Az idő múltával azonban a farmer kilépett a munkaruhák világából, és a popkultúra, a zene és a mozi által inspirálva átalakult a szabadság, a lázadás és az önkifejezés szimbólumává. Hogyan lett a Levi’s 501 generációk divat alapkelléke, amely ma is ugyanúgy a gardróbok kedvence, mint több mint 150 évvel ezelőtt?
Az 501-es szülése: munkaruhából alapdarab
A Levi’s 501-es farmer szülőhelye a 19. századi Amerika, amikor az aranyláz átalakította a Nyugatot. Levi Strauss, egy San Franciscóba vándorolt német bevándorló, eredetileg vászon anyagokat árult bányászok számára, viszont az igazi áttörés akkor érkezett el, amikor egy szabó, Jacob Davis megkereste Strauss-t, hogy szabadalmaztassák együtt a fémes szegecsekkel megerősített munkanadrágokat. Az újítás tartósabbá tette a zsebeket és a varrásokat, ami azonnal népszerűvé tette a ruhadarabot a bányászok, cowboyok és vasútépítők körében. 1873-ban megszületett az ikonikus farmer, amely a “XX” néven indult, majd 1890-ben kapta meg az 501-es modellszámot.
Egy nadrág, ami átívelt a munkaruhák világán
A 20. század elején a Levi’s farmer még mindig elsősorban munkaruha volt, azonban az 1930-as években elkezdett beszivárogni a szabadidős viseletek közé. A cowboy-filmek és az amerikai nyugat romantikus képe nagyban hozzájárult a farmerek növekvő népszerűségéhez, hiszen a farmereket Hollywood legnagyobb a hősei viselték a filmvásznon. Az 1940-es években, a II. világháború idején az amerikai katonák Levi’s-t hordtak a bázisokon, így a farmer a vadnyugattól eljutott Európa pereméig.
A lázadás jelképe
Az 1950-es években a farmer hirtelen egy teljesen új szerepben tündökölt. Munkásruha helyett a lázadás szimbólumává vált, amely James Dean és Marlon Brando által vált halhatatlanná. Az olyan filmek, mint az Édentől keletre és A vad, azt az üzenetet közvetítették, hogy a farmer az önkifejezés, a fiatalság és a szabadság jelképe. Ebben az időszakban azonban az iskolák és egyes hivatalok tiltották a farmer viselését, mivel a szabályok megszegésével és a lázadással azonosították azt.
Popkultúra és mainstream
Az 1960-as és 70-es években a farmer már világszerte elterjedt, és a hippi mozgalom, valamint a rock’n’roll kultúra ikonikus darabja lett. Az 501-es Levi’s farmert a művészek, zenészek és aktivisták egyaránt viselték, hangsúlyozva az egyéniségüket. Andy Warhol, a pop art mester, éppúgy elősegítette a farmer divattá válását, mint Mick Jagger vagy Bruce Springsteen. Az 1980-as években pedig a Levi’s hirdetései (mint a “Laundrette” kampány) a farmer vonzerejét még inkább felerősítették, és a globális divatpiac meghatározó szereplőjévé tették.
Kortalan stílus
A Levi’s 501 az évtizedek során számos formában és stílusban újult meg, hogy kövesse a divat trendjeit, mégis megtartotta az eredeti vonalvezetését és funkcionalitását. A farmer, amely egykor a munkások nehézkes életét segítette, ma már a luxusmárkák kollekcióiban is megtalálható, viszont továbbra is elérhető árú az egyszerű és hétköznapi emberek számára. Az 501-es a funkcionalitás, a minőség és az időtlen design tökéletes példája, amely még ma is az egyik legkelendőbb farmer a piacon.
A Levi’s 501 története még messze nem ért véget. Az utóbbi években a fenntarthatóság került előtérbe, és a Levi Strauss & Co. is aktívan dolgozik azon, hogy csökkentse a farmergyártás környezeti hatásait. Az innovációk és az örökölt tradíciók között egyensúlyozva az 501-es farmer továbbra is a divat világának megkerülhetetlen darabja marad. Egy biztos: az 501-es soha nem megy ki a divatból.
Ha tetszett az írás, figyelmedbe ajánljuk ezt a cikkünket is!
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés