Ilyen autót vezetnek a macsó férfiak

auto-ferfiak (2)
Olvasási idő kb. 5 perc

Kutatás bizonyítja, hogy az egocentrikus, makacs, érzéketlen férfiak többször választanak maguknak drága autókat. A szakértők azonban meglepő eredményre is jutottak, eszerint ezeket a járgányokat a lelkiismeretes emberek is kedvelik.

Biztosan te is hallottál autókkal és a tulajdonosaikkal kapcsolatos sztereotípiákról, mint például a Volkswagen kisbuszát hippik vezetik, a Ferrari sofőrjei luxusban élnek és extravagánsak, a Ford olyan ember autója, aki keményen dolgozik, a BMW-tulajok pedig arrogánsak.

Bizonyos kutatások bebizonyították, hogy ezek a sztereotípiák nem mindig hibásak.

Énközpontú férfiak választják a drága autókat

Jan-Erik Lönnqvist finn szociálpszichológus a kutatásaiban arra jutott, hogy az Audi és a BMW sofőrök sokkal inkább figyelmen kívül hagyják a közlekedési szabályokat. Úgy találta, hogy ők mennek át leggyakrabban a piroson, nem adnak elsőbbséget a gyalogosoknak, vagyis meggondolatlanul és túl gyorsan vezetnek.

A kitatás szerint drága autókat vezetnek az érzéketlen férfiak
A kitatás szerint drága autókat vezetnek az érzéketlen férfiakAlexandr Baranov / Getty Images Hungary

Korábbi kutatások is megerősítették, hogy a drága autók sofőrjei nagyobb valószínűséggel sértik meg a közlekedési szabályokat.

A finn tudós más oldalról próbálta megközelíteni a kérdést, arra akarta megkapni a választ, hogy tényleg a gazdag, arrogáns emberek vonzódnak-e ezekhez az autókhoz. A felmérésükben összesen 1892 autótulajdonost kérdeztek nemcsak az autójával, fogyasztási szokásaival és vagyonával kapcsolatban, hanem személyiségjegyeket feltáró kérdéseket is feltettek nekik. A válaszokat az öttényezős modell segítségével elemezték, ezek a nyitottság, a lelkiismeretesség, a neuroticizmus (a negatív érzelmi reakciókra való hajlam mértéke), az extraverzió és az elfogadás.

A válaszok egyértelműek voltak: az énközpontú, vitatkozó, makacs, ellenszenves és érzéketlen férfiak sokkal nagyobb valószínűséggel rendelkeznek olyan drága autókkal, mint az Audi, a BMW vagy a Mercedes. Ezek a tulajdonságok magukba foglalják a magas státuszt sugárzó tárgyak birtoklásának vágyát.

A tulajaik olyan emberek, akik gyakran felsőbbrendűnek tartják magukat, és szívesen megmutatják ezt másoknak.

Nem csak ők vesznek drága autót

Azonban a helyzet nem ennyire egyszerű, ugyanis egy másik csoport is kedveli a drága autókat, ők pedig a lelkiismeretesek. Az ilyen típusú személyiséggel rendelkező emberek általában tiszteletreméltóak, ambiciózusak, megbízhatóak és jól szervezettek. Vigyáznak magukra és az egészségükre, és gyakran jól teljesítenek a munkahelyükön. Fontosnak tartják a magas minőséget, és megbízható autót szeretnének.

Ennél a kategóriánál ugyanúgy találtak férfiakat és nőket is, ezzel szemben az énközpontú személyiségjegyek és a drága autók közötti kapcsolatot csak a férfiak körében állapították meg. Ez valószínűleg azzal magyarázható, hogy

az autó nem annyira státuszszimbólum a nők esetében.

Az autó nem státuszszimbólum a nők esetében
Az autó nem státuszszimbólum a nők esetébenKehan Chen / Getty Images Hungary

A külsőnk is hatással van az autóválasztásunkra

2014-ben osztrák tudósok azt vizsgálták, hogy az autók mennyire hasonlítanak a tulajdonosaikra. Egy autó elölnézeti képét, valamint hat lehetséges tulajdonos fotóját mutatták meg a vizsgálat résztvevőinek. Az értékelők a véletlennél jobb arányban párosították az autótulajdonosokat az autójuk elölnézetével. Ekkora sikert azonban nem tudtak elérni, amikor az autótulajdonosokat az autók oldal- vagy hátulnézetével kellett párba állítani. Ebből arra következtettek, hogy kizárhatók az olyan sztereotípiák, mint például a nemi alapú hiedelmek, amelyek szerint egyes autók férfiasabbak vagy nőiesebbek. Sőt a kutatók azt is megállapították, hogy az autók nemcsak a tulajdonosaikra hasonlítottak, hanem a kutyáikra is, ha azok fajtatiszták voltak.

Egy másik Ausztriában és Etiópiában végzett vizsgálat a nőies és a férfias autókat különböztette meg. Megállapították, hogy a függőlegesen megnyújtott autók a gyermeki szintű érettséggel, a nőiességgel és az alacsony dominanciával hozhatók párhuzamba, míg a vízszintesen megnyújtott autók pedig a felnőttkori érettséghez, valamint a fokozott férfiassághoz és dominanciához kapcsolódnak. Azonban itt is arra jutottak, hogy inkább az autó kinézete, és nem a sztereotípiák a döntők, mivel Etiópiában ezek nem állják meg a helyüket. 

Az autók a mindennapok fontos részei manapság, így nagyon nagy bajt okozhat, ha ellopják őket. Az alábbi cikkünkben összeszedtük, mit tehetsz, hogy ez ne történjen meg. 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek