Idén 125 éves a Lanvin divatház

Zanza!

Idén ünnepli fennállásának 125. évfordulóját az egyik legrégebbi és leghíresebb francia divatház, a Lanvin, aminek apropóján összeszedtünk pár említésre méltó és érdekes adatot a divatház múltjából. Nézze meg ön is a hajtás után, hogy hogyan írta be nevét a divattörténelembe az egyszerű kalapkészítőként indult Jeanne-Marie Lanvin 1889-ben!

A 11 testvérrel megáldott tervezőnő Constantin Lanvin és Sophie White első gyermekeként 1867 január 1-én született Párizsban. 16 évesen már gyakornokként segédkezett az ismert kalaposnő, Madame Félix párizsi üzletében, illetve a Talbotnál, majd 1889-ben megnyitotta első kalapos üzletét a Rue du Faubourg Saint-Honorén. Nem kellett sokat várni az üzlet bővítésére sem, de első körben kislány ruhákat, majd nem sokkal később női kollekciókat készített, az 1920-es évektől pedig férfi ruházattal, szőrmékkel, parfümgyártással és lakberendezési tárgyakkal is foglalkozott – írja a vogue.com a sikeres vállalkozásról, mely szemben a többi divatházzal egészen 1989-ig családi kézben tudott maradni.

Jeanne Lanvin 1895-ben igent mondott az olasz nemes, Emilio di Pietro házassági ajánlatára, akitől két évvel később egy lánya, Marguerite született. A pár egyetlen gyermekéből operaénekesnő lett, akit Jean de Polignac vett feleségül, az a gróf, aki a tervezőnő halála utána a divatház igazgatója lett. Lanvin egyébként 1903-ban elvált nemesi származású férjétől és 1907-ben hozzáment a Les Temps újságírójához, Xavier Melethez, akiből később francia konzul lett Manchesterben.

Lanvin 1909-ben csatlakozott a Syndicat de la Couture egyesülethez (a párizsi szabómesterek hivatalos egyesülete) , mellyel hivatalosan is couture tervező státuszba lépett. Ruháira nem más, mint állandó múzsája, azaz kislánya hívta fel a figyelmet a tehetős családokban, aminek köszönhetően egyre több gazdag gyerek kergette egymást efféle luxuscuccban a gyerekzsúrokon. Alig telt el pár év és Lanvin ügyfélkörébe Európa legtehetősebb hölgyei tartoztak.

A bővítésre azonban 1923-ig várni kellett, amikor a Lanvin birodalom terjeszkedni kezdett és lakberendezési, férfiruha valamint fehérnemű üzleteket nyitott Párizsban. A legjelentősebb bővítés azonban a márka második parfümjének piacra dobása volt 1927-ben, melyet a Chanel No.5 és a Patou's Joy névre keresztelt illata mellett a mai napig a világ legismertebb parfümjei között tartanak számon.

Az első parfümöt Jeanne Lanvin lányának ajándékozta a születésnapjára és arra kérte, hogy adjon nevet az André Fraysse és Paul Vacher által kikevert illatnak. Marguerite pedig, mint nagy zenerajongó Arpège-nek (arpeggio) nevezte el anyja parfümjét. Az első, kevésbé sikeres, Péché nevű illatot egyébként az orosz parfümkészítő, Madame Zed keverte ki a divatháznak.

Az innovatív technikákban és ötletekben nem szűkölködő Lanvin hamar felkeltette a kőgazdag nők figyelmet, aminek köszönhetően a harmincas-negyvenes évekre a legbefolyásosabb tervezők közé küzdötte fel magát. Nem csak kínálatát bővítette folyamatosan fürdőruha-, tenisz-, golf- vagy sí-kollekciókkal, hanem volt bátorsága nyitni az amerikai piac felé is, ahol először 1915-ben mutatkozott be a divatrajongó közönségnek a San Francisco-i világkiállításon.

Bár a Lanvin munkáit mindig is meghatározta az Art Deco, védjegyévé váltak a bonyolult, illetve gyöngyös díszítések, virtuóz hímzéstechnikák, virágminták és letisztult vonalak is, melyek a tervező 1946-ban bekövetkezett halála után, a mai napig helyet kapnak a divatház kollekcióiban. A hatvanas évek közepétől egészen a L'Orealhoz való csatlakozásig a divatház Bernard Lanvin irányítása alá tartozott, többek között ő vezette az export- és a parfüm-részleget, illetve terjeszkedett az Egyesült Államokon kívül Nagy-Brittania felé is.

A divatháznál nyolcvanas években érezhető volt egy kisebb hanyatlás, így 1989-ben az angol Midland Bank, majd a Louis Vuitton cégcsoport, 1994-ben pedig a L'Oreal tulajdonába került. 2001-ben egy sikeres tajvani üzletasszony, Shaw-Lan Wang kaparintotta meg, akinek hosszú idő után először sikerült kikormányoznia a Lanvint a gödörből, melynek köszönhetően 2007-re a divatház sok-sok év után újra elmondhatta magáról, hogy inkább sikeres, mint veszteséges. A divatház kreatívvezetője 2001 októbere óta Alber Elbaz, aki különösen kiemelt figyelmet fordít a Lanvin örökségére és annak megőrzése. Nézze meg a galériában, honnan hova jutott a Lanvin 125 év alatt!

Blogmustra