Az elektromos járművek térnyerésével az autókban a mechanikus megoldások egyre inkább visszaszorulóban vannak, helyüket modern technológiák veszik át. Így van ez az ajtókilincsek esetében is. Sok új jármű kilincsei a karosszériával egy síkban helyezkednek el. Az ajtó kinyitásához ezért vagy egy bizonyos ponton be kell nyomni a kilincset, vagy a kulcstartó vagy más eszközök segítségével kell működésbe hozni a zárat. Egyes járművek a hagyományos értelemben vett belső ajtókilinccsel sem rendelkeznek. Ha valaki ki akar szállni, így többnyire egy gombot kell megnyomnia, ami jelzi az elektromos motornak, hogy nyissa ki az ajtót.
Az elektromos ajtónyitás előnyei és hátrányai
Az autógyártók azért alkalmazzák az elektronikus ajtónyitást, mert ezek a rendszerek állításuk szerint csökkenthetik a járművek súlyát, és olyan extra funkciók előtt nyithatják meg az utat, mint az ütközésekhez kapcsolódó automatikus ajtónyitás. A technológia azt is képes megakadályozni, hogy az ajtó kinyíljon, amikor a szembejövő autó vagy kerékpáros útjába kerülhet. A süllyesztett külső ajtókilincsek emellett csökkenthetik a légellenállást és javíthatják a jármű teljesítményét. Ez ugyan jól hangzik, de ha az autó akkumulátora lemerül vagy meghibásodik, gondot okozhat a belülről való kinyitása.
Általánosságban elmondható, hogy azok a járművek, amelyekben elektronikusan nyíló ajtókioldókat alkalmaznak, rendelkeznek valamilyen kézi nyitómechanizmussal is.
A sofőr azonban nem feltétlenül tudja, hogy ezt merre találja – főleg, ha eluralkodik rajta a pánik. Persze a mechanikus kar elhelyezkedésére és működtetésére vonatkozó információk megtalálhatók a használati útmutatóban, de egy vészhelyzet során nem biztos, hogy van idő ezt keresgélni. A helyzetet bonyolítja, hogy van olyan autó, amelynek a kesztyűtartóján is elektromos kioldó van, így a sofőr akkor sem tud hozzáférni az útmutatóhoz, ha akar. Más járművekhez pedig csak virtuális útmutató áll rendelkezésre, amelyet feltöltött telefon vagy internetkapcsolat híján nem lehet elérni.
„Ez egy viszonylag új probléma, de máris halálosnak bizonyult. Egyértelmű, hogy a biztonsági előírásoknak vannak bizonyos hiányosságai, amelyeket sürgősen orvosolni kell” – vélekedett William Wallace, a Consumer Reports amerikai fogyasztóvédelmi szervezet biztonsági érdekképviseleti igazgatója. A szakember hozzátette:
bárkinek, aki bennragad egy áramellátás nélküli autóban, képesnek kell lennie könnyen megtalálnia a kézi ajtókioldót. Ezt intuitív módon kell megtervezni, hogy az emberek egy vészhelyzetben gyorsan kiszállhassanak az autóból.
Már több tragédia is történt miatta
Az elektronikus ajtónyitással kapcsolatos aggodalmak most néhány tragikus végkimenetelű eset nyomán kerültek a figyelem középpontjába. A kanadai hatóságok például nyomozást folytatnak egy októberi, Torontóban történt baleset ügyében, amelynek során öt ember esett csapdába egy Teslában, amelyet a beavatkozni próbáló járókelők nem tudtak kívülről kinyitni. A CBC beszámolója szerint a járműben négyen vesztették életüket, ötödik társuk pedig csak azért menekült meg, mert egy arra járó sofőrnek végül sikerül betörnie az autó hátsó ablakát.
Egy másik sofőr 2002-ben North Vancouverben ragadt egy Tesla Model Y típusú autóban. A helyi tévécsatornának azt nyilatkozta, hogy az elektronikusan működtetett ajtók nem nyíltak ki, mire pánikba esett, és mivel nem tudta kitalálni, hogyan lehet működésbe hozni a belső vészkioldót, berúgott egy ablakot, hogy kimeneküljön. 2018-ban pedig egy 2006-os Cadillac XLR 75 éves tulajdonosa vált 14 órára autója foglyává, miután az akkumulátor lemerült, és az elektronikus ajtókioldók működésképtelenné váltak. Mindez nem jelentett volna gondot, ha tudta volna a kézi ajtókioldó helyét.
„Ritka, de bizonyos esetekben előfordulhat, hogy a belső elektronikus ajtózár nem működik. Tehát ha valakinek belső kilincs nélküli autója van, meg kell tanulnia a vészkioldó működtetését”
– mondta Jake Fisher, a Consumer Reports autótesztelési osztályának vezető igazgatója.
A Tesla Model 3 esetében például a kézi ajtókioldó az ablakkapcsolók előtt található, de ha nem tudod, hogy hol keresd, erre magadtól szinte biztos, hogy nem fogsz rájönni. Hasonló a helyzet a hátsó ajtók esetében is, amelyeket egy gyermekbiztonsági ajtózár szokott védeni, hogy megakadályozza azok kinyitását a jármű belsejéből. A mechanizmust általában egy, az ajtó belsejében lévő nyílásban található billenőkapcsoló segítségével lehet ki- és bekapcsolni. A Teslákban szintén a hátsó ajtózseb alján, a kioldófedél előtt van egy ilyen nyílás. Az embernek ide kell becsúsztatnia az ujját, hogy eltávolítsa a fedelet, és meghúzza az alatta lévő mechanikus kioldókábelt az ajtó kinyitásához.
Van, hogy a kalapács sem segít
Az autósboltok, webshopok kínálatában előfordulnak olyan biztonsági eszközök – egyfajta kalapácsok –, amelyek azt ígérik, hogy alkalmasak az autó üvegének betörésére egy vészhelyzet során. A bökkenő csak az, hogy a modern járművekbe erős, laminált üveget építenek be, amely megakadályozza, hogy az utasok egy ütközés során kirepüljenek a járműből, és csendesebbé teszik az utasteret, de cserében nehezebben törhető be a hagyományos edzett üvegekhez képest.
2019-ben az AAA hat menekülőeszközt tesztelt laminált üveggel ellátott járműveken, és úgy találta, hogy egyik sem tudta azt betörni.
Ha kívülről kell kinyitni a meghibásodott vagy lemerült, süllyesztett ajtókilinccsel ellátott autót, akkor valamivel egyszerűbb a helyzet. A járművet ilyenkor valamilyen tartalék megoldással, például a kulcstartóval vagy telefonos alkalmazással lehet kinyitni.
Az elektromos autók kapcsán más veszélyek is felmerülhetnek – ezekről itt írtunk.
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés