Zanza!

Nyáron több nyílt vízi úszóversenyt is szerveznek, a legtöbbet a Balatonon, és ezeken egyre többen indulnak kortól és nemtől függetlenül, hogy próbára tegyék magukat, netán edzésben maradjanak – vagy csak úgy, mert szeretnek úszni. Ha ön is nevezett vagy nevezne ilyen sporteseményre, mindenképpen olvassa el a cikkünket, mert Kovács Kokó István olimpiai és világbajnok magyar ökölvívó, jelenleg triatlonista ad tanácsokat a nyílt vízi úszáshoz és a felkészüléshez. Koko profi bokszolói pályafutása után kezdett triatlonozni, most a július 19-i I love Balaton öbölátúszásra készül, ezért arra kértük, adjon tippeket a felkészüléshez.

kokó
Fotó: Mark Korecz

Dívány:  Milyen feltételek között készüljünk egy nyílt vízi úszóversenyre? Kombinálhatjuk a nyílt vízi edzést a medencés edzéssel? 

Kovács Kokó István: Igen, mindenképpen kombinálni kell az úszásnemeket. A medencében egyáltalán nem könnyebb úszni, mint a nyílt vízen, csak más. A balatoni úszásnál vannak nehezítő tényezőnek: a hullámok, a szél, a tömeg. Ezért célszerű olyan barátokkal indulni, akik hasonló tempót úsznak, és velük egy csoportban, a többiektől kicsit eltávolodva úszni. Az sem rossz taktika, ha van olyan előttünk, aki csak egy picit jobban úszik: az ő farvizén rengeteg energiát spórolhatunk. Fontos, hogy senkit ne kapjon el a gépszíj. A nagy ütemben elkezdett úszás megbosszulja magát minden esetben. Inkább legyen folyamatosan gyorsuló a tempónk.

Hogyan épüljön fel az edzéstervünk a végső távot szem előtt tartva? 

A technika nagyon fontos. Én nagyjából 2 éve kezdtem el úszni és mostanra értem el azt a szintet, hogy elinduljak például egy olyan nyílt vízi versenyen, mint az I love Balaton Öbölátúszás leghosszabb távja, a 3600 méter.

Ha rossz a technikánk, könnyen besavasodunk és rengeteg felesleges energiát vesztegetheünk el. A táv közben is tudni kell pihentetni az izmokat, mert ez már az a hosszúság, ahol biztosan be fognak savasodni. Az interneten már rengeteg hasznos videó van, ahol el lehet sajátítani a tökéletes úszótechnikát, de a legjobb egy edző, aki korrigálni is tudja hibákat, amit mi az úszás közben nem érzünk. Plusz vannak fejlesztő technikák: például váll-érintéses úszás, sepregető úszás, bójával/teknőccel úszás. Fontos a sok megtett kilométer, amivel a versenyre készülünk.

10
Fotó: Photo By Balint Jaksa - Www.bali

Hogyan osszuk be az energiát, milyen úszásnemet válasszunk, kombinálhatjuk-e az úszásnemeket? Melyik könnyebb, illetve nehezebb? 

A Balatont átúszni mellben is lehet. Ez nem biztos, hogy lassabb, mint a gyorsúszás. Én például majdnem olyan gyorsan úszom mellben, mint gyorsban. Ami nagy különbség, hogy a mellúszás sokkal több erőfejtést igényel a lábaktól és így azok könnyen elsavasodhatnak.

Szerintem, hasznos keverni az úszásnemeket. Én az előttem álló 3600 méteren nagyjából 2500 métert fogok gyorsban úszni és a többit mellben. A mellúszás nagyon hasznos tájékozódásra és feloldja  azt a monoton mozgást, hogy egy oldalon vesszük a levegőt gyorsúszás közben.

Minden sport esetében igaz, hogy az egyik legnagyobb bűn, ha kihagyjuk a bemelegítést. A nyílt vízi úszás során mi az, amire különösen figyeljünk ilyenkor? 

Nyújtó és lazító gyakorlatokat közvetlenül a verseny előtt nem érdemes már végezni, de előtte nagyon is hasznos erre időt fordítanunk. A verseny előtt érdemes izzadásig bemelegíteni, addig körözni a karokkal, kocogni picit, amíg valóban ki nem melegszünk bele.

Az úszás előtt fontos még a teljes felszerelést – az úszósapkát, az úszószemüveget – és a teljes testfelületünket bevizezni, és jó, ha úszunk nagyjából 100 métert.

Az úszószemüveget, ha kimossuk pici szappanos vízzel, akkor nem fog párásodni, ha ezt elfelejtettük, akkor sincs gond, egy kis nyálat kell elkenni a felületén. További gyakorlati jó tanácsom, hogy az úszószemüveget az úszósapka alá vegyék fel, mert akkor nem tudja leverni senki a fejükről. 

kokó2
Fotó: Mark Korecz

Mi tud nehézséget okozni a verseny során és erre hogyan tudunk felkészülni, illetve hogyan tudjuk a verseny során ezeket kivédeni?  

Nem a táv, hanem a tempó öl! A rosszul megválasztott tempót nehéz korrigálni és görcsöt okozhat például a talpban vagy nyelhetünk egy kis vizet a Balatonból. Érdemes ezeket a helyzeteket nem pánikként megélni, hanem előre felkészülni rá. Ezeken a nyílt vízi versenyeken az a legfontosabb, hogy jól érezzük magunkat és élvezzük, amit csinálunk. 

Programajánló: nyíltvízi úszóversenyek júliusban

I love Balaton Öbölátúszás

Július 19-én Öbölátúszáson vehetnek részt az úszás szerelmesei. Az ígéretek szerint az új szervezésben több táv (800m, 1500m , 3600m) és nagyobb biztonság vár a résztvevőkre.  

Aki nem úszna, de ellátogatna a rendezvényre, vagy esetleg családtagját, barátját kíséri annak is kínálnak programot: a Hotel Marina strandján a versenyközpontnak lezárt részen várakozhatnak, ahol BMI-méréssel, étkezési tanácsadással, frissítő masszázzsal, a kisebbeket, pedig készségfejlesztő gyereksarokkal várják. 

Az időjárási előrejelzések ismeretében egy órával előbbre hozták a rajtot, de vasárnap megtartják az I love Balaton Öbölátúszást. 

Bővebb infó:www.ilovebalaton-obolatuszas.hu

I love Balaton 2x

Július 25-én rendezik az I love Balaton 2x-et, azaz az úszd át a Balaton kétszer versenysorozatot. Az indulók két táv közül választhatnak: 2000 m és 4500 m. A rövidebb táv fordítója a vízben lesz, a hosszabb táv fordítója pedig Tihanyban, ahol az úszók picit meg is pihenhetnek. A szurkolókra hozzátartozókra itt is gondoltak, mérésekkel, masszázzsal várják őket. 

Az esemény résztvevője: Kis Gergő úszó és Nyári Dia, a Barátok közt Hannája. Dia és Gergő a 2000 méteres távot fogják teljesíteni. Bővebb infót IDE kattintva talál. 

 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra