Reklámok régen: így hirdettek 150 évvel ezelőtt

reklam-regen-221302
Olvasási idő kb. 5 perc

A 19. század második felében terjedtek el Magyarországon az úgynevezett vizitkártyák. Ezek tulajdonképpen portrék voltak, amelyeknek hátoldalán a fotográfus rendkívül cirkalmas és ötletes grafikai megoldásokkal reklámozta saját műtermét – így hirdettek régen a fényképészek.

A reklámok és a marketing még gyerekcipőben járt a 19. század második felében. Noha sokan még nem ismerték föl, hogy milyen nagy hatást lehet ezekkel a módszerekkel elérni, akadtak már olyan szemfüles emberek, akik ötletesebbnél ötletesebb módszereket találtak arra, hogy minél többekkel megismertessék terméküket vagy szolgáltatásukat. Ekkoriban indította el Thomas J. Barratt, akit a brand-marketing atyjának is szoktak tekinteni, híres kampányát a Pears szappan népszerűsítésére. Barratt ötlete egyszerű volt: festményeket vásárolt meg, amelyeket kiegészíttetett egy darab szappannal. Ennél talán kevésbé kreatív, ám roppant látványos volt az a módszer, amely a fényképészek körében terjedt el: az általuk készített portrék hátoldalán helyeztek el cirkalmas reklámokat fényképészüzletükről.

Vizitkártyák, avagy hirdetések régen

A 19. század második felében terjedtek el az úgynevezett vizitkártyák. A megoldás André Disdéri nevéhez fűződik, ő találta ki az újítást és az azt lehetővé tevő eljárást is. 1854. november 27-én szabadalmaztatta módszerét, amely során 8-10 réteg vékony lapot ragasztottak össze. Ennek előlapjára került a portré, a hátoldalára pedig az egyedi tervezésű hátlap, más néven a verzó. A módszer – amelynek segítségével a korábbi árak egyötödéért 8 darab vizitkártya-portrét kínálhatott – elterjedésében az is nagy szerepet játszott, hogy 1859-ben III. Napóleon Itáliába tartó útja közben betért a művész stúdiójába, és portrét csináltatott magáról. Innentől megállíthatatlan volt a vizitkártyák népszerűsége: minden valamirevaló francia polgár ilyen képet csináltatott magáról.

Legismertebb fotója miatt vált el férjétől a Playboy első címlaplányaLegismertebb fotója miatt vált el férjétől a Playboy első címlaplánya

Az ikonikus kép playboyos megjelenésébe bele sem egyezett a sztár, de férjének nem ez volt a legnagyobb gondja.

Tovább olvasom

Kattints a képre, és galéria nyílik a legcirkalmasabb verzókról!

Épületek, díjak, szlogenek dobták föl a reklámokat

A megoldás elterjedésének az országhatárok sem szabhattak gátat. Rövidesen az Osztrák-Magyar Monarchiában is megismerték és megszerették az emberek, és egyre többen készítettek magukról ilyen portrét. A hátlapot a fényképészek hasznosították: gyönyörű grafikákkal díszítették, így reklámozva üzletüket.

A cirkalmas hirdetésekbe gyakran belekomponálták elnyert díjaikat, sőt, sokszor a műteremnek otthont adó házról készült rajz is megjelent a verzón.

A budapesti Nagymező utcában ma is megtalálható Mai Manó Ház is látható például a Mai és Társa fényképészüzlet vizitkártyájának hátoldalán. Az épületet ugyanis 1894-ben a fényképész építtette, aki a gyermekfényképezés egyik legnevesebb hazai képviselője volt. „Az Andrássy út közelében” – hirdette saját építésű műteremházát a fényképész, vagy ahogy egyes vizitkártyák hátán szerepel:

„Az Andrássy út legközelében.”

Ugyancsak roppant híres fotográfus volt ebben az időben Erdélyi Mór, aki portrékon kívül fotóriportokat, sport- és dokumentumfényképeket is gyakran készített. Műtermét politikusok, arisztokraták és tudósok is látogatták, sőt, Erdélyi a királyi család tagjait is lefényképezte Gödöllőn. Olyan jól ment neki, hogy 1896-ban megnyitotta második műtermét a Kossuth Lajos utca és az Újvilág (ma Semmelweis) utca sarkán álló ötemeletes bérpalotában.

Így igazoltattak a rendőrök anno: szocialista életképekkel idézzük felÍgy igazoltattak a rendőrök anno: szocialista életképekkel idézzük fel

Közveszélyes munkakerülő, erkölcstelen állampolgár, csak a ruhája furcsa? A szocializmus a rendőrök sok mindenért igazoltattak. Képekben idézzük fel!

Tovább olvasom

Kifejezetten izgalmas Bienenfeld Zsigmondné története, aki férje halála után vitte tovább a családi üzletet, és üzemeltetett gyorsfényképészeti műtermet a Városligetben. Kevésbé vidáman alakult Kováts Mór sorsa, akinek budapesti üzlete 1897-ben csődbe ment. Családjával Pécsre költözött, ahol a hírek szerint műtermet és cinkográfiai sokszorosítóüzemet (a litográfiához hasonló nyomdai technika, amely során cinklemezt használnak) nyitott. Ám rövidesen kiderült, hogy egészen mással foglalkoznak: amikor a rendőrök rajtuk ütöttek, még nem tudták elégetni az összes hamis tízforintost.

Ha érdekel a fotográfia, olvasd el ezt az érdekes cikket André Kertészről, kattints ide!

A világhírű fotós egész életében gyermekkora kis magyar falujába vágyott visszaA világhírű fotós egész életében gyermekkora kis magyar falujába vágyott vissza

André Kertész soha nem tudta megszeretni Amerikát, Ady Párizsát viszont az ő kameráján keresztül ismerhetjük.

Tovább olvasom

Megjelent az új Dívány-könyv!

Bálint Lilla, a Dívány szerzője új könyvében elmeséli, mi történt az irodalom és a művészvilág híres múzsáival a nagy szerelmek elmúlása után.

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek