Tartalmaik felhasználásáért a kiadók csak egyszer részesülhetnek díjazásban: hazánkban vagy maga a felhasználó, például a Google, vagy a közös jogkezelői munkáját hamarosan megkezdő Repropress Magyar Lapkiadók Reprográfiai és Szomszédos Jogi Egyesülete fizethet nekik. A Repropress tavaly januárban megkapta az engedélyt a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalától arra, hogy reprezentatív, közös jogkezelő szervezetként működjön, és már el is készítette díjszabását, melyet február 2-án felterjesztett igazságügy-miniszteri jóváhagyásra is. Erre 30 napos határidő áll rendelkezésre: amennyiben jóváhagyják, a szervezet automatikusan minden magyar kiadó képviselőjévé válik. A MediaFuture cikke szerint ezzel eljöhet a fordulópont az évek óta húzódó ügyben.
Az Európai Unió szerzői jogi irányelvének (EUCD) 15. cikkelye fekteti le a szomszédos jog alkalmazásának szabályait: ez megengedi a Google és más keresőmotorok számára, hogy szabadon hivatkozzanak, és használjanak fel nagyon rövid részleteket sajtókiadói tartalmakból. Ezzel a cikkellyel kapcsolatosan is elkezdheti a Repropress képviselni az összes magyar kiadót – bár egyes kiadók nem léptek be ide, mások pedig már tiltakoztak a reprezentatív képviselet ellen.
A Google az EUCD alkalmazásában élen jár,
egyedi megállapodásokat kötött a magyar kiadókkal a cikkek felhasználásról, a magyar sajtópiac 54 százalékát fedik le eddigi szerződéseik
Bíró Pál, a techcég magyar country menedzserének LinkedIn-bejegyzése szerint, melyet a MediaFuture mutat be cikkében.
Ebben a bejegyzésben Bíró arról ír: ismereteik szerint a Repropress díjszabása március elsejével életbe léphet, és mivel egy tartalomért egy kiadó csak egy helyről kaphat pénzt, ezzel semmissé válnak a Google-lel külön kötött megállapodások – hacsak a kiadók nem lépnek ki a Repropressből.
Bíró szerint amennyiben megjelenik a reporpresses díjszabás, azt át fogják tekinteni, és esetlegesen lépéseket is tehetnek majd annak tanulmányozása után. „A díjszabás részleteitől függően például
szükségessé válhat a hírelőnézetek korlátozása a Google-keresőben és kapcsolódó termékekben azoknak a kiadók esetében, amelyek a közös jogkezelő szervezet díjszabásának hatálya alá tartoznak. Ez semmiképpen sem jelenti azt, hogy teljesen eltávolítanánk a híreiket a keresőből: a hírek tartalmára és a címekre mutató linkek megmaradnának,
és természetesen készek vagyunk bármikor újra megbeszélést kezdeményezni a kiadókkal. És, mint mindig, a kiadók teljes mértékben maguk dönthetnek arról, hogy tartalmaik és azok előnézetei megjelenjenek-e a Google-keresőben” – írja a Google magyarországi country menedzsere.
A MediaFuture cikke szerint ez bizonyos értelmezésben gazdasági erőfölénnyel való visszaélés, így egészen biztosan nagy port verhet, amennyiben a Google valóban meglépi ezt.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés