsi Balázs azt is kiemelte, hogy az Hermès továbbra is csak a top elitet szeretné kiszolgálni, mi sem mutatja ezt jobban, minthogy jelenleg, a luxusipart érzékenyen érintő globális lassulás időszakában, amikor a fentebbi márkák eddigi eladási mutatói lejtmenetet vettek az úgynevezett fehérgalléros recessziónak köszönhetően, az Hermès mégsem panaszkodik a tavalyi évre.

Az Hermès titka tehát nem csupán a minőségben vagy az árban rejlik, hanem abban a képességben, hogy fenn tudják tartani a misztikumot, amely körülveszi termékeiket. Egy Birkin táska tehát sokkal több, mint egy kiegészítő: az időtlen luxus műalkotása.

Ha tetszett a cikk, és szívesen olvasnál 11 indokolatlanul drága dizájner termékről, figyelmedbe ajánljuk ezt a cikkünket is!

Megjelent az új Dívány-könyv!

Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Ezt olvastad már?

Érdekességek