#ÉLETEM

Még mindig rossz ötlet cukros szemeteket inni az ebéd mellé

2017. július 30., vasárnap 09:15

Azt eddig is sejtettük, hogy cukros üdítőket inni nem a legjobb ötlet, de egy amerikai kutatás most számszerűsítette is, hogy miért.

A magas fehérjetartalmú ételek mellé fogyasztott, cukorral édestett üdítőitalok élettani hatását elemezte egy kutatás. Annak ellenére, hogy senki sem várta a dologtól, hogy az örök élet titkára bukkannak majd a fehérjedús ételek és a cukrozott löttyök kombinációjában, még a kutatás vezetőjét is meglepte, mekkora hatást gyakoroltak az üdítők bizonyos anyagcsere-folyamatokra – írja az Iflscience. 

Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma által szponzorált kutatás szerint ugyanis jelentős mértékben, nagyjából 8 százalékkal csökken a zsírok oxidációjának mértéke a szervezetben, ha egy-egy cukrozott üdítőt is felhörpint valaki a kaja mellé.

shutterstock 401283673

A kutatás során 27 egészséges fiatalt különítettek el megfigyelésre egy erre kialakított helységben, miközben az előre meghatározott, pontosan kiadagolt ételek mellett egy-egy cukrozott, illetve mesterséges édesítőszerrel édesített üdítőt is beléjük diktáltak. A fiatalokkal kétszer ismételték meg a dolgot, mindkét alkalommal 24 órát töltöttek megfigyelés alatt, és ezalatt kétszer étkeztek, egyszer egy cukros, egyszer egy cukormentes üdítővel leöblítve az ételeket. Mindkét étkezés során 500 kalóriát fogyasztottak el a résztvevők. Amikor 55 százaléka szénhidrát, 30 százaléka zsír, és 15 százaléka fehérje volt az ételeknek, 7.2 grammal kevesebb zsírt égettek el a résztvevők, amennyiben egy cukrozott üdítőt is elfogyasztottak az étkezés során; míg a változatlan zsírtartalmú, de csak 30 százaléknyi szénhidrátot és ugyanennyi fehérjét tartalmazó ételek esetén 12.6 gramm volt a deficit.

A zsírokat érintő anyagcserefolyamatok lelassulása mellett a cukrozott üdítőkkel bevitt kalóriák harmada is felhasználatlan maradt az étkezések alatt, és összességében kevesebb energiát használt fel ezekben az esetekben a szervezet az anyagcsere folyamatok során, ami nagyobb mennyiségű zsír elraktározódásához vezethet a kutatók szerint. Emellett kevésbé érezték magukat jóllakottnak, és a sós és pikáns ételeket is jobban kívánták az étkezések mellé cukrot is fogyasztó kísérleti alanyok. Ez utóbbi jelenség ráadásul nem kevesebb, mint 4 órán át éreztette hatását. Jó ötletnek tűnik tehát a cukros üdítőitalok fogyasztása a téli álmot alvó állatok esetében, emberek számára azonban már jóval kevésbé ajánlott a dolog. 

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

FOODY A világ 10 leggazdasabb séfje

A világ leghíresebb séfjei sokkal többek, mint szakácsok, ôk már márkák. Na de ki vezeti azt a listát, ahol Nigella csak az utolsó helyet tudta megcsípni?

ZEM 8 tanács kezdő futóknak, hogy ne hagyd abba a harmadik héten

Bárki elkezdheti, majdnem bárhol végezhető, és egy jó cipőn kívül semmi sem kell hozzá. Adunk néhány tippet, hogyan találhatod meg benne az örömödet, azaz hogyan nem fogod abbahagyni a futást pár hét után.

GADGETSHOP Így válassz okoskarkötőt

Az értékesítési adatok alapján az okoskarkötők az idei év slágercikkei lehetnek. Én is az okoskarkötők szerelmese vagyok, így elárulok néhány titkot, hogy tudj választani a több száz elérhető fajtából.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta