Vallásos kollekciókkal tepernek a divatkirályok

Zanza!

A vallás manapság nagyon, már-már túlságosan trendi. Keresztes fülbevalókkal rohangáló lányok, rózsafüzért hordó fiúk: ki gondolta volna, hogy a katolikus egyház tekintélyes szimbólumai egyszer divatos kiegészítőként szolgálnak majd? Az utcai divat persze mindig a felsőbb körökből jön: nemrégiben a Givenchy használta fel a vallásos szimbólumokat őszi-téli kollekciójához, majd Ricardo Tisci – a ház kreatív igazgatója – fogta magát és ismét vallásos jelképpel díszített pulóverrel rukkolt elő. És akkor még nem beszéltünk az ausztrál tervezőről, Karla Speticről, aki egy teljes kollekciót szentelt Jézus arcképének. De társít-e majd viselőjük bármiféle vallási jelentést ezekhez a darabokhoz? Összeszedtük a legfeltűnőbb kreációkat.

A divatban elvileg nincsenek szabályok, amíg a gátlások és a merészség engedi, a tervezők igyekeznek minél jobban feszegetni az eredetiség határait egy sajátos, sokszor provokatív, de sikeres kollekció érdekében. A 2013-as őszi/téli bemutatókat egyértelműen a vallás szimbólumaira, pontosabban a kereszténység elemeire és védjegyeire alapozva alkották meg a tervezők, és itt nem csak a Givenchy-ről van szó, hanem olyan luxusmárkákról is, mint az Alexander Mcqueen, a Valentino, Jean Charles de Castelbajac illetve J.W. Anderson. Ne lepődjön meg, ha apácaimitátor kislányokkal és Madonna jelképet viselő fiúkkal fut össze az utcán, ugyanis ez az új divat. Azt már nem garantáljuk, hogy tisztában vannak-e vele, ki volt az a Szűz Mária és mire való a rózsafüzér, dehát a divatért mindent, ugyebár.

Valentino és J.W. Anderson is az apácákra esküszik

Hófehér, élere vasalt klerikális gallérokkal ellátott földig érő fekete ruhák – mi másra asszociálnánk első hallásra, mint az apácákra. Igen, a divat királyának kikiáltott olasz Valentino efféle ruhakölteményekben álmodta meg a XXI. századi nőket, hál' istennek javaslata nem kötelező jellegű, hisz ebbe a nők nagy része valósággal belebolondulna. Farsangi bálra vagy temetésre tökéletes viselet, máshová viszont nem tudjuk elképzelni egyik kreációt sem – talán a combközépig érő fekete Valentino ruhát, de még ezt is neccesen. Nézze meg a szűzies kreációkat a galériában!

A Givenchy meglátta a potenciált a vallásban

A Tisci tervezte Givenchy kollekció valahol a szent és megszentségtelenített közt mozog. "Sokan elkönyveltek és leírtak miatta, de számítottam erre, vállaltam a rizikót. "– mondta el "keresztény-kollekciójára" reagálva a divatház egyébként nyíltan katolikus vezetője, akinek a kritikusok imádták elképzeléseit. A sikereken felbuzdulva Tisci ismételten bibliai alakok fejével díszített pulóvert tervezett, noha ez kivitelezésében eltér a Givenchy-tól megszokott stílusjegyektől. Tisci a szintén divattervezőként tevékenykedő Benjamin Shine-nal kollaborálva alkotta meg az első ránézésre uniszex, fekete-szürke színkombinációt ötvöző pulóvert, melyen a Madonna fényben megvilágított arca látható. A minta a tervezőpáros szerint a Givenchy férfi részlegének 2013-as mintáinak interpretációja, melyet külön kérésre készíti el a Givenchy, így az ár is ismeretlen – valószínűleg okkal. A pulóvert itt tekintheti meg, a galériában pedig összeszedtük a legmerészebb Givenchy- elképzeléseket.

Orrnyereg piercing és keresztény arckép: merész párosítás a Givenchynál.
Orrnyereg piercing és keresztény arckép: merész párosítás a Givenchynál.

Alexander McQueen - a kollekció, amit még az atesita alapító is imádna

A szürreális ruháiról elhíresült Alexander McQueen divatház 10 kreáción keresztül mutatta be a dekadens pápaság divatos sikkjét: a kifutón elsőáldozókra, angyalokra, apácákra, papokra és bíborosokra hajazó figurák alakjai tűntek fel és csupán a túlzott szegecs, toll, fodor, fehér gallér és kristálymaszkok használatból következtethetett az ember arra, hogy valójában divatbemutatót lát.
A style.com egyik kritikusa szerint a divatház úgy ragadta meg a katolikus egyház végletességét, hogy az még az alapító tervező és egyébként nyíltan ateista Lee McQueen szívét is melengette volna. McQueentől már megszoktuk a forradalmian újító, a legkisebb részletekre is figyelő hozzáállást, így a műalkotással is felérő ruharemekek nálunk abszolút csillagos ötös kategória.

Az Alexander McQueen kollekciója valószínáleg az egyébként ateista Lee McQueen szívét is melengette volna.
Az Alexander McQueen kollekciója valószínáleg az egyébként ateista Lee McQueen szívét is melengette volna.

Dolce & Gabbana - olaszos giccs, tökéletes részletek

Egyetlen tervezőnél sem szembeszökőbb az egyházi trend, mint az olasz Dolce&Gabbana duónál. Domenico Dolce és Stefano Gabbana már 2011-ben is előszeretettel hangoztatta, hogy az ikonográfia hőn szeretett Szicíliájukra, valamint mindazokra a hagyományokra és gyökerekre emlékezteti őket, amiket DNS-ükben hordoznak, így senki se lepődjön meg annak túlzott használatán. "A rózsafüzér valóságos ékszer, amit póló alatt vagy fölött is lehet viselni, miközben játszunk a kontrasztokkal." A tervezőpárost legutóbb a bizánci mozaikok inspirálták, megalkotva ezzel apostoli kollekciójukat. Az már más tészta, hogy az olasz kontextusból kiemelve már csak vakító giccsparádét látunk, de így képeken és a kifutón elnézegetve azért beleszerettünk egy-két darabba. Utcára nem biztos, hogy felvennénk, de néha tényleg olyan érzésünk támadt, mintha festménybe burkolták volna a modelleket.

A Dolce&Gabbananál a részletekre is ügyeltek, ez a táska úgy fest, akár egy műremek.
A Dolce&Gabbananál a részletekre is ügyeltek, ez a táska úgy fest, akár egy műremek.

Karla Spetic - hasvillantás Jézussal

Az ausztrál divatheteken felvonuló Karla Spetic kollekciója is egyértelműen a kereszténységet, egészen pontosan Jézus alakját helyezte a középpontba. Spetic összeállításait látva nem látunk túl sok eredetiséget a tervezőtől: "Na, a Givenchynek már bejött ez a vallásos téma, akkor én sem hibázhatok" – gondolhatta bölcsen a tervezőnő, majd megalkotta ezt a rendkívül színes, a kortárs művészetből bőven merítő kollekciót, bár azt nem értjük, a hasvillantós ruha hogyan fér össze Jézus bűnbánó tekintetével. Spetic rendkívül művészien a rózsaablakokat nevezte meg kollekciója ihletforrásként, ami jobban megnézve valóban érvényesülhet a tervező egy-két kreációján, amikért mi nem vagyunk különösebben oda.

Spetic állítólag a rózsaablakokból inspirálódott, mi viszont csak a siker hajhászását látjuk benne.
Spetic állítólag a rózsaablakokból inspirálódott, mi viszont csak a siker hajhászását látjuk benne.

Joggal merülhet fel a kérdés, hogy miért éppen a vallást szemelték ki maguknak a divattervezők, azt mindenesetre érdekes látni, melyik tervező miként értelmezi és alkotja újra saját művészi látásmódja szerint a krisztusi jelképeket és szimbólumokat, a rizikó csak ott van, ha viselőjüknek lövése nincs arról, Krisztus feje fölött miért van glória.

A tervezők kreációit seperc alatt másolják le az olyan fast fashion üzletek, mint a Zara, vagy a Romwe és adják el – az eredeti árhoz képest – töredék áron, ennek köszönhetően pedig boldog-boldogtalan mászkálhat a Madonna szimbólumos felsőkben. Jogukban áll-e a tervezőknek hóbortot csinálniuk a vallásból, vagy pont az ellenkezőjéről van szó, és pont, hogy jót tesz a dolognak? Tisztában kell-e lennünk egyes szimbólumok jelentésével vagy enélkül is magunkra húzhatjuk? Mit gondol, belegondoltak-e ebbe a divattervezők, vagy már azt hiszik, bármit megtehetnek? Ön viselne Jézus arcképével borított felsőt vagy földig érő fekete ruhát, vagy meghagyja az apácáknak?

Blogmustra