Nem olyan régen az Egyesült Államokban felrobbant egy autó a Trump International Hotel előtt. Ez egy Tesla volt, amelynek a segítségével rengeteg adatot ismert meg az elkövetőről a rendőrség, például le tudták követni a mozgását. Bár a rendőrök munkáját nagyban segítette, hogy ezek a kocsik már szinte számítógépekként működnek, sokan azonban az adataik miatt kezdtek el aggódni.
Adatokat gyűjtenek az autók
Az autók egyre több adatot gyűjtenek a biztonság és teljesítmény javítása érdekében, azonban ezek mellett kiterjedt információkat is begyűjtenek rólunk vezetés közben. A telematikai rendszerek valós időben képesek követni a járművek helyzetét és mozgását, ami hasznos a biztonság, lopás esetén a visszaszerzés, valamint az eszközök nyomon követése szempontjából. A fékezés, a gyorsítás, a fényszóró használata, az ablaktörlők bekapcsolása, sőt még a vezetőoldali ajtó kinyitása is hozzájárul ahhoz, hogy részletes profilt alkossanak arról, hogyan vezetsz. Az autóipar tökélyre fejlesztette ezeknek az adatoknak a rögzítését és elemzését, létrehozva egy virágzó telematikai iparágat. Azonban mint kiderült, itt nem állnak meg. Szerepelnek még itt biometrikus adatok, helyadatok, személyes információk, sőt hihetetlen módon még a szexuális orientáció is.
Az autón túl is szereznek meg információkat rólad
Az infotainment rendszer szolgáltatásai – a kedvenc rádióadóidtól kezdve a nézett csatornákon át egészen a GPS-útvonaltervezőig – mind hozzájárulnak az autód által gyűjtött adatok kiterjedt halmazához. Ráadásul, ha letöltöd az autód alkalmazását, hozzáférhetnek az okostelefonod adataihoz. Ezek az összekapcsolt szolgáltatások mozaikszerűen rakják össze a preferenciáidat és szokásaidat, így teljes képet alkotnak a digitális identitásodról.
Az adatbrókerektől, az autókereskedőktől (akik tudják, melyik autókat próbáltad ki), a közösségimédia-profiljaidból, sőt még a kormányzati forrásokból származó információk is mind hozzájárulnak ahhoz az átfogó profilhoz, amelyet ezek a cégek birtokolnak rólad. Ezek az adatok egykor különálltak, ma pedig megmutatják a személyes preferenciáidat, szokásaidat és még a múltadat is.
Újra kell gondolni az adatgyűjtést?
A Tesla az okos elektromos járművek úttörője, de komoly bajba került adatgyűjtési gyakorlata miatt. A cég mesterséges intelligenciával működő Autopilot rendszerét megbízhatatlannak tartják. Jelentések szerint 17 halálesethez és 736 balesethez kapcsolható. Sőt, a Tesla alkalmazottai a kamerarendszerek segítségével 2019 és 2022 között megosztották egymással a sofőrök kényes felvételeit, köztük a közutakon való dühöngésekről és egy esetben meztelenségről készült videókat.
De más gyártók is, mint a Nissan és a Kia, bűnösek abban, hogy átléptek egy határt az adatokkal kapcsolatban. Szakértők 25 autómárkát vizsgáltak, és mindegyiknél találtak problémákat az adatgyűjtéssel kapcsolatban, mint a személyes információk gyűjtése, az adatok felhasználásának átláthatatlansága, a gyenge adatátviteli és tárolási gyakorlatok (használnak-e titkosítást). Még rosszabb, hogy 25 márkából 19 hivatalosan is kijelenti, hogy az összegyűjtött adatokat továbbértékesíthetik. A legtöbb márkánál szinte nincs esélye az autótulajdonosoknak az adatgyűjtésből és -továbbításból kilépésre: mindössze két márka,
a Renault és a Dacia kínálja fel az összegyűjtött személyes adatok törlésének jogát.
A vásárlók által általában olvasás nélkül elfogadott licencmegállapodások megdöbbentő adatokra térnek ki. Például a szexuális preferenciák és genetikai adatok megosztása (Nissan), az információk átadása informális kérésre bűnüldöző szervek számára (Hyundai), de akadnak még megfoghatatlan kategóriák is, például „demográfiai információk”, „képek”, „fizetési információk”, „geolokáció” stb.
Az okosautók térnyerése új korszakot hozott a személyre szabott vezetési élményekben. Ugyanakkor van egy kevésbé vonzó oldala is, az adatgyűjtés, amely már a magánéletüket is kiárusítja. Egyre több adatvédelmi szakértő hangsúlyozza, hogy átláthatóságra és elszámoltathatóságra van szükség az autógyártóktól.
Kutatás bizonyította be, hogy az egyes autók sofőrjeihez kapcsolódó sztereotípiák nem mindig túlzóak. Tudd meg az alábbi cikkünkből, kik választanak drága autókat.
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés