OFFLINE

Semmi értelme a ruhaméreteknek

2016. augusztus 11., csütörtök 10:35

Sok nőnek frusztráló küzdelem megvásárolni a megfelelő méretű ruhát: nekem frusztrálónak éppen nem frusztráló, de ismerem a problémát, pont ezért utálok annyira farmert vásárolni. Nem elég, hogy helyenként farmerméretezés, máshol meg sima európai ruhaméretezés van érvényben, legtöbbször megközelítőleg se találom el a saját méretemet. Hogy lehet az, hogy egyszer 25-ös, aztán 30-as farmer kell? Az egyik boltban 34-es a méretem, a másikban a 40-es is kicsit szűk? Sőt, márkán belül is simán fel kell próbálnom ugyanabból a nadrágból vagy ötöt, hogy valamelyik talán jó legyen. Pont erről forgatott a Vox újságírója egy tanulságos videót.

Egy méret nem méret

A Vox újságírónője azzal kezdi, hogy elmagyarázza nekünk: az, hogy Marilyn Monroe 12-es méret volt anno, nem azt jelenti, hogy manapság 44-es ruhát hordana. A Zaránál 38-as, a Topshopnál 40-es ruha kéne neki. Ezek után az újságíró vásárolt három, azonos számmal ellátott (amerikai 4-es, azaz európai számozás szerint 36-os) farmert három márkánál: már ránézésre is különbözik a valós méretük, tehát a beléjük varrt cetli nem sokat mond. Ennek megfelelően a Zara 36-os nadrágja nagy, a Topshopé pont jó, a Forever21-é pedig túl kicsi lett rá.

A váltakozó méretek egyik oka a "vanity sizing", "hiú méretezés", azaz a valós méretnél kisebb írása a ruhára (10-es helyett például 8-as), amit eredetileg marketingeszközként vetettek be a cégek. “Manapság már szerintem nem marketingeszköz. Szerintem azért csinálják, mert a nők egyre nagyobbak, és ehhez idomulnak” – mondja a videóban Lynn Boorady, a New York állami egyetem Buffalo-i divat- és textilipari részlegének vezető-tanára.

Háborúval és alultáplált nőkkel indult az egész

A ruhák méretezését és tömeges előállítását egyébként a XIX. századi napóleoni, majd az amerikai polgáráborúknak köszönhetjük, mert ekkor volt először szükség arra, hogy rengeteg uniformist állítsanak elő a katonáknak. Ekkor alakult ki, hogy a férfiruhákat a mellkaskörmérethez arányosan igazítsák, feltételezve, hogy a férfiak mind ugyanolyan arányosak. A XIX. század végére a legtöbben már konfekciót hordtak, de csak 1939-ben kezdett bele az amerikai kormány a női konfekcióméretek feltérképezésébe. 15 ezer nőt mértek le akkurátusan minden irányból: két baj volt csak, mégpedig, hogy ezek a nők mind fehérek voltak, és mivel pénz járt a mérésért cserébe, feltételezhető, hogy a modellek a szegényebb néprétegekből kerültek ki. Tehát a mai konfekcióméreteink alapját egy 15 ezres, szegény (ergo alultáplált), fehér nőkből álló minta alkotja.

Ráadásul a női test változatosabb a férfitestnél, már ami a domborulatokat illeti, tehát még nehezebb felállítani egy pár méretre szűkített rangsort. Az első eredmények egy 1958-as táblázatba kerültek be, mely 8-astól 42-esig számol, és ezek csak amolyan légből kapott számok. Ez annyira népszerűtlen számozás volt, hogy 1970-ben frissítették, majd 1983-ban bevonták. A márkák már a központi ajánlás korában is megalkották inkább saját méreteiket, melyek szintén légből kapott számok a csípő körméretéhez viszonytíva és ezek a számok dinamikusan változnak is, azaz egyre kisebb szám tartozik egyre nagyobb fenekekhez. Az 1958-as 8-as méret a modern 00-nak felel meg, 1970-ben a 12-es méret akkora volt, mint ma a 0 – derítette ki a The Washington Post.

Minden márka a saját vásárlóinak számoz

Tehát anno alultáplált fehér nők voltak az etalon, mostanra meg a márkák rájöttek, hogy ha el is akarják adni a ruháikat, ki kell választaniuk egy bizonyos csoportot, akinek tetszeni akar/tud a márka stílusa és az ő igényeikhez kell igazítani a ruhák számait. "Amikor az Abercrombie & Fitch beszámozza a ruháit, az az ő célcsoportjuknak szól, nem nekem. Addig finomítják ezt, amíg a lehető legtöbb ruhát el tudják adni a lehető legkisebb visszaviteli rátával" – mondja Boorady. Ennek az az eredménye, hogy még az egy cégcsoporthoz tartozó márkákon belül is van méreteltérés: ha a Zarában jó a 36-os, nem biztos, hogy a szintén az Inditex csoporthoz tartozó Pull and Bearben is jó lesz.

"Nem velünk van a baj, nem a női testtel van a gond, mi jók vagyunk úgy, ahogy vagyunk, ezek csak random számok, amik nem jelentenek semmit. Ha nem tetszik a méret, egyszerűen csak vágd ki a címkét!" – tanácsolja Boorady

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta