Ha még nem váltottál téli gumira, ez az utolsó pillanat

GettyImages-1179163803
Olvasási idő kb. 4 perc

Még ha a hideg beköszöntével kevesebb fagyit is eszünk, ilyenkor már testünkre is elkezd rárakódni a „téli gumi”, ami az ünnepekkel csak gyarapszik majd. De még ez előtt illik gondoskodni autónk téli gumijáról, mert nyári abronccsal közlekedni 7 °C alatt olyan, mint télen hótaposó helyett pántos szandálkában kirándulni menni. Nemcsak ciki, de nagyon veszélyes is.

Ha valahol, a 160 országba autóabroncsokat szállító Hankooknál tudják, mit illik, és mit nem. Világszerte azon fáradoznak, hogy a közlekedés a közreműködésüknek is köszönhetően biztonságosabb legyen, de ehhez mi is kellünk.

Nézzük, mit tanácsolnak!

Akkora a különbség? Akkora!

A nyári és téli gumik között az alapvető különbség az összetételükben és mintázatukban van. A téli gumik mintázatát sűrű, oldalirányú lamellák alkotják, amelyek kifelé terelik a kerék alá kerülő havat és csapadékot. Ez a csúszós, havas, latyakos utakon jobb tapadást biztosít az autónak. Ráadásul speciális anyagösszetételük miatt a téli extrém hidegben is rugalmasak tudnak maradni, míg a nyári gumik a hidegben sokkal merevebbé válnak, veszítenek a tapadásukból, megnő velük az autó fékútja és fogyasztása is.

Ezt egy nyári nem, csak a téli gumi bírja
Ezt egy nyári nem, csak a téli gumi bírjaHankook Tire Magyarország

Így csinálja, aki tudja, mit csinál

„Az általános szabály, hogy 7 Celsius-fok alatt le kell cserélni az autógumikat. Ezt általában azért szokta tudni az, akinek autója van, én viszont a munkámból adódóan azt is pontosan tudom, hogy mi történik a gumikkal, amikor 7 °C alá csökken a hőmérséklet. Tudom, hogyan változik meg a szerkezetük, és ez hogyan befolyásolja az autó tapadását és a féktávot is. Én éppen ezért nem várom meg a legelső fagyokat, minden évben biztosra megyek. Még időben bejelentkezem a gumishoz, hogy biztosan bejussak, és mire megérkezik a hideg, már téli abroncsok legyenek az autómon” – mondja Oláh Szabolcs, a Hankook Tire Magyarország Kft. anyagfejlesztési menedzsere.

És mikor hány fok van mégis?

1971 és 2000 között az Országos Meteorológiai Szolgálat adatai szerint az országos átlagos havi középhőmérsékletben októberben még ugyan 10 °C volt, de novemberben már csak 5 °C. Még ha hozzá is képzelünk egy-két fok emelkedést az utóbbi húsz év során, a 7 °C ezek alapján akkor is bármelyik novemberi napon már reálisnak tűnik. Ráadásul, ha most szánjuk rá magunkat, hogy időpontért telefonáljunk, egybecsúszunk kedves, hasonlóan ráérősen gondolkodó autóstársainkkal, akik szintén majdnem teljesen az utolsó pillanatra hagyták a műveletet, szóval az sem biztos, hogy napokig tartó várakozás nélkül bejutunk.

Sokan hagyják az utolsó pillanatra
Sokan hagyják az utolsó pillanatraJustin Sullivan / Getty Images Hungary

Többszörös kockázat

A személygépkocsik mellett tehergépjárműveknek és a motorsporthoz is kiváló minőségű abroncsokat gyártó Hankook Tire csapata arra figyelmeztet, hogy a megcsúszásból és a vezető által rosszul megbecsült sebesség megválasztásából nagyon sok baleset adódik, pedig ezek a kellő tapadást biztosító, évszaknak megfelelő abroncsokkal elkerülhetők lennének.

Csúszásveszély!
Csúszásveszély!digi_guru / Getty Images Hungary

A legnagyobb bajt persze az esetleges személyi sérülések és potenciális anyagi veszteségek jelentik, de az a tény sem mellékes, hogy ha nem évszaknak megfelelő abronccsal okoz valaki balesetet, a felelősség kérdése is kényessé válik, s bizonyos esetekben a biztosító meg is tagadhatja a károk megtérítését.

Megjelent az új Dívány-könyv!

A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!

Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!

hirdetés

Oszd meg másokkal is!
Érdekességek