A legnépszerűbb magyar állás: ezerszeres túljelentkezés, a világ minden tájáról jönnek

Így készül A diótörőre a Magyar Állami Operaház

AAA0791f
Olvasási idő kb. 6 perc

A diótörő hozzátartozik az ünnephez. Idén belestünk a Magyar Állami Operaház színfalai mögé, hogyan készülnek a művészek az évad egyik fénypontjára.

Ebben az évben egyedülálló módon 41-szer adják elő Csajkovszkij mesebalettjét Budapesten. A diótörőre már alig vásárolható jegy, sokan vannak, akiknek minden karácsonyhoz hozzátartozik, hogy az Operaházban megnézik Marika, az Egérkirály és Drosselmeier időtlen történetét. 

Sok balett-táncosnak A diótörő volt az első szerelem

A színpad környékén már nagy a sürgés-forgás; a zenekari tagokkal együtt 200-an vesznek részt a monumentális előadásban. Minden centire ki van számítva; a díszletfestők még az utolsó ecsetvonásokat végzik a havas házfalon, a balettnövendékek a takarásban várnak. Wakabayashi Yuki, aki ma Mária hercegnő szerepét táncolja, a színpad oldalán éppen a spicc-cipőjét húzza.

„Japánban születtem, 14 évesen viszont már Németországban, Stuttgartban tanultam” – meséli Yuki. „Édesanyám is balett-táncos volt, így számomra nem volt kérdés, hogy az ő pályáját szeretném folytatni. Még úgy is, hogy több ezer kilométerre élek tőlük. Karácsonykor nem tudunk találkozni, de a nyáron mindig hazautazom.”

Yuki először táncolja Mária hercegnőt az Operaház színpadán
Yuki először táncolja Mária hercegnőt az Operaház színpadánKiss Marietta Panka

Wakabayashi Yuki először táncolja ezt a szerepet, rajta kívül még tízen lépnek a szezonban Máriaként a színpadra. És erre áhítozik a 10 éves Schimicsek Sára is, aki Marikát kelti életre. Élete első interjúját adja, a Magyar Nemzeti Balettintézet növendéke, és már most tudja, mit szeretne felnőttként eltáncolni: Júliát, Giselle-t és természetesen Mária hercegnőt. Négyévesen látta először A diótörőt, és azonnal szerelembe esett a darabbal és a balettel is. Így volt annak idején ezzel Lovisek Eszter is, aki Marika édesanyját játssza, miközben az öltözőben ott sertepertél körülötte 6 éves kislánya, Audrey is. Ő is gyerekként került először A diótörő szereposztásába, és azóta jó néhány karakterben volt látható. 

Nálunk általában december 27-én van a karácsony, mert 24-én és 25-én is színpadon vagyok.

„Ha kedve van, Audrey is eljön velem” - meséli Eszter. "Ő is táncol, én négyéves korom óta balettozom; nagyon mozgékony gyerek voltam, anyukámnak pedig megtetszett a balett, így kezdtem el.”

Egy helyre ezren is jelentkeznek 

Kezdődik a próba, a korcsolyapályán suhannak a táncosok. A trükk: görgőket rejtettek a pengékbe. Sára már a színpadon, láthatóan minden izgalma elszáll. Pedig elárulta, hogy az előadás előtt nagyon izgul. 

Szakács Veronika, a jelmezesek csoportvezetője alig látszik ki a sok kabát mögül, ahogy a folyosón siet. A diótörő alatt tízszer öltöznek át a művészek. 

„Az előadás közben ott állunk a takarásban, és ha látjuk, hogy szakad a ruha azonnal megvarrjuk, amint a művész lejön” – meséli Veronika. „Mindig rajongtam a régi viseletekért, itt pedig bőven van ilyen jelmez, ezért is szerettem volna az Operaházban dolgozni. Nekem még az egyik ismerősöm szólt, hogy van felvétel, előny volt a varrónői múlt. Ma már ennél is nehezebb bejutni.”

Solymosi Tamás balettigazgatónak minden darab a szíve csücske, így A Diótörő is
Solymosi Tamás balettigazgatónak minden darab a szíve csücske, így A Diótörő is

Ennél nehezebb pedig csak az Operaház balettművészei közé felvételt nyerni. 

Egy-két meghirdetett pozícióra ezren is jelentkeznek, akár 40-50 országból” – mondja Solymosi Tamás, az Operaház balettigazgatója. „Többek között azért is vonzó a Magyar Nemzeti Balett, mert a repertoárunk 80 százaléka klasszikus darab, ahogyan A diótörő is.”

Az igazgató az elmúlt 12 évben összesen öt előadást nem látott a Magyar Nemzeti Balett produkciói közül, és természetesen most karácsonykor is itt lesz.

Egy tánctársulatot nem lehet egy kávéházból irányítani. Együtt kell létezni a ház minden dolgozójával, hiszen ők is itt élnek. Az életük olyan, mint egy élsportolóé. 

A hópihék nem rivalizálnak

A színpad mögötti folyosón, alig hatéves kiskatonák masíroznak, a színpadon az egyik kislány egér elhagyja a maszkját, de ügyesen megoldja a váratlan helyzetet. Sorakoznak a hópihe lányok, hamarosan színpadra lépnek hófehér tütüjükben. Itt valóban minden centiméter számít; a hófehér ruha, a fehér világítás és a szakadó hó – melyek valójában papírdarabok -, a szereplők szinte semmit nem látnak. Valójában a közönséget sem. A szólót ma Földi Lea és Sawatzki Aglaja táncolja. A két művész szép példája annak, hogy nincs rivalizálás a hópelyhek között. Még menyasszonyok is egy hónap különbséggel lettek.

„Művészcsaládból származom, szinte a Miskolci Nemzeti Színházban nőttem fel, hiszen a szüleim ott voltak színészek” – meséli Lea. „A testvéreim is színészek lettek, de van a rokonságban, aki csellózik, hegedül, vagy éppen zongorázik. Csak én táncolok.”

Hópihék, akik egyszerre lettek menyasszonyok
Hópihék, akik egyszerre lettek menyasszonyokKiss Marietta Panka

Aglaja tökéletesen beszél magyarul, Németországban született. 14 évesen jött Budapestre tanulni; az édesanyja érezte, hogy nem marasztalhatja, hiszen annyira tudta, hogy itt akar balettozni. 

„A párom magyar, de nem a balett világában mozog” – magyarázza Aglaja. „Ugyanakkor velem együtt nőtt fel, így tisztában van azzal, hogy egy táncosnak mennyire fontos a hivatása. Túlélte a kapcsolatunk azt a négy évet is, amíg Csehországban dolgoztam, az pedig teljesen természetes, hogy karácsony mindhárom napján színpadon vagyok. Ez a mi ajándékunk a nézőknek.” 

Felmerül bennem, hogy miután több ezer jelentkezőből vesznek fel egy-egy táncost az Operaház balett-társulatába, mi az a plusz, ami még közülük is kiemeli a szólistákat, azokat, akik főszerepet táncolnak.

„A technika alap, de az is egy furcsa jelenség” – mondja Solymosi Tamás. – „Ami ma elég, holnap már kevés lesz. Itt természetes, hogy mindenki centire pontosan tudja a mozdulatokat. De hogy kié a legtisztább metodika és az őszinte szerepformálás, nos, ez döntheti el egy-egy szerep sorsát.”

A függöny közben aláhull, a díszlet karácsonyfát szétszedik. Vége az első felvonásnak. 

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek