A Jamnaja-népesség temetkezési kultúrájának nyomaira mind a mai napig ezrével találunk példákat a hazánktól a keleti sztyeppékig húzódó hatalmas terülten. E bronzkori populáció azonban csak egy néptömeg a sok közül, amelyik vidékünkön a halomsíros temetkezést választotta. A vaskor népei, a szarmaták és jóval később a kunok is földhalmokat emeltek halottaik fölé. Ezek a halmok kortól, hiedelemtől, népszokásoktól függően más és más titkokat rejtettek mélyükben.
A sírhalmokon kívül még sok egyéb nyomot is hagyott errefelé a Jamnaja-kultúra
Nem a honfoglaló magyarjaink voltak az elsők, akik nomád életmódot éltek, nagyállattartással foglalkoztak vidékükön. Mintegy 3-4 ezer évvel ezelőtt a Jamnaja-kultúra tagjai óriási területen éltek, határaik Kazahsztán sztyeppéitől egészen az Alföldig terjedtek, de kapcsolatuk volt Európa más részeivel is. A Jamnaja-kultúra nem csak egyike volt a bronzkori kultúráknak. A félnomád népesség tagjai komoly hatással voltak az európai vadászó-gyűjtögető életmódot élő emberek fejlődésére és génállományára is. Egyes kutatások azt is bizonyítják, hogy a Jamnaja-kultúra népességének köszönhető, hogy Észak-Európa lakosságának nagyobb az átlagmagassága, és világosabb tónusú a bőre. A nomadizáló kultúra pedig nagy valószínűség szerint komolyan hozzájárult a lótartás, sőt, a ló vontatta járművek és lószerszámok elterjedéséhez is.

A világ leghosszabb lóversenyén a versenyzők 5600 kilométert tettek meg Amerika egyik partjáról a másikig. Mindenki meglepetésére a versenyt végül nem is ló nyerte.
Tovább olvasomHalomsírok és földpiramisok, amelyek fontos embereket rejthettek
A végtelen sztyeppe népei nem válogathattak az építőanyagok között, ezért ha módosabb tagjaiknak valamilyen figyelemre méltó emléket szerettek volna állítani, azt többnyire földből és fából építhették meg. Az akár 10-12 méter magas építmények a síkságból kiemelkedve hirdették, hogy mélyük egy-egy fontos embert rejt. Funkciójukat tekintve a földpiramisok az Egyiptom fáraóinak állított piramisoknak feleltethetők meg. Ezek a szakrális építmények sokszor csoportban helyezkedtek el, és széles körben terjedtek el Európában: Oroszországban és Ukrajnában tízezrével találhatóak még ma is, maga a temetkezési szokás pedig egészen a kora középkorig jellemző volt egyes sztyeppei népekre.

Magyarországon a kutatók szerint egykor akár 40 ezer halomsírt is lehetett találni, mára mintegy 4000 ilyen szakrális építményről tudunk, különböző korszakokból. A bronzkori kultúrák temetkezési helyei mellett vaskori, római kori sírhelyekre is van példa hazánkban.
A halomsírok történetében a sírrablók és a feszületek is megjelentek
Rómer Flóris, a halomsíros temetkezés híres magyarországi kutatója szerint a kurgánokat (török-tatár eredetű szó, jelentése: sírhalom) általában úgy építették, hogy egy sírgödörbe fektették a halottat, akit – kultúrától függően – általában valószínűleg bőrökkel, ruhával, élelmiszerekkel együtt helyeztek el, előfordult azonban, hogy a halott mellé értékes ékszereket is helyeztek, amit idővel a sírrablók előszeretettel fosztottak ki, így kevés olyan lelőhely maradt, amit nem bolygattak a nemesfémekre éhezők. Ezt követően a sírgödörre hatalmas halom földet hordtak, amihez valószínűleg a közösség jelentős részére szükség volt. Csakhogy ezek a temetkezési helyek sok esetben nemcsak egy embert rejtettek, hanem a halott hozzátartozóit is. Ahogy teltek az évszázadok, a sírhalmokra akár további rétegeket is húztak, amelyek újabb halottaknak adtak végső nyughelyet. A kutatások azt is bizonyítják, hogy ezeket a szakrális helyeket honfoglaló őseink is temetkezési helynek használták, és a középkorban is szakrális funkciót töltöttek be: búcsújáró helyekké váltak, feszületet állítottak vagy kápolnát építettek a tetejükre.
Több ezer halomsír tűnt már el örökre a föld színéről
Halomsíros temetkezéssel azonban nemcsak az Alföldön, hanem a Dunántúlon is találkozhatunk. A Bakonyban körülbelül 2000 sírhalomról tudnak. Az ide temetkező népek a Krisztus előtti 1400-1200-as évek körül éltek ezen a vidéken. A kőládába helyezett hamvak mellé az elhunyt fegyvereit és kőedényeket, ékszereket helyeztek el, a sírokat azonban a későbbi korokban többnyire kifosztották. De jóval később a már többnyire keresztény magyarság is találkozhatott a földhalmos temetkezés ősi szokásával, mégpedig a kunok megjelenésével, a 13. században. Ez a keletről érkező nomád nép több évezredes, ősi hagyományt követve népe előkelői fölé kisebb földhalmokat hordott (ezeket hívják kunhalmoknak), miután a halottat ékszereivel, díszes ruhába öltöztetve, a túlvilági úthoz fontos étellel és itallal látta el. Egyes előkelők mellé még lovukat is elhelyezték. Fontos azonban, hogy a kunok nem a korábban említett, jóval nagyobb, bronzkori kurgánokba temetkeztek.
Sajnos, hiába őrizték meg az elmúlt évezredek ezeket a síremlékeket, a modern kor építkezései, mezőgazdasági tevékenysége következtében számos szakrális hely tűnt el a föld színéről.
Van olyan híresség, akit háromszor is eltemettek! Érdekel, ki lehet? Olvasd el következő cikkünket!

Második temetésének körülményei igazán izgalmasak. Vajon végre békében nyugodhat?
Tovább olvasom
Megjelent az új Dívány-könyv!
Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés