Ez év márciusában online lekérdezéssel, nem reprezentatív, de demográfiai mutatóit tekintve kiegyensúlyozott mintájú felmérésében a Be Social több mint 5500 szenior, azaz 55 év feletti férfi és nő online szokásait vizsgálta. Noha ez a korosztály még a papírillatú könyvek és a televízió képernyőjének bűvkörében nőtt fel, a kutatásból egyértelműen kiderül, hogy a megkérdezettek több időt töltenek a Facebook bogarászásával, mint tévénézéssel. Ennél fájóbb adat, hogy családi programokkal sem töltenek annyi időt, mint például az említett közösségi média bújásával. A Be Social egy korábbi kutatásából kiderült, hogy a tinik többsége napi 4 óránál többet tölt online,
az 55 év felettiek közül ennyit csak minden hatodik válaszadó van online, de több mint egyharmaduk viszont napi 3-4 órát „lóg” a világhálón.
Új (online) szokások
A szeniornak nevezett korcsoport, vagyis az 55 év fölöttiek táborának megkérdezettjei már nemcsak a hagyományos médiával töltenek sokkal több időt, mint a tizenévesek, de az újabb felületeken is egyre hosszasabban időznek. Közel 60%-uk facebookozik, a megkérdezettek közel fele az Instagramnak is napi látogatója, egyharmada TikTok-felhasználó, és mintegy negyedük kommunikál gyakran Messengeren keresztül. A YouTube-ot alig több mint 10%-uk hallgatja rendszeresen. A világ dolgait is szívesen ismerik meg ma már az online platformokról.
Mindent a szemnek, semmit a kéznek!
Még a tinik is, akik közel 80%-a a toaletten és mintegy 4%-uk még a színházban is telefonozik, a világ dolgairól pedig saját bevallásuk szerint az Instagramról tájékozódnak, héba-hóba meghallgatnak egy podcastot. A fiatalok szűk 9%-a a 15-20 percesekre szorítkozik, de bő 25%-uk a hosszabbakat is végigélvezi olykor-olykor. Ezzel szemben az 55 év felettiek több mint 60%-a egyre gyakrabban él a podcastok nyújtotta információszerzés lehetőségével: Friderikusz Sándor után a műfaj általuk legkedveltebb képviselői Bödőcs Tibor és Pottyondy Edina. Ha saját maguknak kell megnyilvánulniuk, abban már zárkózottabbak: a tábor mintegy negyede posztol csak napi szinten, s jelentős többségük, közel 70%-uk csak zárt csoportokban vagy csak ismerősök posztjainál teszi közzé hozzászólásait is. Azok, akik viszont soha, semmit nem osztanak meg másokkal ezeken a fórumokon, a válaszadók 9%-át teszik ki.
A korral egyre óvatosabbá válik a netező?
A szenior korosztály megkérdezettjeinek több mint fele véli úgy, hogy volt már kiszemelt áldozata internetes csalásnak, de sikerrel vette az akadályt. Alig lépi át az 5%-ot azoknak a száma, akiknek, saját bevallásuk szerint, túl is jártak az eszén a csalók. Ez a „remek” statisztika talán az „érettebb” réteg óvatosabb hozzáállásának is lehet a gyümölcse, hiszen közel 60%-uk nem vesz tudomást a számukra ismeretlenektől érkező bejelölésekről vagy üzenetekről, holott ilyet a korábban megkérdezett tizenéveseknek is több mint 90%-a kapott már valaha az életében. Erotikus fotóval jóval kevesebben célozzák az idősebb a korosztályt: míg a tizenéveseknek több mint a fele kapott már ilyet, a szenioroknak „csak” egyharmadát zaklatták eddig efféle tartalmakkal. Saját biztonsága érdekében az 55 év fölöttiek több mint harmada a kétlépcsős azonosítást is rendszeresen alkalmazza, elővigyázatosságból pedig e réteg majdnem fele soha nem adja ki bankkártyaadatait. Óvatosság terén a szenior korosztály férfi tagjai körültekintőbbek a nőknél.
Nemek eloszlása
A technika világában való eligazodás nemek szerinti sztereotip elvárásait igazolni látszik a kutatás: az eredmények alapján a megkérdezett férfiak jobban kiismerik magukat a számítógép rejtelmeiben. Segítséget legalábbis míg nekik csak bő harmaduk kér, addig a nők több mint fele él ezzel a lehetőséggel, hogy boldoguljon. A nemek eloszlásával kapcsolatos adatok közül ennél talán meglepőbbek azok, hogy nem csak a TikTok és a YouTube használatában aktívabbak a férfiak a neten, de érdekes módon véleményüket és hozzászólásaikat is gyakrabban teszikközzé a közösségi médiában, mint a nők.
Megkeresésünkre a kutatás eredményeivel kapcsolatban Forgács Mariann közösségimédia-szakértő, a BeSocial alapító-ügyvezetője a Díványnak elmondta, hogy a kapott eredmények a kezdeti hipotéziseiket részben alátámasztották: „Sok időt töltenek az online térben ebből a korosztályból, ezt bebizonyította a felmérés is. Illetve az derült ki számunkra, hogy a még aktív életet élők,vagy a fiatalabb generációkkal szorosabb kapcsolatban állók esetében tudatosabb internethasználat tapasztalható.”
A további trendekkel, a tendencia esetleges visszafordulásával és az újabban megjelenő felületek térhódításával kapcsolatban a szakember megjegyezte: „A jövőre nézve biztosat nem lehet jósolni, mert a közösségi média világa folyamatosan és dinamikusan változik.”
Ha érdekel, hogyan érdemes védekezni az internetes támadásokkal szemben, olvasd el kiberbiztonsági szakértőnkkel készített cikkünket is.
Megjelent az új Dívány-könyv!
A Dívány magazin új kötetével egy igazi 20. századi kalandozásra hívunk. Tarts velünk és ismerd meg a múlt századi Magyarországot 42 emberi történeten keresztül!
Tekintsd meg az ajánlatunkat, kattints ide!
hirdetés