OFFLINE

Magyar libamájat akarok, nem franciát!

2008. szeptember 6., szombat 08:00

Ez egy gasztro és divat blog. Itt az ideje kitérnünk a libamájra, a magyar libamájra.

Finnyás vagyok, de nem válogatós. Minden alapanyag érdekel, de csak a jó minőségű. Szeretem a pacalt és a kaviárt, a fejhúst és a libamájat, pecsenyét és hízottat egyaránt. Bírom a padlizsánt, és a paradicsomot is. De csak a tökéletes és természetes áru érdekel. Ezért piacon vásárolok, sokszor őstermelőtől, magyar terméket, és nem akarok francia, vagy lombikban növő kínai libamájat sütögetni kőolajszármazékban, ha van magyar, ami történetesen jó. Amíg van. Nem hordok árpádsávos bugyit, de figyelek erre, tudatosan keresem a magyar élelmiszeripari termékeket, mert megbízom a személyes kapcsolatban a kofával, hentessel és inkább a saját országom rendszerét pénzelem, mint másét. Ez sokak szemében lehet, hogy ciki, mert amíg ők a hiperben állnak sorban a ki tudja honnan, fagyasztva érkező méregért, én sokat költök friss élelmiszerre, de keveset gyógyszerre és semennyit vitamintablettára.

Vidéki gyerek vagyok, pontosan tudom, hogy néz ki a mezőgazdaság ott bent a disznóólban, a csirkék belében, és a tanyát örző kuvasz láncában. Tudom milyen csirkét, nyulat, kecskét vágni, és tudom, mikor elégedett egy állat és mikor szenved, mert a közvetlen mocskos, véres, de vidám közelükben nőttem fel, és láttam tenyésztelepeket és ipari hízlaldákat is eleget.

A liba, amit tömnek, szenved. A magyar liba, EU-szabvány gumicsővel a torkában sűrűn, és némán káromkodik, a francia úgyszintén. Szenvednek. Egyformán kínlódnak, mert a francia paraszt keze se finomabb ám, mint a magyaré.

A tömött liba mindenhol szenved, minket viszont szopatnak.

Mert az ugye nem reális, hogy a vérivó német/holland multik ( Spar csoport; Spar, Kaiser's, Billa, Plus, a Familia, Coop (nem a magyar Coop) és a REWE-csoport - Billa, a Bipa, a Merkur és a Penny) egy állatvédő szervezet ki tudja honnan szedett videója (a weboldalukon vállaltan francia libákat mutogatnak szenvedés közben) alapján írt szégyenlista miatt felmondanak a magyar libamájat szállító partnernek. Ugye nem? Van itt olyan felnőttkorú aki ezt az egészet elhitte? Pláne, hogy a német kacsatenyésztés csőrét piszkálja a leginkább a magyar?

Talán fent valaki a fejéhez kaphatna, és megtúrhatná egy kicsit az állatvédő szervezet mind a négy koszos mancsát, a hirtelen finnyásá vált német multikat és magát a dolgozókat leépítő céget is, ugyan kinek a bankszámláján állt meg a vadiúj BMW? Vagy kettő? Vagy a sok? Nem kell sietni, de még azelőtt, hogy szeretett piacom helyén zsibvásár szerveződik francia libamájjal, német kacsával, kínai nyúllal és brazil sertéshússal. Vagy aki túrhatna, az ő bankszámláján parkol a legnagyobb, német kacsások küldte BMW-flotta?

Amit mi tehetünk; csajok és asszonyok, vegyetek már egy darab libamájat (magyart) és süssetek valamit, képeket az indafotóra kérem szépen; libamáj_magyar cimkével ellátni és ha összegyűlik pár, visszatérünk a témára. Ha fogalmatok nincs mit kezdjetek vele, itt egy kis mankó:

Zsírban sült libamáj

Ez a legegyszerűbb, de a máj minősége, íze, és porhanyós állaga miatt ütős elkészítési mód. Egy kis lábosban annyi libazsírt olvasztok, amennyi majd ellepi a szép, egész májat. Amikor felolvadt, belerakom a májat és egészen lassan, alig gyöngyözve fél-egy óra alatt kész. Hagyom kihűlni, és a zsírban teszem a hűtőbe. Sokáig eláll, de hamar elfogy. Sózni csak fogyasztáskor szabad. Mennyei.

Én eddig se vásároltam a Spar csoport; Spar, Kaiser's, Billa, Plus, a Familia, Coop (nem a magyar Coop) és a REWE-csoport - Billa, a Bipa, a Merkur és a Penny üzleteiben. Lehet így élni. Nagyon jól. Próbáljátok ki.

Ne maradj le semmiről!

KOMMENTEK

  • 2008.09.06 20:17:45Brunoka

    Fani, ez jo:

    "Együnk, igyunk, fogyasszunk, nekem legyen jó, de lehetőleg nagyon. Az meg, hogy más milyen árat fizet érte, kit érdekel?"



    aztan kesobb:

    "Szerinted hány ember kerül ilyen helyzetbe, hogy váltania kell, és más megélhetés után kell néznie? Amire tegnap volt igény, arra ma már nincs, ez bármelyikünkkel bármikor előfordulhat."



    Tehat vegul is mindegy, hogy mas milyen arat fizet erte, de a libaknak legyen jo..:DDDDD

  • 2008.09.06 20:23:45Fani

    Miért Brunóka, lemaradtam valamiről? A libatermelőket is kényszertömik, szomjaztatják? Én azt hittem, hogy csak át kell térniük más tenyésztési módszerre, másként kell dolgozniuk, mint ahogy eddig tették - ez azért szinte mindenkivel előfordul.

  • 2008.09.06 20:34:46Brunoka

    Latod eppen az volna a megfelelo megoldas: atterni egy liba-friendly modszerre, de nem kihuzni tobbszaz ember alol a szonyeget... Igy most orulnek a libak, csak az alkalmazottak csaladjainak kell par honapig nelkulozni...



    Az termeszetes dolog - ahogy Te is irod - hogy az ember idonkent valt, tanul, fejlodik.... De ez csak akkor megoldhato ha e folyamat alatt is van mibol elned..



    Azok a szerencsetlen -valoszinu nem a legsokoldalubb - jomunkasemberek vajon mennyi ido alatt fognak uj allast talalni? Szerinted van annyi felretett penzuk, hogy nehany honapig - mondjuk amig el nem vegeznek egy akarmilyen kotyomfitty tanfolyast - fenntartsak magukat?



    Ugy gondolom, hogy a sajat fajtarsainknak legalabb akkora tisztelettel tartozunk mint a tobbieknek...:)

  • 2008.09.06 20:52:47Fani

    Nem nagyon értek a témához, de úgy tudom, hogy a libamáj előállítást nem nagyon lehet liba-friendly módon csinálni. Olvastam, hogy megpróbálták, hogy ugyanúgy csinálják, ahogy az emberek a saját zsírmájukat "előállítják" - alkohollal. A libáknak nem volt kifogásuk a pia ellen, szépen fejlődött a zsírmáj, csak lassabban - márpedig ha sokáig kell tartani a libát, akkor nincs profit, vagy legalábbis kevesebb, és ugye a profit az nagy úr.



    Nem lehet elvárni, hogy mindig minden úgy menjen tovább, ahogy megszoktuk. Amikor többezer orosztanár tudása, felkészültsége, munkája vált egyik napról a másikra feleslegessé, akkor is ugyanez volt: megtanultak egy másik nyelvet, és azt tanították tovább. És hány ember van, aki imádja a munkáját, ért hozzá, megtanulta, jól él belőle, van is rá igény - de egyik napról a másikra megbetegszik, és nem tudja tovább csinálni. Mit csinál? Csinál valami mást. Mi volt, mikor az IBM kivonult Székesfehérvárról? Váltani kellett. Ez van.



  • 2008.09.06 20:56:34mert ez muanyag

    Azt hiszem Anna irasa nem a libamajrol szol. Ha magyarorszagon vagyok en is ugy elek, ahogy Anna, ugy is nottem fel, de akkor is, ha eppen a masodik hazamban vagyok, ugyanugy keresem az ostermelot a piacon, sot, mostmar egy farmot is felfedeztem, ahonnan vasarolhatok is. A libamaj tekinteteben pedig csak annyit: a magyar mezogazdasagi termekek sokkal jobb minoseguek mint a kulfoldiek. Az izek osszehasonlithatatlanok. A tomessel en sem ertek egyet, bar szeretem a libamajat. Lemondanek rola, vagy fogyasztanek kevesbe nagyott, nem tomott libabol, amirol viszont azt gondolom, hogy nem lehet versenykepes.

    Egyebkent a franciak nem tomik a libaikat, vagy mi? Ok hogy lehetnek akkor versenykepesek?

  • 2008.09.06 21:10:53Borla

    Gyengébb felfogású állatvédők kedvéért: ezután is pontosan ugyanannyi libát fognak ugyanúgy tömni, egyel sem kevesebbet - csak nem magyarországon. Négy mocskos mancs valakit kiszolgálva elintézte ezt nekünk, hogy a magyarokat diszkriminálják egyedül - spanyolok és franciák fognak belépni az így támadt piaci résbe. Erről szólt az egész. Nem a MAGYAROK fogják lekaszáni a piacot, hanem a spanyolok és a franciák. Világos ugye, kinek állt érdekében? mert nem általában a libatömésről volt szó, CSAK A MAGYAR libatömésről! Egy magyar szervezet a saját hazája érdekei ellen dolgozik, bravó! Egy külföldről pénzelt szervezet, miközben tudomást sem vesz arról, hogy nem csak magyarországon tömnek libát ugye? A bemutatott vidót pedig garantálom. hogy pontosan azon országok valamelyikéből kapták készen, akiknek az érdekeit magyarellenes módon kiszolgálták. Nekem ezt jelentik a történtek.

  • 2008.09.06 21:16:45Fani

    A négymancs honlapján az van, hogy három ország fő termelő: Franciaország, Bulgária és Magyarország. Más intenetes oldal, amit megnéztem, Bulgáriát már nem említi, csak minket és a franciákat. Szóval Franciaországban nem tilos a libatömés.

  • 2008.09.06 21:27:40Fani

    Borla: gondolom, amikor Ausztriában betiltották a libatömést, akkor meg mi kaszáltunk rajta, hogy beléptünk a helyünkre...Azért gondolom (vagy legalábbis remélem), hogy a fogyasztás, a zsírmáj iránti igény is csökken. És nem csak a libák, hanem az emberek érdekében is.

  • 2008.09.06 22:01:10Ubuntufan

    Fani: gondolom a 4mancsnál dolgozol....

    "Nem nagyon értek a témához" ez tény, de akkor inkább művelődj, ne szólj hozzá.

  • 2008.09.06 22:21:43Fani

    Tévedsz, nem dolgozom ott, és tényleg amatőr vagyok a témában, bár talán az átlagnál többet olvastam erről. De hozzád képest minden bizonnyal műveletlen vagyok.

  • 2008.09.07 00:44:42baliquez

    Kedves Anna, az összes libamájas recept úgy kezdődik hogy a májat hideg tejben vagy jéghideg vízben áztatod ájszakára vagy fél napra, szárazra törlöd ügyesen. Aztán lehártyázod majd óvatosan kierezed, a legvastagabb értől haladva a vékonyabbakig. Közben szét is bonthatod, össze lehet nyomni egészbe. Ezek fontos dolgok.



    Egyébként csirkemájpástétomot szoktam készíteni, mert kacsamájjal nem nagyon találkoztam boltban. Hagymával megsütöm a csirkemájat, uccsó 5 percben rálöttyintek két evőkanálnyi töményet (konyakot, calvadost, whiskyt, ami épp akad), megborsozom, megsózom. Mikor kihűlt akkor meg összeturmixolom némi Crème fraîche-el. Pirítósra való.



    Amúgy meglehetősen felesleges dolog is a libamáj, a modern konyhába kevésbé illik bele a tömör telített zsírjával, de azért disznóság hogy a magyar termelői piac apró de jellegzetes részét teszik tönkre már megint. Elveszik ezt is. Nem nagyon értem a "négy mancs" kompetenciáját amúgy az ügyben, nem a "két szárny" dolga lenne kötözködni?

  • 2008.09.07 02:49:24feltételes reflex

    Érdekesnek tartom, hogy a cikkírónak meg sem fordult a fejében, hogy esetleg lehetne normális, nem zsírmájjá dagasztott libamájat is enni, forgalmazni. Mentségére legyen szólva, az "illetékeseknek" sem...pedig, ha már annyira jó alapanyagokból szeretne valaki főzni, akkor ahhoz szerintem hozzátartozna az is, hogy ne kínozzák, stresszeljék szerencsétlen állatokat fölöslegesen.

    De ehhez teljes szemléletváltás kellene, persze nemcsak itthon, hanem bárhol máshol is a világon.



    Egyébként biztos vagyok benne, hogy lehet kapni egészséges libamájat, csak keresni kell.



    Én sem vagyok vegetarianus, de pl. megnézem, hogy a tonhalon rajta van-e a tanúsító címke, miszerint egyetlen delfin se pusztult bele a halászatba. (nem, nem érzem magam ettől hippinek) Miért ne lehetne ugyanezt megjátszani a libamájjal? Miért nincs bátorsága meglépni a hazai termelőknek, forgalmazóknak azt, hogy innentől kezdve "bio" májat adunk, és kész? Pedig ennek még piaca is lenne, valami azt súgja...még akkor is, ha egy egészséges libamáj mérete töredéke a tömött liba májának.



    Ez az egész sztori nekem nem az EU-ról, nem a piaci lobbikról de mégcsak nem is a libamájról szól(na), hanem alapvető emberi jóérzésről...amibe beletartozna az is, hogy nem tartjuk az állatot az embernél alábbvalónak, még ha meg is esszük.



    Juteszembe, lehetne posztolni arról is, hogy tulajdonképpen milyen is lehet a frissen gőzölgő majomagyvelő (még élő, visítozó majom lefűrészelt koponyájából kikanalazva, naná)...ja, hogy az nem magyar specialitás. Bocsi.

  • 2008.09.07 02:53:25feltételes reflex

    2008.09.06 20:56:34 mert ez muanyag

    "Lemondanek rola, vagy fogyasztanek kevesbe nagyott, nem tomott libabol, amirol viszont azt gondolom, hogy nem lehet versenykepes."



    Szerintem lehetne versenyképes. Gondolj csak a sok biofittnesszegészségmániásra...:-) marketing kérdése az egész.



  • 2008.09.07 02:57:10feltételes reflex

    Egyébként én csirkemájat szoktam sütni - mindig libazsírban.

    Nem éri meg a másnap delet.

  • 2008.09.07 03:45:48silvamarius

    Péter Annának gumicsövet a torkába, aztán nyomni bele a sok darát/vagy piát, ha azt jobban szereti!

  • 2008.09.07 07:00:47atlbilbaoo

    Éljenek a libák, vesszen az ember!!

    Ezt a sok ál állatbarátot. Tiltsuk be az állattenyésztést, mert a tehénnek fáj a fejés, fáj ha húzkodják a tőgyét! Mennyire mellébeszélés megy itt sokak részéről. Ezer éve így csinálják, és sok helyen így is fogják csinálni. Franciaországban is, csak ott most nagyobb léptékkel, meg Spanyolországban is. Ahol nap mint nap bikaviadal van, de ez miatt (kínozzák a bikát) senki nem tiltakozik és nem folytat ellen kampányt. Érdekes, a spanyol liba meg a spanyol bika nem érdekes. Aztán a francia kakasviadalok, életre halálra. Az nemes dolog ugye?

    Csak a magyar tömött liba a gond. Valaki itt a hollandokra hivatkozik balga módon. Hol hallottál holland libamájról? Olyan mint a magyar kaviár. Apropó kaviár!! Azért miért nem tiltakozik senki, az se természetes körülmények között kerül az asztalra. Sőt sok történet van arról hogy elpusztítják a halat és úgy jutnak a kaviárhoz. Az nem gond ugye? Az nem magyar, a sok okosnak csak a magyar liba egészségére van gondja. A magyar ember meg forduljon fel. Mert kiment az IBM azért más munka után kell nézni. Ok! Nincs libatömés. dögöljön meg a szomszéd tehene is!!! Nézzen az is más munka után. Ez Magyarisztán. Ilyenek vagytok. Az helyett, hogy az embert védenétek, hamis ideológia miatt az állattal törődtök, holott neki az a sorsa. Étkezési célra lett felnevelve. Hogy elfogyasszuk.

  • 2008.09.07 07:14:03atlbilbaoo

    feltételes reflex ! Te miért nem mész tiltakozni a távol keletre a majmok agyának elevenen történő elfogyasztása miatt? Miért csak a hízott magyar libamáj fáj neked is?

    silvamarius ! neked meg, aki ilyet kíván embertársának, egy duplacsövűt kellene ledugni a torkodon. És nem darát nyomni bele!!

    Fanni te meg aztán tényleg a dögöljön meg a szomszéd tehene vagy! Mert aki tegnap Ladát javított az ma is autót szerel, kényszerből. De aki eddig a nagyvállalatnál libát tömött az nem fog tyúkot vagy kacsát tömni. Mert ő csak ehhez ért!!És ő nem gazdagodott meg belőle, mint Te azt véleményezed!! Mert itt elbocsátott emberekről szól a fáma!!! Nem gazdag libásokról. Mert a maszek ez után is fogja tömni a libáját és ezután is megveszik az emberek. Skandinávokat hozod példaként? Hol hallottál már norvég libamájról? Én eddig csak a norvég heringről halottam. akit aljas módon kivetett hálóba fognak és sóba tesznek!! Sajnáljuk őt is és tiltakozzunk a norvég hering védelme érdekében!!

  • 2008.09.07 07:56:41Fani

    atlbilbaoo, te tényleg úgy tudod, hogy a környezetvédelem (aminek része az állatvédelem is) egyetlen projectje szerte a nagyvilágban a magyarországi libatömés elleni küzdelem?

    Az az érved, hogy aki a Ladához ért, az át tud állni más autó szerelésére, de a libatömő nem tud más baromfitenyésztési ágazatban dolgozni - hát, nem túl izomos érv.



    De a tyúktömés a legjobb a hozzászólásodban :)))) Erre inkább nem mondok semmit, mert még letiltanak innen.

  • 2008.09.07 08:13:47Borla

    212.40.96.18/!stuff/kismalac/kepek//pic_gg_kismalac_00005136.jpg

  • 2008.09.07 11:29:10gastro, missing in action

    Na tegyünk valamit tisztába!

    A francia libamáj fele Magyarországról megy oda, mert ők nem tudnak eleget előállítani - pont az állatvédők miatt.. Szóval odamegy a mi libamájunk - I. és II. osztályú - ők abból csinálnak Pate-t, meg gasztrocuccokat, meg a bisztrók felhasználják,és királykodnak szerte a világban, hogy a francia libamáj ilyen, meg olyan híres, nekünk meg marad itthonra a II. és IV. osztályú máj. Tessék csak megnézni a boltokban kapható májakat, szinte lehetetlen beszerezni I. vagy II. osztályút, a hentestől sem azt kapod! Egyszerűen nincs aki megfizesse, de nem is jut itthonra...

    A magyar mangalicával szinte ugyanez a helyzet - jó persze itthonra jut belőle a top minőség is, de pl. a Pata Negra jó része Spanyolországban, már magyar mangalicából készül - abból lesz a finom serrano sonka! Ez van!

    Mindenesetre az ilyen 4 mancs féle hottentotta népséget, beraknám a tömőgép alá egy 20 percre!

    Egyébként csakazértis tegnap ettem libamájat, lilahagyma lekvárral, hát valami kurva finom lett!

  • 2008.09.07 11:40:55gastro, missing in action

    2008.09.07 02:49:24 feltételes reflex



    persze létezik pecsenye kacsa és libamáj is, de abból egy ember simán behajít egyet-kettőt, míg egy hizott libamájból jól laknak 3-an is!



    És az élvezeti értéke sem ugyanaz - bár tényleg finom...az is.. de én a bálnahúst is szeretem, meg a kaviárt is, amit pl. az irániak a Kaszpi tóbol, úgy nyernek, hogy az élő és éppen ívott tokhal belét felnyitják, kikaparják belőle a halom ikrát,---éés a halat visszadobják a vízbe ebek harmincadjára hagyva! A ruszkiknál viszont még a halat is megeszik - oszetrina néven fut és jó drága! :-)

    A langusztát élve dobjuk a forró vizbe - hallottad már, hogy sír.. És milyen finom! :-)

  • 2008.09.07 11:48:48feltételes reflex

    kedves atlbilbaoo,



    Ha nem érted a cinizmust, az a te bajod, nem az enyém. De akár hiszed, akár nem, az a "recept" ugyanúgy nem tetszik nekem, mint egy hasonló, honi. Lényegtelen, hogy a világ melyik sarkában kínoznak állatot emberek, az mindenütt ugyanazt jelenti. (Persze annak azért jobban örülnék, ha mi nem maradnánk ebben a sorban)



    És nehogy már valaki elhiggye, hogy egy üzemet hipp-hopp, egy hét alatt felszámolnak, csak azért, mert néhány nagy megrendelője visszamondta a rendelért...ugyan! Az ilyesmihez azért kicsit több kell. Különben is, az a cég, amelyik a mai világban ilyen rugalmatlan, tehetetlen, képtelen a profilváltásra, stb. az előbb-utóbb úgyis csődbe megy, és a dolgozók ugyanúgy utcára kerülnek. Még az is lehet, hogy a négymancsos akció most pont kapóra jött a tulajnak. Ki tudja.

  • 2008.09.07 11:55:56feltételes reflex

    gasztro, a felsoroltakat én is szeretem ám...:-) bár iráni kaviárt még nem ettem, kösz az infót.

    a langusztáról tudtam, hogy így főzik, ezért meg sem kóstoltam.

    (Krúdy leír valahol egy csík-főzést, az is hasonló -azt se fogom kipróbálni)



    szóval úgy vagyok vele, hogy enni kell, finomat, ha lehet :) de nem mindenáron. van, amit szívesen megkóstólnék, de van egy határ. Manapság, a világnak ezen a felén annyira azért nem vagyunk éhesek, hálistennek... (A vadászatot sem ítélem el alapból, de a hobbivadászkodást azt igen.)

  • 2008.09.07 11:57:39feltételes reflex

    megkóstólnék= megkóstolnék



    meleg van.

  • 2008.09.07 12:21:24meita

    atlbilbaoo, gastro

    Nem igaz, hogy máshol nem tiltakoznak az állatvédők! A bikaviadalok, delfinek, kaviár, stb. miatt is mindig áll a bál. Amúgy nagyon bírom az olyat, ha valaki még büszke is rá, hogy ő bizony leszarja, milyen áron kerül a tányérjára egy-egy étel, nyugodt lélekkel megnyalja az ujjait, hogy ő biza milyen "gasztró". És mégis ki dönti el, hogy az állatnak ez a sorsa?? Legfeljebb az lehet a sorsa, hogy előbb vagy utóbb táplálék lesz, de nem az, hogy egy luxuscikk miatt hosszan kínozzák.

    Az, hogy hány embernek kell más munka után néznie meg nem érv, munkahelyek naponta szűnnek meg mindenféle különösebb ok nélkül, és általában senkit sem érdekel.

    Vegyetek sima libamájat, ha mennyiségre ugyanannyit veszel mint egy felfújt máj súlya, gondolom jól fogtok abból is lakni hárman.

  • 2008.09.07 12:46:00gastro, missing in action

    meita

    a nevem nem ezért gastro, de igen szeretem megkóstolni a különböző népek hagyományos kajáit... kóstoltam sült szöcskét is, pedig azt is élve dobták az olajba! Emberek vagyunk, ez a sorsunk! Ne gondolkozz már liba aggyal, elvileg te is embernek születtél! Bár lehet neked libaagyat mértek ki, amikor megfogantál - pech!

  • 2008.09.07 13:19:12meita

    Ha mással nem tudsz érvelni, minthogy libaagyam van, mert nem értek veled egyet, akkor azt hiszem ennek a vitának nincs értelme, mellesleg téged minősít.

    Igen, emberek vagyunk, de én nem látom determinisztikusnak, hogy mindenkinek feltétel nélkül bármit meg kellene kóstolnia, ha erre gondoltál.

    A gasztrót pedig nem a neved miatt írtam, mindenkire értettem, aki a gasztronómia nevében közvetve, de támogatja a felesleges állatkínzást. Hangsúlyozom ismét, csupán azokkal az ételekkel van baj, melyekért különösen nagy árat kell fizetnie néhány élőlények, akik ugyan "csak" állatok, de ettől még meg kellene becsülnünk őket.

  • 2008.09.07 13:51:51vomit

    lehet nem kene ilyet enni

    Eating foie gras may increase risk of Alzheimer’s

    neurophilosophy.wordpress.com/2007/06/20/eating-foie-gras-may-increase-risk-of-alzheimers/

  • 2008.09.07 16:55:21Kandabula

    Imádom a libamájat. Imádom a csirkecombot. Imádom a borjúlábat. Az állatkínzást elvetem. Pánik. Ha nem lenne ez az egész sunyi manipuláció, ha a "mozgalom" eredménye nem arra menne ki, hogy másnak jobb legyen (aki szarik az egészre és ezzel anyagilag jobban jár) akkor elfogadnám. De akkor is elfogadnám, ha egy humánus technológiát dolgoznának ki. Mert az "eredmény" nagyon, nagyon kemény gazdasági harc mentén fog kialakulni. Ne mi legyünk megint a vesztesek.

  • 2008.09.07 22:07:45Szelíd hangorkán

    Kedvesek! Ez az oszrák, vagy német, (végülis mindegy) négy koszos mancs miért nem megy franciaországba uszítani, he? Tényleg, valóban szerencsétlen libák, tömik őket, fáj nekik, etc. Sose ettem libamájat, eztán is elleszek nélküle asszem. De itt nem a libákról van szó, hanem a piacról! Jóóóó reggeeeeeeelt!

  • 2008.09.08 12:54:59zahar

    gyerekek.

    az ember többet ér, mint a táplálására létrehozott darab hús élete.

    leszarom, hát, hogy a libának fáj, nekem az fáj, hogy 200 család munka, bevétel nélkül maradt délkelet magyarországon, ami pont arról híres, hogy tele van betöltendő állásokkal.

    ezek a francia parasztok által pénzelt osztrák az "állatvédők" meg jobban tennék, ha inkább a vadvilág problémáira összpontosítanának, és kihagynák a húsipart az egyébkén t tényleg szükséges védelemből.

  • 2008.09.08 15:41:32Dee_

    Ha a feldolgozóüzem tulaját érdekelte volna a 200 ember sorsa, akkor egy másik technológiára állítja őket rá, vagy mást dolgoztat fel velük. Lehet, hogy amúgy is leépítette volna őket, csak kapóra jött ez a dolog. Ez nem a négymancs hibája...

    Ahogy az sem, ha elavul egy termék, vagy nincs már rá igény, és megszüntetik a gyártását. Ha mérgeket állítottak volna elő, és azt betiltja az EU, és elbocsátják őket, akkor is menne a felzúdulás, hogy hadd mérgezzék már magukat a fizetésért...? Ráadásul itt állati szenvedésről van szó a piaci jelenségek mellett. (Gondolom zahar sem arra gondolt, hogy odaadja a kutyáját, nyúzzák csak meg élve azok, akik a szenvedéstől összegyűlt stresszhormonok miatt finomabbnak találják a húst, és hadd egyék meg, mert éheznek. Vagy igen...? Ilyenkor is fontosabb az ember és az ő éhsége? Miért is nem adja oda a hajléktalanoknak minden baromfiját egy termelő? Hiszen azok sem tudnak mit enni! és fontosabbak az állatoknál!)

    Nálunk az állatvédelem a béka segge alatt van sajnos. Talán azokban az országokban, amik átveszik a piacot (ami szerintem szűkült szerencsére, különben nem tudtak volna a vásárlók hatni a kereskedőkre), kicsit ésszerűbbek lesznek az előállítók, és talán lassan le is állnak ezzel.



    Érdekes, ellenkampányról sem hallottam, hogy nálunk mennyire élvezik a libák a tömést, tessék csak venni a májat nyugodtan. Vajon miért?

  • 2008.09.08 16:07:47gastro, missing in action

    Jajj, hagyjuk már ezt az állatvédelem sztorit!

    Nálunk ilyenek a népszokások, a koreaiak meg kutyusokat esznek, mégsem itéli el őket az emberek NORMÁLISABBJA (kevésbé szentimentális egyedek..), a japók (sok más mellett, ami mozog) meg bálnát esznek a norvégokkal egyetemben -- sooooo what?!

    És milyen hülye szöveg már ez, hogy a tulaj miért nem állította át a termelést másra?! Miiii van? Ez azért nem úgy megy....

  • 2008.09.08 18:13:51feltételes reflex

    gastro,

    a szöuli olimpia előtt, országimázst javítandó, erőteljesen visszafogták a kutyahúsfogyasztást. (ha jól emlékszem, be is volt tiltva) ezek szerint a világ javarésze abnormális és szentimentális lenne?

    szvsz az nem feltétlenül népszokás dolga, hogy ki mit eszik, hanem alapvetően a szükségé.

    és itt nem arról van szó, hogy pl. éhező afrikaikat vegzálna bárki is amiatt, hogy fújj, mit eszik.



    itt jólétben fetrengő, éhséget soha nem ismert seggfejek luxusáról van szó - ha neked az a normális, hogy akár csak népszokásokra hivatkozva állatokat kínozzanak, akkor gratulálok, és jó étvágyat a továbbiakban!

  • 2008.09.08 18:22:01feltételes reflex

    ja, és hogy félreértés ne legyen: nem azt magyarázom, hogy kenyér és víz elég is, oszt jónapot, meg hogy a jó étel fölösleges luxus.

    én is szeretek jókat enni, szeretek különlegességeket enni, és örülök, hogy számtalan jobbnál jobb recept és kaja van a világon, amit érdemes kipróbálni. horribile dictu, akár libamájasat is.

    a különbség az, hogy én meg is nézem, hogy mit eszek, és nem vagyok hajlandó szétstresszelt, szétkínzott állatokból enni. úgy a lelkiismeretem, mint az egészségem tiltja :)

  • 2008.09.08 18:36:43beni00

    Lassan már a répát sem lehet kíhúzni a fölből, mert ott van a természetes élettere, a libát többek között ezért tenyésztjük időtlen idők óta, én szeretnék még hízlalt libamájat enni, ez van, nagyanyám is így volt vele dédnagyanyám is... aki meg úgy akarja, halgassa a répa sikolyát amikor a zöldségleves forró vizébe ölik.

  • 2008.09.09 10:40:15hallohallo

    a négy mancs bojkottja nemcsak a hungeritnek szólt, nemzetközi bojkott, több ország, több cég is a kereszttüzükben volt.

    ennyit arról, hogy a magyar libamájgyártással ("gyártás", fuj) van kicseszve.

    a hungerit pedig már a bojkott előtt el akarta bocsátani 200 dolgozóját, a megdrágult tápok és a meggyengült pénzügyi helyzete miatt, ennek utána lehet nézni. tehát az, hogy az állatvédőket hibáztatja, egy okádmány csúsztatás, hibáztatás, bűnbakkeresés.

    hízott libamájat nem eszem, nem működöm közre állatkínzásban.

  • 2008.09.10 14:38:52zanzibar

    Kedves Cikkíró!

    Tök igazad van! Hajrá, szorítok Neked!

    Mert a libamáj igen is az étkezési kultúránk része. Mert gusztustalan, amit az "állatvédő" meg "természetvédő" szervezetek művelnek. Érdemes valóben kicsit megkotorászni, ki pénzeli és uszítja őket.

    A kedvencem, mikor a Greenpeace aktivisták talpig műanyagban agitálnak. Egyszer megkérdeztem egyet, hogy van-e fogalma arról, hogy amit visel + a mappa amiben az aláírásait gyűjtögeti kb. 1 mió éve alatt bomlik le. Nem értette, hogy mit akarok tőle ...

  • 2008.09.11 09:45:50hallohallo

    zanzibar, lehet, hogy a te "kultúrád" része a hízlalt libamáj, de az enyém ugyan nem.

    és a világ kulturáltabb, felvilágosultabb részének sem.

  • 2008.09.11 10:00:48st.RANGER

    mindenki közreműködik állat kínzásban, de egyszerűen állatok nélkül, elég sok minden nem jöhetett volna létre... gyógyszerkutatás, a bőrcípőd és még sorolhatnám. Most pont a libákat tolták kirakatba. Ami mindkétfélnek jó, a négy mancs sikert könyvelhet el, a máj meg drágulhat.

  • 2008.09.11 10:03:30st.RANGER

    kíváncsi lennék, meddig jutottunk volna, ha a középkorban is létezett volna állatvédelem. JA és amin gondolkoztam, hogy a díjugrató lovak, vagy a versenyagarak, vagy az egyszerű hátas-igás lovak mennyire élvezik azt amit csinálnak. Mégsem habzik miattuk senki. MÉDIAHEKK semmi más.

  • 2008.09.11 10:06:43st.RANGER

    Már azt várom, hogy valami radikális növényvédő szervezet megvédi a fűszernövényeket a száradástól.

  • 2008.09.11 12:31:51zanzibar

    Kedves hallohallo:

    hallottál Te már valaha Franciaországról: tudod, költészet (Baudlaire), zene (Lilly)szabadság, egyenlőség, testvériség, kastélyok (Chenanceu), filozófusok (Voltaire), felvilágosodás, stb.... azt hiszem a világ kultúráltabb része. És milyen meglepő, ott esznek libamájat (és egyáltalán szinte mindent. egy jobbféle francia ínyenc bármit bátran megkóstol, amit azzal raknak elé, hogy finom, és máshol nagyon élvezik). És magunkat, magyarokat is ide sorolom. Olvastál már valaha az életben Krúdyt, Mikszáthot, Jókait, Bródy Sándort, Molnár Ferencet? Jó lenne ha kicsit szétnéznél az aranykori magyar irodalomban hogy mit ettek, ittak anno az emberek, hogy éltek, és az értelmesebbje hogy állt ahhoz a tételhez, hogy a világ bizony szines, és sokféle nép, kultúra van benne.

    És olyan csacsiságokat, hogy a világ kultúrált részén bizonyos dolgokat nem esznek ezt követően biztos nem fogsz mondani és gondolni.

    Kultúrált része-e a világnak India, Kina, Japán, akiknek a kultúrája több ezer éves, és megesznek olyasmit is amit más nem?

    Én nem minősítem a húsellenes lobbyt kultúrálatlannak csak azért, mert az életükből ilyen vagy olyan okból kihagyják az emberiség kultúrája szerves részét alkotó gasztronómia egyes csúcspontjait. Csak sajnálom ezeket az embereket, mert egy nagyon kellemes élménnyel szegényebben élnek. Ha önként teszik, lelkük rajta. Csak fogadják mán el, hogy mások meg máshogy gondolják, és azt hogy nincs joguk arra, hogy előírják mások hogy éljenek és mit egyenek!

  • 2008.09.11 14:39:27\\\"Litliszkvirell\\\"

    Nos..Megkívántam..A libamájat persze..:-)

  • 2008.09.11 21:05:37tamas1019

    Itt némelyik hozzászólás egyszerűen iszonyatos!!! Hogy lehet a libamájat ahhoz a bizonyos majomagyhoz hasonlítani? Komolyan nem vagytok normálisak!!! Meg vmelyik vadbarom írja, h nem kapnak inni. Elárulom k...va sokat kapnak inni, mert akkor tudnak csak jól emészteni a libák. Tömni pedig májlibát szokás, ami direkt erre van kitenyésztve, nem pedig akármilyet, mert nem mindegyik liba alkalmas a tömésre. Egyébként én is hanyagolom a tömött libamájat, ha egy mód van rá, és inkább választom helyette a tömött kacsamájat, mert az sokkal zamatosabb. Én igazán nem haragszok a sok idiótára aki sajnálna a libákat, csak könyörgöm nem hangoztasson már 6 heti tömést, puffadt májat, itatás hiányát meg egyéb marhaságot. Mindenesetre, ti elszánt libavédők, leültetnélek benneteket tömni! Garantáltan megváltozna a véleményetek a dologról és rövidesen a libák helyett magatokat kezdenétek sajnálni!

  • 2008.09.15 16:34:23feltételes reflex

    2008.09.11 21:05:37 tamas1019



    persze, hogy iszonyatos, ha nem bírod értelmezni a leírtakat, akkor dig riogasd még magad.



    nem a majomagy és a libamáj van összehasonlítva, hanem arra a hasonlóságra volt kihegyezve a komment, ami az élő majom agyának zabálóit a kényszerhizlalt liba májának fogyasztóival összeköti. köztük nulla különbség van, legfeljebb a libamájzabáló visonghat, "amit nem látok, az nincs is"-alapon. (na most belegondolva kicsit: lehet, hogy a majomagy-zabáló mégiscsak különb egy fokkal a libamájasnál? előbbi legalább "élesben" követi el ugyanazt a mocsokságot)

  • 2008.09.15 16:35:39feltételes reflex

    tömni pedig menjél te, a te önsajnálatod legalább teljesebb lesz.

  • 2008.09.17 08:51:30hallohallo

    savage henry, a díjugratás és az agárversenyek ellen is folyik kampány (agárversenyek ellen főleg spanyolországban), utána lehet nézni.



    zanzibar, hallottam róluk, de ugyanúgy azt gondolom, hogy NEM a mai kultúra része állatkínzással kinyert luxuscikket enni. franciaországban sem (barbárságokat ők is követtek/követnek el, voltaire franciaságának ellenére - mi köze a kettőnek egymáshoz?), magyarországon sem. mint ahogy sok más (mondjuk ki: a legtöbb) fejlett - ún. kulturált - országban már betiltották a kényszerhízlalást, kényszertömést.

    ugyanezt gondolom japánról, kínáról, és az összes többi országról: attól még értékes a kultúrájuk, hogy olyan dolgokat esznek, amiket más nemzetek nem, de nem értek egyet az állatkínzással és a kihalófélben lévő állatok fogyasztásával az ő esetükben sem.



    tamas, a tudatlanságod vagy csőlátásod ijesztő.

  • 2008.10.20 09:04:28Csokiropi

    én régen mikor étterembe mentünk vacsorázni mindig libamájat ettem, mert nagyon szerettem/szeretem az ízét. Aztán láttam hogyan tömik a libát, hogy olyan szép nagy ízletes mája legyen. Azt is hallottam séf barátomtól, hogy a hízómájhoz beoltják őket valamilyen vírussal és attól nő meg úgy a májuk, és tulajdonképpen ez után már jól jár a liba hogy levágják, mert úgy megnő a mája rövid idő alatt hogy már nem fér el benne... A tömés is iszonyú lehet nekik. Én nem támogatom ezt az állatkínzó rendszert és bár nagyon szerettem a libamájat (ki ne szeretné? Isteni az íze!) kb 3 éve nem fogyasztottam egyáltalán belőle. Én egyszemélyes bojkottal tiltakozom és csak remélem hogy vannak akik ugyanígy tesznek. Már csak Franciaországban, Bulgáriában és Magyarisztánban lehet tömni libát. A többi kultúrált és kultúrálatlan ország már betiltotta...

  • 2008.10.20 15:47:16Pista Bácsi

    "a hízómájhoz beoltják őket valamilyen vírussal..."



    "úgy megő a mája rövid idő alatt hogy már nem fér el benne..."



    Üdvözöljük a 4 mancs képviselőjét sorunkban, most legalább a saját szemünkkel láthatjuk a témában való jártasságukat :-(((



    És mit szólsz ahhoz a szegény tehénhez, amit lilára festettek, mert Milka csokihoz fogják használni a tejét?

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta