Ez volt a történelem legveszélyesebb ruhadarabja

Pásztor Liliána
51239877
Olvasási idő kb. 7 perc

A történelem során számos ruhadarab alakította a divatot és a társadalmi normákat, viszont kevés hatott olyan radikálisan a női testképre, mint a fűző.

A fűző egyszerre vált a szépségideál részévé és az elnyomás szimbólumává, miközben viselőit gyakran életveszélyes egészségügyi kockázatoknak tette ki. A fűző azonban nem csupán a női test formálásának eszköze volt: a 19. század végére a nők szabadságáért és önrendelkezéséért vívott harc meghatározó ruhadarabjává vált. 

A történelem egyik legvitatottabb ruhadarabja a fűző

A fűző évszázadokon át diktálta a női szépségideált, miközben viselői testi és lelki szabadságukért küzdöttek. A 16. századtól kezdődően a fűző – amely eredetileg a test alátámasztására és egyenes tartás biztosítására készült – gyorsan a társadalmi státusz és a nőiesség szimbólumává vált. Szűk, merevített szerkezete azonban nem csupán fizikai kényelmetlenséget okozott, hanem komoly egészségügyi problémák forrása is lett, beleértve a bordák deformálódását, a belső szervek elmozdulását és a légzési nehézségeket.

A történelem korábbi szakaszaiban a fűző a női test formálásának eszköze volt
A történelem korábbi szakaszaiban a fűző a női test formálásának eszköze volt

A viktoriánus korban, a 19. században a fűző a nőiesség csúcsjelképévé vált, és elterjedt a középosztályban is. A női testet mesterségesen formálták vele: a derék karcsúsítása mellett kiemelte a kebleket és a csípőt. A "tizenhármas derék", vagyis a 13 hüvelyk (kb. 33 cm) kerületű derék elérése akkoriban a női szépség csúcsának számított, ám ehhez extrém szoros fűzést kellett alkalmazni, ami életveszélyes következményekkel járhatott. 

Egészségügyi kockázatok

Az orvosok már a 18. században figyelmeztettek a fűző káros hatásaira. A szoros fűzés következtében a bordák eldeformálódtak, a belső szervek – például a máj és a gyomor – elmozdultak, és a légzés is nehézkessé vált. Gyakran előfordult, hogy a fűzőt viselő nők elájultak, mivel nem jutottak elég oxigénhez. A terhesség alatt viselt fűzők pedig vetéléseket és szülési komplikációkat okozhattak.

A ruhadarab tartós viseléséért komoly árat kellett fizetni
A ruhadarab tartós viseléséért komoly árat kellett fizetni

A 19. századi reformmozgalmaknak köszönhetően egyre több orvos és társadalmi aktivista emelte fel a szavát a fűzők viselése ellen. Az 1850-es években Elizabeth Stuart Phelps írónő azt javasolta a nőknek, hogy

vessék a tűzre a fűzőiket.

azért, hogy megszabaduljanak a társadalmi elvárások nyomásától.

 A fűző és a női emancipáció

A 19. század végén és a 20. század elején a női emancipációs mozgalmak a fűzőt a patriarchális társadalmi normák jelképének tekintették. A nők számára a fűző viselése nem csupán fizikai korlátozást jelentett, hanem azt is, hogy társadalmi szerepük a férfiak által meghatározott szépségideáloknak való megfelelésre korlátozódott. A szoros fűzők gyakorlati akadályt is jelentettek: viselésük megnehezítette a fizikai munkát, a sportolást és a szabad mozgást, így egyértelműen gátolták a nők aktív részvételét a közéletben és a munka világában.

A nők újraértelmezték az öltözködést
A nők újraértelmezték az öltözködést

A szüfrazsett mozgalmak egyik fontos követelése a praktikusabb, szabadabb öltözködés volt, amely lehetővé tette a nők számára, hogy kilépjenek a háztartás falai közül. A reformruházati mozgalom olyan úttörőkkel, mint Amelia Bloomer, aki a kényelmesebb, nadrágot idéző "bloomereket" népszerűsítette – új lehetőségeket teremtett a nők számára. Az 1890-es években megjelentek az úgynevezett "egészségügyi fűzők", amelyek kevésbé szorítottak, de ezek sem oldották meg teljesen a problémát.

A divat világában a valódi fordulópont az 1900-as évek elején érkezett el. Paul Poiret francia divattervező az egyik első volt, aki a nők természetes testalkatát ünnepelte, és a fűzőt teljesen száműzte kollekcióiból. Poiret olyan ruhákat tervezett, amelyek lehetővé tették a szabad mozgást, például az úgynevezett "empire-vonalú" ruhákat, amelyek a derék helyett a mell alatt voltak szabva. Ezzel párhuzamosan a sportdivat is teret hódított: a kerékpározás és a teniszezés népszerűvé válásával a nők számára egyre fontosabb lett a kényelem és a funkcionalitás az öltözködésben.

A fűzőgyártási folyamat
A fűzőgyártási folyamat

Az első világháború idején a fűző szinte teljesen eltűnt a mindennapi viseletből. A háborús erőfeszítések részeként az acélmerevítők gyártását leállították, és a fűző helyét fokozatosan átvette a kényelmesebb melltartó. A háború után a nők szélesebb körben kezdtek dolgozni, sportolni és társadalmi szerepeket vállalni, ami végleg megváltoztatta az öltözködési szokásokat

A fűző ma

A fűző öröksége tovább él a modern szépségiparban. Bár ma már senki sem kényszeríti a nőket, hogy fizikailag formálják testüket fűzőkkel, az alakformáló ruhadarabok, a plasztikai műtétek és az irreális szépségideálok továbbra is nyomást gyakorolnak a nőkre. Az olyan trendek, mint a "darázsderék" és a tökéletesen arányos test, ma is meghatározzák a közösségi média platformjainak vizuális világát.

A fűző története emlékeztet arra, hogy a szépségért vívott harc sokszor egyben a szabadságért folytatott küzdelem is. Ahogy a nők a történelem során újra és újra megkérdőjelezték a korlátozó normákat, úgy ma is folytatódik az a párbeszéd, amely a szépségideálok és az egyéni szabadság közötti egyensúly megtalálásáról szól.

A fűző ma már nem csupán ruhadarab, hanem egy olyan jelkép, amely a társadalmi változás lehetőségére és szükségességére emlékeztet.

Ha kiváncsi vagy, hogyan jutottunk el a fűzők világától a melltartókig, figyelmedbe ajánljuk ezt a cikkünket is!

Megjelent az új Dívány-könyv!

Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

 

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek