Szmogos a levegő? Fusson hajnalban!

Zanza!

Itt a 20 fokos tavasz, amely már nem csak a hardcore fanatikusoknak igazi futóidő, hanem azok számára is, akik nem szeretnek több réteg cuccban körözni a Margitszigeten. Az időjárás mellett azonban sokszor a magas pollenkoncentráció és a szmog is kedvünket szegheti. Míg előbbi ellen nincsen bevált tippünk, utóbbi esetében a hajnali futást javasolja dr. Müller Veronika, a Semmelweis Egyetem Pulmonológiai Klinikájának igazgatóhelyettese. „Sportolás közben nagyobb tüdőtartalékot kell mozgósítani, mélyebben lélegzünk, gyakrabban kell levegőt venni. Emiatt jobban lejutnak a levegőben levő szennyező anyagok a tüdőbe, így nagyobb károsodást tudnak kiváltani, mintha valaki csak sétálgat” – vezette le a pulmonológus.

Mi is a szmog?

szmogvagy füstköd erős légszennyezettség esetén alakul ki. Két típusa létezik: londoni vagy más néven téli szmog, és a Los Angeles-i, amit nyári szmogként is emlegetnek. Mindkettő szélcsendes időben alakul ki, de míg előbbire a nyirkos idő, utóbbira az erős napfény és meleg jellemző. Abban hasonlítanak, hogy mindkettő sok káros anyagot tartalmaz. Ezek közül a legártalmasabbak az nitrogén-dioxid, az ózon, a króm és a szállópor részecskék. (A szállópor a levegőben eloszlatott finomszemcsés szilárd vagy folyékony halmazállapotú anyagok gyűjtőneve.)

Ilyen hatása van a szervezetre

 „A 10 mikron átmérőjű részecskék nagy része nem jut le a tüdőbe, ha a sportoló orron keresztül lélegzik, ezért fontos pl. futás közben orron keresztül venni a levegőt. Sajnos azonban a 2,5 mikron alatti részecskék még így is lejutnak, és egyáltalán nem, vagy nehezen ürülnek ki a tüdőből" – hangsúlyozza Müller professzor.

Más szennyező anyagok (nitrogén-dioxid, ózon, króm) mennyisége és aránya is fontos, mert ezek a tüdőbe jutva kapcsolatba lépnek annak sejtjeivel és különféle káros hatásokat, főleg gyulladást válthatnak ki. Hatásukra a nyálkahártya duzzadtabb lesz, szűkebbek lesznek a hörgők, több lesz a váladék, sőt, az arra fogékonynál még tüdőgyulladás is kialakulhat.

Egy kutatás a közelmúltban egyértelműen kimutatta, hogy magas a szennyező anyag és szállópor tartalom esetén a sportolást követően a vérnyomás magasabb marad, mint a tiszta levegőn végzett testmozgáskor. „A rendszeresen szmogban vagy nagy forgalomban végzett sportolásnak lehetnek káros következményei. Ráadásul vannak olyan szálló szerves porok is, például a pollenfélék, amelyeknek szintén lehet negatív hatása, főleg, ha valaki érzékeny rájuk" – emlékeztetett dr. Müller Veronika.

460881082
Fotó: Chinafotopress / Europress / Getty

Hogyan kerülhető el?

A szakember azt javasolja, ha szmogos az idő, lehetőség szerint válasszuk a beltéri sportot – évszaktól függetlenül. Ha valaki mindenképpen a szabadban akar sportolni, érdemes kerülnie azokat az időszakokat, amikor a csúcsforgalom miatt megnövekedhet a levegő szennyezőanyag tartalma. Semmiképp sem tanácsos például a délutáni csúcsforgalom idején futni a belvárosban. Ehelyett Müller Veronika a kisebb mellékutcákat, parkokat javasolja, főleg a hajnali órákban. Ilyenkor ugyanis a legalacsonyabb forgalomhoz kapcsolódó károsanyag-kibocsátás, a szállópor egy része pedig az éjszaka folyamán leülepedik.

További bizonyított tény, hogy a nagy forgalmú utaktól 15 méterre már csökken a szállópor-koncentráció. Ha valaki biciklivel jár dolgozni, tanácsa szerint próbáljon meg nem a főutakon, hanem a csendesebb mellékutakon közlekedni. A védőmaszk is segíthet, bár az igazán jók viselése – melyek kiszűrik a 2,5 mikron alatti részecskéket is – a méretük miatt kényelmetlenséget okozhat.

459296531
Fotó: Europress / Getty

Azoknál, akiknek valamilyen légúti betegségük van – asztmások vagy megfáztak –, halmozottan érvényesülnek a levegőben levő káros anyagok rossz hatásai. Betegség esetén érdemes szakember tanácsát kérni, és inkább beltéri sportolási lehetőségeket keresni.

Még több tanács:

  • Érdemes a magasabban fekvő területeken sportolni, mert ott jellemzően alacsonyabb a légszennyezettség.
  • Ne fusson olyan helyen, ahol sok dohányos áll, mert a dohányfüst passzív belélegzése is nagyon káros.
  • Azok a maszkok, melyek a legkisebb szálló por részecskéket is kiszűrik, drágábbak és általában nagyobbak, így sajnos a sportélmény nem az igazi, de aki kénytelen rendszeresen nagy forgalomban biciklizni (pl. úgy jár munkába) annak érdemes használnia.
  • A nagyvárosi levegő minőségéről több honlapon tájékozódhat, például az Országos Meteorológiai Szolgálat oldalán, így ehhez igazíthatja szabadtéri sportolását.
 

Hozzászólna? Facebook-oldalunkon megteheti!

Kövessen minket a Facebookon is!

 
Blogmustra