Még mindig rossz ötlet cukros szemeteket inni az ebéd mellé

Zanza!

Azt eddig is sejtettük, hogy cukros üdítőket inni nem a legjobb ötlet, de egy amerikai kutatás most számszerűsítette is, hogy miért.

A magas fehérjetartalmú ételek mellé fogyasztott, cukorral édestett üdítőitalok élettani hatását elemezte egy kutatás. Annak ellenére, hogy senki sem várta a dologtól, hogy az örök élet titkára bukkannak majd a fehérjedús ételek és a cukrozott löttyök kombinációjában, még a kutatás vezetőjét is meglepte, mekkora hatást gyakoroltak az üdítők bizonyos anyagcsere-folyamatokra – írja az Iflscience. 

Az Egyesült Államok Mezőgazdasági Minisztériuma által szponzorált kutatás szerint ugyanis jelentős mértékben, nagyjából 8 százalékkal csökken a zsírok oxidációjának mértéke a szervezetben, ha egy-egy cukrozott üdítőt is felhörpint valaki a kaja mellé.

shutterstock 401283673

A kutatás során 27 egészséges fiatalt különítettek el megfigyelésre egy erre kialakított helységben, miközben az előre meghatározott, pontosan kiadagolt ételek mellett egy-egy cukrozott, illetve mesterséges édesítőszerrel édesített üdítőt is beléjük diktáltak. A fiatalokkal kétszer ismételték meg a dolgot, mindkét alkalommal 24 órát töltöttek megfigyelés alatt, és ezalatt kétszer étkeztek, egyszer egy cukros, egyszer egy cukormentes üdítővel leöblítve az ételeket. Mindkét étkezés során 500 kalóriát fogyasztottak el a résztvevők. Amikor 55 százaléka szénhidrát, 30 százaléka zsír, és 15 százaléka fehérje volt az ételeknek, 7.2 grammal kevesebb zsírt égettek el a résztvevők, amennyiben egy cukrozott üdítőt is elfogyasztottak az étkezés során; míg a változatlan zsírtartalmú, de csak 30 százaléknyi szénhidrátot és ugyanennyi fehérjét tartalmazó ételek esetén 12.6 gramm volt a deficit.

A zsírokat érintő anyagcserefolyamatok lelassulása mellett a cukrozott üdítőkkel bevitt kalóriák harmada is felhasználatlan maradt az étkezések alatt, és összességében kevesebb energiát használt fel ezekben az esetekben a szervezet az anyagcsere folyamatok során, ami nagyobb mennyiségű zsír elraktározódásához vezethet a kutatók szerint. Emellett kevésbé érezték magukat jóllakottnak, és a sós és pikáns ételeket is jobban kívánták az étkezések mellé cukrot is fogyasztó kísérleti alanyok. Ez utóbbi jelenség ráadásul nem kevesebb, mint 4 órán át éreztette hatását. Jó ötletnek tűnik tehát a cukros üdítőitalok fogyasztása a téli álmot alvó állatok esetében, emberek számára azonban már jóval kevésbé ajánlott a dolog. 

Blogmustra