Egész másként működnek télen az elektromos autók: bajba juthatsz miatta

elektromos autó töltés
Olvasási idő kb. 6 perc

A hideg jelentősen ronthatja az akkumulátorok teljesítményét. Megmutatjuk, mennyivel csökken télen az elektromos autók hatótávolsága.

A szokásos téli fagyos reggel. Az éjszaka jeges lehelete mindent fehér jégpáncélba burkolt. Az autóm szélvédője szinte opálosan átláthatatlan. A jégkaparóért nyúlok, de a vékony kesztyű nem sokat véd: percek alatt átfagy a kezem. Mire az utolsó jégdarabok is megadják magukat, az ujjaim teljesen érzéketlenné válnak. Sebaj, majd a fűtés segít. Gyorsan bepattanok a kocsiba, magamra húzom az ajtót, bedugom a kulcsot a gyújtáskapcsolóba, és már fordítom is el. Az indítómotor hörög egyet, majd csend. Még egyszer. Semmi. Még a műszerfal kijelzői is megadják magukat. Csak a dermesztő hideg a biztos pont, az utastérben is látszik a leheletem párája. Arra gondolok: mi lenne, ha elektromos autóm lenne? Azt mondják, nincs bennük indítómotor, amit meggyűrhet a hideg. Csak egy csendes elektromos zümmögés, és már mehetek is. Vajon valóban ilyen egyszerű?

Elektromos autók: a zöld jövő reménye

Az elektromos autók sokak szerint a közlekedés forradalmát jelentik. Nem bocsátanak ki káros anyagokat, a fenntartásuk olcsóbb, és a karbantartási igényeik is alacsonyabbak a belső égésű motorral szerelt társaikénál. Ráadásul a töltési infrastruktúra is folyamatosan fejlődik. Mindemellett nem csupán technológiai újításként tekintenek rájuk, hanem egy környezettudatos életmód szimbólumaként is.

Nyáron sem öröm, ha leáll egy elektromos autó, de mindenképp könnyebb elviselni
Nyáron sem öröm, ha leáll egy elektromos autó, de mindenképp könnyebb elviselniWikimedia / Ralf Roletschek

De mi történik, amikor nulla foknál hidegebb van? Az elektromos autók működésének szíve, az akkumulátor ilyenkor komoly kihívásokkal néz szembe. Ez ugyanis lítium-ion cellákból áll, amelyek érzékenyek a hőmérsékletre, különösen mínuszokban.

Amikor a hőmérséklet fagypont alá süllyed, az elektrolit viszkozitása megnő, ami lassítja az ionok mozgását az anód és a katód között. Ennek eredményeképp az akkumulátor energiasűrűsége csökken, és a hatótávolság is drasztikusan visszaeshet

– magyarázta el a Díványnak Dittrich László szervizvezető.

Ilyen az akkumulátorok teljesítménye a fagyban

Egyes tanulmányok szerint a hatótávolság 30–40 százalékkal is csökkenhet 0°C alatti hőmérsékleten. Mínusz 10°C alatt ez az érték még rosszabb lehet, különösen akkor, ha az autó fűtését is intenzíven használjuk, amire azért nagy esély van ilyen hidegben. Hogy konkretizáljuk az adatot: egy elektromos autó, amely nyáron 400 kilométeres hatótávolságra képes, télen a fenti számítást alapul véve mindössze 240–280 kilométert teljesíthet.

Ennek hitelességét akarták valós körülmények között is tesztelni. A való világban persze senki sem fogja ténylegesen 0 százalékos töltöttségi szintre kifuttatni az e-autóját, de azért mindenki szeretne tisztában lenni vele, hogy hol a határ. A CarWow YouTube-csatorna hat elektromos SUV határait feszegette egy nemrégiben készült videóban, egészen addig vezetve a járműveket, amíg már egy centit sem mentek. 

Előzőleg minden autót 100 százalékig feltöltöttek, a sofőrök a  sebességkorlátozásokat tiszteletben tartva haladtak, a klímaberendezést egységesen 20°C-ra állították, és csak akkor lassítottak, hogy maximalizálják a hatótávolságot, amikor a jármű töltöttségi szintje riasztóan alacsony szintet ért el. Tehát alapvetően megpróbáltak úgy viselkedni, mint egy normális sofőr. 

Nem az volt a lényeg, hogy melyik kocsi milyen messzire jut, hanem az, hogy a teljesítményük mennyire áll közel a hivatalos – a Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure (egységesített vizsgálati eljárás) rövidítése alapján WLTP-ciklusnak nevezett – hatótávhoz. Az eredmény nem volt annyira lesújtó, mint sejteni lehetett.

Bár a brit tesztelők mérföldben számoltak, a lényeg az utolsó oszlop százalékos eredménye a megadott hatótávhoz képest
Bár a brit tesztelők mérföldben számoltak, a lényeg az utolsó oszlop százalékos eredménye a megadott hatótávhoz képestInsideEVs

Az, hogy egyetlen jármű sem érte el a hatótávolsági besorolását, nem volt túl meglepő, mivel a tesztet autópálya-sebességgel végezték, ami több energiát fogyaszt, mint a városi vezetés. Ezt is figyelembe véve egyáltalán nem produkáltak rossz eredményeket az autók

– vélekedett az általunk megkérdezett szakember, hangsúlyozva, hogy a leggyengébb eredmény is csak 22 százalékkal marad el a hivatalos értéktől, a legjobb pedig alig 10-zel. 

Miért fogyaszt többet télen az autó?

  1. Fűtés: az elektromos autókban nincs hőtermelő motor, így az utastér fűtését közvetlenül az akkumulátor energiájából oldják meg.
  2. Akkumulátor előmelegítése: az autó rendszerének fel kell melegítenie az akkumulátort, hogy optimális működést biztosítson.
  3. Ellenállások és veszteségek: hideg időben a gumiabroncsok is merevebbé válnak, ami nagyobb gördülési ellenállást eredményez.

A szervizvezető szerint azonban kellő körültekintéssel a nyárihoz hasonló teljesítmény is elérhető. A hatótávolság persze változhat az autó típusától és az akkumulátor állapotától függően, de vannak olyan tippek, amelyek minden esetben segíthetnek.

Így csökkenthető a téli hatótávveszteség

  1. Garázsban parkolás: ha lehetséges, mindig meleg helyen tároljuk az autót.
  2. Előfűtés használata: a töltőhöz csatlakoztatva előfűthetjük az autót, így a szükséges energia nem az akkumulátort terheli.
  3. Eco mód: használjuk az autó energiatakarékos módját, amely korlátozza a fűtést és a teljesítményt.
  4. Hatékony tervezés: gondos útvonaltervezéssel és az útbaeső töltőpontok figyelembevételével elkerülhetők a kellemetlen meglepetések.

Bár a hideg idő komoly kihívást jelent az elektromos autók számára, a technológia folyamatosan fejlődik. Az újgenerációs akkumulátorok, mint például a szilárdtest akkumulátorok, sokkal kevésbé érzékenyek a hőmérsékleti ingadozásokra. Emellett a gyártók is egyre több figyelmet fordítanak az energiatakarékos fűtési rendszerek és az intelligens akkumulátorkezelés fejlesztésére.

Egy biztos: ahogy a technológia fejlődik, az elektromos autók egyre jobban viselkednek majd fagyos időben is. Addig azonban érdemes tudatosan felkészülni a téli nehézségekre – legyen szó akár egy jégkaparóról, akár egy alapos útitervről.

Ha az is érdekel, milyen autókat használtak a keleti blokk vezető politikusai, ide kattintva erről is olvashatsz. 

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek