#ÉLETEM

Nem mindegy, mit hallgat elalvás előtt!

2014. március 23., vasárnap 14:13

Az alvás hangjairól talán a legtöbb embernek a horkolás jut eszébe, de milyen hang való az elalváshoz? A gyerekeknek altatódalokat éneklünk, egész csatornák épülnek altató zenékre, és nem kevesen alszanak el tévéműsorokra vagy filmekre. Az, hogy milyen hangok könnyítik meg az elalvást, egy külön fejezet az alváskutatás tudományában. A Pacific Standard cikke alapján utánajártunk, nálunk mit mondanak az alváskutatók a témáról.

Az utcai forgalom, a légkondicionáló, kellően unalmas tévéműsor vagy akár a tenger morajlását imitáló telefonos alkalmazás: sokan sokféle hangra érzik, hogy leragad a szemük. Mégis, egy dologban mindenki egyformán működik. Az alvás egy nagyon összetett folyamat, amely csak akkor lesz igazán pihentető, ha elejétől a végéig megfelelő körülményeket teremt hozzá.

„Mi a Budapesti Alvásközpontban most már több éve végzünk arra vonatkozó kutatásokat, hogy mi befolyásolja azt, hogy jól tudjunk aludni. Egyre inkább azt látjuk, hogy a lefekvést és az elalvást megelőző időszak, ez a körülbelül fél óra nagyon lényeges az alvás minősége szempontjából” - mondja G.Németh György, a Benyovszky Orvosi Központ vezetője.

Az embereknek rá kell hangolódnia az alvási funkcióra, és ennek része az is, hogy milyen fizikai környezetet teremtünk magunk körül. „Azt a napi 16 órás ritmust, amit egy felfokozott és nagyon sok ingert közvetítő világ jelent, nekünk tudatosan le kell tompítani, és ehhez hozzá tartozik minden olyan hang vagy egyéb tényező, ami ezt segítheti. Minden, ami nyugalmat áraszt, és a nyugalmi állapot elérését segíteni tudja, csak jó lehet. Tudomásom szerint még sehol nem végeztek olyan konkrét kutatást, hogy mely hangokra jó elaludni, ám az biztos, hogy minden olyan hang, amely nyugalmat áraszt, nincs benne éles, kiugró amplitúdójú inger, segít elmélyíteni a megfelelő alváshoz szükséges nyugalmi állapotot. A monotónia a kulcs, nem véletlen, hogy az úgynevezett alvászenék lényege is egy fokozatos, visszatérő ritmus.”

Bár általánosságban igaz, hogy a visszatérő, azonos amplitúdójú, monoton hangingerek minden körülmények között mindenkinek segítenek az elalvásban, az, hogy kinek milyen típusú hang vagy zene működik igazán, nagyjából ahhoz hasonlítható, mint amikor matracot vásárol az ember. Ami valakinek tökéletes, az másnak kényelmetlen.

Külföldi kutatások szerint zenére jobb aludni

A Journal of Music Therapy 2003-as számában közzétett kutatás egyetemisták bevonásával készült. 20 diák kiválaszthatta, milyen zenére akar elaludni, míg a kontrollcsoport csendben merült álomba. A csendes csoport tagjainak tovább tartott az elalvás, ám amikor mindkét csoport azt az utasítást kapta, hogy minél gyorsabban aludjanak el, az eredmény megfordult, és a zenét hallgatóknak tartott tovább az elalvás.

Egy másik kutatás során, amiről a Journal of Community Health Nursing ugyanabban az évben számolt be, idősebb nőket vizsgáltak, és az eredmények azt mutatták, hogy a zene nem csak az elalvási időt csökkenti, de az alvás közbeni felébredések számát is. A tesztalanyok ebben az esetben is megválaszthatták, milyen zenére akarnak elaludni, és a legtöbben klasszikus zenét hallgattak.

Korábbi alváskísérletek azt is bizonyították, hogy bizonyos, agyhullámokat érintő frekvenciák is megkönnyítik az elalvási folyamatot. Ezek a tudatalatti hangingerek füllel nem érzékelhetők, mégis befolyásolják az agy működését és az alvási ritmust. Aki ilyesmire vágyik, már nem csak CD-n, de számos telefonos alkalmazáson keresztül is kipróbálhatja ezt.

Ha rosszul alszik forduljon alváskutatóhoz!

"Aki napokon, heteken keresztül nem tud aludni, hamar kerülhet az alvásbetegek csoportjába - figyelmeztet G.Németh György. "Ne nyugodjunk bele az ilyen állapotba, és ha magunkon vagy a hálótársunknál érzékeljük a nyugtalan éjszakai alvás tüneteit, forduljunk szakemberhez. Magyarországon működnek már olyan alvás laboratóriumok, amelyekben magas színvonalon végeznek alvásvizsgálatot, és a gyógyítási módokat a legkorszerűbb eszközökkel végzik."

Az alvászavarokról és kezelésükről további információkat itt talál.

Népes tábora van azoknak, akik rendszeresen, vagy alkalmanként a televízió előtt merülnek álomba. A szakember szerint bizonyos szintig a tévé is jelentheti azt a monotonitást, ami segíti az elalvást, ám mégsem biztos, hogy okos ötlet a képernyő előtt nekikezdeni az éjszakai pihenésnek.

„Amíg el nem indul tényleges alvási folyamat – amit úgy kell elképzelni, mint egy kaput, tehát bezárul a fül, és nem enged be több hangingert – bármilyen kiugró amplitúdójú hang felriaszthatja az embert. Nincs annál rosszabb, mint mikor az alvási ritmust, amelynek során fokozatosan a mélyálom szakaszba kerülünk, valami folyton megzavarja. Ez egy hosszú, nagyjából negyvenöt perces időszak.” – magyarázza G. Németh György. „Nem véletlen, hogy most már európai szabvány, amely Magyarországon is érvényes, hogy a reklámok nem lehetnek hangosabbak. Sokan este fáradtan leülnek egy kényelmes fotelbe, kicsit lecsúsznak, megtámasztják a fejüket és tulajdonképpen már ezzel elkezdenek ráhangolódni az alvásra. Arra már nincs erejük, hogy átmenjenek az ágyba, így az alvási folyamat a televízió előtt indul el, ám közben ugyanúgy eljutnak az agyukhoz a hangingerek, és hogy ez nem segíti a pihentető alvást, az biztos.”

Ne maradj le semmiről!

Blogok, amiket olvasunk

MAI MANÓ 6 híres első kép a természettudomány világából

A tornádóról egészen odáig a legtöbben azt hitték, csak valami babonás mendemonda, ami nem is létezik. Híres első képek.

SCHRÖDINGER Közeli vagy távoli jövő a fejátültetés?

A sajtóban néha elő-előbukkan egy hangzatos főcím, néha olyan is, amely 2017 végére már komplett fejátültetést is sugall. Mennyi igazság lehet ezekben? Hol tart a tudomány jelenleg?

HEALTH A legjobb módszer, ha leszoknál a dohányzásra

A leszokás sikerrátája "natúrban" csak 5-7 százalék. Ha viszont felkészülten állsz neki, ezt 50-70 százalékra növelheted. Leszokás lépésről, lépésre.
Ajánlok blogbejegyzést

Hirdetés

Bookline - Szívünk rajta