OFFLINE

Idén 125 éves a Lanvin divatház

2014. április 20., vasárnap 19:04

Idén ünnepli fennállásának 125. évfordulóját az egyik legrégebbi és leghíresebb francia divatház, a Lanvin, aminek apropóján összeszedtünk pár említésre méltó és érdekes adatot a divatház múltjából. Nézze meg ön is a hajtás után, hogy hogyan írta be nevét a divattörténelembe az egyszerű kalapkészítőként indult Jeanne-Marie Lanvin 1889-ben!

A 11 testvérrel megáldott tervezőnő Constantin Lanvin és Sophie White első gyermekeként 1867 január 1-én született Párizsban. 16 évesen már gyakornokként segédkezett az ismert kalaposnő, Madame Félix párizsi üzletében, illetve a Talbotnál, majd 1889-ben megnyitotta első kalapos üzletét a Rue du Faubourg Saint-Honorén. Nem kellett sokat várni az üzlet bővítésére sem, de első körben kislány ruhákat, majd nem sokkal később női kollekciókat készített, az 1920-es évektől pedig férfi ruházattal, szőrmékkel, parfümgyártással és lakberendezési tárgyakkal is foglalkozott – írja a vogue.com a sikeres vállalkozásról, mely szemben a többi divatházzal egészen 1989-ig családi kézben tudott maradni.

Jeanne Lanvin 1895-ben igent mondott az olasz nemes, Emilio di Pietro házassági ajánlatára, akitől két évvel később egy lánya, Marguerite született. A pár egyetlen gyermekéből operaénekesnő lett, akit Jean de Polignac vett feleségül, az a gróf, aki a tervezőnő halála utána a divatház igazgatója lett. Lanvin egyébként 1903-ban elvált nemesi származású férjétől és 1907-ben hozzáment a Les Temps újságírójához, Xavier Melethez, akiből később francia konzul lett Manchesterben.

Lanvin 1909-ben csatlakozott a Syndicat de la Couture egyesülethez (a párizsi szabómesterek hivatalos egyesülete) , mellyel hivatalosan is couture tervező státuszba lépett. Ruháira nem más, mint állandó múzsája, azaz kislánya hívta fel a figyelmet a tehetős családokban, aminek köszönhetően egyre több gazdag gyerek kergette egymást efféle luxuscuccban a gyerekzsúrokon. Alig telt el pár év és Lanvin ügyfélkörébe Európa legtehetősebb hölgyei tartoztak.

A bővítésre azonban 1923-ig várni kellett, amikor a Lanvin birodalom terjeszkedni kezdett és lakberendezési, férfiruha valamint fehérnemű üzleteket nyitott Párizsban. A legjelentősebb bővítés azonban a márka második parfümjének piacra dobása volt 1927-ben, melyet a Chanel No.5 és a Patou's Joy névre keresztelt illata mellett a mai napig a világ legismertebb parfümjei között tartanak számon.

Az első parfümöt Jeanne Lanvin lányának ajándékozta a születésnapjára és arra kérte, hogy adjon nevet az André Fraysse és Paul Vacher által kikevert illatnak. Marguerite pedig, mint nagy zenerajongó Arpège-nek (arpeggio) nevezte el anyja parfümjét. Az első, kevésbé sikeres, Péché nevű illatot egyébként az orosz parfümkészítő, Madame Zed keverte ki a divatháznak.

Az innovatív technikákban és ötletekben nem szűkölködő Lanvin hamar felkeltette a kőgazdag nők figyelmet, aminek köszönhetően a harmincas-negyvenes évekre a legbefolyásosabb tervezők közé küzdötte fel magát. Nem csak kínálatát bővítette folyamatosan fürdőruha-, tenisz-, golf- vagy sí-kollekciókkal, hanem volt bátorsága nyitni az amerikai piac felé is, ahol először 1915-ben mutatkozott be a divatrajongó közönségnek a San Francisco-i világkiállításon.

Bár a Lanvin munkáit mindig is meghatározta az Art Deco, védjegyévé váltak a bonyolult, illetve gyöngyös díszítések, virtuóz hímzéstechnikák, virágminták és letisztult vonalak is, melyek a tervező 1946-ban bekövetkezett halála után, a mai napig helyet kapnak a divatház kollekcióiban. A hatvanas évek közepétől egészen a L'Orealhoz való csatlakozásig a divatház Bernard Lanvin irányítása alá tartozott, többek között ő vezette az export- és a parfüm-részleget, illetve terjeszkedett az Egyesült Államokon kívül Nagy-Brittania felé is.

A divatháznál nyolcvanas években érezhető volt egy kisebb hanyatlás, így 1989-ben az angol Midland Bank, majd a Louis Vuitton cégcsoport, 1994-ben pedig a L'Oreal tulajdonába került. 2001-ben egy sikeres tajvani üzletasszony, Shaw-Lan Wang kaparintotta meg, akinek hosszú idő után először sikerült kikormányoznia a Lanvint a gödörből, melynek köszönhetően 2007-re a divatház sok-sok év után újra elmondhatta magáról, hogy inkább sikeres, mint veszteséges. A divatház kreatívvezetője 2001 októbere óta Alber Elbaz, aki különösen kiemelt figyelmet fordít a Lanvin örökségére és annak megőrzése. Nézze meg a galériában, honnan hova jutott a Lanvin 125 év alatt!

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta