Így ne rontsd el a téli szünetet: a család összes tagjának jár a pihenés

GettyImages-900636726

A tanév több mint két hétre megállt. Sok szülőben merül fel ilyenkor a kérdés: vajon a tankönyvek és munkafüzetek milyen gyakran kerüljenek elő ebben az időszakban – már ha egyáltalán elő kell kerülniük?

Minél kisebb egy diák, annál fáradtabb lehet december közepére – még ha a felügyelet megszervezése nem is gyerekjáték, minden család érzi, hogy rá is fér már a gyerekekre, hogy egy kicsit kizökkenjenek az iskola mókuskerekéből. Tudjuk, hogy már gyerekként, a tanulásban is ki lehet égni, ezért szeretnénk biztosítani a legkisebbeknek is a lehetőséget arra, hogy az ünnep környéke valódi feltöltődést jelenthessen számukra.

Tanulás és téli szünet: összeférnek egyáltalán?

De vajon hibát követünk el, ha december 21-én este az íróasztal fiókjába zárjuk a füzeteket és könyveket, aztán legközelebb csak január hetedikén nyúlunk hozzájuk, amikor be kell pakolni 2024 első tanítási napjára?

A téli szünet a pihenésről és a varázsról szóljon!
A téli szünet a pihenésről és a varázsról szóljon!Maskot / Getty Images Hungary

Gróf Roberta gyógypedagógus szerint ez a kérdés igencsak sok szülőt foglalkoztat.

„A hosszú szünet arra való, hogy a gyerekek feltöltődjenek, kikapcsolódjanak, mert ez is lényeges testi és mentális egészségük szempontjából. Azt szoktam javasolni,

hadd élvezze a gyerek, hogy kiszakadhat a hétköznapokból, hogy lehet tovább aludni, nem kell sietni, rugalmasabbak a keretek.

Több időt tölthet a szabadban, kirándulva, korcsolyázva, síelve, vagy egyszerűen sétálva” – árulta el a választ a dilemmára Gróf Roberta, aki szerint a gyereket figyelve felmérhetjük, hogy van-e igénye valamiféle gyakorlásra – de ezt sem úgy kell elképzelni, hogy feladatlapokat nyomtatunk neki.

A szakember játékos, élvezetes és érdekes közös tevékenységeket javasol ehelyett, amelyekben minőségi időt is tölthetünk gyermekünkkel. A következő tevékenységeket javasolja:

  • közös meseolvasás: ehhez a legváltozatosabb témákban találunk a könyvesboltokban kezdő olvasóknak készült köteteket, nehézségi szintekre bontva,
  • rejtvényfejtés vagy logikai feladványok megoldása,
  • diafilmvetítés, ahol a gyerek is kibetűz egy-egy sort,
  • különböző kreatív tevékenységek, mint gyurmázás, festés, rajzolás vagy ajándékkészítés,
  • közös sütés-főzés, amelyben a szenzoros tapasztalatszerzésre is alkalom nyílik a különböző alapanyagokkal való, több érzékszervet bevonó ismerkedés során.

A gyógypedagógus úgy látja, ha ilyen, a mindennapoktól eltérő tevékenységgel járó, izgalmas feladatokba vonjuk be a gyerekeket, azzal meg tudjuk nekik mutatni azt is, mi lehet a haszna a száraznak vélt tananyagnak – egy recept követéséhez ugyanis szükség van a mértékegységek ismeretére, adott esetben azok átváltására is.

A fejlesztésben is tarthatsz szünetet

Kíváncsiak voltunk arra is, szakemberként hogy látja, mennyire kímélik meg a gyerekeket a szünidei extra feladatoktól manapság az iskolákban.

„Egyre gyakrabban találkozom azzal, hogy

nem kötelező házi feladatokat, hanem javaslatokat, játékos, kreatív ötleteket kapnak a gyerekek.

A pedagógusok is figyelembe veszik, hogy milyen fontos szerepe van a pihenésnek” – mondta el.

Az is felmerülhet kérdésként, hogy ha egy kisgyermek intenzív fejlesztésben részesül valamilyen alapkészségének vagy részképességének elmaradása miatt, vajon az ő esetében is indokolt-e, hogy a téli ünnepek idején szüneteljenek foglalkozásai? Gróf Roberta szerint erről sem kell másként gondolkozni, mint az iskolai feladatokról.

Feladatlapok helyett például a közös sütés-főzésé legyen az év vége
Feladatlapok helyett például a közös sütés-főzésé legyen az év végePeopleImages / Getty Images Hungary

A fejlesztő foglalkozások nagyon intenzív, koncentrált alkalmak, amit a gyerek onnan magával visz, az tovább dolgozik benne később is. Ezért is jó a rendszeresség, ugyanakkor kell idő ahhoz is, hogy leülepedjenek és érjenek benne a dolgok” – világította meg a pihenést indokló érveket, hozzátéve: a szünetre bizony a gyógypedagógusnak magának is szüksége van.

„Mi a személyiségünkkel is dolgozunk, ahhoz, hogy érzelmileg támogató, biztonságos légkört tudjunk teremteni, nekünk is kell pihenni, töltekezni” – fogalmazott.

A felvételizőknél az arany középutat érdemes keresni

Van még egy csoport, melynek tagjai karácsony környékén speciális helyzetben vannak: ők azok a felvételizők, akik írásban január 20-án adnak számot tudásukról.

Negyedikes, hatodikos és nyolcadikos tanulók is készülnek a felvételire: vajon náluk is elengedheti a szülő a gyeplőt?

„Itt is az egyensúly a fontos. Ha egy gyerek jól érzi magát, tudott pihenni, az hozzájárulhat a sikeres felvételihez. A hatodikosok és a nyolcadikosok már nagyok, velük érdemes megbeszélni, mit látnak jónak, az egyéb programokat is megtervezve. Számukra az is megnyugtató lehet, hogy tudják: nem hanyagolták el ezt a feladatot. Ha stresszeli őket, hogy eleget tanultak-e, érdemes lehet időt szakítani erre is” – tudtuk meg Gróf Robertától.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek