LÁJFHEKK

Forró víz vagy hideg víz?

2017. június 19., hétfő 07:51 |

Mindkettő mellett szólnak érvek, szóval nyugodtan váltogasd a hőfokot zuhanyzás közben.

Akik készek arra, hogy rendszeres hideg zuhanyokkal sokkolják a szervezetüket, enyhíthetik a módszerrel a depressziós tüneteiket, ráadásul eközben az immunrendszerük is megerősödhet. A hideg zuhanyok élettani előnyeit több kutatás is tesztelte, és úgy tűnik viszonylag rövid idő alatt, néhány hónap, vagy akár néhány hét után is meglátszanak a reggeli vacogás eredményei - írja a Daily Mail. És ha valaki tényleg szeretné kihasználni az tisztálkodás egészségügyi előnyeit, annak persze a meleg vizet is megengedheti, sőt, az a legjobb, ha váltogatja a hőfokot. Ez az ún. kontrasztfürdő módszer. A lényeg: 20 perced időtartam alatt 3-4 perces meleg vizes és egy perces hideg vizes szakaszok váltogatják egymást. A titka: serkenti a vérkeringést. A hatás: állítólag segít enyhíteni az izomfájdalmat, meggyorsítja a regenerálódást, és van, aki szerint a bőröregedés jelei ellen is be lehet venni (bár ezzel nem mindenki ért egyet). És ezzel nincs vége!

 

Kevesebb betegszabadság

Egy tavaly publikált kutatás viszont pozitív hatásokról számolt be a reggelente hideg zuhanyra kötelezett, több mint 3000 részvevőjének egészségi állapotával kapcsolatban. A 18-65 éves korig terjedő mintával dolgozó felmérés során arra kérték a résztvevőket, hogy egy tetszőleges ideig tartó forró vizes zuhany után 30, 60, vagy 90 másodpercig állítsák a lehető leghidegebbre a víz hőmérsékletét. A zuhanyt hideg vízzel befejezők nagyjából 30%-kal kevesebb betegszabadságot vettek ki a kísérlet 90 napja során, mint a negyedik, egyszerű meleg vizet használó kontrollcsoport, kézzelfogható jelét mutatva annak, hogy javult az egészségügyi állapotuk, legalábbis rövid távon.

shutterstock 384757909

Jobb hangulat

A Virginia Commonwealth University kutatói is vizsgálódtak egy kicsit az ügyben, ők arra voltak kíváncsiak, milyen hatással van a hideg víz azokra, akik ugyan nem diagnosztizálhatók depressziósként, de rendelkeznek depressziós tünetekkel. Az ő módszerük is egy forróvizes zuhannyal indul, amit aztán szép lassan lehűtenek, és 2-3 percig 20 °C alatt tartanak. Az autonóm idegrendszer szimpatikus részét aktiváló hideg megnöveli a vér és az agy noradrenalin és béta-endorfin szintjét, ráadásul a bőr rengeteg hideget érzékelő receptora segítségével olyan elektromos impulzusokat továbbít az agy számára, ami szintén hatékony lehet a depresszió ellen. A kísérletben ugyan kevesen vettek részt, de a kutatók szerint ennek ellenére működőképesnek és hatékonynak tűnik a módszerük.

Persze a szimpla forrófürdőknek is vannak előnyei, aki lusta, de szeret órákig 40 fokos vízben olvadozni akár fogyhat is a módszerrel, és a 2-es típusú cukorbetegségben szenvedőknek is segíthet a fürdőzés/szaunázás.

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta