Homoszexualitással adják el a divatot?

A jezebel.com nem kertelt a minap, amikor azzal kezdte egyik anyagát, hogy a divatlapok direkt rájátszanak a nők egymás iránti vonzalmára. Újabban már talán nem a férfiaknak szánják a cégek a buja nőkkel megpakolt kampányokat, ugyanakkor nem igazán etikus a hatás kedvéért múló trendként használni a homoszexuális vonzalmat. A hajtás után sorra vesszük pár külföldi szakember véleményét, Tyler McCall Fashionistán megjelent cikkével kezdjük.

Tetszel, de nem úgy!

McCall a “girl crush” kifejezéssel foglalkozik behatóan, mely annak köszönhetően jelenhetett meg, hogy egyre menőbb nőtársaikat dicsérni, imádni, de vonzódni hozzájuk már nem menő. A nehezen magyarítható szópárnak van szócikke az Urban Dictionaryben is, azt jelenti: "Csodálat és imádat, amit egy nő egy másik nő iránt érez, mindenfajta szexuális vonzódás nélkül." Számos celeb is ezzel a hashtaggel – #WomenCrushWednesday – posztol Instagramra az általa csodált másik celebnőről képeket, például Cheryl Cole és Khloe Kardashian.

A "girl crush" kifejezés jelenléte azonban hiába divatos, nem feltétlenül pozitív: a nyíltan meleg, amerikai plus size blogger és Marie Claire kolumnista, Nicolette Mason szerint ez pont olyan mentegetőzés, mint amikor a férfiak úgy dicsérnek egy másik pasit, hogy gondosan melléteszik, hogy szó sincs arról, hogy ők melegek lennének. Fölösleges és kínos magyarázkodás, amivel ráadásul tagadjuk, amit esetleg érzünk: miért ne találhatnánk valóban vonzónak a másik nőt?

Ez csak egyszerű reklámfogás
Ez csak egyszerű reklámfogásInterview Magazine

Lizz Rubin, az Autostraddle.com divatszerkesztője szerint nem kéne külön kifejezést használni arra, hogy megnyugtassa magát az ember lánya, ő nem meleg. Arabelle Sicardi divatszakember szerint a szakma hozzáállása látszik a leszbikus szoftpornónak is beillő fehérneműreklámokon is, melyeket mindig vonzó nőkkel adnak el. Annak ellenére, hogy a szakmában dolgozók nyitottnak tartják magukat, nagyon is szeretnek rájátszani a leszbikus sémára, és fetisizálni a leszbikusokat: vagy oltári szexisek, vagy divatos, sovány androgünök, vagy szőröslábú feministák Batz papucsban. Rubin is többször megkapta már, hogy ha leszbikus, akkor ronda kövér is, és aki a divatszakmában dolgozik, tudja, hogy ennél nagyobb sértés nem létezik.

Kuncsaft vagy kolléganő

A Fashionista szerzője és Mason végül arra jutnak, hogy a "girl crush" kifejezést nem kell feltétlenül azonnal törölni a szótárból, de ki kéne találni valami mást helyette: "A girl crush-ban az esik rosszul és annak van rossz hatása, hogy egész alattomosan erősíti a negatív sztereotípiákat a melegekkel kapcsolatban" – mondja Mason. "Sose értettem, miért olyan nehéz a nők számára egyszerűen azt mondani, hogy nagyon tisztelik a másik nőt vagy nagyszerűnek tartják. Miért kell az érzéseinknek keretet adni, és ilyen kifejezésekkel megtoldani őket?" – teszi hozzá Mason.

 A "girl crush"  nem újdonság, Reina Lewia és Katrina Rolley "Ad(dressing) the Dyke: Lesbian Looks and Lesbians Looking" című könyvében ír arról, hogy a divatipar arra tanítja a nőket, hogy nyugodtan "fogyasszák" más nők testét, reagáljanak bujaságukra, de ne úgy, mint egy szexuálisan túlfűtött férfi, hanem inkább a képpel azonosulva. A fotókat nézve a nő automatikusan az ábrázolt szexi alany helyzetével azonosul, aki egy ismeretlen férfinek pózol, tehát van egy bizonyos elképzelt "férfi nézőpont", ami biztonságossá teszi ezeknek a fotóknak az élvezetét a nők számára úgy, hogy semmiféle leszbikus áthallása ne legyen; mintegy előre felmenti őket.

Az erotikus felhangú divatfotókon és editorialokban nagyon érdekes a férfiak helyzete: a férfi kívülálló, miközben a nő egy biztonságos fantázia által kreált, színpadias, homoszexuális világban élheti ki vágyait. Jó példa erre a Purple magazin 12. száma, melyben Terry Richardon először a bujálkodó modellek mellett elhagyatva áll, majd a kamera mögül figyeli teljesen felöltözve, ahogy a három nő egymást kényezteti. Itt tehát az elképzelt "férfi nézőpontot" képviselő alak meg is jelenik.

Csak egy szokásos Terry Richardson editorial
Csak egy szokásos Terry Richardson editorialFacebook

Lewis és Rolley megjegyzik, hogy az efféle anyagoknál általában budoárt vagy bordélyt rendeznek  be a stúdiókban, így a "feltételezett heteroszexuális női néző kétféleképp képzelheti csak bele magát a helyzetbe, vagy kuncsaftként, vagy kolléganőként, tehát prostituáltként" – így vagy úgy, homoszexuális élménybe képzeli magát, egy olyan világban, ahol a férfiak abszolút kívülállók.

A leszbikus kapcsolat csak fantázia

Érdekes, hogy a nők a képeken nincsenek igazi kapcsolatban egymással. Erre jó példa az olasz Vogue 2011-es júniusi kiadásának egy plus-size modellekről lőtt fehérneműs anyaga, melynek a címe (Sogno di Donna, azaz a nő álma) is sokat elárul a koncepcióról. A Steven Meisel által lőtt sorozatban négy ismert teltkarcsú modell, Robyn Lawley, Candice Huffine, Marquita Pring és Tara Lynn szomorkodnak egy szál semmiben, erotikus pózokban, az egyetlen valódi kapcsolatot kizárólag a kamerával tartják.

Az említett Vogue címlap
Az említett Vogue címlapVogue Italia

Az elképzelt, univerzális férfitekintet jelenléte a fehérneműreklámokban a legnyilvánvalóbb, azaz a szexis fehérneműhirdetésekkel úgy tűnik, elsősorban a férfiakat kívánják megcélozni a divatházak.

„A legtöbb fehérnemű-márka és annak reklámja összekapcsolja a fehérneműt a férfiakkal, ami hagyján hogy nagy baklövés, de még unalmas is. A divatvilág a provokatívabb vonal felé tendál, nem véletlenül lett menő azonos neműekkel reklámoztatni az elmúlt években" – mondja a divatújságírással foglalkozó Arabelle Sicardi, aki szerint az efféle női szexualitással túlfűtött divatanyagokkal az a fő gond, hogy a leszbikus kapcsolatot fantáziaszüleményként mutatják be, pedig nagyon is valóságosak az ilyen nő és nő közötti kapcsolatok.

Így a legkönnyebb sokkolni

A másik gond, hogy a divatipar egyértelműen sokkolni akar a homoszexuális töltetű jelenetekkel, a vonzódást lecserélhető trenddé teszi: erre jó példa Sicardi szerint a V magazin címlapja, amin Rihanna és Kate Moss simogatja egymást aligruhában miközben üres tekintettel merednek előre, pont mit a "poénból", a pasik kedvéért leszbiző tinilányok a diszkóban.

Üres tekintetek
Üres tekintetekV Magazine

„Ez úgy megy, hogy a divatlapok vagy a kampányok afféle játékos módon állítják be a leszbikus pózokat, mintha a két nő nem kacérkodna egymással, hanem csak csiklandoznák egymást. Komolytalanul, olyan könnyedén, ahogy le lehet venni egy bugyit. Mint például ahogy Kate Moss és Rihanna pózol a V Magazin tavalyi címlapján. Érzékien, de üres tekintettel néznek a kamerába. Megalázó, ahogy az ipar kezeli a szexuális irányultságot, mintha ez is csak egy múló trend lenne" – folytatja Sicardi, akinek szavait a Style magazin egy 2012-es húzása is alátámasztja: akkor a lap "leszbikus sikk-ként" aposztrofált egy trendet, mintha a nemi vonzódás is csak egy divathullám lenne, amihez elég bakancsot húzni és szegecselt nyakláncot, már meg is van. Aztán ha unjuk, levethetjük. Lizz Rubin sem vélekedik túl pozitívan a legújabb őrületről:

A divatipart valójában nem érdekli a homoszexualitás

„A divatvilág egyre nyitottabb a leszbikus nők felé, mindaddig, míg nőiesen vagy androgün stílusban öltözködnek. Nem hiszem, hogy egyébként ezek nélkül a tulajdonságok nélkül a divatipar tisztelné őket, vagy fogékony lenne a leszbikusokra. Bár kivételesen van néhány sikeres meleg nő, vagy legalábbis nyíltan férfiasan kinéző női modell, mint az úszóból lett modell és művész Casey Legler, a 46 éves modell és színésznő, Jenny Shimizu, a férfi kampányokban is helyet kapó Erika Linder vagy a nemesi származású Stella Tennant.”

Jenny Shimizu a Vogue Singapore címlapján
Jenny Shimizu a Vogue Singapore címlapjánVogue Singapore

Abban minden szakértő egyetért, hogy szexualitás nem divat, nem egy menő kiegészítő, nem olyasmi, aminek bármilyen formáját ilyen redukált, lebutított formában szabad lenne felhasználni, reklámozni vele. A leszbikusság nem "sikk", nem múló trend, nem kéne még több művien kreált homoszexuális jelenettel megtölteni a lapokat, akármennyire menő is most a klasszikus női-férfi modell felállás helyett mindent nőkkel reklámozni.

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek